Siemens inbouwvaatwasser plaatsen in IKEA keuken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:11
Ik heb een Ikea keuken besteld en ben nu op zoek naar inbouwapparatuur. Nu heb ik deze vaatwasser https://www.siemens-home....ction-technical-overview/ op het oog echter past deze standaard niet in een ikea keuken (frontjes van ikea zijn 800mm hoog). Zou ik met een glijscharnier https://www.ikea.com/nl/n...tegr-vaatwasser-60492349/ dit passend kunnen krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee, vaatwassers passend voor een IKEA keuken zijn nogal aan de prijs helaas.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij sommige bedrijven kun je goed filteren op IKEA-compatibiliteit. Hier (alle?) Siemens-vaatwassers die in je IKEA keuken kunnen. https://www.keukenloods.n...voor_ikea_metod_keuken-ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
sOid schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:15:
Bij sommige bedrijven kun je goed filteren op IKEA-compatibiliteit. Hier (alle?) Siemens-vaatwassers die in je IKEA keuken kunnen. https://www.keukenloods.n...voor_ikea_metod_keuken-ja
Ja die heb ik inderdaad gezien, maar ik heb het idee dat je meer waar voor je geld krijgt met een standaard vaatwasser. De luxere modellen met auto open en ikea scharnier zijn aardig aan de prijs helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:05
Op basis waarvan denk je dat de door jou genoemde vaatwasser niet in een Ikea keuken past?
(de breedte is standaard 600mm, de hoogte van het Ikea deurpaneel is inderdaad 800mm, maar dat past dan toch gewoon?)

Toevallig heb ik deze maand een onderbouw koelkast geplaatst in een Ikea keuken. Het was op voorhand een heel gepuzzel om te begrijpen hoe de scharnieren, deuren, etc. gemonteerd moesten worden. In de praktijk bleek het doodeenvoudig. Geen idee of dat vergelijkbaar is met een vaatwasser overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 16:27

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

ik heb vrijdag ons kookeiland gezet waar een siemens vaatwasser in komt. het is een 86cm model dus het kookeiland staat op 86 centimeter onderkant blad. Past prima :-)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
Ik twijfel omdat bij sommige vaatwassers expliciet vermeld staat dat ze geschikt zijn voor een Ikea keuken. De deurhoogte bij Ikea keukens is hoger dan standaard (80cm), en ik kan me voorstellen dat de onderkant van de deur dan onder de vaatwasser klep uit komt, waardoor hij bij het openen tegen de vaatwasser aankomt (draait naar binnen).

Dit is denk ik te verhelpen door de sliding door adapter te gebruiken maar ik kan hier slecht informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik zit hier nu ook naar te zoeken; het is inderdaad verwarrend. Ik hoor aan de ene kant dat je inderdaad voor IKEA een Siemens vaatwasser met vario scharnier nodig hebt. Die zijn er inderdaad, daar kun je ook op zoeken bij Siemens, maar aan de andere kant hoor ik dat het voor XXL vaatwassers (86,5cm hoog) dan weer niet nodig is, terwijl je bij Siemens dus ook de XXL vaatwassers kunt kiezen met of zonder varioscharnier...

Weet iemand hoe dit nu precies zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 18:17

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@Borisvkr Ik heb hier een XXL Siemens vaatwasser zonder varioscharnier in een IKEA keuken zitten, en dat past prima.

Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je gebonden bent aan zowel de hoogte van vloer tot onderzijde aanrecht, de maximale overstek aan de onderzijde van je vaatwasser, én de minimale hoogte van je vaatwasser

Uit de installatiehandleiding van de door jou TS geopperde (niet XXL) vaatwasser blijkt dat de lengte van het frontje minimaal 650 mm en maximaal 725 mm zou mogen zijn, en dat de vaatwasser zelf (minimaal) 815 mm hoog is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBiVBjvl5ExlPqZOtPt87-x_mGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmTTbMAQaDwgblUDdt3yBk6C.png?f=fotoalbum_large

Als je een frontje kiest wat langer is dan 725 mm heb je normaliter een varioscharnier nodig, omdat anders de onderkant van het frontje tegen de voorkant van de vaatwasser/je keukenplint aan scharniert en de deur dus niet volledig open kan.

Wat je echter ook kunt doen maar wat niet in de handleidingen staat omdat het "officieel" niet de bedoeling is, is je frontje aan de bovenkant laten uitsteken. Je zet dan de onderkant van de vaatwasser gelijk met de onderkant van je keukenkasten (of iets daarboven dat kan natuurlijk ook), en dan kun je aan de bovenzijde wel 30 cm. overstek maken als je dat nodig hebt om gelijk te komen met je aanrechtblad.

Het enige wat je op dat moment creëert is een loze ruimte boven je vaatwasser, dus die zul je op moeten vullen. Dat kan door een XXL vaatwasser te kiezen, maar je kunt ook een blokje hout links/rechts boven de vaatwasser monteren tegen het kantelen, en de voorzijde vervolgens netjes met een zijpaneeltje afwerken.

Ik heb hier alle keukenfronten op maat laten maken, heb greeplijsten in de keuken verwerkt én heb allemaal Siemens apparatuur (m.u.v. de kookplaat) i.c.m. IKEA kasten, terwijl de filtertjes zeggen dat het niet past...

Even een schaamteloze copy/paste van het keukentopic: PsychoMantis_NL in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Het is een beetje terugrekenen en pielen, maar als je dat met bijv. Sketchup doet dan is dat prima te doen.

Bijvoorbeeld:
  • Stelpoten: 15 cm. hoog
  • Kasten: 80 cm hoog
  • Totaal tot onderzijde blad: 95 cm
Vaatwasser gelijk met bovenzijde kastjes kan niet, want dan heb je een front nodig van 80 cm en dat past niet zonder varioscharnier.

De vaatwasser gelijk houden met de onderzijde van de kastjes geeft je nog steeds een frontje van 80 cm, maar aan de onderzijde heb je nu geen overstek meer. In plaats daarvan zit er nu 15 cm. overstek aan de bovenkant.

Je kunt overigens wel in de knoop komen als je een (te) lage keukenplint aanschaft, want dan kan het zo zijn dat je meer dan de toegestane 7,5 cm aan overstek aan de onderkant moet hebben om gelijk te komen met de onderzijde van de kasten:
  • Ruimte tussen vloer en onderzijde deur: 165 mm (815 mm hoogte vaatwasser - 650 mm minimale frontmaat)
  • Plinthoogte: 8 cm
  • Minimaal overstek onderzijde: 85 mm (165 mm onderzijde deur - 80 mm plinthoogte)
Zoals gezegd, het is een beetje puzzelen met maten, maar als je even in Sketchup een paar blokjes maakt met de afmetingen uit de handleiding dan zie je dat er véél meer mogelijk is, en dat de filters bij bijv. Coolblue en Keukenconcurrent niks waard zijn mits je bereid bent zelf een klein beetje te hobby'en.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja, ben al druk aan het tekenen in sketchup... helaas kan ik bij siemens niet de daadwerkelijke maten vinden uit de installatie pdf's, alleen grofweg, en dan met minimum/maximum hoogte afhankelijk van de pootjes etc. Ik zou graag exact willen weten hoe groot de 'inham' of bascule onderop de machine is waar de onderkant vd deur in kantelt om eea echt goed te kunnen tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Ik weet niet of dat precies gelijk is bij ieder model vaatwasser en of je daar überhaupt tot op de mm nauwkeurig in zou moeten zijn, anders kan ik morgen wel even bij mij meten.

Hoe dan ook, alles boven de 725 betekent overstek aan de bovenkant want dat is te lang om aan de onderkant nog te kunnen scharnieren, dus meer als 690 tot 700 zou ik zelf al niet gokken zonder meetwerk. Zeker omdat Siemens niet weet of mijn plint 18mm of 12 mm dik is, en ik weet niet of de plint überhaupt is meegenomen in de maximale maten van Siemens.

Edit: Ik vraag me ook af of de exacte maten zó belangrijk zijn, de grootste beperking is hoe hoog je plint is, want daar komt de onderkant van je kasten mee gelijk te liggen. In dit geval kan je plint simpelweg niet lager zijn dan 9 cm, want dan moet je vaatwasserfront aan de onderkant meer uitsteken dan 75 mm, en dat gaat niet. Je vaatwasser kan immers niet lager worden dan 815 mm. Of de inham dan uiteindelijk 7, 8 of 10 cm diep is maakt niet uit, al verwacht ik dat dat rond die 75 mm zal zijn die je aan speelruimte hebt

[ Voor 33% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 29-03-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:42
Je moet minimaal 10 cm plint hebben.
Met een vaatwasser van 81,5 a 82 cm moet de bovenzijde van de vaatwasser op 72 cm vanaf onderzijde kast stellen.
boven het display steekt dan de houten deur er boven, maar dat maakt niet uit.
De ruimte boven de vaatwasser vul je op met een strook of balkje.
Tip , doe datzelfde balkje ook achter, i.v.m. kantelen vaatwasser.
Onderzijde blad komt dan op minimaal 90 cm uit.
Boven genoemde gaat over een vast front , en geen slide deur.
Heb je een XL vaatwasser dan wordt de stelhoogte van de 72 cm vanzelf 5 cm hoger.
Met miele vaatwassers was het in het verleden anders , maar dat ben ik even kwijt.
En ja er moet een keep in je plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Die keep in je plint is niet nodig als je bereid bent een iets hogere plint te nemen, al dan niet i.c.m. het stellen van de vaatwasser.

De plint bij ons is 15 hoog omdat ik een werkhoogte wilde van +/- een meter en dan gaat dat prima zonder een stuk uit de plint te halen. Moet ik wel zeggen dat wij een XL vaatwasser hebben met greeplijst daar boven (ruimte zat), anders had je wel heel veel overstek aan de bovenkant, maar onze plint is niet ingezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik vind het heel moeilijk om me precies voor te stellen wat jullie allemaal roepen over de hoogte en de plinten etc, ik denk dat ik het pas goed zie als ik de kasten zou hebben en de vaatwasser ;)

Voor mijn beeldvorming, wat is buiten ikea om, dan een 'normale' hoogte voor een corpus en plint igv. een xxl (dus 86.5cm hoge) of "normale" vw?

Want ik denk te simpel denk ik; ikea kast is 80cm hoog, XXL vaatwasser is (minimaal) 86,5, dus met een plint van 6,5-7,5cm, ben ik klaar zou ik denken? Heb ik nog een cm speling ook om de vw iets te stellen.

Het probleem is dat je nergens een tekening kunt vinden met de maten waar EXACT het draaipunt van de vaatwasser deur zelf is. Raar toch dat ze dat niet geven?

[ Voor 12% gewijzigd door Borisvkr op 02-04-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Je denkwijze is wat mij betreft niet raar, maar wel onjuist :p

Je moet namelijk niet alleen de hoogte van je vaatwasser overbruggen met de plint + kast (in jouw voorbeeld dus 80 kast + 6,5/7,5 plint), maar de hoogte van je vaatwasser plus het eventuele overstek aan de bovenkant.

Ter illustratie: De kasten van de IKEA zijn 80 cm hoog, wat betekent dat je vaatwasserfront óók 80 cm hoog moet zijn. Anders sluiten de boven/onderkant van je kastjes immers niet aan met je vaatwasser.

M.a.w., je moet je frontje zo op de vaatwasser plaatsen dat én de deur nog open kan, én dat hij boven/onder aansluit met de naastliggende kasten.

De installatiehandleiding van de vaatwasser geeft de minimale en maximale fronthoogte aan, gemeten vanaf de bovenkant van de vaatwasser. De minimale maat is dan precies zo groot als de deur van de vaatwasser, de maximale maat is de deurhoogte + maximaal overstek aan de onderkant.

Stel dat de minimale hoogte 60 cm is en de maximale hoogte 70 cm. Dan mag de deur dus maximaal 10 cm overhangen aan de onderkant, maar waar die deur precies scharniert maakt niet uit.

Als je de bovenkant van je front gelijk houdt met de bovenkant van de vaatwasser, moet het front 20 cm uitsteken onder het einde van de deur om aan 80 cm kasthoogte te komen, en dat mag niet. Dat mag immers maar 10 cm zijn. Anderzijds moet je frontje wel 80 hoog zijn, dus kan het niet anders dan dat je die 10 cm aan de bovenkant pakt.

Nu je weet dat je in dit voorbeeld 10 cm aan de bovenkant nodig hebt om aan 80 cm totale fronthoogte te komen, kun je vervolgens kijken naar wat dan de plint moet zijn om te zorgen dat je vaatwasser onder het aanrecht past. Je vaatwasser zelf is 86 hoog, maar we hadden net gezien dat het front 10 cm uitsteekt aan de bovenkant, dus in totaal heb je 96 cm hoogte nodig, en geen 86 zoals je zelf had bedacht.

Omdat de kasten zelf 80 hoog zijn, moet je in dit voorbeeld dus een plint van 16 cm hebben om ervoor te zorgen dat de vaatwasser onder het aanrecht past én de deur van de vaatwasser ook nog open kan. Dan staat de vaatwasser plat op de grond met 10 cm ruimte aan de bovenkant die je moet opvullen, terwijl de kasten op pootjes van 16 cm staan en met de bovenzijde strak tegen je aanrechtblad vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Toch, als ik in de manual kijk van een bepaald type siemens (als voorbeeld, een type MET varioscharnier) zie ik aan de linkerkant duidelijk dat de deurlengte minimaal 705 is en maximaal 815. Als ik de tekening goed lees betekent een deurhoogte van 815, dus een plinthoogte van 50.

Volgens mij betekent dat als de machine op zijn laagst staat, dus 865mm hoogte, dat er dan een deur op kan van 815mm, waarbij er een plint van 50mm is.

Dus met een deur van 800mm kan de plint dus al 65mm worden.

De minimale deurgrootte zal gelijk zijn aan de maat van de vw deur zelf en is 705mm, in dat geval heb je een plint van 220mm.

Wil je het keukenblad bijv. op 100cm hebben dan moet de hele machine iets omhoog met de pootjes? Die zelfde hoogte komt bij de plint opgeteld.

Dat lees ik goed toch?

Wat ik dan weer niet begrijp is het rechtse plaatje, waar ze aangeven hoe je eea af moet tekenen op de deur, daar staat dan weer dat het frontje maar max. 765mm hoog mag zijn? Die kan ik dan weer niet plaatsen. Dit zijn beide tekeningen van hetzelfde type machine...

Trouwens kom ik bij siemens wel meer machines tegen met een varioscharnier, DUS "geschikt voor ikea" staat er dan bij, maar ook daar zie je dan een max. deurhoogte van 765? Ik snap er niks van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jaTOnqdjnk2ekPYaA5Oqzh3L8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWSBshqFUixVtuhAujo6wyXg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Borisvkr op 04-04-2024 15:29 ]

Pagina: 1