Continental bandenkeuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ga een allseasonband kopen voor mijn EV. De keuze is in ieder geval een Conti band, en wel de AllseasonContact 2. Gaarne dus geen alternatieven aandragen om de boel weer te bemoeilijken :P.

Ik heb echter nog 1 keuze te maken:

Er bestaat een techniek genaamd 'contiseal' die een self-helende binnenlaag heeft. Uiteraard zinloos als de band klapt of je een stoeprand kust, maar voor kleinere schades (spijker) werkt het heel goed. Ik heb persoonlijk ervaringen met automatische sealers in o.a. motorbanden en dat vind ik een erg prettige 'backup' om te hebben.

Maar:

Ik kan ofwel de AllSeasonContact 2 krijgen in de 'normale' uitvoering of een 'EV' uitvoering. Wil ik contiseal hebben, ga ik terug naar de versie 1 van de band. Er bestaat wel een versie 2 met contiseal, maar niet in mijn bandenmaat (16"), alleen voor grotere wielen.

De versie 2 van de band heeft o.a. betere loopeigenschappen waaronder 15% zuiniger qua verbruik dan de versie 1. Nornaal zit ik daar iets minder mee, maar voor een EV met een bereik van max 300km wel een dingetje. Ondanks dat deze niet 'speciaal voor EV' is gemaakt, heeft hij dezelfde load index als de band die wel speciaal voor EV's is ontwikkeld, dus wat er dan speciaal aan is snap ik ook niet.

Qua prestaties is het echt stuiver wisselen tussen de twee:

https://www.thetirelab.co...ental-allseasoncontact-2/

maar ook hier zie je dat qua 'mileage' de twee toch duidelijk wint...

Ik heb uiteraard een tyre repair kit in de auto voor noodgevallen, maar wat zouden jullie kiezen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
Laat je niet misleiden door het 15% zuiniger zijn. Ze bedoeln waarschijnliijk dat de band 15% minder rolweerstand heeft. De rolweerstand is echter maar een van de factoren die het verbruik van een auto bepalen.

Volgens Michelin (ja ik weet dat je Conti's neemt) heeft een verhoging van de rolweerstand met 30%, een 3 tot 5% hoger verbruik tot gevolg.
https://www.michelin.nl/a...tot%205%25%20hoger%20ligt.

Trek je eigen conclusie of dat je range teveel beïnvloed of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Twardt schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:32:
Laat je niet misleiden door het 15% zuiniger zijn. Ze bedoeln waarschijnliijk dat de band 15% minder rolweerstand heeft. De rolweerstand is echter maar een van de factoren die het verbruik van een auto bepalen.

Volgens Michelin (ja ik weet dat je Conti's neemt) heeft een verhoging van de rolweerstand met 30%, een 3 tot 5% hoger verbruik tot gevolg.
https://www.michelin.nl/a...tot%205%25%20hoger%20ligt.

Trek je eigen conclusie of dat je range teveel beïnvloed of niet.
Ze schrijven zelf dat de band 6% minder rolweerstand heeft en 15% zuiniger is.

Ik heb conti zelf gebeld net, en die bevestigen dat de ASC2 er alleen in grotere maten is (en dus niet in 16").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:33
Wat betreft die self-sealing: hoe vaak rij je in een spijker? En dan nog, met een spijker in de band loopt hij niet direct helemaal leeg.
Voor motorbanden kan ik mij daar nog wel iets bij voorstellen, maar bij een autoband zou ik dat heel laag op de ranglijst zetten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Maar een band die 15 % zuiniger is betekent niet dat je auto ook 15% zuiniger is. Zal echt maar een paar procent schelen op het gehele verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Twardt schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:45:
Maar een band die 15 % zuiniger is betekent niet dat je auto ook 15% zuiniger is. Zal echt maar een paar procent schelen op het gehele verbruik.
En dat vind ik dus lastig, want EV's zijn over het algemeen (en zeker die van ons) ge-hyper-tuned, een soort van hypermile voertuigen. Ze hebben letterlijk alles aan en om die auto ontworpen met maximale efficiente in gedachten, dus ik ben bang da 15% gewoon een (te) grote impact gaat hebben.

Het argument over motor vs auto is ook waar, op de motor heb je minder reserves....

Ik hoop mensen met praktijkervaring te treffen, maar de band is nog vrij recent op de markt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:00:
[...]

En dat vind ik dus lastig, want EV's zijn over het algemeen (en zeker die van ons) ge-hyper-tuned, een soort van hypermile voertuigen. Ze hebben letterlijk alles aan en om die auto ontworpen met maximale efficiente in gedachten, dus ik ben bang da 15% gewoon een (te) grote impact gaat hebben.

Het argument over motor vs auto is ook waar, op de motor heb je minder reserves....

Ik hoop mensen met praktijkervaring te treffen, maar de band is nog vrij recent op de markt gebracht.
Maar die band is toch niet beschikbaar in een maat die je zoekt? Dus dan lijkt het me dat je die gewoon moet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Twardt schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:03:
[...]

Maar die band is toch niet beschikbaar in een maat die je zoekt? Dus dan lijkt het me dat je die gewoon moet vergeten.
Jawel, ik kan versie 2 prima krijgen voor mijn velgenmaat, maar NIET in combinatie met die 'contiseal' technologie. Ik ga dus óf voor extra zuinigheid, óf voor minder ongemak bij kleine lekkages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:06:
[...]

Jawel, ik kan versie 2 prima krijgen voor mijn velgenmaat, maar NIET in combinatie met die 'contiseal' technologie. Ik ga dus óf voor extra zuinigheid, óf voor minder ongemak bij kleine lekkages.
ok duidelijk, dat had ik eerst niet goed begrepen. Dan zou ik zelf toch de keus maken voor de extra zuinigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 13:47
Extra zuinigheid geeft je elke dag profijt, de antileklaag geeft je zeer incidenteel mogelijk profijt. Ik heb in mijn automobiele carrière van een jaar of 17 inmiddels slechts 1 maal een lekke band gehad (schroef). MIjn vrouw heeft een keer een band (en velg) kapotgereden op een stoeprand. Tegen dat laatste helpt contiseal ook niet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoe vaak heb je nu een spijker in je band?
Motorbanden heb ik al verschillende keren lek gereden en gerepareerd, autobanden nog nooit. Die ene lekke autoband was er een tegelscherf doorheen gegaan, daar viel ook niets meer aan te repareren. :+

Neemt niet weg dat ik wel zo'n proppensetje in de auto heb liggen. Met een compressortje (op accu of 12V aansluiting) kun je dan altijd weer op weg.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mja, jullie hebben gelijk. Dan ga ik gewoon voor de zuinige EV band :) thanks voor het meedenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:20:
Hoe vaak heb je nu een spijker in je band?
Motorbanden heb ik al verschillende keren lek gereden en gerepareerd, autobanden nog nooit. Die ene lekke autoband was er een tegelscherf doorheen gegaan, daar viel ook niets meer aan te repareren. :+

Neemt niet weg dat ik wel zo'n proppensetje in de auto heb liggen. Met een compressortje (op accu of 12V aansluiting) kun je dan altijd weer op weg.
Hangt er vanaf waar je regelmatig rijdt. Ik heb al drie een schroef in mijn band gehad en dat was drie keer in de haven van Antwerpen :X

De twee spijkers in mijn fietsbanden waren dan weer elders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:25:
[...]

Hangt er vanaf waar je regelmatig rijdt. Ik heb al drie een schroef in mijn band gehad en dat was drie keer in de haven van Antwerpen :X

De twee spijkers in mijn fietsbanden waren dan weer elders :P
Ja wat moet je daar ook, Frank Masmeijer een lift geven? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:36
Normaal zou ik zeggen, hoe vaak heb je nou een lekke band door een spijker. Afgelopen 25 jaar nooit gehad, tot dit jaar. Zowel in juni als in oktober een spijker in een band 8)7

Ik zou sowieso geen allseason aanraden, waarom niet een zomer en winterset die beiden in het jaargetijde de beste prestaties leveren? Allseason is het eigenlijk altijd net niet.

Die banden reparatie zooi of zelf reparerende banden, het klinkt leuk. Maar bij echte problemen heb je er niets aan. Koop gewoon een fatsoenlijke reserveband op stalen velg en kieper die in de achterbak, veel makkelijker. Of neem het als dienst af bij je dealer (indien mogelijk), voor mijn Mazda komen ze gewoon in heel Europa een lekke band vervangen bijvoorbeeld.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:42:
Normaal zou ik zeggen, hoe vaak heb je nou een lekke band door een spijker. Afgelopen 25 jaar nooit gehad, tot dit jaar. Zowel in juni als in oktober een spijker in een band 8)7

Ik zou sowieso geen allseason aanraden, waarom niet een zomer en winterset die beiden in het jaargetijde de beste prestaties leveren? Allseason is het eigenlijk altijd net niet.

Die banden reparatie zooi of zelf reparerende banden, het klinkt leuk. Maar bij echte problemen heb je er niets aan. Koop gewoon een fatsoenlijke reserveband op stalen velg en kieper die in de achterbak, veel makkelijker. Of neem het als dienst af bij je dealer (indien mogelijk), voor mijn Mazda komen ze gewoon in heel Europa een lekke band vervangen bijvoorbeeld.
Bij mijn benzineauto doe ik het ook precies zo: volwaardig reservewiel, aparte zomer en winterset, zelf wisselen. Maar deze auto heeft unieke velgen die door de fabrikant zo ontworpen zijn om de luchtweerstand te elimineren voor een (veel) beter bereik. Die zijn niet zomaar los te verkrijgen (ik heb het geprobeerd!). En zomer/winter op de velg wisselen kost ongeveer 150 euro per wissel....

Deze ASC2 band komt uit de test als 'compromisloos' en daar schijnen veel partijen het met elkaar over eens te zijn, dus een bruikbaar alternatief in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke bandenmaat, want ik vergelijking zie ik 14 en 15"

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:58:
Welke bandenmaat, want ik vergelijking zie ik 14 en 15"
205/60/R16 met extra load index 96(H) (want EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb die Contiseal onder mijn leasebak zitten. Nog nooit eerder gehad. Je probleem met die dingen is: hoe detecteer je een lek? Als die contiseal zijn werk heeft gedaan bij een gat moet je er eigenlijk alsnog naar laten kijken. Maar hoe merk je dat? Heb jij sensors in je band zitten, dan kan dat voldoende zijn. heb je die niet zou ik niet voor de contiseal gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:19
Drardollan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:42:

Omdat je met het weer van de laatste jaren 6 keer in de winter zou moeten wisselen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Marcel Br schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:03:
[...]

Omdat je met het weer van de laatste jaren 6 keer in de winter zou moeten wisselen .
Waarom zou je dat moeten doen? Een zomerband doet het ook prima in de winter en een winterband ook prima in de zomer. Maar beiden doen het het beste in hun eigen seizoen. Een allseason band doet het eigenlijk nooit prima, het is het altijd net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:27:
Waarom zou je dat moeten doen? Een zomerband doet het ook prima in de winter en een winterband ook prima in de zomer. Maar beiden doen het het beste in hun eigen seizoen. Een allseason band doet het eigenlijk nooit prima, het is het altijd net niet.
In Nederland doet een allseason het in de winter beter dan een winterband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34
Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:27:
[...]

Met het weer in Nederland zal een zomerband het 90% van de tijd beter doen dan een winterband. Het probleem is alleen dat als het echt koud/glad is, de winterband gelijk een heel stuk beter is. Pak je dan een all-season, zal die die 90% van de tijd net wat minder zijn dan die zomerband, maar in die 10% van de tijd compenseert hij wel voldoende om veilig door te kunnen rijden.
In Nederland is er dan ook heel wat voor te zeggen om te keizen voor zomer+all-season ipv zomer+winter.

Maar dit is een heel andere discussie die nogal afhangt van waar/wanneer/hoeveel je rijdt. Als je de auto makkelijk een paar dagen kunt laten staan, is er ook niets mis met alleen zomerbanden. In dit geval heeft ie al gekozen voor de all-season, dus ga er maar gewoon van uit dat ie die ook wil en dat ie daar goed over heeft nagedacht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Volgens mij is geen topic om de pro/cons van zomer, winter en allseason banden te gaan discussieren. Maar ging het erom of TS banden moest kopen met automatisch seal of zonder. En dat is al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:33
Bovendien is er al een topic over autobanden in de winter:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674883

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheBrut3 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:28:
[...]

In Nederland doet een allseason het in de winter beter dan een winterband.
Als je enkel in Nederland rijdt dan is alles anders dan een zomerband onzin. Die halve dag sneeuw per jaar kan je oplossen op andere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
EV banden hebben vaak een laag schuim in de band om geluid te dempen. Ook iets om rekening mee te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 13-11-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Op mijn andere (benzine) auto heb ik inderdaad gewoon 2 sets velgen, beiden met goede banden (Conti Eco 6 en TS-860) en die wissel ik zelf uit. Op de EV zitten echter speciale velgen die, als ik ze zou vervangen voor willekeurige passende velgen, een grote negatieve impact op het bereik zouden hebben. Een zelfde set is niet te krijgen, dus kies ik voor deze situatie voor een All-Season. Ja, ik besef me dat dit altijd een compromis is, maar hetzelfde argument wat hier aangedragen word: in nederland is het allemaal niet zo extreem, en ik rij ook niet op 100% van wat de band theoretisch moet kunnen, dus ik denk dat ik met de ASC2 van Conti, die wel extreem goed uit testen komt (zomer en winter), veilig zit.

Ja, op de velg wisselen was ook nog een optie, maar dat kost gewoon bijna 150 per wissel, en dat vind ik het ook weer niet waard.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-11-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:41:
[...]

Als je enkel in Nederland rijdt dan is alles anders dan een zomerband onzin. Die halve dag sneeuw per jaar kan je oplossen op andere manieren.
Die halve dag sta je dan ook nog eens overal in de file omdat er wat sneeuwvlokjes zijn gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bgrr schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:33:
[...]

Die halve dag sta je dan ook nog eens overal in de file omdat er wat sneeuwvlokjes zijn gevallen.
Dat gebeurd niet alleen als er wat 'sneeuwvlokjes' op of over de weg dwarrelen hoor :o :P

Ooit krijg ik het idee dat de mensen tegenwoordig tijdens de rijlessen al leren dat de ruitenwissers met het rempedaal bediend dienen te worden.......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1