Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zoneventiel door zowel thermostaat als kraan aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keppers
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-12-2023
Beste forumleden,

Ik heb recent een Shelly thermostatische kraan (https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-trv) gekocht voor mijn nieuwe werkruimte. Ik ben er heel tevreden over, vooral de MQTT en API integraties zijn zeer handig om mee aan de slag te gaan.

Ik heb echter 1 vervelendheid. In de living heb ik een klassieke thermostaat, die op zijn beurt verbonden is met een gemotoriseerde ventiel. Het gaat dus over zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RiSp7MzJmzyJXIhif4dHXe9rUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQKyzMHzkVzxv5i153SVvcom.jpg?f=user_large

Deze thermostaat opent/sluit dus de hele gelijkvloers, waartoe mijn nieuwe werkruimte behoort. Het probleem zit hem er nu in dat ik steeds de thermostaat in de living op ON moet zetten en de chauffages moet dichtdraaien, om de kraan in de werkruimte het te laten overnemen (en dus enkel voor de werkruimte).

Als ik goed zit, ben ik op zoek naar een methode om bovenstaande zoneventiel aan te sturen door zowel de thermostaat in de living, als de nieuwe Shelly kraan uit mijn werkruimte. In feite een OR zeg maar: zone openen als 1 van beide opent en pas sluiten als beide sluiten.

Is zoiets mogelijk? Liefst zou ik de thermostaat in de living niet willen vervangen en/of ook overal zulke Shelly thermostatische kranen installeren (want het werkt op zich daar allemaal prima), maar als het niet anders kan, moet het maar.

Ter info, op langere termijn zou ik ook vervolgens de CV-ketel in standby willen laten gaan wanneer alle zones gesloten worden, maar dat is hopelijk een vervolg hier op.

Ook nog ter info, ik heb ook eens gemeten wat het verlies is om de zoneventiel gewoon altijd open te zetten en alles te laten beheren door de "domme" thermostatische kranen op de chauffages die er nu al zijn (dus werken zonder de centrale thermostaat in de living eigenlijk), maar dat geeft toch een redelijk verlies van ongeveer 10kwh gas per dag. Daarom zou ik graag verder werken met de zoneventiel, die heel kort bij de ketel staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Keppers op 09-11-2023 12:22 ]

Beste antwoord (via Keppers op 13-11-2023 09:19)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Helpt dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSo8YvbAUI3_OE0TS0ySRPXu8_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Ci8W3TomRyWmbV5CuNzU6yB.png?f=user_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• Proton_

Proton_

Team Welles

Welke thermostaat heb je in de woonkamer? Als dat een aan/uit thermostaat is met potentiaalvrij relais kan je een relais (bv met een andere Shelly) bij de ketel gewoon parallel zetten.
Is het een complexere thermostaat (modulerend, opentherm, ebus, ...) dan wordt het wat lastiger.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Keppers
Het is inderdaad een gewone aan/uit thermostaat.

Ik moet mij dan eens verdiepen in zo'n (potentiaalvrij) relais, ben er niet zo thuis in. Gaan de aan/uit thermostaat en de Shelly thermostaatkraan in de werkmruimte dan hand in hand (dus een OR tussen beide), ipv. elkaar opheffen (laatste actie wint)?

Merk op dat er momenteel geen communicatie tussen de zoneventiel en de ketel is. Het enige wat er op dit moment is een aansturing van de thermostaat naar het ventiel, om de zone dmv het ventiel te openen of sluiten. De ketel staat in feite altijd aan (en wanneer alle zones gesloten zijn, is er een lusje dmv een bypass tussen aanvoer en retour). Dat wil ik ook nog verbeteren (ihb de ketel in standby laten zetten wanneer alle ventielen gesloten zijn), maar dat is voor later (ik moet nog uitzoeken hoe dat kan bij mijn ketel, ik veronderstel dat constant de stroom uitschakelen geen goed plan is).

[ Voor 53% gewijzigd door Keppers op 09-11-2023 15:06 ]

• Keppers
Wordt dit dan het aansluitschema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcusRAcymP5vGM4F2ph9y_EjgO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShphKcxknepSDVwGw4JKUhCr.png?f=fotoalbum_large

Moet deze relais dan twee aansluitpunten hebben, of komen beide op hetzelfde aansluitpunt aan?

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_

Proton_

Team Welles

Helpt dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSo8YvbAUI3_OE0TS0ySRPXu8_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Ci8W3TomRyWmbV5CuNzU6yB.png?f=user_large

• Keppers
Bedankt, ik ben helemaal mee nu. Ik kan ermee aan de slag!
Pagina: 1