Frisse lucht in slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

We hebben twee jaar geleden onze tweede verdieping verbouwd. Deze is opgedeeld in een drietal ruimtes; kleine berging, waskamer (met dakraam), en onze slaapkamer. In onze slaapkamer hebben we nog een vaste trap naar een zolder boven de slaapkamer. We hebben 3 grote raampartijen in onze slaapkamer, maar in geen van deze ramen zit ventilatie. We slapen aan een wat drukkere weg en slapen dus niet veel met de ramen open (je hoort werkelijk duidelijk elke auto langsrijden). Ramen dicht helpt enorm.

Nu hebben we welk airco in onze slaapkamer. Slaapt in de zomer heerlijk koel en fris, maar... in de winter, merken we toch; hogere luchtvochtigheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkhF1iQxPGeQM5jMUVYYTzbsKQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuuLbtjxikY544SJrFngfpMX.png?f=fotoalbum_large

Wat is nu een slimme manier om hier toch frisse lucht te krijgen? Ik kwam al een de-centrale ventilatie tegen met WTW, wat zo 2300 euro ofzo kost. Vraag alleen hierbij is dan weer; WTW, voegt dat ook maar iets toe? We slapen in een koude slaapkamer. Of het daar nu 14 of 16 graden is, dat boeit ons niet... :)

In de waskamer zit een centrale mechanische ventilatie. Er zit nog wel een poort vrij op die bak, maja, dan heb ik een dikke buis + koof overal langs, zit ik ook niet op te wachten.

Nieuw glas/kozijn met ventilatie zou kunnen, maar behoorlijk aan de prijs voor wat frisse lucht.

En een gat in de muur met zo'n WC ventilatortje wat een bak herrie maakt zit ik ook niet op te wachten...

Wat is dan wel een optie voor ons? Of zou de stand 'drogen' op de airco helpen hiervoor? Dat het allicht frisser wordt/aanvoelt?

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40

Koppensneller

winterrrrrr

Of overdag een luchtontvochtiger draaien? Je gebruikt al Home Assistant, dus dat automatiseren zou appeltje-eitje moeten zijn ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kijk even verder dan alleen luchtvochtigheid en ga je CO2 meten. Dat is een veel betere indicator of er voldoende geventileerd wordt dan de relatieve luchtvochtigheid. CO2-meters voor in huis

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:11
NeFoRcE schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:54:
Of zou de stand 'drogen' op de airco helpen hiervoor? Dat het allicht frisser wordt/aanvoelt?
Voordat je allerlei dure of ingrijpende opties gaat doen, zou ik dit toch gewoon eens proberen. Dan weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
NeFoRcE schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:54:
Dag!

We hebben twee jaar geleden onze tweede verdieping verbouwd. Deze is opgedeeld in een drietal ruimtes; kleine berging, waskamer (met dakraam), en onze slaapkamer. In onze slaapkamer hebben we nog een vaste trap naar een zolder boven de slaapkamer. We hebben 3 grote raampartijen in onze slaapkamer, maar in geen van deze ramen zit ventilatie. We slapen aan een wat drukkere weg en slapen dus niet veel met de ramen open (je hoort werkelijk duidelijk elke auto langsrijden). Ramen dicht helpt enorm.

Nu hebben we welk airco in onze slaapkamer. Slaapt in de zomer heerlijk koel en fris, maar... in de winter, merken we toch; hogere luchtvochtigheid:

[Afbeelding]

Wat is nu een slimme manier om hier toch frisse lucht te krijgen? Ik kwam al een de-centrale ventilatie tegen met WTW, wat zo 2300 euro ofzo kost. Vraag alleen hierbij is dan weer; WTW, voegt dat ook maar iets toe? We slapen in een koude slaapkamer. Of het daar nu 14 of 16 graden is, dat boeit ons niet... :)

In de waskamer zit een centrale mechanische ventilatie. Er zit nog wel een poort vrij op die bak, maja, dan heb ik een dikke buis + koof overal langs, zit ik ook niet op te wachten.

Nieuw glas/kozijn met ventilatie zou kunnen, maar behoorlijk aan de prijs voor wat frisse lucht.

En een gat in de muur met zo'n WC ventilatortje wat een bak herrie maakt zit ik ook niet op te wachten...

Wat is dan wel een optie voor ons? Of zou de stand 'drogen' op de airco helpen hiervoor? Dat het allicht frisser wordt/aanvoelt?
Energie verbruik is gewoon te hoog en zeker in deze dure tijden, dus ik zou het niet doen. Je kan beter kijken hoe het zit met de luchtvochtigheid van andere kamers? Je kan de deuren open laten staan bij kamers waar minder vocht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 22:05
Kun je je ramen niet voorzien van ventilatie roosters met een suskast? Lijkt mij goedkoper en eenvoudiger dan decentrale ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvdvegt
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-02-2024
Luchtvochtigheid lijkt mij acceptabel. Tussen 40-60% is ideaal en tussen 30-70% is voldoende.
Zeker met het vochtige weer van afgelopen maand zijn de waardes niet vreemd.

Het drogen van de lucht in de zomer is een bijkomstigheid maar wat waren de waardes toen? Ik kan mij voorstellen dat de lucht in de zomer waarschijnlijk te droog is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:26

Zenix

BOE!

Melvinvdvegt schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:54:
Luchtvochtigheid lijkt mij acceptabel. Tussen 40-60% is ideaal en tussen 30-70% is voldoende.
Zeker met het vochtige weer van afgelopen maand zijn de waardes niet vreemd.

Het drogen van de lucht in de zomer is een bijkomstigheid maar wat waren de waardes toen? Ik kan mij voorstellen dat de lucht in de zomer waarschijnlijk te droog is geweest.
Mijn ervaring is dat je het niet snel te droog krijgt in de zomer, bij warmte is de luchtvochtigheid in 90% van de gevallen zeer hoog en probeert de airco het naar de ideale luchtvochtigheid te krijgen. Als het niet te warm is, dan laat ik mij airco inderdaad ontvochtigen, dan heb je de warmte maar niet de benauwdheid, waar Nederland om bekend staat. Dus dat zou ik eerst proberen als TS.

De hoge luchtvochtigheid die ik bij de TS zie, is normaal. In al mijn ruimtes in huis in de luchtvochtigheid zo'n 70% nu, daar is niks mis mee met mist vandaag en de regen de afgelopen weken. Buiten is het niet beter op dit moment zelfs 85% luchtvochtigheid waar ik woon, dus als je de ramen gaat openzetten krijg je nog meer vocht binnen. Dit is overigens een nieuwbouwwoning uit 2020 met allemaal roosters, dus ventilatie is goed in combinatie met CO2 sensoren.

Kortom niks om je druk over te maken als het gaat om luchtvochtigheid. CO2 is wel belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 12-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JGro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 19:03
Zenix schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:13:
[...]

Mijn ervaring is dat je het niet snel te droog krijgt in de zomer, bij warmte is de luchtvochtigheid in 90% van de gevallen zeer hoog en probeert de airco het naar de ideale luchtvochtigheid te krijgen. Als het niet te warm is, dan laat ik mij airco inderdaad ontvochtigen, dan heb je de warmte maar niet de benauwdheid, waar Nederland om bekend staat. Dus dat zou ik eerst proberen als TS.

De hoge luchtvochtigheid die ik bij de TS zie, is normaal. In al mijn ruimtes in huis in de luchtvochtigheid zo'n 70% nu, daar is niks mis mee met mist vandaag en de regen de afgelopen weken. Buiten is het niet beter op dit moment zelfs 85% luchtvochtigheid waar ik woon, dus als je de ramen gaat openzetten krijg je nog meer vocht binnen. Dit is overigens een nieuwbouwwoning uit 2020 met allemaal roosters, dus ventilatie is goed in combinatie met CO2 sensoren.

Kortom niks om je druk over te maken als het gaat om luchtvochtigheid. CO2 is wel belangrijk.
Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Zou je die koude lucht met 85% relatieve(!) luchtvochtigheid dus in huis opwarmen tot woonkamertemperatuur, dan daalt de relatieve(!) luchtvochtigheid: dezelfde lucht zou nu meer vocht kunnen bevatten, maar doet dat niet.

Koude buitenlucht met hoge luchtvochtigheid kan dus prima gebruikt worden om de luchtvochtigheid binnenshuis te doen afnemen. Wij hebben dit onlangs een paar dagen op rij gedaan voor enkele uurtjes per dag en de luchtvochtigheid is gehaald van 70+% tot nu 58%.

[ Voor 4% gewijzigd door JGro op 12-11-2023 21:31 ]

Pagina: 1