[Aankoopadvies] Een (i)Mac om mee te gamen... kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Sinds 2007 heb ik een eigen computer. Die eerste computer was een 17" iMac. Daarna volgde een 21,5" iMac en een 27" iMac.
Voordat ik een eigen computer had, heb ik nogal geworsteld met Windows en daarom wilde ik macOS, want daar zou je ook mee moeten kunnen gamen. Momenteel wil ik macOS omdat ik het gewend ben en vanwege specifieke zaken zoals de slimme afspeellijsten in Apple Muziek.

Alleen heb ik dus slechts ervaring met het hebben van een All in One. Op zich heb ik op mijn kleine appartement / bureau wel ruimte voor meer randapparatuur, maar dat heb ik dus nooit gehad. Onder mijn bureau zou ik nog een computerkast kwijt kunnen dus ik kán ook dual setup / Mac & PC doen.

Wat mij daarbij tegenhoudt is dat meerdere computers minder duurzaam is. Vooral als het dan een Windows PC is die je amper gebruikt. Dat is namelijk het lastige. Ik ben geen PC gamer. Ondanks dat vind ik het wel leuk om zo nu en dan een spelletje te spelen met vrienden online. Hierdoor vervallen virtuele machines al vrij snel, omdat 'men' dan 'aanneemt' dat je vals wil gaan spelen. Gelukkig bestaat er zoiets als cloud gamen.

Het jammere daar weer van is dat je dan niet altijd toegang hebt tot alle spellen. Je zit vast aan de spellen die worden aangeboden op het bewuste cloud gaming platform.
Daarnaast zijn er ook games die wél uitkomen voor macOS. Dat betekent dus dat je daar ook grondstoffen / hardware beschikbaar voor moet hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de systeemeisen van Baldur's Gate III.

Dit forceert weer dat ik geen instapmodel Mac kan nemen. Nu wil ik zo'n model überhaupt niet, dus dat scheelt, ik wil namelijk wel graag een toetsenbord met Touch ID. Alleen zorgt dit er dus wel voor dat je een bepaald bedrag extra kwijt bent aan het upgraden van het basismodel. Even leek het makkelijk, ik neem de M3 iMac met 24 GB en 2 TB en dan ben ik meteen klaar voor de toekomst. Je kunt echter die 24" iMac niet voorzien van een M3 Pro of M3 Max en daarmee is dat apparaat minder toekomstbestendig en daarmee inherent minder duurzaam.

Dus nu vraag ik me af of ik nu zo veeleisend ben of dat Apple het mij lastig maakt. Ik kan natuurlijk een Mac mini nemen of zelfs een Mac Studio, maar dat betekent dat ik weer allerlei apparaten erbij moet nemen, zoals toetsenborden, luidsprekers, muizen, microfoons en natuurlijk een scherm. Voordeel is dan wel weer dat het meer modulair wordt. Bovendien is het makkelijker bij dual setup / PC & Mac.

Tel daarbij op dat ik nu niet kan weten wat ik 'onder Windows' in de toekomst ga spelen. Dit zorgt ervoor dat ik slecht kan inschatten wat ik nu moet kopen, want ik weet niet wat ik dan nodig heb. Daarom is dat hele 'centraal geheugen' verhaal bij Apple ook zo naar, want je komt niet om die belasting van ze heen wanneer je net wat meer wil(t) gaan doen met je computer. Je kunt er niet even RAM bij prikken.

Mijn eerste drie iMacs waren allemaal intel. Mijn volgende Mac wordt een Apple Silicon. Ook al is er een ARM Windows, ik kan deze niet via Bootcamp installeren, want dat bestaat / gaat niet meer. Bij mijn eerste 2 iMacs beperkte ik me onder andere tot Blizzard games om te spelen. Alleen zelfs sommige spellen van die uitgever zijn niet meer beschikbaar voor macOS zoals Diablo IV of Overwatch. Wanneer mijn geliefde Warcraft III een vervolg krijgt in de vorm van een RTS voor de computer en wanneer deze níet beschikbaar komt voor macOS en ik dus geen apparaat heb om het op te spelen, zou ik dat erg jammer vinden.
Tegelijkertijd, wanneer het wél voor macOS komt, maar mijn Mac beschikt niet over genoeg rauwe kracht om het spel te draaien zou ik dat mogelijk nog erger vinden. Zeker als ik dan geen PC heb.

Al met al vind ik inmiddels dus ook dat het een enorm gemis is dat er geen 27" powerhouse iMac meer is en dat je dus gestuurd wordt. De geruchten claimen dat er een 32" komt, maar daar kan ik niet op varen en bovendien weten we dan niet wanneer die modellen er dan zullen komen.
Tegelijkertijd beschik ik nu nog gewoon over een iMac mét bootcamp waarmee ik allerlei spellen kan spelen. Momenteel kan ik daar zelfs nog Age of Empires IV mee spelen.

Een van de opties die ik heb is dan ook om te wachten en voorlopig nog niets te kopen. Het nadeel daarvan is dan weer dat de M3 soc daarmee verouderd. Tegelijkertijd wordt deze dan wél mogelijk beschikbaar voor de Mac mini en Mac Studio.

Wat is jullie advies?
Veilig spelen met twee systemen?
Niets doen en afwachten?

Keuzes maken de Mens

Beste antwoord (via whahas op 13-11-2023 11:45)

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
Alhoewel het gamen op een mac wel stapjes gemaakt heeft de laatste tijd, zou ik persoonlijk nooit een mac kopen specifiek om deze reden. Als je je mac voor andere redenen gebruikt, omdat het fijner werkt, of omdat je het zelfs nodig hebt voor andere zaken, dan kun je daarnaast tegenwoordig ook best wel een aardig spelletje spelen. Maar de keuze is gewoon aanzienlijk minder. Ik zou daarom persoonlijk dan liever een minder zware mac kopen voor werk en dergelijke, en daarnaast een ander goed apparaat om op te gamen. (dit doe ik zelf) Of dat een pc, xbox of playstation is, of wat dan ook, dat hangt helemaal van jouw voorkeur af. Maar als je genoegen neemt met de mindere keuze en dus 1 apparaat wil, een mac om op te gamen én te werken? Dan zou ik kijken naar de nieuwe m3 pro chips. Als je geen laptop wil, dan afwachten tot deze in de mac mini of studio verschijnen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
Alhoewel het gamen op een mac wel stapjes gemaakt heeft de laatste tijd, zou ik persoonlijk nooit een mac kopen specifiek om deze reden. Als je je mac voor andere redenen gebruikt, omdat het fijner werkt, of omdat je het zelfs nodig hebt voor andere zaken, dan kun je daarnaast tegenwoordig ook best wel een aardig spelletje spelen. Maar de keuze is gewoon aanzienlijk minder. Ik zou daarom persoonlijk dan liever een minder zware mac kopen voor werk en dergelijke, en daarnaast een ander goed apparaat om op te gamen. (dit doe ik zelf) Of dat een pc, xbox of playstation is, of wat dan ook, dat hangt helemaal van jouw voorkeur af. Maar als je genoegen neemt met de mindere keuze en dus 1 apparaat wil, een mac om op te gamen én te werken? Dan zou ik kijken naar de nieuwe m3 pro chips. Als je geen laptop wil, dan afwachten tot deze in de mac mini of studio verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik ken die site. Ik heb ook de Discord.
Wanneer je dat Tweakers forum opent waar je naar verwijst, dan zul je zien dat ik de laatste ben die gereageerd heeft, @Greatsword .

Ik ben al een tijdje van plan om Crossover Life te kopen tijdens de Black Friday aanbieding. Nu zie ik op de Apple Gaming Wiki site dat dit perfect werkt voor Age of Empires IV via Crossover.
Ik ga even kijken hóe dat precies werkt, zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan.

@Prullenbak84 Ja, wachten lijkt qua hardware het beste te zijn. Afscheid nemen van mijn geliefde iMac hoeft nog niet, maar het nieuwe model levert gewoon niet wat ik zoek...

Later pas ik deze post aan, tenzij er nog een reactie komt.

Edit1: Wow, ze hebben zware machines gebruikt om die tests te doen waarmee ze Age of Empires IV gespeeld hebben via Crossover en ik weet nu nog steeds niet of ze online kunnen spelen. Telt Crossover als virtuele machine? Die worden geregeld verbannen, omdat ze dan verwachten dat je vals speelt.

Vooralsnog heb ik hier dus nog niet genoeg aan. Bovendien helpt het weinig bij mijn keuze qua hardware.

[ Voor 26% gewijzigd door whahas op 11-11-2023 10:57 . Reden: Age of Empires IV Crossover gegevens toegevoegd. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De aankoop wordt uitgesteld en de kans is groot dat ik voor het eerst in mijn leven een desktop computer zal hebben die geen iMac is.
Dat zal voor mij nog behoorlijk wennen worden. Alleen is het deels modulaire aspect daarvan wel een stuk beter bij de mogelijke aanschaf van een andere / tweede computer / PC.

Aangezien ik gevoelig ben voor een heleboel kleine wijzigingen in mijn gebruik / dagelijkse gang van zaken, blijf ik voorlopig wel bij Apple. Ik zal te zijner tijd een nieuw onderwerp aanmaken voor wanneer ik mijn keuze ga maken tussen een Mac mini of een Mac Studio.
Wie weet wat de ontwikkelingen op game gebied dan allemaal hebben gedaan!

Goede kans dat ik later vandaag voor één maand een abonnement neem op de cloud gaming dienst Boosteroid. Dan kan ik kijken of Age of Empires IV spelen op die manier bevalt.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
whahas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:38:
Wat is jullie advies?
Veilig spelen met twee systemen?
Niets doen en afwachten?
Als je wilt pc-gamen zo ik zeker geen Mac aanraden. Ik heb zowel geprobeerd games native, via Wine (portingkit, cross-over, etc) als via VM geprobeerd. Het is vooral jezelf behelpen en teleurgesteld worden. Sommige games werken. Maar mijn ervaring is dat het vaker niet of slecht werkt en dan heb je energie ergens in iets gestoken die je ook aan leukere dingen had kunnen steken.
Gamen op de Mac voor mij is vooral iets wat je 'zou' kunnen doen als je er toch al eentje hebt liggen en geen zin hebt een ander apperaat te kopen of een streaming abonement af te sluiten.

Ik was zelf een pc-gamer en merkte dat ik steeds minder game-de. Dus toen mijn Windows pc het begaf heb ik hem niet vervangen maar ben ik op een macbook blijven werken (die later vervangen is door een andere MacBook). Ik heb later wel een Nintendo Switch gekocht. En wie weet probeer ik streaming ooit nog een keertje uit. Ik zie mezelf niet terug keren naar een Windows (game) pc, ook niet voor er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:39
Koop anders een mac mini en een desktop met een goed scherm en switch tussen die 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, dual setup is nog zeker een optie. Misschien ook met Mac Studio. Ga sowieso wachten tot die twee de M3 krijgen.

Boosteroid wordt aanstaande vrijdag uitgebreid getest. Testen vandaag ging goed.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
PrimusIP schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:36:
[...]

Als je wilt pc-gamen zo ik zeker geen Mac aanraden. Ik heb zowel geprobeerd games native, via Wine (portingkit, cross-over, etc) als via VM geprobeerd. Het is vooral jezelf behelpen en teleurgesteld worden. Sommige games werken. Maar mijn ervaring is dat het vaker niet of slecht werkt en dan heb je energie ergens in iets gestoken die je ook aan leukere dingen had kunnen steken.
Gamen op de Mac voor mij is vooral iets wat je 'zou' kunnen doen als je er toch al eentje hebt liggen en geen zin hebt een ander apperaat te kopen of een streaming abonement af te sluiten.

Ik was zelf een pc-gamer en merkte dat ik steeds minder game-de. Dus toen mijn Windows pc het begaf heb ik hem niet vervangen maar ben ik op een macbook blijven werken (die later vervangen is door een andere MacBook). Ik heb later wel een Nintendo Switch gekocht. En wie weet probeer ik streaming ooit nog een keertje uit. Ik zie mezelf niet terug keren naar een Windows (game) pc, ook niet voor er bij.
Wat zijn voor jouw de voornaamste redenen om bij macOS te blijven? Persoonlijk zeg ik tegen mensen vaak gewoon dat het een voorkeur is, want PC-gamers willen vaak een voorkeur voor een Mac niet snappen. Alleen dit is misschien een te groot ander onderwerp om te behandelen binnen dit onderwerp...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mr.Joker schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:11:
Koop anders een mac mini en een desktop met een goed scherm en switch tussen die 2?
Aangezien Boosteroid gisterenavond tot 3x toe mij geen toegang gaf tot Age of Empires IV, terwijl deze applicatie / streaming dienst / cloud gaming dienst eerder die weken op verschillende momenten uitstekend werkte, is mijn vertrouwen in die dienst redelijk verdampt.

Natuurlijk houd je dan ook Shadow en Geforce Now over. De eerste vind ik te duur en de tweede biedt geen losse maand abonnementen aan. Wat er dus voor zorgt dat ik het niet eerst echt kan testen. Iets dat ik wel graag doe, gezien mijn ervaringen met Boosteroid.

Hiermee is dual setup erg aantrekkelijk, alleen dat past dan weer niet echt bij mijn manier van consumeren. Ik houd er niet van om apparaten te kopen die ik zelden gebruik. Dat vind ik niet duurzaam.
Ja, ik realiseer me dat dit een voorspelling is. Het zou zomaar kunnen dat ik sneller geneigd ben om PC te gamen, wanneer ik daar makkelijker de mogelijkheid voor heb.
Herstarten, zoals ik nu doe, is ook niet alles.

Nu nog kijken of zo'n Touch ID toetsenbord van de Mac via zo'n Switch ding ook tegelijkertijd aan te sluiten is op de PC.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
whahas schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:24:
[...]

Wat zijn voor jouw de voornaamste redenen om bij macOS te blijven? Persoonlijk zeg ik tegen mensen vaak gewoon dat het een voorkeur is, want PC-gamers willen vaak een voorkeur voor een Mac niet snappen. Alleen dit is misschien een te groot ander onderwerp om te behandelen binnen dit onderwerp...
Voor mij de integratie van macOS met de hardware en met iCloud. Ik bekjk het niet als een los iets, maar het hele pakket toen ik de laptop kocht. Het werkt gewoon, geen gedoe met drivers of settings die niet lekker staan ingesteld. De hardware zelf is premium kwaliteit en je ziet dat het OS er goed op is ingesteld. Dingen als een enorme accuduur en ondertussen voelt de laptop snel aan en alles werkt soepel en vaak intuitief. De voorinstalleerde Apple software voelt niet als bloatware aan, maar juist als dingen die volle functionaliteit hebben en echt gemakt is voor het ecosysteem. En er is een goede integratie met mijn iPhone. Op gebied van clipboard, foto's, wachtwoorden, wifi sleutels, file sharing en wat al niet meer. Je kunt tegenwoordig een hoop ook wel voor elkaar krijgen met Windows, mar mijn ervaring is dat het wel een hoop gepruts is en het vervolgens niet altijd even stabiel is.
MacOS zelf ontzorgt je ook een hoop, omdat je niet zoveel hoeft aan te prutsen (meestal). Maar wanneer het echt nodig is, is het toch UNIX onder de motorkap en kun je redelijk veel uitspoken via de Command line/terminal.

Dat gezegd hebbende, ik snap mijn gamende vrienden wel die geen macOS willen. De reden is denk ik niet voornamelijk MacOS, maar vooral dat ze willen kunnen gamen. En als dat het belangrijkste is, schiet Apple daar tekort in. Vervolgens is het ook de prijs. Die gamer besteed liever het geld in die GPU of extra ram.

En ik moet ook zeggen, als ik een desktop computer had gekocht, zou dat waarschijnelijk geen Mac geworden zijn, maar een pc, waar ik vervolgens ook op wil kunnen gamen. Maar ik heb een laptop en dat is een macbook. Omdat het gewoon als laptop een heel fijn apparaat is. Zo goed zelfs, dat ik geen nut zie om ook nog een desktop pc te hebben. Want (afgezien van het gamen) kan die macbook al alles wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Soms heb ik dan ook het idee dat ik meer wil dan goed voor mij is. Alleen dat Apple de iMac tegenwoordig enkel ziet als huis- tuin- & keukencomputer stoort me. Ze laten potentie liggen zodat ze elders winst krijgen...

Alleen nu loop ik tegen het feit aan dat ik moeilijk een scherm vind dat goed is voor een PC én een Mac (mini / Studio). Ik ga de simpele tijd van een iMac met Bootcamp nog missen.

Overigens heeft de Macbook mij nooit kunnen bekoren. Ik heb al jaren een trackpad, waar ik niet mee om kan gaan. Nee, ik heb geen Magic Mouse, ik heb een game-muis.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 20:20

Pompiedom

Don't panic

Wat ik sinds kort doe (met mijn Macbook Pro uit 2018) is gamen via een losse PC geinstalleerd met daarop "Steam Link" of als alternatief het opensource "Moonlight Stream". Deze PC kan je ergens ver weg stoppen en met Wake-on-lan laat je deze wakker worden als je wilt gamen. Je kan dan via je mac via de steamlink/moonlight streaming gamen en dit werkt echt heel goed!

Het enige dat ik nog nodig had om dit goed te laten werken was een hdmi plug die simuleert dat er een monitor verbonden is. Anders wilde de remote sessie niet starten.

Zo hoef je iig niet een mega setup te hebben op gamen gericht (ook al worden er stappen gezet mbt macos) en heb je het meeste via je windows pc beschikbaar!

We create our own reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Helaas heb ik geen plek voor zo'n set-up, want ik heb slechts een klein appartement. Ik heb wel wat ruimte voor een PC-kast.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Na al die jaren dacht ik dat het aansluiten van een scherm aan twee computers, een Mac & een PC, best makkelijk zou zijn.
Eerst dacht ik dat het probleem lag bij de Studio Display. Alleen een LG Ultrafine 5K lijkt ook problemen te geven wanneer je deze aansluit op een PC.

Ik heb zó weinig verstand van hardware dat ik nu niet meer snap welke monitor ik volgend jaar het beste bij mijn set-up kan nemen. Het lijkt echt zo te zijn dat ik een compromis moet maken of een goed scherm te hebben voor de Mac, terwijl dat scherm minder goed werkt met de PC.
Vertel me alsjeblieft dat ik iets over het hoofd zie.

Ik dacht gaan werken met KVM-switches, dat dat uitdagend was. Ik had niet verwacht dat een scherm al zo veel verschillende opties, mogelijkheden en keuzes gaf...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Inmiddels ben ik bij dit scherm aangekomen:

uitvoering: BenQ Mobiuz EX2710U Zwart

In mijn wenslijst staan er nog een aantal. Vooralsnog kom ik er nog niet uit.
Is het een idee als ik een nieuw onderwerp maak voor het zoeken van mijn scherm?
Of kan ik dat toch beter in dit onderwerp blijven doen?

De 'build' voor de PC is trouwens grotendeels al bekend. Dat is deze:
https://nl.pcpartpicker.com/list/mDq928
Aanpassing:
Ik heb een BenQ scherm, de Mobiuz EX2710Q (ja, alweer ander model), voor nu toegevoegd aan de lijst, omdat het andere model daar niet kiesbaar is:
https://nl.pcpartpicker.com/list/6VqvdH

Waar ik vooral tegenaan loop is dat het lastig lijkt om een scherm te hebben waarmee je de komende jaren goed kunt gamen en tegelijkertijd ook fijn kunt gebruiken als dagelijks scherm voor mijn Mac mini.
Het liefst heb ik een 27" scherm met 120 Hz of hoger, minimaal 2K / QHD, verstelbaar in hoogte, 2x HDMI (2.1) óf een KVM-switch.
Zoals je kunt lezen probeerde ik eerst mijn oude set-up na te maken door schermen te gebruiken die dicht het scherm van mijn huidige 27" iMac benaderen, alleen die schermen hebben doorgaans slechts 60 Hz.

In plaats van een KVM Switch kan ik ook een toetsenbord en een muis nemen die werken met beiden, door te wisselen, alleen ik wil mijn huidige muis behouden én had al zo'n mac-toetsenbord met Touch ID op het oog.

Dus, nieuw onderwerp?

[ Voor 6% gewijzigd door whahas op 09-12-2023 22:48 . Reden: Onderdelenlijst veranderd ]

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1