Ik kan hier ruim uit eigen ervaring putten. Een klushuis gehad, een woning in een nieuwbouwproject gekocht, en uiteindelijk een oud gammel huisje gekocht, dat laten slopen en een fantastische nieuwbouwwoning laten bouwen. Die hebben we deels zelf afgebouwd. En veel geholpen bij projecten bij familie en vrienden.
Als ik op Funda naar jouw woning kijk, snap ik je verliefdheid. En het hebben-hebben-hebben gevoel, absoluut. Wonen is emotie!
Maar.
Mijn verstand en mijn onderbuik zijn het hier helemaal eens: DOE HET NIET! Wonen is emotie, maar je verstand moet de baas zijn.
Je weet niet waar je aan begint. Echt niet.
Financiën
Tal van felrode vlaggen hier. Een keurder die geen indicatie kan geven (hoe erg wil je het hebben?). En let wel: de bedragen die hij noemt zijn alleen de directe herstelkosten.
Om de woning naar deze tijd te krijgen, komt dan tenminste
bij: gevelisolatie, dakisolatie, nieuwe kozijnen en ramen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe vloeren, wandafwerking, schilderwerk. En uiteraard nieuwe verwarming (die Brink daar in de kelder is vast van 1975) En dan wat kleinigheidjes (NOT) als de tuin en de garage. Exclusief calamiteiten als asbest (zal gezien het bouwjaar er wel in zitten), kapotte riolering, kapotte schoorsteen, etc.
Bij een totaalrenovatie denk je niet in veelvouden van 10k, maar van 100k. En OK, jouw woning is klein, dus het zal gaan om een paar keer 50k. Als ik het goed begrijp, heb je dat bedrag niet. Dat is de voornaamste reden om het af te raden.
Om je een indruk te geven van wat gevelisolatie kost, kijk maar eens hier:
Refrag in "Renovatie huis uit 1910" (het hele topic is vast interessant voor jou). Dat is een grote woning, maar ook de helft van dat bedrag is nog steeds heel veel.
Bouwvakkers
Ze komen elke dag om 7.15u luidruchtig binnen. Dag in, dag uit. Dat hoop je tenminste, want geregeld komen ze niet. Ze roken binnen. Als je er wat van zegt, vertrekken ze en komen niet meer terug. Ze draaien keihard thrash metal en schreeuwen daar weer overheen naar elkaar. Jij hebt daar last van, en je buren tot 300 meter verderop ook. Er is altijd meerwerk nodig boven op hun offertes (onverwacht XXX tegengekomen). Bouwvakker A, die wat moet doen zodat bouwvakker B volgende week verder kan, komt niet opdagen. Daarop zegt bouwvakker B dat hij pas over 6 maanden weer tijd heeft. Etc.Etc.
Zelf klussen
Dat gaat heeellll langzaam. Alles doe je voor de eerste keer, en dat schiet niet op. Voor elk wissewasje moet je een ritje naar de bouwmarkt maken (Emmen in jouw geval). Al het werk moet naast je baan. Als je 20 uur per week vrijmaakt (dat is al mega veel), is er nauwelijks voortgang. Want reken maar uit: een klus waar twee bouwvakkers een week over doen (80 uur), kost jou tenminste 160 uur. Dat is dus 8 weken buffelen. Maar na een paar uur klussen begint je lijf te protesteren. En na een paar maanden ben je geregeld door je rug gegaan. En wil je wel eens een avond/weekend gewoon niets doen.
Stress en alle impact die dat heeft
Je leven, je relatie, je alles komt onder druk te staan. Voor een jaar of 2. Of langer.
Een klussend stel hier in ons nieuwe buurtje gaat uit elkaar nu hun grote verbouwing klaar is. Ik heb diverse malen een burn-out gezien (en zelfs een depressie).
Japke D. Bouma schrijft niet voor niets: "Ga voor de verbouwing alvast scheiden.Dan ga je als vrienden uit elkaar. "(
https://www.nrc.nl/nieuws...ing-te-overleven-a4154347 Betaalmuur?)