Mancave ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rickyboy12367
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-12 20:41
Hallo!

Ik heb een mancave in een schuur buiten mijn huis van 6x3 meter. Nu wil ik graag dat er wat meer ventilatie is. Als je nu met 6 man er zit is het na een tijdje best wel benauwd. Ik wil alleen niet dat er veel geluid verloren gaat ivm de buren. Ik zat zelf al te kijken naar een badkamer ventilator maar ik ben bang dat er dan teveel geluid ontsnapt.

Iemand hier ervaring mee of weet een oplossing hier voor?

Groet,

Alle reacties

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12 16:14

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hou er rekening mee met zo'n kleine ruimte dat een reguliere ventilatie heel veel warmte gaat onttrekken aan de ruimte. Het beste (en helaas niet het goedkoopst) is een kleine decentrale WTW unit (bijvoorbeeld zoiets als dit). Die biedt door de warmtewisselaar redelijk wat geluidsdemping en zorgt er ook voor dat een groot deel van de warmte binnen blijft in de winter, maar de ruimte wel voldoende geventileerd wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door DexterDee op 10-11-2023 16:54 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• rickyboy12367
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-12 20:41
Bedankt voor je antwoord! Dit is idd wel het beste. Hoeveel m3h heb ik dan ongeveer nodig? Is 25m3h prima? Of moet het meer zijn?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De hoeveelheid lucht die moet toegevoerd worden (in m³/h) is afhankelijk van de oppervlakte van de ruimte. Per vierkante meter moet er 3.6 m³/h lucht worden toegevoerd. Voor een slaapkamer en een bureau/speelkamer mag dit beperkt worden tot 72 m³/h en voor een living mag dit beperkt worden tot 150 m³/h

25 lijkt me dus erg weinig, das meer voor een kleine badkamer.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

In plaats van per oppervlakte is het handiger om per persoon te rekenen. Per persoon is dit 30 m3/hr.
Oa in België zijn de ventilatie richtlijnen hier ook op gebaseerd.
Voor een man cave van 6x3 waar je met 6 personen zit lijkt dit mij ook een beter uitgangspunt. Kom je uit op 180 m3 per uur.

Van klussen krijg je grijze haren

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@fenrir dat is nogal eeen verschil met de ~65 die je hier in Nederland moet doen voor zo'n ruimte..

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:44

Barrycade

Through the...

Beetje mancave heeft een frituur, dus afzuigkap aansluiten en ergens een opening aan de andere kant van de schuur.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Caelorum schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:39:
@fenrir dat is nogal eeen verschil met de ~65 die je hier in Nederland moet doen voor zo'n ruimte..
Klopt, in de start post van Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic staat wat meer info mbt rekenregels mbt ventilatie.

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1