Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Raspberry Pi of HA voor een beginner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 21:25
Mijn vraag

Hallo tweakers ik heb een vraagje wat voor mij de beste optie is.
Ik ben een beetje rond aan het neuzen en kom overal mooie oplossingen tegen om het huis verder te automatiseren.
Nu zie ik hier zowel de Raspberry pi veelvoudig voorbij komen net als de Intel nuc.
Welk systeem is makkelijker en wat raden jullie mij aan om mee te starten. ( Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een nuc)
Ik heb 2 nieuwe Samsung tabs liggen die nu ongebruikt in de kast liggen dus zou hiervoor eventueel een mooie dock voor aan de muur hebben waar ik alles een beetje op af kan lezen straks.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat wij nu in huis hebben kwa smarthome gebeuren.

Cameras:

Google Nest deurbel bedraad.
Google Nest buitencam 2 stuks.
Google Nest binnencamera.
Google Nest thermostaat. ( Word drek gebruikt op de itho amber warmtepomp.)
Google Nest koolmonoxide en rookmelder.

Verlichting:

Philips Hue hub.
Philips Hue afstandsbediening.
3 filament lampen Philips Hue.
13 Philips wizz lampen gu10.
2 Philips Ambilight tvs

Routers mesh Asus ac92u 2 stuks.

Jbl soundbar bar 1000

Onze droger en wasmachine zijn te bedienen via wifi lg en bosch.

Daikin airco op de beneden verdieping de sensira en een gree airco op de bovenverdieping allebei zijn ze te bedienen via de eigen app.

4 rolluiken met Somfy motors rts gestuurd heb hiervoor nu een tahoma aangeschaft.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoals aangegeven heb ik dus al heel veel gelezen maar ben uiteindelijk nog niet veel wijzer.
Ik heb nu dus best wel wat apps en ben toch wel opzoek naar een centraal punt waarin alles te besturen is.
Als iemand hier wat advies heeft dan zou ik dat zeer op prijs stellen.
Heb zelf zitten kijken naar een Intel nuc naar geen idee wat voor iets dat ik dan nodig heb kwa specs. Wil hier dan straks zoals aangegeven een dock voor tegen de muur aan maken op 2 locaties.
Liefst eentje boven en eentje beneden waarop ik dan alles kan overzien via de tablets.
Dat is mogelijk met home assistant dus vandaar de neiging naar een nuc die wel toekomst bestendig is.
Het idee om verder nog veel uit te breiden is er ook niet enkel kwa verlichting zal er mischien nog wat bij komen.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:46
Mijn NUC verbruikt met SSD en 12GB geheugen ongeveer 5,5 Watt. En Pi zal mogelijk minder verbruiken maar de performance van de NUC is een factor x beter. Bij mij geen HA maar Domoticz. Dat maakt voor de hardware niets uit. Mijn ervaringen met de NUC: Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker) review door S.J.Onnie

Doe er je voordeel mee ;)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zou met een nuc beginnen.
Gebruik zelf een oude dell 7270 en dat werkt helemaal prima.
Gaat deze stuk, dan ga ik naar een nuc.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-11 11:45
Mijn ervaringen met een Pi zijn niet fantastisch. Dat komt (mede?) doordat ik alles op een SD kaart draaide, ipv een SSD via USB. Maar na een aantal outages en corrupte file systems was ik er flauw van, en heb ik een refurbished NUC-achtig apparaat gekocht. Zelfde principe, maar andere fabrikant.

Dat draait nu al een hele tijd mooi stabiel.

[Aylin]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel van die PI’s en NUCs booten nog foutloos na een stroomstoring?

Mijn ervaring(en) is dat odroid met emmc dat probleem loos overleeft.

Sossolutions verkoopt C4 en N2+ met emmc en homeassistant er al op.
Scheelt dat je geen usb emmc writer hoeft aan te schaffen.
C4 is snel zat, de n2+ net ietsjes sneller in HA beleving. Maar verschil merk je amper.
Neem 32gb ivm ruimte voor backups.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
Onlangs overgestapt van een RPi naar een Intel NUC met OpenHab als domotica oplossing. De NUC op Ubuntu vraagt minder onderhoud en is natuurlijk tig keer sneller en heeft meer ruimte voor opslag ed.
Vwb de keuze voor je domotica oplossing zou ik vooral kijken de integratie mogelijkheden.
Als ik snel je lijstje naast OpenHab hou, dan mist de JBL en de LG (is in ontwikkeling via ThinQ) wasmachine in je lijstje, de rest kun je standaard integreren.

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2023 @ 04:10:
Hoeveel van die PI’s en NUCs booten nog foutloos na een stroomstoring?
Mijn pi draait hier al jaren foutloos en heeft meerdere keren zonder stroom gestaan. Tot nog toe heeft hij alle onverwachte stroomonderbreking prima overleefd, maar ik gebruik wel een SSD en geen geheugenkaart.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:23

JME

zeg maar Jamie

Heb een simpele thin client gekocht via Marktplaats (HP T630) met 120GB/8GB, SSD health 100%, volledig passief gekoeld, verbruik 4W, bios zo ingesteld dat ie na een stroomstoring zelf weer opstart. Werkt feilloos en voor 7 tientjes klaar. Daar kan geen Pi tegen op.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:01
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:52:
[...]

Mijn pi draait hier al jaren foutloos en heeft meerdere keren zonder stroom gestaan. Tot nog toe heeft hij alle onverwachte stroomonderbreking prima overleefd, maar ik gebruik wel een SSD en geen geheugenkaart.
Idem hier. Enige ‘vervelende’ dat ik ervaar is dat soms, heel soms, hij de wifi verliest. Dit opgelost door er een Shelly tussen te zetten en vanuit mijn NAS ieder uur een ping op mijn pi te doen. Komt er geen antwoord dan krijgt de Shelly een reboot commando.

(Het gebeurd niet vaak, maar natuurlijk altijd als je op vakantie bent :X )

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 12-11-2023 08:11 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• camel1987
Ga toch maar voor een nuc.
Ben gisteren bezig geweest om Ha al te draaien op mijn laptop. OpZich met een beetje een richtlijn viel dit best te doen. Heb alles al kunnen toevoegen op de Google Nest cameras na. Hiervoor moet je schijnbaar eenmalig 5 euro voor betalen.
Ik kan deze nuc kopen zou dit voldoende zijn kwa specs

Intel I3 1,8 ghz
8 gb intern
60 gb ssd
3 x usb
2x HDMI
Windows 10 pro

En heeft er iemand een goede website waar een beetje duidelijk beschreven staat hoe je dashboards moet gebruiken ?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een nuc met deze specs (dual core 1,8 Ghz) zou niet te veel mogen kosten. Erg ruim bemeten vind ik het ook niet, als je ook video wil verwerken.

Wat bedoel je met dashboards gebruiken? Ik denk het ontwerpen/instellen? Check eens de video's van Everything Smart Home @ YouTube.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik las in je verhaal dat je ook nog tablets hebt, zijn dit oudjes of zouden die ook als nuc kunnen dienen?
Oude laptop wilt soms ook prima :)

Vergelijk even snelheid van nieuw van oud, en vergelijk stroom verbruik.
1 watt is ongeveer 3.50 per jaar stroomkosten.
Zo kan je zien of een zuiniger nieuwer alternatief rendabel is.

• camel1987
Thijsmans schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:11:
Een nuc met deze specs (dual core 1,8 Ghz) zou niet te veel mogen kosten. Erg ruim bemeten vind ik het ook niet, als je ook video wil verwerken.

Wat bedoel je met dashboards gebruiken? Ik denk het ontwerpen/instellen? Check eens de video's van Everything Smart Home @ YouTube.
De vormgeving in ha zelf zeg maar ik zie altijd mooie dashboards voorbij komen waar alles mooi op staat.
Heb nu enkel alleen even alles erin gezet en wilde vanuit daar verder kijken.
Er word 50 euro gevraagd voor de nuc.
Hij heeft er ook nog eentje staan met een Intel celeron 2 met dezelfde hardware.

De tablets zijn de Samsung a8 2 liggen nu in een la zonder er iets mee te doen dus wilde die wel gaan gebruiken zie hier ook mooie muurdocks van voorbij komen.

Verwijderd

Panzer_V schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:11:
[...]

Idem hier. Enige ‘vervelende’ dat ik ervaar is dat soms, heel soms, hij de wifi verliest. Dit opgelost door er een Shelly tussen te zetten en vanuit mijn NAS ieder uur een ping op mijn pi te doen. Komt er geen antwoord dan krijgt de Shelly een reboot commando.
Ook daar heb ik geen last van. Mijn Pi heb ik bedraad aangesloten.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:01
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]

Ook daar heb ik geen last van. Mijn Pi heb ik bedraad aangesloten.
Dat is het beste ja. Helaas was dat voor mij geen optie.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-11 22:14
Ik draai al ruim 4 jaar HomeAssistant op een Pi4, er zit wel een extreme durable SDcard in, deze heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Dagelijks worden er backups gemaakt, naar mijn Synology.
Pi4 en Synology hangen aan een UPS, valt de stroom uit, dat wordt er nog een extra backup weggeschreven voordat de stroom eraf gaat.
En mijn HA database (MariaDB) draait niet op mijn Pi4 maar op de Synology in een docker.

Mijn HA regelt, en informeer mij inmiddels over, het volgende:
  • status wasmachine
  • status vaatwasser
  • zigbee lampen/ledstrips/sensoren/switches van diverse merken door elkaar
  • AppleTV's
  • bediening via Siri en Assist
  • zonnenpanelen
  • electrische fiets opladen als er stroom wordt opgewekt
  • robotsofzuiger
  • auto integeratie om voor te verwarmen obv klimaat/temperatuur
  • TV's
  • integratie met picnic voor de boodschappen
  • koppeling met Somfy IO voor het rolluik
  • deur/raam contacten via legacy RFXcom
  • tiental Shelly's voor schakelaars van lampen
  • meerdere camera's in en om het huis
  • bewegingssensoren om lampen te schakelen obv schema's/beweging
  • koppeling met mechanische ventilatie
  • vochtignheidssensoren om MV te reglen
  • sonos speakers
  • google speakers
  • een slimme plafondventialtor met verlichting
  • koppeling met mijn slimme meter voor gas en stroom
  • koppeling met de watermeter om verbruik te monitoren
  • omroepsysteem tbv het aan de wegzetten van de afvalcontainers
  • OV tijdden van buslijnen hier in de buurt tonen
rookmelders moeten nog :-)

[ Voor 9% gewijzigd door n0m0r3 op 12-11-2023 11:56 ]

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:09
Ik zou voor de intel.nuc gaan onder andere door:

- op ARM is niet alle software beschikbaar die wel op intel/amd beschikbaar is. Wij draaien odroids op werk en we hebben bijvoorbeeld de backup client zelf moeten compilen voor ARM

- veel meer overhead op een nuc (als in meer.performance) als je later bijv met docker aan de slag wil dan kan dat. (Of bijv plex gaat draaien)

Ik draai home assistant thuis op een NUC. Dat ding staat de 95% op idle. Dus dat werkt prima

[ Voor 11% gewijzigd door hellfighter87 op 12-11-2023 12:10 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:07

ViezeVis

Sample Text

hellfighter87 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:08:
Ik zou voor de intel.nuc gaan onder andere door:

- op ARM is niet alle software beschikbaar die wel op intel/amd beschikbaar is. Wij draaien odroids op werk en we hebben bijvoorbeeld de backup client zelf moeten compilen voor ARM

- veel meer overhead op een nuc (als in meer.performance) als je later bijv met docker aan de slag wil dan kan dat. (Of bijv plex gaat draaien)

Ik draai home assistant thuis op een NUC. Dat ding staat de 95% op idle. Dus dat werkt prima
Welke NUC heb jij? Ik overweeg ook om te gaan werken met motion detection via een camera deurbel. Wat zou handig zijn?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:09
ViezeVis schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:26:
[...]

Welke NUC heb jij? Ik overweeg ook om te gaan werken met motion detection via een camera deurbel. Wat zou handig zijn?
Eerlijk gezecht een hele oude, dual core, 4gb ram ergens in 2013 gekocht.
Dus denk dat alles wel redelijk voldoet

• camel1987
Ik kan deze nuc kopen voor een kleine 5 tientjes is dit te duur of is dit een mooie prijs voor wat ik krijg ?

Intel Nuc

Intel Celeron 2 core

8 gb intern

60 gb ssd

3 x usb

2x HDMI

Windows 10 pro

• S.J.Onnie
Even afhankelijk welk type Celeron. Is het een moderne met HT dan is het een mooie deal wat mij betreft. Sowieso is het genoeg voor het beoogde gebruik. En een klap sneller en stabieler dan een Pi ;)

Ik zou jouw domotica software overigens nooit op Windows installeren maar bijvoorbeeld op Debian (headless). Stabiel en je hoeft niet zo vaak te herstarten als bij Windows :)

• camel1987
S.J.Onnie schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:59:
Even afhankelijk welk type Celeron. Is het een moderne met HT dan is het een mooie deal wat mij betreft. Sowieso is het genoeg voor het beoogde gebruik. En een klap sneller en stabieler dan een Pi ;)

Ik zou jouw domotica software overigens nooit op Windows installeren maar bijvoorbeeld op Debian (headless). Stabiel en je hoeft niet zo vaak te herstarten als bij Windows :)
Oke duidelijk wat is Debian |:( ik hou het wel bij de nuc heb in principe al een deel opgezet op de laptop.
Opzich best makkelijk alleen jammer dat je voor nest integraties ook weer 5 euro moet aftikken na mn maandelijkse bedrag wat ik al betaal 7(8)7

• S.J.Onnie
Debian is een besturingssysteem gebaseerd op Linux. Wordt ook veel gebruikt door andere distributies.

Maar Windows is natuurlijk prima als je daar vertrouwd mee bent en kunt leven met de eigenaardigheden die het met zich meebrengt ;)

• camel1987
@S.J.Onnie
Het is een beetje onderzoeken hoe of wat alles werkt natuurlijk. Ben nu een beetje redelijk op de hoogte met wat YouTube tutorials wat er allemaal mogelijk is.
Alleen het uiterlijk met themas moet ik nog onderzoeken maar dat gaat vast goed komen. Ga nog even opzoek naar mischien een iets betere nuc met een i3 of i5 processor beter een tientje meer als volgend jaar weer opnieuw iets moeten aanschaffen

• S.J.Onnie
Die Celeron met 8GB gaat jou de komende jaren goed bedienen. Een i3 of i5 verbruikt (ook in idle) toch weer aanzienlijk meer en dat is jammer voor een systeem wat 24/7 aanstaat. Het werd hierboven al even aangehaald: 1 Watt meer kost € 3,50 per jaar.

• camel1987
@S.J.Onnie
Ahh oke dus die celeron gaat goed komen dus.
Mooi ga ik deze bestellen.
nu nog een vraagje want ik ben nu op de laptop dus al een heel eindje met de HA om dit zo een beetje te krijgen zoals ik wil.
Als ik nu drek een nuc koop is dat dan gewoon over te zetten door in te loggen op de nuc in HA of heb ik dan al het werk op de laptop voor niks zitten doen ?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maak op je laptop een backup van HA (dat is een functionaliteit die standaard in HA zit), installeer HA op je NUC en zet de backup terug.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• camel1987
@Gizz

Duidelijk bedankt gevonden

Pagina: 1