BSOD issues met bepaalde software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
Beste,

Ik heb hier al een tijdje een PC draaien (ongeveer anderhalf jaar schat ik), deze heb ik eerder van een andere tweaker overgenomen.

De PC heeft eigenlijk altijd vlekkeloos gedraaid, maar onlangs heeft de PC's vaker last van BSOD's.
Dit lijkt voornamelijk bij gebruik van software welke wat zwaarder is, zoals Resolume (VJ software), en Solidworks (3D CAD software).
Ik ben niet helemaal zeker of dit direct gecorreleerd is aan elkaar, maar zal de gebruikservaring beschrijven:

Issue:
PC draait eigenlijk altijd stabiel, wordt veel gebruikt voor browsen, wel heftig, vaak meer dan 100 tabbladen in verschillende vensters open. Daarnaast veel Excel files, en nog wat andere zaken open. Veel multitasking.

De BSOD's komen eigenlijk nooit direct bij opstarten van Resolume of Solidworks, maar zeker bij Solidworks kan 'k wel redelijk reproduceren. Vaak na 1 tot 5 minuten werken lijkt de PC even te haperen (muis die even een circeltje laat zien, of een bepaalde tooltip die ook buiten Solidworks even blijft hangen aan de muiscursor) bij een simpele niet-intensieve taak/actie, en dan is er binnen enkele seconden vaak een BSOD.

Deze BSOD's zijn nog wel eens verschillend van elkaar, maar de meest voorkomende(n) 'stopcodes' zijn:
- KERNEL DATA INPAGE ERROR
- 0xc000021a
- CRITICAL PROCESS DIED

Ook lijkt het een beetje zo te zijn dat de BSOD's met hun stopcodes in fasen komen, eerst een tijdje de 'KERNEL DATA INPAGE ERROR', daarna een aantal van de 0xc000021a, en dan weer een fase met vooral CRITICAL PROCESS DIED stopcodes.

Wat ik al geprobeerd heb:
- SFC/scannow
- Chkdsk
- dism /online /cleanup-image /restorehealth
- Zoveel mogelijk hardware afkoppelen > Nu alleen nog muis, toetsenbord (via usb-hub intern in monitoren), twee monitoren via DP (daisychained vanuit videokaart).

Heeft vooralsnog allemaal het probleem niet opgelost, hooguit de meldingen veranderd zoals hierboven genoemd, al weet ik niet of dit echt gecorreleerd is.

In de Event viewer zie ik best wel wat meldingen, ik zal eens kijken of ik hier een log van kan uploaden.

Zit nu een beetje met de handen in het haar omtrent hoe dit probleem op te lossen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen om de juiste stappen te doorlopen.

Specificaties PC:
Moederbord: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-9600K
RAM: 2x 16 GB PC4-28700 DDR4 SDRAM Corsair CMH32GX4M2D3600C18
SSD 1: Samsung 980 PRO 1TB (Windows SSD)
SSD 2: Samsung 980 PRO 2TB (Data SSD)
Videokaart: Nvidia GTX1070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Oke, update:
Probleem (in ieder geval bij Solidworks) lijkt vooral voor te komen nadat ik probeer op te slaan.
Meestal volgt dan na een paar seconden een BSOD. Nu laatste paar keren telkens met de 0xc000021a stopcode.

Na de herstart (die altijd vlekkeloos verloopt) is het file dan soms wel opgeslagen, soms corrupt geraakt, en soms niet opgeslagen.

Ik kom er echt niet verder mee, hopelijk kan iemand hier me helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:49
Welke voeding? En is die even oud als de rest van de hardware? Heb je het probleem ook als je het geheugen op 2133 MHz draait? Disk errors in het System Log van Windows? Als je memtest86+ 1 of 2 passes succesvol kunt draaien weet je al wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
memtest86 heb 'k 1x gedraaid, succesvol.
Welke system log zou ik in moeten kijken?

2133Mhz zou 'k even moeten testen, maar is in principe niets aan gewijzigd.

Voeding is ook even oud als de rest van de hardware naar mijn weten.
PSU is een Kolink kl-c1050pl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Laten we er even vanuit gaan dat je als je 1 pass haalt op XMP snelheid, je RAM nog goed is.

In het System log kun je fouten vinden van je disks, indien aanwezig. Filter op Event source 'disk' en 'Disk'
Je voeding is nu ongeveer 5 jaar oud, en dat model is maar twee jaar te koop geweest. Als je disks geen fouten vertonen zou ik de voeding als eerste verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
biomass schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:01:
Laten we er even vanuit gaan dat je als je 1 pass haalt op XMP snelheid, je RAM nog goed is.

In het System log kun je fouten vinden van je disks, indien aanwezig. Filter op Event source 'disk' en 'Disk'
Je voeding is nu ongeveer 5 jaar oud, en dat model is maar twee jaar te koop geweest. Als je disks geen fouten vertonen zou ik de voeding als eerste verdenken.
Is dat ook logisch rekening houdende met het feit dat de PC echt altijd perfect zonder BSOD's werkt, maar alleen bij gebruik van Solidworks een perfect reproducerend karakter laat zien met BSOD's na opslaan?

Disks ga ik even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Als Solidworks je model optimaliseert voordat het naar disk wordt geschreven is dat een cpu intensieve taak. Als je voeding gaar geworden is, gaat dat niet betrouwbaar meer. Het kunnen ook de voedingscomponenten op je moederbord zelf zijn, maar laten we niet al te pessimistisch doen. Heb je echt een 1kW voeding nodig of kun je uit met een kleiner vermogen voeding? Want voeding wisselen om te zien of het probleem weggaat is waarschijnlijk de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Zou ik in dat opzicht ook de voeding kunnen uitsluiten door de pc op andere wijze flink te laten werken? Bijvoorbeeld door middel van een furpass benchmark oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Fietstasss schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:09:
Zou ik in dat opzicht ook de voeding kunnen uitsluiten door de pc op andere wijze flink te laten werken? Bijvoorbeeld door middel van een furpass benchmark oid?
Prime95 Small FFT zet de grootst mogelijke load op de cpu.

Je hebt geen videokaart? Dan is 1000w wel achterlijk zwaar. Het systeem verbruikt amper 100w en onder de 100w is deze voeding erg inefficiënt. Een fatsoenlijke 400w Bronze voeding doet het dan beter. Daarnaast mist de Kolink essentiële beveiligingen dus sws een no go.

Vanwaar die 980 Pro ssd's die je maar op halve snelheid kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Ah, videokaart ben ik helemaal vergeten te melden.
Er zit een Nvidia GTX1070 in.

Betreft de 980's geen idee, niet bewust voor gekozen, zijn ooit aantrekkelijk te koop geweest.

Ik zal een bench draaien met Prime95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Laat die tegelijkertijd met Prime95 op de cpu stressen met Furmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Bij benchen met Prime95 en Furmark tegelijkertijd krijg ik nu ook 2 uit 2 keer een BSOD.
1x met een "Unexpected Store Exception"
1x met de "0xc000021a" melding.

Beide keren na ongeveer 5 minuten (schat ik) na start van benches.

Zou 't dan toch de voeding zijn?
If yes, wat is wijsheid om deze mee te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Kijk vooral hier, maar ik zou zeggen dat je met een degelijke 450-550W voeding prima nog jaren uit de voeten moet kunnen.

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Bij benchen met Prime95 en Furmark tegelijkertijd krijg ik nu ook 2 uit 2 keer een BSOD.
Dat legt de verdenking weer op de voeding. Echter zorgt dat meestal voor een spontane reboot zonder bugcheck....

Check eens of je SSD's geen errors geven. Hoewel dat waarschijnlijk niet je probleem is.
https://www.hdsentinel.com/hard_disk_sentinel_trial.php

Willkeurige bugchecks is meestal een memory probleem. of de interface daarnaartoe.

Mogelijke stappen:
- XMP uitzetten, memory op stock draaien.
- Memory re-seaten.
- Memory in single channel proberen.
- cpu re-seaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Installeer een tool waarmee je CPU en GPU temps kunt monitorren.
Kijk of ze niet te hoog gaan.

★ What does that mean? ★

Pagina: 1