Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:37
Mijn vraag
Mijn ouders hebben een gasvrij huis met 22 315pw zonnepanelen (zuid oost, 1 string) op het (begane grond) dak.

Op het platte dak van de eerste verdieping zijn geen zonnepanelen aanwezig. Nu heeft mijn vader het idee om op de eerste verdieping zonnepanelen bij te leggen (stroom is eigenlijk niet nodig, misschien later met een elektrische auto). Mijn vader is eigenwijs dus extra zonnepanelen zullen er komen... Voordeel is dat de zonnepanelen de zon van het dak houden en de temperatuur binnen verlagen (alternatieven om binnen de terperatuur te verlagen zijn bijna even duur en leveren geen stroom op...)

Hij heeft nu een Goodwe 6K DT 3 fase omvormer. Aangezien er op de daken geen schaduw is en de omvormer zelfs op zonnige dagen niet op de max zit leek het mij een goed plan om de nieuwe panelen aan te sluiten op de oude omvormer, nieuwe panelen komen zuid west te liggen. Op piek momenten is er meer stroom dan er gebruikt wordt.

Nu komt de volgende offerte, met een nieuwe omvormer voor alle panelen (22 oud + 12 nieuw):
Zonnepanelen Jinko 435 WP zwart (Vermogen: 435 WattPiek) 12
Optimizer Huawei SUN2000 600W-P 12
Omvormer Huawei 10ktl 1 fase
Montagesysteem schuin pannendak
-3 DC Solarkabels + Mc4 stekkers inclusief draadgoot en klein materiaal
AC Voedingskabel naar de groepenkast (exclusief graaf- en straatwerk)
Automaat in de groepenkast bijplaatsen verzwaren B16
Totaalprijs zonnepanelensysteem € 5.700,00

Wat vinden jullie van deze aanpak en prijs?

Ik begrijp overigens een aantal zaken niet, waarom een voedingskabel en automaat verzwaren als er nu al een systeem ligt op 3 fasen (3*16A). Ook begrijp ik de omvormer 1 fase niet, maar dat zal vast een vautje zijn.... 8)7

Dank voor jullie ideeën en adviezen!

[ Voor 8% gewijzigd door peter13579 op 10-11-2023 17:20 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Omvormer Huawei 10ktl 1 fase is een typefoutje denk ik.
Automaat in de groepenkast bijplaatsen verzwaren B16? Er zit toch al een B16 3-fase automaat?
Montagesysteem schuin pannendak? Je hebt het over een platdak op de 1e verdieping?
En eigenwijs is ook wijs.

Past prima op een 3-fase 10K omvormer, en je zegt geen schaduw te hebben, waarom worden er dan optimizers aangeboden?

Als ik het goed interpreteer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0p-tlG0zeO2yjmkMD3QjAYWRSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHv4vTSRAj9CyPXujHZ3A1mg.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• peter13579
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:11:
Automaat in de groepenkast bijplaatsen verzwaren B16? Er zit toch al een B16 3-fase automaat?
Montagesysteem schuin pannendak? Je hebt het over een platdak op de 1e verdieping?

Past prima op een 3-fase 10K omvormer, en je zegt geen schaduw te hebben, waarom worden er dan optimizers aangeboden?

[Afbeelding]
Dank voor je antwoord, geeft goed richting. Optimizers begreep ik ook niet.

Ps. 3 fase zit er inderdaad al

Kun je in de tool ook zien wat de extra opbrengst is van deze omvormer tov het houden van de huidige goodwe 6k? Of is dat technisch überhaupt geen optie?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja dat zou kunnen.

Dan moet je de 10 kW (werkelijk vermogen) beperken naar 6 kW

Met alle panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0c_r2HQ4CSlEepo0vHmAemT1PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8EXJcBMiSGHXQPNEJlAfafX.jpg?f=fotoalbum_large

Met alleen de 22 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntA85atYjisqlbmidwf9QRApzM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yhNdmAnaXtNpUTqa6R6sRIW.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat een uitleg hoe je hem zelf kunt gebruiken
Het grote SMA topic

Edit: je kan deze ook gebruiken eventueel
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2023 13:18 ]

• peter13579
Dank, ik ga zo puzzelen👍👍

• peter13579
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:09:
Ja dat zou kunnen.

Dan moet je de 10 kW (werkelijk vermogen) beperken naar 6 kW

Met alle panelen:
[Afbeelding]

Met alleen de 22 panelen
[Afbeelding]

Hier staat een uitleg hoe je hem zelf kunt gebruiken
Het grote SMA topic

Edit: je kan deze ook gebruiken eventueel
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Als ik alles op de 6kw inverter gooi bij heeft sunnydesign de melding "inverter in danger".... Zou dat betekenen dat dit alles ook niet op de 6kw inverter van goodwe kan? Nu zitten 22 panelen op 1 string.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je een schermvoorbeeld?

Officieel mag de goodwe maar 7800 Wp
https://natec.com/datashe...t%20GoodWe%20DT-serie.pdf
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Zal alleen problemen geven als je garantie gaat claimen.
Zolang je maar binnen de DC Volts blijft

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2023 15:14 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
22 panelen op 1 string is niet aan te bevelen. AC mooi laten zitten, tenzij dit veel te dunne aders heeft, op elektramat even de rekentool gebruiken. Aardlekautomaat ook, die kan uit de offerte incl het werk wat daarbij hoort. Tevens die optimizers er uit, dan wordt het al een veel leukere prijs.

Niet meegaan in alle prietpraat van de verkopers over dat optimizers dit en dat bla bla bla... maar gewoon uit de offerte laten halen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Als mij dit zo wordt aangeboden vol fouten denk ik maar 1 ding: next
De installatie komt dan vast ook niet goed, als dit het werkniveau is.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2023 18:20 ]

• peter13579
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:11:

[Afbeelding]
Kunnen jullie hier kaas van maken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Huidige automaat is een standaard ABB 3 fasen automaat van 3 jaar oud...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Members only:

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:57

Zenix

BOE!

Nee, dat is het hele doel van meerdere MPPT trackers, dat het apart is.
Ik zou gewoon de Goodwe gebruiken inderdaad, dat maakt in kosten veel uit.

Ik heb 28x360Wp Oost-West op een ander Goodwe 6kW en dat gaat prima, daar kon ik ook niet zoveel op aansluiten volgens de datasheet.

Overigens zou ik helemaal geen omvormer nemen die geschikt is voor accu, want waarschijnlijk kan je alleen een Huawei accu erop aansluiten. Zo'n beperking is niet fijn om te hebben. En de komende 3 jaar kan je toch nog salderen, kan je altijd later nog de omvormer vervangen.

• peter13579
Zenix schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:00:
Nee, dat is het hele doel van meerdere MPPT trackers, dat het apart is.
Ik zou gewoon de Goodwe gebruiken inderdaad, dat maakt in kosten veel uit.

Ik heb 28x360Wp Oost-West op een ander Goodwe 6kW en dat gaat prima, daar kon ik ook niet zoveel op aansluiten volgens de datasheet.

Overigens zou ik helemaal geen omvormer nemen die geschikt is voor accu, want waarschijnlijk kan je alleen een Huawei accu erop aansluiten. Zo'n beperking is niet fijn om te hebben. En de komende 3 jaar kan je toch nog salderen, kan je altijd later nog de omvormer vervangen.
Hoe gevaarlijk is het dat we ruim over de design specs heen gaan? Kans op brand etc? Of gewoon de kans dat de omvormer er een keertje mee ophoudt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ligt aan welke design specs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peter13579
Maximum power van de panelen is meer dan maximum van de omvormer

• Ronald
  • Nu online
Dat is hooguit een garantietechnisch probleem. Sunny design laat het met waarschuwing toe volgens mij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan de nieuwe panelen eerst toch op de oude omvormer aansluiten?

Tot aan april 2024 ga je er weinig van merken, daarna erger je aan het aftoppen.
Tot die tijd kan je alsnog kijken voor een nieuwe omvormer

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2023 14:11 ]

• peter13579
Volgens de SMA calculator levert de 10kw omvormer per jaar slechts 1100kwh meer stroom dan de 6kw omvormer. Aangezien het geen eigen gebruik is maar vooral extra teruglevering weet ik niet of het aftoppen heel veel gaat irriteren....

[ Voor 4% gewijzigd door peter13579 op 12-11-2023 14:14 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar bestel de panelen en bevestiging gewoon zelf
https://www.stralendgroen...o-all-black-n-type-435wp/
Eventueel met kant en klare DC kabel met mc4 stekkers er al aan, als je niet zeker bent van je eigen kunnen.
Plug en play.
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2023 14:22 ]

• Ronald
  • Nu online
peter13579 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:13:
Volgens de SMA calculator levert de 10kw omvormer per jaar slechts 1100kwh meer stroom dan de 6kw omvormer. Aangezien het geen eigen gebruik is maar vooral extra teruglevering weet ik niet of het aftoppen heel veel gaat irriteren....
Gewoon doen... Op moment niet snel rendabel de omvormer te vervangen. Gaat hij stuk of als we weer knappe teruglever tarieven krijgen kun je altijd een 10kW terughangen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:57

Zenix

BOE!

peter13579 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:13:
Met huidige TLV vergoedingen van zo'n 5cent per kWh is dat 55 euro. Maar als het salderen is afgelopen is het nog minder waard, want die 1100kWh is in de zomer. En als het zover is, dan kan je dan kijken naar een 10kWh omvormer met accu ondersteuning, misschien hebben we dan ook subsidie op de thuisaccu's. In ieder geval is de techniek qua hybride omvormers en accu's weer wat verder.
Pagina: 1