Hoog verbruik apartement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 22:28
Hallo Tweakers,

Situatie:

Om de situatie even kort voor te schetsen ik woon momenteel in een appartement van 40m2 samen met mijn partner. Op het moment is het zo dat wij al sinds jaar en dag een enorm hoog energieverbruik hebben van soms wel 15/16kWh per dag, in de zomer wat minder en in totaal 4700kWh per jaar. Het betreft een pand waar in meerdere appartementen zijn en is gerenoveerd in 2018/2019. Volledig geïsoleerd met HR++ glas. Wij zijn overdag nooit thuis, en hebben in principe alles uit staan tussen 08:30 - 18:00, en douchen een keer per dag ca 6/7 minuten per persoon.

Wij beschikken over een woning die volledig elektrisch is, hieronder alle elektrische apparaten:

- Inventum EDR Hoogvermogen boiler 80 liter aansluiting op stopcontact (artikel 43188024)
- Moderne Siemens inductie kookplaat / koelkast vriescombinatie
- Elektrische vloerverwarming (staat nooit aan)
- Led verlichting
- Moderne TV 47 inch.
- DucoBox Silent mechanische ventilatie

Nu hebben wij sinds kort een nieuw energiecontract waar wij ook het verbruik per uur kunnen zien, vermoeden lag al op de boiler, maar nu ben ik er vrijwel zeker van. Indien ik en mijn partner douchen elk ca 6/7 minuten heeft de boiler een enorm vervuik zie onderstaand. Mijn vraag is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFKYQRkw4YJzL7nchJOUP5exzvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SL7oQyveItUpdStLLlmfGYaN.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
100 liter water verwarmen van 10 naar 60 graden kost 5.82kWh. Hoeveel liter is de boiler?

Wat voor douche heb je, klein waterbesparend of een regendouche met aparte douchekop?

Ik neem aan dat je ook nog balansventilatie /een wtw unit hebt?

[ Voor 49% gewijzigd door pagani op 09-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Probeer ook eens met een powermeter aan de boiler? (indien aansluiting niet ingebouwd)
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:07:
100 liter water verwarmen van 10 naar 60 graden kost 5.82kWh. Hoeveel liter is de boiler?

Wat voor douche heb je, klein waterbesparend of een regendouche met aparte douchekop?

In de TS staat 80 liter, dat kan niet het volledige verbruik verklaren.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02:01
Uitgaande van het door TS geplaatste artikelnummer, 80L
Deze zou dat zijn: https://www.warmteservice...warmtijd-1:56)/p/18254605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even boiler opgezocht, klinkt als overkill voor jouw appartement: "De Inventum EDR hoogvermogen boiler is speciaal ontwikkeld voor situaties waarin grote hoeveelheden warm water nodig zijn, zoals bijvoorbeeld in restaurantkeukens. In verschillende formaten beschikbaar en deze hoogvermogen boiler wordt zowel ’s nachts als overdag snel opgewarmd." Even een simpele stroommeter ertussen zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door desmond op 09-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Sowieso is die boiler 2400 Watt. Dan kan die boiler niet meer dan 2.4kWh in een uur verbruiken. Zit er geen elektrisch doorstroomelement aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

"15/16kWh per dag", zelfs aan volle vermorgen zou die boiler 4 uur moeten draaien om aan pakweg 10 kWh te komen. 80 liter zou veel sneller opgewarmd moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-11-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra

De boiler is 80 liter, en staat op de laagst mogelijke temperatuur ingesteld.

Wij hebben een regendouche met aparte douchekop. En ook inderdaad mechanische ventilatie, die voeg ik even toe aan het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:12:
Sowieso is die boiler 2400 Watt. Dan kan die boiler niet meer dan 2.4kWh in een uur verbruiken. Zit er geen elektrisch doorstroomelement aan vast?
Zover ik kan zien zit er verder helemaal niks aan vast qua doorstroom element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-05 18:13
Je hebt toevallig niet een dag/nacht schakelaar(ken de exacte naam niet) in de meterkast? In ons appartement doet bijv de boiler overdag niks en warmt alleen op in de nacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Verderf op 09-11-2023 12:20 ]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Verderf schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:19:
Je hebt toevallig niet een dag/nacht schakelaar(ken de exacte naam niet) in de meterkast? In ons appartement doet bijv de boiler overdag niks en warmt alleen op in de nacht.
Nee die hebben wij niet, boiler is via een normale stekken op het stopcontact aangesloten. Ik heb er over nagedacht om er een timer op te zetten, alleen denk ik niet dat dit het verbruik gaat oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Denk dat 1 van jou buren geen kWh-meter hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Verderf schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:19:
Dat bestaat al een tijdje niet, toonfrequent sturing van het dag/nacht tarief is verleden tijd en heb je een slimme meter nodig. De netbeheerders waarschuwen al jaren dat je een schakelklok op je boiler moet gaan zetten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:12:
Dit is mij dus een mysterie, ik begrijp er mede hierom ook niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beetje flauw, maar uiterst doeltreffend: wat let je om een energiemeter te kopen en deze tussen de verschillende apparaten te plaatsen zodat jij en wij niet hoeven te raden wat het verbruik is?

Het enige in je rijtje wat echt zoveel energie kan verbruiken is die boiler, maar dan moet je idd wel erg heet en veel douchen... Wat @WiLLoW_TieN zegt is ook zo gek nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
desmond schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:11:
Even boiler opgezocht, klinkt als overkill voor jouw appartement: "De Inventum EDR hoogvermogen boiler is speciaal ontwikkeld voor situaties waarin grote hoeveelheden warm water nodig zijn, zoals bijvoorbeeld in restaurantkeukens. In verschillende formaten beschikbaar en deze hoogvermogen boiler wordt zowel ’s nachts als overdag snel opgewarmd." Even een simpele stroommeter ertussen zetten?
Dacht ik ook, helaas heeft de verhuurder hiervoor destijds gekozen. Wellicht dat ze in de aanbieding lagen ergens. Stroom meter ertussen heb ik nog niet gedaan. Maar het verbruik komt volgens mij sowieso niet overeen met de specificaties van de boiler. Toch gek het is een boiler van een paar jaar oud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Aikon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:27:
Beetje flauw, maar uiterst doeltreffend: wat let je om een energiemeter te kopen en deze tussen de verschillende apparaten te plaatsen zodat jij en wij niet hoeven te raden wat het verbruik is?

Het enige in je rijtje wat echt zoveel energie kan verbruiken is die boiler, maar dan moet je idd wel erg heet en veel douchen... Wat @WiLLoW_TieN zegt is ook zo gek nog niet...
Inderdaad een optie om een energiemeter te kopen, ik ga hier vandaag direct naar kijken. Een slimme tussenstekker er tussen lijkt mij ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 15:39

CaDje

Framedrops for life

Je kunt ook eens kijken om bepaalde groepen tijdelijk uit te zetten, je zegt dat de vloerverwarming niet aan staat, maar weet je dit ook zeker? Zoals al gezegd, de boiler alleen kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je vloerverwarming staat nooit aan. Heb je toevallig een elektrische radiator op de badkamer? (bijna standaard in moderne huizen om de 22 graden norm te kunnen halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
CaDje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
Je kunt ook eens kijken om bepaalde groepen tijdelijk uit te zetten, je zegt dat de vloerverwarming niet aan staat, maar weet je dit ook zeker? Zoals al gezegd, de boiler alleen kan het niet zijn.
Hier ben ik 100% zeker van, maar wat let mij om een kijkje te nemen in de meterkast vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:31:
Je vloerverwarming staat nooit aan. Heb je toevallig een elektrische radiator op de badkamer? (bijna standaard in moderne huizen om de 22 graden norm te kunnen halen)
Wij hebben geen radiator in de badkamer, wij hebben alleen elektrische vloerverwarming in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheCupra schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:27:
[...]

Dacht ik ook, helaas heeft de verhuurder hiervoor destijds gekozen. Wellicht dat ze in de aanbieding lagen ergens. Stroom meter ertussen heb ik nog niet gedaan. Maar het verbruik komt volgens mij sowieso niet overeen met de specificaties van de boiler. Toch gek het is een boiler van een paar jaar oud....
Maar in weze is de enige variabele in het verbruik van een elek. boiler het stilstandverlies. Of je hem nu met 10 watt of 10.000 watt opwarmt. Alle andere zaken heb je zelf in de hand (temp, doucheduur, douchekop etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
In plaats van de stroommeter zou je natuurlijk ook een keer op een ander uur kunnen douchen en kijken of het verbruik meeverhuist.

De boiler zou maximaal 2.4kWh (per uur dus) kunnen trekken, de Duco Silent 84Wh. Tenzij je een uur lang gaat koken in de ochtend op je inductieplaat is die het ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:36:
In plaats van de stroommeter zou je natuurlijk ook een keer op een ander uur kunnen douchen en kijken of het verbruik meeverhuist.

De boiler zou maximaal 2.4kWh (per uur dus) kunnen trekken, de Duco Silent 84Wh. Tenzij je een uur lang gaat koken in de ochtend op je inductieplaat is die het ook niet...
Ik ga vanavond de douche aangooien, kan natuurlijk nooit kwaad. Dan kijk ik of het verbruik meeverhuist. De inductie plaat staat nooit aan in de ochtend, en heel kort in de avonduren. ;)

Momenteel nog even op werk en dan ga ik het meteen uittesten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11

ericplan

5180 Wp PV

Hier doet de 80-liter e-boiler gemiddeld 2,6 kWh per dag met uitschieters van 5,5 kWh op een dag dat we beide zeer uitgebreid douchen. Tweepersoons huishouden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kan zijn dat je inlaatcombinatie lek is en steeds warmwater naar je riool aan het afvoeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:41:
Kan zijn dat je inlaatcombinatie lek is en steeds warmwater naar je riool aan het afvoeren is.
Maar dan nog kan een 2400W apparaat niet meer dan 2400W trekken, tenzij er iets stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:05:
[...]

Maar dan nog kan een 2400W apparaat niet meer dan 2400W trekken, tenzij er iets stuk is.
Een boiler van 2400 W kan in 24 uur 57 kWh verbruiken. Als je inlaatcombie per dag 10% van je waterinhoud laat weglopen zou je al een meerverbruik van 5,7 kWh hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 17:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:11:
[...]

Een boiler van 2400 W kan in 24 uur 57 kWh verbruiken. Als je inlaatcombie per dag 10% van je waterinhoud laat weglopen zou je al een meerverbruik van 5,7 kWh hebben.
Kijk even naar de pieken per uur in het grafiekje dat hij deelt :)

Die zijn veel hoger dan 2,4kWh.

Even afwachten tot TS meer kan testen en meten, want nu is het een beetje koffiedik kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 09-11-2023 13:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Orion84 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:14:
[...]

Kijk even naar de pieken per uur in het grafiekje dat hij deelt :)

Die zijn veel hoger dan 2,4kWh.

Even afwachten tot TS meer kan testen en meten, want nu is het een beetje koffiedik kijken.
Dat is totaalverbruik op een bepaald moment. Dat wil niet zeggen dat die boiler 4kW aan stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Om te beginnen zou ik eerst de meterkast goed gaan doorzoeken en kijken waar alle kabels heen gaan.
Misschien gaat er inderdaad wel een naar een buur toe of naar een schuur oid waar vandaan afgetapt kan worden.
Wat je kan doen is een hele groep uitgooien kijken of die piek dan weg gaat dan weet je tenminste welke groep het is.

Of gewoon de boiler stekker eruit halen voor een dagje, als je stroomverbruik dan 'normaal' is weet je ook de boosdoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ds23man inderdaad, dus moet er behalve de boiler ook nog iets anders zijn dat twee uur lang ongemerkt 1600W wegstookt. Ik gok stiekem toch de badkamerverwarming, meten is weten.
Bij een DSMR5 meter krijg je al info per fase (helaas alleen lokaal, niet in de app van je energieleverancier), smartplugs met meting zijn ook niet duur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:41:
@ds23man inderdaad, dus moet er behalve de boiler ook nog iets anders zijn dat twee uur lang ongemerkt 1600W wegstookt. Ik gok stiekem toch de badkamerverwarming, meten is weten.
Bij een DSMR5 meter krijg je al info per fase (helaas alleen lokaal, niet in de app van je energieleverancier), smartplugs met meting zijn ook niet duur.
Je super de luxe koffiemachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 14:17
Persoonlijk vind ik 4700kWh op jaarbasis voor een volledig elektrische woning helemaal niet gek.
Stel dat je 1600kWh zou gebruiken voor allerlei apparatuur (tv, router, koelkast etc..) dan is er 3100kWh over voor warmtevraag. Als je dit met gas had willen stoken heb je ongeveer 320m3 gas nodig (1m3 gas bevat ongeveer 9.7kWh aan energie).

Dat is best netjes voor twee personen in een klein appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 12:41

ThsAdrns

Be the change!

Het verbruik per jaar is niet astronomisch, maar het is altijd goed om 1) het te snappen (meten is weten, gissen is missen, gokken is dokken) en 2) naar verbetering te zoeken.

Inventum geeft voor deze boiler zo'n 40W warmteverlies op. Dat is ook 1 kWh per dag.

Verder las ik elektrische vloerverwarming in de badkamer, daar kun je ook goed op leeglopen. Vaak kun je het klokprogramma (tijden en temperaturen) best zuiniger instellen zonder noemenswaardig verlies aan comfort.

Tenslotte, denk eens aan een waterbesparende douchekop in plaats van de regendouche.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 02-05 11:29
Nog niemand over gehoord, maar je zou ook een dag de stoppen / zekeringen om kunnen zetten. Dan staat alles gewoon uit. Of eventueel alles behalve de groep van de koelkast. Als je toch overdag weg bent, zou je dit eenvoudig kunnen testen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
TheCupra schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:27:
[...]Wellicht dat ze in de aanbieding lagen ergens. Stroom meter ertussen heb ik nog niet gedaan.[...]
Ik heb deze, goed genoeg hiervoor lijkt mij. Maar stoppen een voor een eruit, ander douchetijdstip, stekker van boiler eruit, zijn ook prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11

ericplan

5180 Wp PV

ThsAdrns schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:02:
[…]
Inventum geeft voor deze boiler zo'n 40W warmteverlies op. Dat is ook 1 kWh per dag.
[…]
Dat is inderdaad ook wat ik gemeten heb tijdens een korte vakantie waar ik de boiler niet uitgezet had. Een fractie meer, iets van 1,08 kWh per dag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 15:39

CaDje

Framedrops for life

TheCupra schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:32:
[...]

Hier ben ik 100% zeker van, maar wat let mij om een kijkje te nemen in de meterkast vanavond.
Wellicht is de vloerverwarming gekoppeld aan de lichtschakelaar?
Pagina: 1