Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb net een isolatiebedrijf over de vloer gehad voor een offerte voor via de kruipruimte (langs de onderzijde dus) isoleren van onze houten woonkamervloer (en daarbij nog een gedeelte betonnen vloer waar al een stuk tempex tegenaan zit, maar dat kan beter).

Hij legde uit dat ik beter gesloten pur kan nemen voor een houten vloer, zodat er geen vocht bij kan, en het dus niet gaat rotten. Op de offerte staat ook genoemd 'Plixxent Isofoamspray Gesloten Pur' genoemd. Maar als ik vervolgens wat internet-onderzoek doe zie ik dat diverse sites allemaal waarschuwen geen gesloten pur tegen een houten vloer te spuiten, omdat het dan niet kan ademen en juist gaat rotten.

Zij adviseren eigenlijk allemaal unaniem om b.v. Icynene of een andere open-cel purvariant te gebruiken.

Onze kruipruimte is droog, dat wil zeggen, hoge luchtvochtigheid is normaal in zo'n ruimte, maar er heeft in de 3 jaar dat wij er nu wonen nooit water in gestaan. De vloer bestaat daar uit zand en de fundering is baksteen. De houten vloer hangt zo'n 55cm hoger en bestaat uit houten draagbalken en houten planken (verder niks).

Ik heb de adviseur teruggebeld en dit voorgelegd, maar hij blijft erbij dat JUIST gesloten pur beter zou zijn op een houten vloer....

Iemand met waardevolle adviezen, ervaringen of bronnen om dit verhaal op te helderen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:19
Ik zou nooit, maar dan ook nooit mijn houten vloer gaan bespuiten met pur. Open of gesloten maakt op dat punt niet veel uit.

Ik zou kiezen voor een minerale wol met klimaatfolie. Dat kan bijvoorbeeld glaswol zijn. Er zijn voldoende bedrijven die dat aanbieden.

[ Voor 20% gewijzigd door TwingyTwingy op 09-11-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TwingyTwingy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:12:
Ik zou nooit, maar dan ook nooit mijn houten vloer gaan bespuiten met pur. Open of gesloten maakt op dat punt niet veel uit.

Ik zou kiezen voor een minerale wol met klimaatfolie. Dat kan bijvoorbeeld glaswol zijn. Er zijn voldoende bedrijven die dat aanbieden.
En wat is je motivatie voor beide uitspraken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Steenwolplaten zou mijn voorkeur hebben. Dat is wat steviger dan glaswol en kun je dus strak tussen de houten balken plaatsen. Uitstekend spijkertje of klein latje eronder om zeker te weten dat deze op z’n plek blijft.

Dampopen, brandveilig, geluidisolerend en gewoon bewezen technologie die goed werkt.

Bestellen in de hoogtemaat van de balkon zodat het strak aansluit. Meestal 180 of 200mm en brengt je dan naar Rd van 5.

Gewoon online bestellen voor 15 euro/m2 en zelf op zaterdagje plaatsen. Of laten doen natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 09-11-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:19
HTT-Thalan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:16:
[...]

En wat is je motivatie voor beide uitspraken?
Het kruipruimte isolatie topic staat vol met negatieve zaken over pur. Pur is een chemisch goed die onder de perfecte samenstelling weinig kwaad kan, maar helaas zit daar nog wel eens het probleem. Is het spul niet goed gemengd dan blijven de chemische gassen er uit komen. In Twente is er zelfs een huis om die reden gesloopt.

Minerale wol daarin tegen heeft dat niet en is een perfect materiaal om je houten vloer mee te isoleren. Wij maakten zelf vorig jaar met onze betonnen vloer de fout om eerst naar pur te kijken. Gelukkig optijd gewaarschuwd en uiteindelijk voor PIF-folie gegaan.

https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/
https://www.maxmeldpunt.n...rkom-gezondheidsklachten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TwingyTwingy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:19:
[...]

Het kruipruimte isolatie topic staat vol met negatieve zaken over pur. Pur is een chemisch goed die onder de perfecte samenstelling weinig kwaad kan, maar helaas zit daar nog wel eens het probleem. Is het spul niet goed gemengd dan blijven de chemische gassen er uit komen. In Twente is er zelfs een huis om die reden gesloopt.

Minerale wol daarin tegen heeft dat niet en is een perfect materiaal om je houten vloer mee te isoleren. Wij maakten zelf vorig jaar met onze betonnen vloer de fout om eerst naar pur te kijken. Gelukkig optijd gewaarschuwd en uiteindelijk voor PIF-folie gegaan.

https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/
https://www.maxmeldpunt.n...rkom-gezondheidsklachten/
Okay, dat is nuttige info. De pur die hij adviseert zou hier zeker onder vallen, maar ik opende het topic juist omdat er dus schijnbaar ook pur bestaat (Icynene onder andere) die geen giftige gassen gebruikt en ook milieuvriendelijk en ademend zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 16:24
Had je deze al gezien? Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Volgens mij is de consensus daar vrij unaniem dat je houten vloeren altijd damp open wil isoleren.

[ Voor 28% gewijzigd door Charly op 09-11-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Charly schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:23:
Had je deze al gezien? Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Volgens mij is de consensus daar vrij unaniem dat je houten vloeren altijd damp open wil isoleren.
Nee, kende ik niet. Maar ik werk zelf wel veel met hout (hobby) en kwam tot hetzelfde onderbuikgevoel, vandaar dit topic om wat extra meningen te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Icynene is nog steeds een Polyurethaan. Watergedragen in plaats van HFO.
Daardoor en open cel, en iets minder milieu belastend.

Echter verliest het door de open cel ook isolatie waarde, dus gaat het heel dicht bij een de isolatiewaardes van de diverse (glas/steen/vlas/etc) wol isolatie opties komen. En dat plakt niet forever vast aan je hout.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1