Nest v3 op Remeha geeft h73 en gaat volgas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:15
Ik heb vandaag een Nest thermostaat 3e generatie aangesloten, echter krijg ik een melding: "Er is een draadloze verbinding, maar OpenTherm wordt niet gedetecteerd".

Het fraaie is dat ik tot eergisteren een werkende Nest thermostaat had. Ik heb hem echter vervangen door een 2e hands exemplaar (keurige staat) die ik van iemand kon overnemen.

Wat heb ik geprobeerd / gedaan:

- Op exact zelfde manier aangesloten als vorige Nest
- 2 draden van CV naar heat link OT 1 en OT 2 (ook gespiegeld geprobeerd al zou dat niet moeten uitmaken)
- Heat link gereset
- Nest thermostaat gereset
- Heat link lampje is groen = goed
- Nest op aan/uit gezet, ketel reageert niet, blijft stoken
- Kabels meerdere malen opnieuw aangesloten
- CV meerdere keren herstart
- Heatlink bedraad aangesloten

De Nest die wel werkte gaf in het begin ook de h73 melding. Toen was het vervangen van de draden, met dikkere kern, de oplossing. Die bedrading gebruik ik nu weer.

Iemand nog opties? Of een idee wat het issue kan zijn? De ketel (Remeha Avanta 35c) ondersteunt wel Opentherm, heb een iSense liggen die het goed doet.

Alle reacties

• Vos
Iemand? Ben er nogmaals meerdere keren mee bezig geweest, maar de h73 melding blijft.

Ook op aan/uit werkt het niet. De CV schiet gelijk aan en blijft aan.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:07
Wat is de reden van vervanging van je nest thermostaat? Was de oude stuk, of een nieuwer type geïnstalleerd nu?
Misschien heel stom, maar is er een software update misschien beschikbaar?

Lees anders dit draadje even door: NEST thermostaat v3 H73 error

[ Voor 19% gewijzigd door J.Thermaltaker op 15-11-2023 12:48 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
Maak anders even een aantal foto's van de situatie. Je neemt nu aan dat alles goed aangesloten is, maar misschien zien we op foto's iets wat toch verkeerd is.

Ik zou eerst kijken of je de boel bedraag werkend kan krijgen:
  1. OT1 en OT2 kabels Ketel (klemmen 3-4) > Heatlink
  2. 230v > Heatlink
  3. T1 en T2 kabels Heatlink > Nest
Welke Nest thermostaat had je hiervoor aangesloten? Was dat wellicht een oud type zonder OpenTherm? Want dat zou wellicht betekenen dat je Ketel in Aan/Uit stand geconfigureerd staat. Bij veel ketels moet je die omschakeling van Aan/Uit <> OpenTherm handmatig doen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Vos
J.Thermaltaker schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:47:
Wat is de reden van vervanging van je nest thermostaat? Was de oude stuk, of een nieuwer type geïnstalleerd nu?
Misschien heel stom, maar is er een software update misschien beschikbaar?

Lees anders dit draadje even door: NEST thermostaat v3 H73 error
Ik had hem nieuw gekocht en kon voor een leuke prijs een tweedehands overnemen. Scheelde veel geld, dat betaald zich nu uit in dit geneuzel ;). Beide had ik op exact eenzelfde manier aangesloten.

Degene die werkte was ook een 3e generatie. Beide waren qua firmware up to date, dus identiek zou ik zeggen. Er is geen update beschikbaar.

Ik zal wat foto's gaan toevoegen.

Bedraad aansluiten heb ik ook geprobeerd, zie TS :)

[ Voor 22% gewijzigd door Vos op 15-11-2023 13:02 ]

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:07
Vos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:58:
[...]

Ik had hem nieuw gekocht en kon voor een leuke prijs een tweedehands overnemen. Scheelde veel geld, dat betaald zich nu uit in dit geneuzel ;). Beide had ik op exact eenzelfde manier aangesloten.

Degene die werkte was ook een 3e generatie. Beide waren qua firmware up to date, dus identiek zou ik zeggen. Er is geen update beschikbaar.

Ik zal wat foto's gaan toevoegen.

Lees even mijn linkje door.. wat is de druk van de ketel? Bij sommigen stond deze op 1,3 waardoor hij aan bleef slaan, na vullen tot 1,8 bar waren de problemen verdwenen..

Anders in het pro menu van opentherm naar aan/uit schakelen lostte ook problemen op

• Saeverix
Vos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:58:
[...]

Ja dat heb ik gelezen, maar niet hoe de Heatlink aangesloten is geweest.
Maak je bijvoorbeeld gebruik van klemmen 3-4 in de Ketel? En zijn klemmen 1-2 doorverbonden zoals in de installatiehandleiding staat?

• Vos
Bijgevoegd wat foto's.

Vanaf de ketel lopen twee draden vanaf de onderste groene stekker naar de heatlink. Zie foto 2.

Oorspronkelijk liepen hier twee dunne draden rechtstreeks naar mijn Remeha isense thermostaat.

Dr twee draden vanaf de ketel lopen naar de heatlink naar poorten OT1 en OT2. Zie foto 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLOtk3pM2Ogt1utPNi65IIOQTCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bf2xP67lRUkwW3rBptwF10r6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O92PuBuQXjxmDP-grPBWxjoZbWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voSQDgtMVMkIVGgQd8WzGCLl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5ocZoI3JFGcao-WHhyDmAf5vBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDcpmBuTsJ9qJ8sncqCiHdRN.jpg?f=fotoalbum_large

• Vos
J.Thermaltaker schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:16:
[...]

Lees even mijn linkje door.. wat is de druk van de ketel? Bij sommigen stond deze op 1,3 waardoor hij aan bleef slaan, na vullen tot 1,8 bar waren de problemen verdwenen..

Anders in het pro menu van opentherm naar aan/uit schakelen lostte ook problemen op
De druk van de ketel is nu ongeveer 1,85 bar.

In het pro menu kan ik aan/uit kiezen, dan krijg ik geen foutmelding. Maar dan werkt ie toch via aan/uit en niet via OT?

Echter de ketel gaat op moment van aansluiten van de heatlink voluit branden en blijft dit doen, ongeacht of ik OT of aan/uit selecteer.

Ik zal eens kijken naar het benoemde punt van aarde poort.

De draden in de OT aansluitingen heb ik goed aangedraaid. Ook de aansluitingen op de ketel.

[ Voor 30% gewijzigd door Vos op 15-11-2023 13:37 ]

• Vos
Saeverix schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:18:
[...]

Ja dat heb ik gelezen, maar niet hoe de Heatlink aangesloten is geweest.
Maak je bijvoorbeeld gebruik van klemmen 3-4 in de Ketel? En zijn klemmen 1-2 doorverbonden zoals in de installatiehandleiding staat?
Aan de ketel kant heb ik niets aangepast, op een dikkere draad na. Ik heb de aansluiting gepakt die reeds gebruikt werkt voor mijn isense thermostaat.

Heb in de Remeha handleiding gekeken, klemmen 3-4 worden gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 15-11-2023 14:02 ]

• Saeverix
Twee dingen waar ik aan denk/die me opvallen:
  • De grote knop op de Heatlink, werkt doe goed? Die kun je namelijk gebruiken om de Heatlink te testen icm de Ketel. Wanneer je die knop indrukt zal de Ketel gaan stoken, en hij zal stoppen wanneer je hem nogmaals indrukt. Als die knop bijvoorbeeld stuk is en altijd ingeschakeld is dan zou dat het constant stoken verklaren.
  • Ik zie dat je de OpenTherm aansluiting met een soepele stroomkabel hebt gedaan. Mogelijk zorgt dit voor teveel weerstand en dus problemen. Een Thermostaat wordt normaal gesproken met "thermostaatkabel" aangesloten, twee dunne en solide aders. Mogelijk verkrijgbaar bij een doe het zelf zaak in de buurt.

• Vos
Saeverix schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:39:
Twee dingen waar ik aan denk/die me opvallen:
  • De grote knop op de Heatlink, werkt doe goed? Die kun je namelijk gebruiken om de Heatlink te testen icm de Ketel. Wanneer je die knop indrukt zal de Ketel gaan stoken, en hij zal stoppen wanneer je hem nogmaals indrukt. Als die knop bijvoorbeeld stuk is en altijd ingeschakeld is dan zou dat het constant stoken verklaren.
  • Ik zie dat je de OpenTherm aansluiting met een soepele stroomkabel hebt gedaan. Mogelijk zorgt dit voor teveel weerstand en dus problemen. Een Thermostaat wordt normaal gesproken met "thermostaatkabel" aangesloten, twee dunne en solide aders. Mogelijk verkrijgbaar bij een doe het zelf zaak in de buurt.
Punt 1 is lastig te testen. Zodra de ketel is opgestart begint hij meteen te verwarmen. De knop zelf indrukken zorgt ervoor dat de twee andere lampjes groen gaan branden op de heatlink, weer indrukken en de lampjes gaan uit.

Punt 2 heb ik getest, met de originele thermostaatkabel. Dit maakt geen verschil. Bij de nieuwe Nest die werkte was juist de dikkere soepele kabel nodig.

Heb zojuist ook de Nest bedraad aangesloten op de heatlink via de T1 en T2 aansluitingen. Ook dit maakt geen verschil, nog steeds h73 en de ketel die gelijk gaat branden :(

Ik neig een beetje naar een kapotte heatlink.

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 15-11-2023 16:59 ]

• Vos
Vanochtend nog getest met een aardedraad vanaf de heatlink, helaas geen resultaat.

• Vos
Zojuist een volledig nieuwe Nest v3 aangesloten, had hem binnen 5 minuten werkend met de bestaande bedrading. De Nest raadloos en heatlink zonder aardedraad.

Probleem lijkt hem dus zeker in de tweedehands aangekochte Nest te zitten, denk dan de heatlink.

Een ieder hier bedankt voor het meedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door Vos op 19-11-2023 14:02 ]

Pagina: 1