Oude en nieuwe stereo spulletjes mixen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik heb op zolder een aardige mix staan van oude en nieuwe stereospullen die ik graag naadloos willen laten samenwerken. Momenteel lukt dat wel maar dan moeten er regelmatig stekkertjes worden omgeplugd.

Het centrale component is relatief nieuw, een Lyngdorf 2170 versterker. Deze staat aangesloten op een regelmatig wisselende set speakers en een REL subwoofer. De DSP functie van de versterker zorgt dat er altijd wel een evenwichtig geluid is te realiseren.

De digitale bronnen waar de Lyngdorf dol op is, zijn een Bluesound Node 2 streamer, een Sony QS cd speler en een Sony QS minidisc deck.

De analoge bron is een Sony PS-6750 platenspeler, via een Cambridge phono preamp aangesloten op een van de twee analoge ingangen van de Lyngdorf.

So far so good. Als ik wil opnemen op minidisc heeft die voldoende ingangen om de bronnen, die allemaal meerdere digitale uitgangen hebben, direct aan te sluiten. Zonder dingen om te pluggen. Behalve als ik van de platenspeler wil opnemen. Dan moet ik de output van de Cambridge op de analoge input van de MD recorder aansluiten die dan de AD conversie van de Lyngdorf overneemt.

Maar nu heb ik ook twee analoge recorders: Een Revox A77 mk4 bandrecorder en een Nakamichi LX-3 cassettedeck. En daar begint het gedoe met stekkertjes ompluggen als ik op een van de twee iets wil opnemen. De Lyngdorf heeft namelijk geen enkel benul van rec-out functies en sowieso te weinig analoge ingangen.

De oplossing die het simpelst is te implementeren: Koop een tweedehands voorversterker van bv NAD of Rotel met een berg analoge ingangen en twee recorder in/uitgangen. En sluit de pre-out aan op een analoge input van de Lyngdorf. Dan moet ik wel met de volumeregeling van de voorversterker een gooi naar de prijzen doen qua levels. En er zit dan dus een hoop extra electronica in het signaalpad die ik eigenlijk niet nodig heb.

Een alternatief zou een passief schakelkastje zijn waar ik alle analoge lijnbronnen op kan aansluiten en de recorders mee kan aansturen. Maar zo'n kastje kan ik niet vinden. Wel switches voor meerder inputs, maar niets dat ook de outputs kan aansturen.

Is zoiets zelf in elkaar te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07
Dit lijkt mij gewoon een mechanische switch welke een stereo rca koppelt aan 1 van de 3 andere stereo rca's. Dat er op het label 'output' staat hoef je je dan niks van aan te trekken. Met 2 kastjes achter elkaar heb je in feite een 3x3 matrix, 3 inputs die je kunt kiezen en 3 outputs.

https://www.ruttenelektro...ale-manueel-metaal-zwart/

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
Als je zelf iets wil bouwen, dan kan je twee van deze schakelaars gebruiken:
https://www.conrad.nl/nl/...-30-1-stuk-s-1589500.html
Per schakelaar kan je 4 signalen tegelijk schakelen op 3 standen. Bouw er twee voor input en output samen in een kastje met de nodige aansluitbussen.
Scheelt een paar kabels en connectors t.o.v. van twee kant en klaar kastjes aan elkaar knopen.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 10-11-2023 12:25 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik heb vandaag voor 100 euro een NAD voorversterker/tuner opgehaald. Die heeft behalve twee tape aansluitingen ook een processor in/out dus de out heb ik naar mijn versterker geleid, geen gedoe met de volume knop.

Er zit ook een mm/mc input op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZvWC9j9_0uZMDYto0eoffASCIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peCFl2m88JYKMlhmAPFHPHce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzpVP90Rra5aQ2CZXbSceWOeBvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ627Zhm8VSz453HGZ3SrIWF.jpg?f=fotoalbum_large