Wifi netwerk nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08-2024
Hoi allemaal,

Binnenkort krijgen wij onze nieuwbouw woning en hier wil ik zorgen dat er overal goed wifi is op alle verdiepingen en dat er genoeg aansluitingen zijn in de meterkast.

Ik ben echt een leek wat betreft wifi en termen, dus ik heb wel een reactie nodig in Jip en Janneke taal 8)7

Dit is mijn plan en ik ben benieuwd of ik alles zo goed op een rijtje heb, of dat ik iets verkeerd heb of dat ik iets beter anders kan doen:

Wij krijgen een hoekwoning met de voordeur en meterkast aan de zijkant van de woning, dus de meterkast zit praktisch in het midden van de woning. Wij willen Ziggo of KPN gaan nemen. Van hun krijgen wij een modem welke in de meterkast komt.

Om overal wifi te hebben, wil ik 3 mesh units kopen van Deco of Orbi met wifi 6E (werkt 6E met ziggo/kpn?). Als ik het goed begrijp, sluit ik er 1 aan op de modem van ziggo/kpn. Eentje zet ik op de eerste verdieping (onbedraad, recht boven de meterkast). De 3e zet ik bedraad op de zolder. Zou dit in theorie moeten kunnen werken en is het correct dat ik 1 mesh unit op de modem van ziggo/kpn aansluit?

In de meterkast komt ook een home base van Eufy beveiliging, Philips Hue home base, internet kabels welke naar boven gaan en naar de TV / PS5, etc. Waarop moet ik al deze kabels aansluiten? Moeten deze als nog direct op de modem van kpn/ziggo? Of in de Deco/Orbi welke in de meterkast komt? Ik neem aan dat deze apparaten niet genoeg poorten hebben, dus dan moet ik ergens een switch tussen zetten zodat ik genoeg poorten heb? En sluit ik de switch dan aan op de kpn/ziggo modem of op de deco/orbi? En is sluit ik dan nog een homebase aan op de kpn/ziggo modem of gewoon alles op de switch verbinden?

Nu hoeft het echt niet perfect en optimaal te zijn allemaal. Onze eis is dat het gewoon functioneel is en dat je alles kan blijven doen (netflix, gamen, etc) zonder haperingen.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:19
Geen Mesh gebruiken maar bekablede accespoints.

Dus WIFI op KPN uit, 1x accespoint in meterkast aansluiten, bekabeld, 1x bekabeld 1e verdieping en 1x bekabled zolder. Bijvoorbeeld Ubiquiti UniFi 6 Lite.

In de meterkast 1 switch (liefst ook van Ubiquiti dan) aansluiten op KPN en daar alle bekabeling van Hue, TV, PS5, Eufy en dergelijken op aansluiten. Een PoE-switch zodat accespoints gevoed worden. Let op het aantal poorten wat je nodig hebt.

Je kunt ook gerust andere merken nemen natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 10-11-2023 10:55 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32
Angriebirdie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:48:

Om overal wifi te hebben, wil ik 3 mesh units kopen van Deco of Orbi met wifi 6E (werkt 6E met ziggo/kpn?). Als ik het goed begrijp, sluit ik er 1 aan op de modem van ziggo/kpn. Eentje zet ik op de eerste verdieping (onbedraad, recht boven de meterkast). De 3e zet ik bedraad op de zolder. Zou dit in theorie moeten kunnen werken en is het correct dat ik 1 mesh unit op de modem van ziggo/kpn aansluit?

Bedankt!
Yes qua dekking lukt het prima om:
- BG: 1 AP in meterkast in zon typische U woning waar meterkast centraal staat heb ik ook:
- 1e verdieping: Liefst bedraad in hal
- Zolder: liefst bedraad op zolder

Nu zeg je dat je geen draad hebt op de 1e verdieping, is dat nog te realiseren?
Alternatief zou zijn om de kabel vanaf zolder te pakken en 1 node in het trappengat te hangen.

Wireless mesh cross verdieping werkt erg slecht in een nieuwbouwwoning. Een tussenmuurtje laat alles door, een gewapend beton vloerverwarming houdt alles tegen. Als je mesh node vlakbij het trappengaat staat op de 1e verdieping heb je meeste kans op slagen.

Echter, ik zou het proberen met 1 ap op zolder bedraad en 1 meterkast.
Je keuze voor een DEco setje is prima. Het heet dan wel mesh maar je kunt zo ook bedraad aansluiten.
Als je geavenceerde zaken zoals vlans wilt zou ik Ubiquiti/Omada overwegen maar anders niet. Te duur/complex voor als je het niet gebruikt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
Geen Mesh gebruiken maar bekablede accespoints.

Dus WIFI op KPN uit, 1x accespoint in meterkast aansluiten, bekabeld, 1x bekabeld 1e verdieping en 1x bekabled zolder. Bijvoorbeeld Ubiquiti UniFi 6 Lite.

In de meterkast 1 switch (liefst ook van Ubiquiti dan) aansluiten op KPN en daar alle bekabeling van Hue, TV, PS5, Eufy en dergelijken op aansluiten. Een PoE-switch zodat accespoints gevoed worden. Let op het aantal poorten wat je nodig hebt.

Je kunt ook gerust andere merken nemen natuurlijk.
Bedankt voor de reactie. Waarom geen Mesh gebruiken? En wat is het verschil tussen Mesh en Access point? Of is een access point gewoon een bekabelde mesh? :+

Die Ubiquiti Unifi 6 Lite lijkt voor het plafond, daar hebben wij geen internet/stroom aansluitingen, dus dat wordt lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Als je de kans hebt: sluit ze gewoon allemaal bekabeld aan. En vergeet mesh. Mesh is een noodoplossing voor als je de WiFi punten niet bekabeld aan kan sluiten. Maar het presenteert altijd slechter dan bekabeld aangesloten WiFi punten. Dus als het kan: bekabeld aansluiten.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Angriebirdie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:05:
[...]

Bedankt voor de reactie. Waarom geen Mesh gebruiken? En wat is het verschil tussen Mesh en Access point? Of is een access point gewoon een bekabelde mesh? :+

Die Ubiquiti Unifi 6 Lite lijkt voor het plafond, daar hebben wij geen internet/stroom aansluitingen, dus dat wordt lastig.
Deco kan ook prima, als je het maar bekabeld aansluit.
Mesh is, zoals gezegd, een noodoplossing als er geen kabels zijn. Deze vangt het draadloze signaal op en stuurt weer een nieuw draadloos signaal, simpel gezegd en dat werkt uiteraard vertragend.

Dus dan 3x Deco bedraad aansluiten, WIFI op de KPN of Ziggo uitschakelen, 1x switch waarop je alles aansluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:07:
Mesh is, zoals gezegd, een noodoplossing als er geen kabels zijn. Deze vangt het draadloze signaal op en stuurt weer een nieuw draadloos signaal, simpel gezegd en dat werkt uiteraard vertragend.
Alsof je een tuinsproeier op je gazon hebt staan. 5 meter verderop zet je een grote trechter neer. Alle druppels die daar in vallen sproei je opnieuw uit met een 2de sproeier.

Dat is simpel gezecht mesh.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
laurens0619 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:01:
[...]

Yes qua dekking lukt het prima om:
- BG: 1 AP in meterkast in zon typische U woning waar meterkast centraal staat heb ik ook:
- 1e verdieping: Liefst bedraad in hal
- Zolder: liefst bedraad op zolder

Nu zeg je dat je geen draad hebt op de 1e verdieping, is dat nog te realiseren?
Alternatief zou zijn om de kabel vanaf zolder te pakken en 1 node in het trappengat te hangen.

Wireless mesh cross verdieping werkt erg slecht in een nieuwbouwwoning. Een tussenmuurtje laat alles door, een gewapend beton vloerverwarming houdt alles tegen. Als je mesh node vlakbij het trappengaat staat op de 1e verdieping heb je meeste kans op slagen.

Echter, ik zou het proberen met 1 ap op zolder bedraad en 1 meterkast.
Je keuze voor een DEco setje is prima. Het heet dan wel mesh maar je kunt zo ook bedraad aansluiten.
Als je geavenceerde zaken zoals vlans wilt zou ik Ubiquiti/Omada overwegen maar anders niet. Te duur/complex voor als je het niet gebruikt
toon volledige bericht
Ook bedankt voor de reactie! Het betreft inderdaad zo een U woning. Ik heb nog wel een loze leiding in een slaapkamer op de eerste verdieping. Dus zou eventueel kunnen mocht het niet werken draadloos op de 1e. De Deco zou dan in de hal komen op de 1e verdieping naast het trapgat inderdaad. Dus de vraag is dat hoe goed het signaal wordt doorgestuurd vanuit de meterkast, trapgat door, naar de hal 1 verdieping hoger..

Ik heb nog nooit van vlans gehoord. Is dat echt iets interessants of als ik er nog nooit gehoord van heb, is het ook niet de moeite ernaar te kijken? :P

Klopt het dat de kpn/ziggo modem ook 6E wifi ondersteund of heeft dat er niks mee te maken?

En klopt het dat ik dan een simpele switch aansluit in de meterkast op de Deco? Dus: Ziggo/kpn modem -> Deco -> switch -> alle kabels/homebases ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Angriebirdie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:48:
Binnenkort krijgen wij onze nieuwbouw woning en hier wil ik zorgen dat er overal goed wifi is op alle verdiepingen en dat er genoeg aansluitingen zijn in de meterkast.

Nu hoeft het echt niet perfect en optimaal te zijn allemaal. Onze eis is dat het gewoon functioneel is en dat je alles kan blijven doen (netflix, gamen, etc) zonder haperingen.
Hoe meer je met wifi verbind, hoe "trager" op de draadloze lijn.. dus kabels waar mogelijk word wel plezier op de lange termijn.

Met corona waar iedereen thuis zat/zit (lees werken/school) en iedereen streamt is dat erg merkbaar,

zeker voordat alles een likje verf geeft of vloerbedekking neerlegt is het handig netwerk/elektra aan te leggen je hoeft niet overal meteen een stekkertje aan te sluiten lees--> te verbinden maar het helpt als je later nodig hebt.

ik zou 2x een rol van 100m of 300m cat 6a ethernet kabel pakken, en vanaf de meterkast naar de punten leggen houd een meter speling aan beide kanten (kan je wat fouten maken .. bij het aanknijpen van stekkers. wees niet zuinig beter 4 of 6 kabels per verdieping dan 2 ;)
10,- netwerk kabeltester is wel te adviseren.

zie Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor meer tips en tricks

overgens ik zou eerst kijken of je met de AP van je provider weg komt .. je kan later altijd nog een 3x mesh oid aanschaffen.. maar kabels naar overloop/gang voorbereiden (waar je ze neer wilt zetten) is wel handig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:07:
[...]

Deco kan ook prima, als je het maar bekabeld aansluit.

Dus dan 3x Deco bedraad aansluiten, WIFI op de KPN of Ziggo uitschakelen, 1x switch waarop je alles aansluit.
Oke bedankt! Dan ga ik dat doen. Sluit ik alle 3 de deco's dat op de modem van ziggo/kpn aan? Of alleen de hoofd Deco en de andere twee op de switch? Dus: Modem -> Hoofd Deco -> switch -> andere 2 deco's, homebases en overige ethernet kabels ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Angriebirdie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:15:
[...]

Oke bedankt! Dan ga ik dat doen. Sluit ik alle 3 de deco's dat op de modem van ziggo/kpn aan? Of alleen de hoofd Deco en de andere twee op de switch? Dus: Modem -> Hoofd Deco -> switch -> andere 2 deco's, homebases en overige ethernet kabels ?
KPN --> Switch --> alle apparatuur, dus ook de deco's.

Om de deco's te installeren, heb je een app nodig. Dat gaat allemaal vrij simpel. Je kunt dan kiezen voor router-modus of AP-modus, ik zou adviseren om dit op AP-modus te zetten ivm extra hop/routering wat niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Angriebirdie
Ik zou hem echt bekabeld doen, helemaal als er een op de 1e kabel ligt! wifi door die vloer is echt dramatisch.
Verschil tussen accesspoint en mesh zie deze post

Qua aansluiten kun je hem op 2 manieren aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Zelf zet ik hem altijd in accesspoint mode. Dan kun je de poorten in de provider modem blijven gebruiken.
Maar in sommige gevallen kan de hele providermodem er tussenuit en druk je hem direct met een mediaconverter in je deco. Dan moet die wel in router mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
vso schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:12:
[...]

Hoe meer je met wifi verbind, hoe "trager" op de draadloze lijn.. dus kabels waar mogelijk word wel plezier op de lange termijn.

Met corona waar iedereen thuis zat/zit (lees werken/school) en iedereen streamt is dat erg merkbaar,

zeker voordat alles een likje verf geeft of vloerbedekking neerlegt is het handig netwerk/elektra aan te leggen je hoeft niet overal meteen een stekkertje aan te sluiten lees--> te verbinden maar het helpt als je later nodig hebt.

ik zou 2x een rol van 100m of 300m cat 6a ethernet kabel pakken, en vanaf de meterkast naar de punten leggen houd een meter speling aan beide kanten (kan je wat fouten maken .. bij het aanknijpen van stekkers. wees niet zuinig beter 4 of 6 kabels per verdieping dan 2 ;)
10,- netwerk kabeltester is wel te adviseren.

zie Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor meer tips en tricks

overgens ik zou eerst kijken of je met de AP van je provider weg komt .. je kan later altijd nog een 3x mesh oid aanschaffen.. maar kabels naar overloop/gang voorbereiden (waar je ze neer wilt zetten) is wel handig
toon volledige bericht
Bedankt! Heb je nog een tip voor een netwerk kabel tester, of maakt het weinig uit welke ik aanschaf? Binnenkort hebben we een kijkdag, kan ik de kabels dan al testen of ze goed werken zonder dat er internet aansluiting is? Of moet de kabel op een modem zijn aangesloten om te kunnen testen of de kabel goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Angriebirdie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:32:
[...]

Bedankt! Heb je nog een tip voor een netwerk kabel tester, of maakt het weinig uit welke ik aanschaf? Binnenkort hebben we een kijkdag, kan ik de kabels dan al testen of ze goed werken zonder dat er internet aansluiting is? Of moet de kabel op een modem zijn aangesloten om te kunnen testen of de kabel goed werkt?
https://www.bol.com/nl/nl...sa-tang/9300000023199990/

random link met alles wat je nodig hebt (zonder stekkers of wcd)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
laurens0619 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:31:
@Angriebirdie
Ik zou hem echt bekabeld doen, helemaal als er een op de 1e kabel ligt! wifi door die vloer is echt dramatisch.
Verschil tussen accesspoint en mesh zie deze post

Qua aansluiten kun je hem op 2 manieren aansluiten
[Afbeelding]

Zelf zet ik hem altijd in accesspoint mode. Dan kun je de poorten in de provider modem blijven gebruiken.
Maar in sommige gevallen kan de hele providermodem er tussenuit en druk je hem direct met een mediaconverter in je deco. Dan moet die wel in router mode
Handig plaatje, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als je ze bedrada gaat aansluiten zou ik trouwens je geld in je zak houden voor een Wifi 6e apparaat.
De hoofdreden voor zoiets (bv de deco xe75) is een dedicated tri-band voor als je ze draadloos (mesh) aansluit.

Ik dan eerder een reguliere wifi6 deco set kopen zoals de Deco x50. Je kunt ook nog kiezen voor de X50-PoE variant, iets duurder maar geeft je wel de flexibiliteit hem via poe aan te sluiten (hoeft niet, kan ook via adapter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Angriebirdie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:32:
[...]
Met een "simpele" kabel tester kan je niet echt goed testen of je kabels 100% correct werken. Zo'n kabel tester test alleen of er contact wordt gemaakt, maar zegt niks over de kwaliteit van de verbinding. Hou hier dus rekening mee.
Pagina: 1