nieuwe office pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sybren6
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-02 16:55
Hoi allemaal het is weer tijd om mijn vaders computer een update/vervanging te geven hij word te traag.
De laatste keer dat ik een update moest doen heb ik door agressie van de snelheid een muis gesloopt 8)7
nu ben ik zelf al weer enige tijd uit het computer bouwen en volg ik als hobby alleen de nieuwe high end systemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
voornamelijk word de computer gebruikt voor office werk en misschien een enkele keer een video editen

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 300 en 600 euro van het budget mag afgeweken worden het gaat vooral over beste prijs kwaliteit met een laag budget

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
mogelijk een uitvoering: Creative Sound Blaster Audigy Platinum Ex een flink behuizing kan hergebruikt worden full Tower ja zoon witte mogelijk een voeding maar deze mag ook vervangen worden door een efficiëntere voeding

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
genoeg SATA poorten voor 2 diskdrives en 2 hard schijven uiteraard minimaal een keer een pcie ssd slot en als het mogelijk is een ouderwetse pcie poort

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren was wel AMD fan

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zo min mogelijk geluid. maar vooral zo zuinig mogelijk

Ga je overklokken?
geen overlokken mogelijk wel bios instellingen aanpassen voor het beter laten lopen van het systeem

Wat verwacht je van ons?
Een zo veel mogelijk bang voor buck systeem. Hulp / ideeën over het kiezen van de processor en daar bijhorende moederboard en Socket. de keuze tussen een generatie ouder om kosten te besparen of een nieuwere generatie met een simpelere uitvoering. een processor en moederbord met ingebouwde videokaart voor 2 schermen 1080p is een pre

het huidig gebruikte systeem is btw
uitvoering: AMD Athlon II X4 640 Boxed
4 gb ddr 3 ram
uitvoering: Powercolor ATI Radeon HD 5450 1GB DDR3
coolermaster 550w voeding (goedkope)
uitvoering: Creative Sound Blaster Audigy Platinum Ex

Beste antwoord (via sybren6 op 26-11-2023 13:22)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Als je twee disk drives in de kast wilt en je oude harde schijven bij wil kunnen plaatsen, zou ik gewoon voor een conventionele pc kast gaan. Scheelt klooien met externe drives.
Een dedicated videokaart weglaten maakt de pc zuinig zat. Aftermarket processorkoeler zodat hij niet te veel lawaai maakt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 186,01€ 186,01
1MoederbordenASRock B550M Phantom Gaming 4€ 95,05€ 95,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 72,90€ 72,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/32€ 65,99€ 65,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 46,29€ 46,29
Totaal€ 560,14

Eventueel kun je downgraden naar de 5600G en 16GB RAM om de kosten wat te drukken. Ik heb de extra cores en ram er bij gestopt vanwege het video editten en omdat de 5600G al genoemd was.

Je kunt ook nog wat besparen door je bestaande behuizing mee te nemen.

Voeding zou ik niet doorschuiven.

Je kunt de oude schijven eventueel ook afdanken als het allemaal op een SSD past. Dan neem je een wat grotere schijf uitvoering: Lexar NM710 2TB

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2023 15:13 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:19
Bij deze eisen en dit budget is een Deskmini een veel gegeven advies
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 125,02€ 125,02
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,99€ 149,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 46,90€ 46,90
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/32€ 72,89€ 72,89
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 77,90€ 77,90
Totaal€ 472,70

Huidige voeding is waarschijnlijk te oud en niet meer geschikt voor moderne componenten.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen idee waarom je 2 diskdrives en 2 harde schijven nodig hebt, maar voor een basis Office pc blijf ik zeggen dat een NUC daar prima aan voldoet. Gooi er 1TB of 2TB NVMe in en je bent klaar.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sybren6
De disk drives worden gebruikt voor branden en importeren van muziek de harde schijven zijn handig voor het gebruiken van oude opslag (een van de backups van alle foto,s en films ) maar een nuc is altijd een optie als dit prijs prestatie beter uit komt

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 22:46

Thomg

Aww yiss

Daar hoef je natuurlijk geen harde schijf voor te gebruiken, dat kan ook prima met een SSD.

Dus inderdaad wat martyw voorstelt als je het zelf wilt doen en wilt kunnen upgraden (alhoewel 5600G niet echt te upgraden valt) of een NUC-like.

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
Als je twee disk drives in de kast wilt en je oude harde schijven bij wil kunnen plaatsen, zou ik gewoon voor een conventionele pc kast gaan. Scheelt klooien met externe drives.
Een dedicated videokaart weglaten maakt de pc zuinig zat. Aftermarket processorkoeler zodat hij niet te veel lawaai maakt.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 186,01€ 186,01
1MoederbordenASRock B550M Phantom Gaming 4€ 95,05€ 95,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 72,90€ 72,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/32€ 65,99€ 65,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 46,29€ 46,29
Totaal€ 560,14

Eventueel kun je downgraden naar de 5600G en 16GB RAM om de kosten wat te drukken. Ik heb de extra cores en ram er bij gestopt vanwege het video editten en omdat de 5600G al genoemd was.

Je kunt ook nog wat besparen door je bestaande behuizing mee te nemen.

Voeding zou ik niet doorschuiven.

Je kunt de oude schijven eventueel ook afdanken als het allemaal op een SSD past. Dan neem je een wat grotere schijf uitvoering: Lexar NM710 2TB

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2023 15:13 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je zo zuinig en stil mogelijk wil zou ik vooral geen harde schijven gaan meenemen, gewoon een SSD volstaat voor 95% van de thuisgebruikers. Of het moeten 18TB-HDD's zijn die voor driekwart vol zitten. :P

Als backup-schijf gewoon een externe HDD/SSD nemen. Kost niks meer en als backup is een externe SSD/HDD nog een tikkie betrouwbaarder ook.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• sybren6
[quote]youridv1 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:07:

ik denk dat ik de oude kast hergebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb_fnAekdFm6eaRVgER7YzQfjlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMulLHp1TgQiZfcyAzrLuBB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqOoXFkFlJeJulfnjyLn2xdLHao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK3AsLmRsGIBYfgVoVbq4Utj.jpg?f=fotoalbum_large

voeding zou misschien nog mee kunnen een andere optie waar ik aan dacht:

en de voeding mischien uit ruil voor deze: uitvoering: Seasonic Prime TX-650 en idd voor een 2tb SSD ga de oude SSD en hardrive zet ik gewoon over. hardrives is meer dan 2TB en de SSD is nooit verkeerd om als netwerk share gebruikt te worden.

zou zoiets werken om de oude geluidskaart mee te kunnen nemen ? de DIN poorten worden soms nog gebruikt. het is natuurlijk wel gedoe met drivers. https://www.ebay.de/itm/P...Adapter-Card/164159169230 zo

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:19
offtopic:
Die kast is erg gewild voor sleeper builds (Sleeper build - hulp gezocht bij moederbord keuze).

Persoonlijk zou ik lawaaige harde schijven in een simpele NAS stoppen en die in de meterkast naast de router zetten (bv Transcend StoreJet Cloud 210N) en een externe DVD brander halen voor als je weer een nostalgisch CD'tje wilt importeren of branden, na afloop van het maken van een veiligheidskopie kan die weer in de la (bv. LG GP57EB40).
Mocht je vasthouden aan je oude kast - waarom zo'n zware voeding bij een PC die niet meer dan 150 Watt gaat verbruiken? De be quiet voeding uit de lijst van @youridv1 is ruim voldoende.

• youridv1
De TX-650 is overkill, zoals @martyw al aangeeft. Het is wel een relatief goed geprijsde titanium voeding. Dat is opzich gunstig, gezien het titanium label als enige een requirement heeft voor hoge efficientie bij 10% load van 90%.
Wikipedia: 80 Plus

De vraag is of je die 80 euro die je extra spendeert ooit terug ziet. Ik vermoed dat dat duizenden uren uptime gaat duren. Met de huidige stroomprijs kost 1 watt, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar je ongeveer 3,50 aan stroomrekening. Dus ik vermoed sterk dat je met de be quiet voeding goedkoper uit bent.

Ik zou gewoon een nieuwe set basiscomponenten in die kast bouwen en verder alles laten zitten. Lekker retro. Natuurlijk niet de meest stille optie, maar je kunt in ieder geval alle ventilatoren en etc vervangen om dat geluid sterk te reduceren.
Niet dat ik een NUC of een Deskmini een slecht idee vind vanuit het praktisch oogpunt.

uitvoering: ASUS PRO A520M-C II/CSM Dit moederbord heeft trouwensn nog een ouderwetse PCI poort voor je geluidskaart en genoeg sata en video poorten en een m.2 slot. Dus dan hoef je in ieder geval niet met adapters te klooien.

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 10-11-2023 09:33 ]

• sybren6
Iedereen bedankt voor de reacties _/-\o_ het heeft mij goed op weg geholpen ik heb door black Friday het budget iets te buiten gegaan. hierdoor is het de volgende combinatie in de oude kast geworden. de voeding heb ik ook behouden aangezien deze nu sterk genoeg zou moeten zijn en dat de voeding minder oud is als het systeem.

Externe ssd
€103

uitvoering: Samsung Portable SSD T7 Shield 2TB Zwart
interne ssd
€116,99

uitvoering: Crucial P5 Plus (met heatsink) 2TB
moederbord
€112.85

uitvoering: ASUS Pro A620M-C-CSM
case fan
€18,45

uitvoering: Noctua NF-A8 5V PWM, 80mm
(voeding)
(aanwezig)

uitvoering: Cooler Master B500 ver.2
CPU fan
€36,20

uitvoering: be quiet! Pure Rock 2 Zilver
Ram 32GB
€82.

uitvoering: Crucial Pro CP2K16G56C46U5
(proccesor)
€269

uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 (MPK) Tray
usb c hub
€25,00

https://www.sicomputers.n...it-s-zwart-id-795100.html

bedankt youridv1, Thomg en martyw

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:57
Waarom geen nieuwe voeding? Die CM B500 V2 is bar slecht. Slechte kwaliteit, slechte spanningsregeling, slechte efficiëntie en slechte en zelfs afwezige beveiligingen. uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is 100x beter dan de Cooler Master.
Pagina: 1