In het kort:
Ik ben voor familie aan het meedenken hoe zij het beste hun dak kunnen vol leggen met zonnepanelen. Vanwege een hun hoge jaarverbruik zullen het waarschijnlijk 60 tot 80 panelen worden. Hoewel er genoeg dakruimte is, zijn oriëntatie en schaduwsituatie niet ideaal.Het gaat om twee dakdelen op Oost-west +18°. Dakhelling 45°. Er is een 3x25A (smeltpatronen) hoofdaansluiting en moderne groepenkast met 2x24 modules ruimte aanwezig, ongeveer de helft hiervan is in gebruik.
Het gebruik van micro-omvormers ligt voor de hand, maar ik denk dat stringomvormers mogelijk toch een verstandigere keuze zijn. Nu ben ik sowieso van mening dat er veel te snel naar micro-omvormers gegrepen wordt door installateurs, dus misschien ben ik hier in dit geval te ver in doorgeschoten. Vandaar dat ik graag hoor wat jullie in deze situatie zouden aanraden.
Kosten
Het zwaarste argument om voor een stringomvormer te gaan:Op basis van 70 panelen zal het hele systeem zonder omvormers ongeveer € 14.000 kosten.
Per paneel ongeveer € 130 voor paneel en montagemateriaal. € 5000 voor installatie en meterkast-onderdelen.
Voor de verschillende omvormers komt daar ongeveer het volgende bij:
| Merk | Growatt/Goodwe/etc. | SMA | APS | Enphase |
| Kosten omvomer(s) | € 2.200 | € 4.200 | € 7.200 | € 11.500 |
| Kosten totaal | € 16.200 | € 18.200 | € 21.200 | € 25.500 |
| Meerprijs | 0% | 12% | 30% | 57% |
Hoewel Enphase mooi spul is, kan ik me niet voorstellen dat het de meerprijs gaat terugverdienen.
Schaduw
![]() | *puur om de schaduw inzichtelijk te maken. Legplan en paneelkeuze worden nog uitgezocht. |
Er is veel schaduw. Het platte dak rechts is geplande overkapping en dus nog niet beschikbaar voor panelen.
Het dak links op zuid wordt verhuurd aan familie en zou gebruikt kunnen worden, maar in verband met verkoop in de toekomst is dat niet ideaal.
![]() | ![]() |
Naast dakkapellen en schoorstenen komt de meeste schaduw van een aantal hele hoge (loof)bomen. Vooral de 27 meter hoge boom op zuid. (blauw op de hoogtekaart) doet pijn. Deze werpt een schaduw die 's middags horizontaal over het gehele dak trekt.
Micro-omvormers zullen beter met de schaduw om kunnen gaan. Door de panelen in landscape te leggen en horizontale strings te maken, hoop ik het verlies voor stringomvormers te kunnen beperken.
Sunny design schat de opbrengst op deze daken op ongeveer 710 kWh/kWp waarvan 14% door SMA-ShadeFix. Een stringomvormer zonder schaduwmanagement zou dan op 610 kWh/kWp komen, maar hebben omvormers niet altijd een vorm van schaduwmanagement?
Kan er iemand iets zinnigs zeggen over de effectiviteit van micro-omvormers en stringomvormers t.o.v. SMA in deze situatie?
Vermogensregeling
Gezien het hoge verbruik wordt onderzocht of de hoofdaansluiting verzwaard moet worden, maar hopelijk hoeft dat niet.De huidige hoofdaansluiting kan maximaal 17.250W terugleveren. Met 70 panelen van >400 Wp is dat in theorie niet voldoende. In verband met de oriëntatie en schaduw, wil in de omvormers flink onderdimensioneren en dan nog statisch, of dynamisch beperken om onder de 17 kW te blijven.
In geval van statisch begrenzen hebben de stringomvormers het voordeel dat ik de piek in de middag kan afvlakken door twee stringomvormers ieder een string op oost en west te geven. (Ja, dat kan technisch gezien ook met een APS Micro)
Een enkele stringomvormer zou natuurlijk mooi op 17 kW te begrenzen zijn, maar gezien de schaduw ga ik aan 2 MPPT niet genoeg hebben. Daarnaast moet ik dan met een 25A eindgroep werken.
Ik heb überhaupt geen ervaring met het begrenzen van micro's hoe gaat dat in z'n werk?
Dynamisch beperken is natuurlijk mooier, maar ik weet niet wat hier de mogelijkheden zijn. Ik begrijp dat het voor Enphase mogelijk is met een metered-Envoy. Als dat alles is wat nodig is, vallen de meerkosten mee.
Bij SMA heb je de SMA Data Manager (€ 1000) en Energy Meter (€ 500) nodig. Een flinke meerprijs als het alleen voor vermogensregeling gebruikt wordt. Ik denk dat het dan voordeliger is een beetje aftoppen te accepteren.
De mogelijkheden van andere systemen moet ik nog uitzoeken. Heeft er iemand hier advies voor een goed werkend systeem?
Netcongestie
/f/image/eFoyXKoBQTsMIlLhOMT2OSOs.png?f=fotoalbum_medium)
De locatie (Veghel) valt op de capiciteitskaart in het gebied "Rood gearceerd: Geen transportcapaciteit beschikbaar: de grenzen voor de toepassing van congestiemanagement zijn bereikt.", maar dat gebied omvat een groot deel van Nederland. Door de grootte van het systeem zal het voltage wel sterker oplopen en dus eerder voor problemen zorgen. Hoe kwalijk is dit?
Stringomvormers hebben hier een voordeel, doordat het AC-traject veel korter gehouden kan worden (<1m i.p.v. >30m) en met dikkere kabel uitgevoerd kan worden.
Als in de toekomst salderen en teruglevertarief 's zomers beiden afgebouwd worden is dit mogelijk minder relevant dan het nu lijkt.
Heeft er iemand ervaring met het verlies op jaarbasis in een overbelast gebied?
:strip_exif()/f/image/6KH51ZybtvoSpplbBVf4lkjD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/3YsV5reX819BHuuOModxShf1.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/qGBI8RHR4Vs9WuUuJNKUCsDX.jpg?f=fotoalbum_medium)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/hn5RTGqxM4tbqIO6xB08M7mj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/muXnEGIibk3AlXcYDF6gImOP.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/2tnPy8xkjMR0mnl5qBHWzOwI.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/sc0CDM2lJNuo7tNtqSY5RdvH.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Pd7cWFAIizgCPGSYd6fPzyQN.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/jVQrTRDWdHFEj15Wvn0dmbSl.jpg?f=fotoalbum_small)