Sleeper build - hulp gezocht bij moederbord keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1080p gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1250 euro

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het wordt een sleeper build, dus veel RGB en aandacht voor koeling in een oude case.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn plan is om eerst een Ryzen 5 te kopen zonder videokaart en dan in de zomer (als de prijzen wat lager liggen) een 3060 of 3070 te kopen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de howto van Linus gevolgd en hij geeft aan met de CPU en moederbord te beginnen.
Ik wil graag een moederbord met Wifi en Bluetooth, waar dee Ryzen 5 op past en evt later een Ryzen 7. Ik begrijp echter vrij weinig van de moederborden. De goedkoopste is 150 en de duurste 300. Wat zijn de verschillen?

Daarnaast heb ik een vraag over RGB - ik wil graag centraal aangestuurde RGB. Nou hebben sommige moederborden dat, sommige CPU koelers, sommige geheugen & sommige voedingen. Hoe weet je wat op elkaar past? En of het echt nodig is?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 186,-€ 186,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR€ 579,-€ 579,-
1BehuizingenAOpen HQ45 Blauw, Wit€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML120L V2€ 59,10€ 59,10
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/16€ 79,90€ 79,90
1VoedingenCorsair CX750F RGB Zwart€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,11€ 94,11
Totaal€ 1.252,01

Ja de case is een HQ45 :) Alvast bedankt voor de input!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34
Puur uit interesse… waarom die kast?? :o Die kan de warmte van hedendaagse systemen totaal niet kwijt. De voeding moet ook nog eens bovenin…

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/old/reviews/000152-02.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:38
En waarom RGB in een dichte kast? Gelukkig ben ik te oud om te weten wat een 'sleeper' is, maar ik vermoed dat je een beige PC wilt die er uit ziet alsof deze rond 1995 bij de Vobis verkocht werd en deze wilt vullen met moderne RGB componenten?
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ke3bj1t23tb71.jpg?auto=webp&s=69d5a82b7999c34a348c62dca3a8c4c46aafc06e

Verder

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 19-05-2022 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:33
Nooit van gehoord maar dit bedoelt ie denk ik:

YouTube: The ULTIMATE Sleeper PC Build

:) :) :)

[ Voor 55% gewijzigd door freaky35 op 19-05-2022 23:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21
Verkijk je niet op het formaat van die Antec uit de video, dat lijkt me een tower model, en de kast die jij op het oog hebt is is een miditower van minder dan 50 liter? De video van Linus gaf mij flashbacks naar de demontage van mijn Chieftec Dragon. Scherpe randjes, zwaar, fragiel broos plastic en het ergste: defecte microswitches bij de powerknop na zeker 18 jaar gebruik. Als je een 3060 in minder dan 50 liter koel wilt houden terwijl de voeding ook nog boven zit, denk ik dat de kast alles behalve stil zal zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21
Maar er zijn dus meer van die videos van Linus (2017-2019)
The ULTIMATE Compact Sleeper PC Build
The ULTIMATE Powerhouse Sleeper PC
En je ziet dat het team Linus de keuzes van componenenten wel aanpast aan de beschikbaar ruimte, bijvoorbeeld de GPU is niet voor niets watergekoeld in de middelste video.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:25
Hoop wel dat er een side project komt om een crt omkasting te maken om 360hz monitor.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
Wat een boel hulp, tof! Ik zal hieronder alles proberen te beantwoorden.
Djarune schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:11:
Puur uit interesse… waarom die kast?? :o Die kan de warmte van hedendaagse systemen totaal niet kwijt. De voeding moet ook nog eens bovenin…
Deze AOpen is zo ongeveer DE windows XP kast uit de jaren 2000. En de warmte is zeker een issue - het plan is om gaten in de bodem te maken (evt met fans), een voeding die binnen zuigt en buiten blaast en mogelijk nog meer :). Dat is ook de reden dat ik het water gekoelde CPU blok op de lijst heb gezet.
martyw schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:37:
En waarom RGB in een dichte kast? Gelukkig ben ik te oud om te weten wat een 'sleeper' is, maar ik vermoed dat je een beige PC wilt die er uit ziet alsof deze rond 1995 bij de Vobis verkocht werd en deze wilt vullen met moderne RGB componenten?
Een Vobis casebadge zou fantastisch zijn :) De RGB componenten voor het WOW effect als je de kast open doet. Er moeten natuurlijk dan wat dikke Thumbscrews in om het paneel op te krijgen. Misschien is de voeding en de CPU koeler ook wel voldoende.

YouTube: The Sleeper Gaming PC Build!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhZf6ZsKjkvSnVZqKL1Xb1z5xjM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fwEfmwMDtaIe1mpw6iBrwo5X.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dJHXLC1uM6LeFwCy8G1JOf9oRM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3SlHbtSG47nN8vqCTPvHb4RJ.png?f=fotoalbum_tile
martyw schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:37:
Check, andere CPU, bedankt! Heb ik geen 750Watt nodig voor een 3060? De AIO leek me handig om warmte uit de kast te transporteren.
biomass schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:43:
Als je een 3060 in minder dan 50 liter koel wilt houden terwijl de voeding ook nog boven zit, denk ik dat de kast alles behalve stil zal zijn ;)
Ik doelde op deze video van LTT - YouTube: Selling a $2100 Sleeper PC for $20 Daar gaat het ook redelijk.
biomass schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:05:
[...]
En je ziet dat het team Linus de keuzes van componenenten wel aanpast aan de beschikbaar ruimte, bijvoorbeeld de GPU is niet voor niets watergekoeld in de middelste video.
Yes, hence dit topic.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzlREPSyrZm8qUUFiJWmPDAUkzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYFXO1gBVXAeC3IEpYDf0I9J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat onderdelen gevonden :)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR€ 579,-€ 579,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML120L V2€ 59,10€ 59,10
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/16€ 79,90€ 79,90
1Optische drivesFreecom DVD RW Recorder LS Pro€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 69,95€ 69,95
Totaal€ 1.280,06

[ Voor 80% gewijzigd door BCC op 20-05-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:44:
Heb ik geen 750Watt nodig voor een 3060? De AIO leek me handig om warmte uit de kast te transporteren.
De RTX 3060 gebruikt maximaal 175 Watt (zie hier), je hele systeem zal niet veel meer dam 300 Watt gebruiken tijdens pieken, dus zelfs een 450 Watt voeding voldoet. Om warmte af te voeren zou ik een paar casefans monteren, daar heb je ook veel RGB exmplaren van :) (uiteraard wel zorgen voor gaatjes in de kast :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb net een systeem gebouwd met een i5-12400F en 3060Ti, en heb met een 650W volgens mij nog vermogen over.
Als je nu al gelijk een videokaart gaat kopen, zou ik zeker voor de 5600(X) gaan ipv de G. Die is sneller voor ongeveer dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@gwystyl Thanks, ik heb de lijst aangepast naar de 450 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
gwystyl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:30:
Als je nu al gelijk een videokaart gaat kopen, zou ik zeker voor de 5600(X) gaan ipv de G. Die is sneller voor ongeveer dezelfde prijs.
Aanpast in de lijst - De aankoop van de videokaart stel ik uit tot de zomervakantie. De build zelf zal ook nog wel wat tijd in beslag nemen :)

Kan ik met dit moederbord ook nog een tijdje vooruit als ik er ooit een Ryzen 7 of 9 op wil zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 20-05-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Aanpast in de lijst - De aankoop van de videokaart stel ik uit tot de zomervakantie. De build zelf zal ook nog wel wat tijd in beslag nemen :)

Kan ik met dit moederbord ook nog een tijdje vooruit als ik er ooit een Ryzen 7 of 9 op wil zetten?
Dan is het een goed idee een CPU met ingebouwde GPU te nemen - dan kun je built zonder videokaart testen. Nog een voordeel is dat deze Intel iets krachtiger is dan de AMD tegenhangers (zie hier), en in tegenstelling tot de 5600G wel PCIe 4 ondersteunt. Dit moederbord is goed genoeg voor een upgrade naar een Intel Core i7-12700
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 201,61€ 201,61
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 155,-€ 155,-
Totaal€ 356,61

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 20-05-2022 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-05 12:34
Wat vet! Ik zou alle pcie brackets eruit halen, fannetje over die gleuven monteren met een grill en een 3D geprint shroud om het gat verder af te dekken, dan heb je gelijk plek voor exhaust of intake.

Je kunt ook, voorzichtig, een flink gat maken in de bodem en vervangen met een stevige geperforeerde plaat metaal, heb je bottom mesh. Als je daar rgb fans op maakt heb je underglow, hoe 2000’s is dat

die coolermaster waterkoeler zou ik niet nemen. 120mm all in ones zijn slechter, significant luider en lomper dan iets grotere luchtkoelers. Pak dan een 240mm van bijvoorbeeld arctic, die maken ook rgb varianten en die zijn qua performance echt goed
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II - 240 RGB + RGB-controller
Die kun je dan op de vloer kwijt denk ik en er zit gelijk een rgb controller bij waar je andere led strips en fans op kan zetten

@gwystyl met 650 watt heb jij nooit meer dan 60% van je voeding in gebruik. Dus je ziet exact in de piek van de efficientie van je voeding.
Als ik zou moeten gokken zit jouw systeem op 370 watt uit de muur.
Maar goed, dit komt van iemand met een nog zuiniger systeem dan jij hebt en een 750 watt voeding. dat krijg je met sale

[ Voor 55% gewijzigd door youridv1 op 20-05-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
youridv1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:08:
Wat vet!
Je kunt ook, voorzichtig, een flink gat maken in de bodem en vervangen met een stevige geperforeerde plaat metaal, heb je bottom mesh. Als je daar rgb fans op maakt heb je underglow, hoe 2000’s is dat

die coolermaster waterkoeler zou ik niet nemen. 120mm all in ones zijn slechter, significant luider en lomper dan iets grotere luchtkoelers. Pak dan een 240mm van bijvoorbeeld arctic, die maken ook rgb varianten en die zijn qua performance echt goed
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II - 240 RGB + RGB-controller
Die kun je dan op de vloer kwijt denk ik en er zit gelijk een rgb controller bij waar je andere led strips en fans op kan zetten
Oeh, dit is een heel goede oplossing denk ik.
Pootjes iets hoger en dan die freezer op de grond als intake. Videokaart blaast die uitgaande lucht van t rad dan naar buiten. Moederbord / mem wordt dan gekoeld door de voeding.

Moet ik dan gewoon zorgen dat ik 3 addressable argb headers heb op mijn moederbord ?

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 20-05-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
martyw schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Dan is het een goed idee een CPU met ingebouwde GPU te nemen - dan kun je built zonder videokaart testen. Nog een voordeel is dat deze Intel iets krachtiger is dan de AMD tegenhangers (zie hier), en in tegenstelling tot de 5600G wel PCIe 4 ondersteunt. Dit moederbord is goed genoeg voor een upgrade naar een Intel Core i7-12700
De reden van de Ryzen was omdat ik dacht dat die koeler zou lopen, maar een interne GPU is nu idd ook wel even makkelijk 🤔 dat bord heeft geen eigen WiFi of Bluetooth, maar die zijn er vast van MSI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-05 12:34
Bij de freezer zit een controller die met RGB strips en fans werkt. volgensmij beide soorten. Sluit je via usb aan op je mobo, vergelijkbaar met hoe NZXT dat vroeger deed met de HUE.

https://www.arctic.de/en/RGB-Controller/ACFAN00224A deze

[ Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 20-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:08:
[...]

De reden van de Ryzen was omdat ik dacht dat die koeler zou lopen, maar een interne GPU is nu idd ook wel even makkelijk 🤔 dat bord heeft geen eigen WiFi of Bluetooth, maar die zijn er vast van MSI.
MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 is prima, ook voor een evt. i7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
heb je de beige plaat voor die 5.25" bay nog? dan plak je die met een beetje schuimrubber aan de trede van de dvd drive, met iets op de plaat wat dezelfde dikte heeft als het schuinrubber wat je bij het knopje op de plaat plakt. Dan heb je een echte retro mod - stealthen - gedaan, je tikt tegen de plaat en opeens komt de lade naar buiten.
Echt gaaf project, je zou wat V&A vraag ads kunnen zetten want er was een tijd dat torens inderdaad over veel 5.25" bays beschikten en er waren allerlei gekke dingen te koop daarvoor.

Er waren zelfs allerlei watercooling elementen als reservoirs en pompen die je daar kon plaatsen bijvoorbeeld.
Ik had altijd een lade, dus een plastic ding waar je makkelijk USB dingetjes in kon doen, voor een buddy met een mooie zilveren kast eens een modje gedaan, dat we een oude DVD brander gestealth hadden, maar dan de originele zilveren platen aan elkaar en een lade gefabridoedeld dus als die een tik gaf aan de onderste dvd station dan schoof de opberg la open, lol de enige reden dat dat station in de kast zat, geen eens een data kabel aangesloten lol.

Maar als tweakers nog allerlei watercooling spul hebben liggen wat ze met een grote glimlach voor een project als dit op de post doen dan met de beige platen ervoor zie je ze niet, en gebruik je de ruimte van de kast optimaal.
En inderdaad een V&A ad voor oude case badges is natuurlijk ook hilarisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
ooh en ajb plaats er een floppy drive in, gewoon niet aangesloten maar dat moet er echt in hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 ik ga binnenkort naar de kringloop voor een floppy drive. Aansluiten wordt nog een ding :) misschien kan ik een usb floppydrive modden. De dvd te heeft sata (dus niet periode correct, want dan had er een ata LiteOn 52x cd-rw in gemoeten) maar die wordt dus functioneel. Het frontje ga ik dus spuiten (kleurcodes gezocht). En ik heb een Windows xp casebadge op Etsy besteld.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 20-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:50:
@Silent7 ik ga binnenkort naar de kringloop voor een floppy drive. Aansluiten wordt nog een ding :) misschien kan ik een usb floppydrive modden. De dvd te heeft sata (dus niet periode correct, want dan had er een ata LiteOn 52x cd-rw in gemoeten) maar die wordt dus functioneel. Het frontje ga ik dus spuiten (kleurcodes gezocht). En ik heb een Windows xp casebadge op Etsy besteld.
gebruik je echt floppy? Je kan namelijk ook alleen een floppy drive frontje pakken, magneetje erop, en een magneetje op de card reader, wil je die gebruiken dan trek je het floppy frontje er af en erna plaats je het weer terug voor de echte retro look.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 Nee maar alleen al vanwege het geluid is het tof 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:55:
@Silent7 Nee maar alleen al vanwege het geluid is het tof 🙈
dan hoeft ie enkel stroom, das makkelijker dan er een usb ding van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Als je een board wilt met alles erop en eraan, dan kan je ook kijken naar de ASUS B550 gaming- i.
Die heeft meer dan genoeg aan boord. En als je lucht gekoeld blijft met stock cooler zou ik inderdaad iets van extra gaten maken.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:50:
Volgens mij zijn er maar weinig verschillend in de frontjes van dvd stations, je zou maar zou een cdrom frontje kunnen installeren, dan heb je de goede kleur en logo's zonder te hoeven spuiten. En ook dit soort dingen gewoon een vraag ad op V&A zetten echt wel dat er genoen mensen zijn die een drive van de specs die je wilt hebben liggen in beige op zolder :) Ik heb er zeker 2 maar ja versturen vanuit Frankrijk is best duur. (ik heb mijn oudere drives altijd meegenomen en door stealthing bij de volgende kast laten passen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 het is een standaard LiteOn die moest ik toen ik in de computerzaak werkte in 2000 allemaal omwisselen van beige naar zwart 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:04:
Moederbord / mem wordt dan gekoeld door de voeding.
Nou, nee. Er is iets airflow omdat de voeding lucht van binnen aanzuigt maar dat is minimaal. Voeding bovenin is een heel groot nadeel voor de airflow in de hele behuizing en met name voor de voeding. Het zal behoorlijk warm worden in de behuizing en boven de 40 graden is de CX550F geen 550w voeding meer. Boven die temperatuur degradeert het 10-20%. Daarbij wordt het geluid van de fan in de voeding er ook niet minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
BCC schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:32:
@Silent7 het is een standaard LiteOn die moest ik toen ik in de computerzaak werkte in 2000 allemaal omwisselen van beige naar zwart 🙈
heheh precies daar ga je, niets spuiten, dan raak je de logos ook niet kwijt @BCC
Die stukken plastic (front, lade-cover en knpje passen makkelijk in de brievenbus dus nogmaals V&A vraag ad voor dit soort spul (met link naar dit topic, als ik zo door de jaren heen de actieve topics heb zien veranderen van primair software, casemodding en internet dingen naar steeds meer, auto's huizen etc, geef ik je op een briefje dat er heel veel actieve tweakers zijn die met warme gevoelens terugdenken aan hun oudere zelfbouw computers en stapels spul hebben liggen en het met een enorme glimlach opsturen als ze dit topic hebben gelezen)

[ Voor 31% gewijzigd door Silent7 op 20-05-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 bedankt voor de tip! Ik heb een v en a geplaatst voor de CDRW V&A gevraagd: Lite-On CDRW wit

En de diskdrive
https://tweakers.net/aanb...e-drive-1-komma-44mb.html

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 21-05-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 180,89€ 180,89
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II - 240 RGB + RGB-controller€ 83,18€ 83,18
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF436C17BBAK2/16€ 88,29€ 88,29
1Optische drivesFreecom DVD RW Recorder LS Pro€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 69,95€ 69,95
Totaal€ 695,42

Ik mag vanavond nog een AOpen case ophalen bij een tweaker en een CD-Rom drive is via de post onderweg 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf5w987zwkth6PxFJ2PBaqch6KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIruqYLGYOuSvvCHLCZUgj1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn wat onderdelen binnen -
Ik heb een diskdrive gekregen van @AmarthX .. en er zat nog een complete pc omheen 🥳🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Geweldig!
Wat zit er achter dat klepje "power systems" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Usb en audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AmarthX
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 06:41
Veel (bouw)plezier er van! Ik hou het topic in de gaten en ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.

"I thought you were dead!" - "I got better"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
Tijd voor een kleine update:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 152,01€ 152,01
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 279,-€ 279,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X53 RGB - White Edition€ 124,90€ 124,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18W€ 134,90€ 134,90
1VoedingenCorsair CX650F RGB Wit€ 86,95€ 86,95
Totaal€ 777,76

De videokaart wordt een 3060TI, maar die ga ik pas eind van het jaar halen. Tijd om Azerty eens een belletje te geven. Ik twijfel nog steeds over het moederbord, maar ik denk dat dit alles heeft wat ik wil (had liever nog een extra PCI slot, maar soit).

• martyw
Dat moederbord is duur, en met de i3 overkill. De ASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi is goedkoper en ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar is nog steeds veel te duur volgens de regel dat je moederbord niet duurder dan je CPU hoort te zijn....

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 14-09-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Voeding zou ik ook naar deze doen.
pricewatch: Cooler Master V650 Gold -V2 White Edition
Best wel veel geld voor een bronzie.

Maar als je het al besteld hebt...

Edit: Gaat het om het RGB?
pricewatch: Super Flower Leadex III Gold ARGB 550W

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 14-09-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Thomg Bedankt! Maar deze waren niet leverbaar bij Azerty, dus ik heb toch maar de Corsair besteld - Ben nog wel op zoek naar een mooie V&A gevraagd: Zotac Gaming GeForce RTX 3060 Ti AMP White Edition LHR voor de build.. nou wachten tot alles binnenkomt :)

@martyw Het idee was dat ik op deze manier over een paar jaar goedkoop kan upgraden naar een i7 of i9 12th gen.

Ik heb op Aliexpress een diskdrive naar USB converter gevonden en twee pata40 naar Sata converters.. dus die zijn ook onderweg.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 19-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Er is een witte 6650XT die best wel OK value is.
pricewatch: Powercolor Hellhound Spectral White AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6
Je betaalt nog wel een witte tax, maar het valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Thomg Wow die is mooi, maar ik heb NVidia nodig ivm AI plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 09:03
BCC schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:11:
@Thomg Bedankt! Maar deze waren niet leverbaar bij Azerty, dus ik heb toch maar de Corsair besteld - Ben nog wel op zoek naar een mooie V&A gevraagd: Zotac Gaming GeForce RTX 3060 Ti AMP White Edition LHR voor de build.. nou wachten tot alles binnenkomt :)

@martyw Het idee was dat ik op deze manier over een paar jaar goedkoop kan upgraden naar een i7 of i9 12th gen.

Ik heb op Aliexpress een diskdrive naar USB converter gevonden en twee pata40 naar Sata converters.. dus die zijn ook onderweg.
I9 en i7 zou ik uit je hoofd zetten met normale koeling in deze kasten, heb zelf de 12600k en deze verstookt al 125 watt!
Icm een flinke noctua stijgen de temperaturen evengoed naar 75 graden als ik prime run en met een spelletje gamen staat hij al op 60 graden.

Als ik jou was zou ik de i3 schrappen en een 12600k nu pakken deze is vele malen sneller dan de vorige 10th 11th gen i7/i9 maar is nog enigszins te beteugelen kwa warmte.

En wat is je doel met deze pc?
Overigens komt de 13th gen er heel snel aan deze i5 wordt weer een pak sneller.

12600k 6c12t4e
13600k 6c12t8e

Ik lees net dat je wilt gamen op 1080p dan is het verschil tussen de i5 i7 en i9 minimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 19-09-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
"Uw computer is verzonden" :) - Kan een modje deze verplaatsen naar [CiP] ?

@TRAXION Goede vraag - ik bouw de computer voor 4 verschillende redenen, dus dat maakt de specs allemaal wat lastig
- Ik wil graag een Sleeper bouwen
- Ik heb een Windows C# development machine nodig met 4 HDMI aansluitingen voor een project
- Ik wil wat met AI gaan doen en heb geen fatsoenlijke GPU in m'n server daarvoor
- Ik heb in Januari een LAN party

[ Voor 72% gewijzigd door BCC op 20-09-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz8sU-YsTROL90VO_bzJuS7JeDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iBZ99DoAfY64xEy8nC0pAba.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubrOigYQyPkt9ep0Eh8vRR12u44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfWaVs8Q4iOCQ1ud9RymSDwc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX2K_9Zef_rByZDTkmJOGjehX8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzicQrNb4ywZ6DV12rqmd7Kx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epvsmcOyyaB2_XtRevbM14F9tFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcdgzF9vDlyopuGVxdz9BVlD.jpg?f=fotoalbum_tile

De radiator ligt op de bodem en zuigt de kast in. Ik heb nieuwe voetjes er onder gezet zodat het geheel iets hoger komt te staan. Doordat ik een reserve case had, heb ik over mooie standoffs en "oude" schroeven kunnen gebruiken. De casefan zit om de een of andere reden een paar millimeter te laag :X - maar die zit gelukkig aan de achterkant.

Verder nog wat oude onderdelen blauw gespoten, zodat het straks mooi staat 8)

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 23-09-2022 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
Het past !Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCro4hIEGDPXqMA4xgDl1NKdtxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1f21G6tWzrU83WEmfgnPDw9x.jpg?f=fotoalbum_large

En het werkt ook nog eens - Nu is het tijd voor de CDRom drives en cable management :) .. en uitvissen hoe de RGB van de voeding aan het moederbord gekoppeld moet. Ik mis daar denk ik een 4pins kabeltje ofzo.

[ Voor 212% gewijzigd door BCC op 23-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Op aliexpress heb ik een Floppy naar USB gevonden - https://nl.aliexpress.com/item/1005001511860282.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H4c570676f5f3482896d2b139101e8a74X/1-44Mb-3-5-Floppy-Drive-Connector-34-Pin-34-P-Naar-Usb-Kabel-Adapter-Pcb.jpg_Q90.jpg

en een Pata naar Sata converter, dus die zijn onderweg.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003123016910.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H3f1bd3cdd28f4564a4a949a1359d03fcP/Hdd-Adapter-3-5-Ide-Naar-Sata-Harde-Schijf-Converter-40-Pin-Hard-Drive-Connector-Met.jpg_Q90.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Nice!
Dat gaat nog een kluif worden met kabels wegwerken, maar ziet er nu al mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 Ja, maar ik heb een 5 1/4 bay over & twee 3.5 bays, dus daar past veel in :) Maar die NZXT Kraken heeft belachelijk veel snoeren.

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 23-09-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:37

dragonhaertt

@_'.'

BCC schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:41:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

De radiator ligt op de bodem en zuigt de kast in. Ik heb nieuwe voetjes er onder gezet zodat het geheel iets hoger komt te staan. Doordat ik een reserve case had, heb ik over mooie standoffs en "oude" schroeven kunnen gebruiken. De casefan zit om de een of andere reden een paar millimeter te laag :X - maar die zit gelukkig aan de achterkant.

Verder nog wat oude onderdelen blauw gespoten, zodat het straks mooi staat 8)
Is een radiator op de bodem niet bijzonder inefficiënt?
Je zuigt nu warme lucht je kast in. Die lucht warmt de onderdelen die je probeert te koelen (en alle andere componenten) ook weer op.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
@dragonhaertt Tja, je moet keuzes maken :) Het zorgt voor een goede totale flow in het system (bodem in, GPU uit, Casefan uit en Voeding uit. De temperaturen zijn vooralsnog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Nice!

Je zou nog kunnen denken aan witte heatshrink voor alle non-witte kabels.

Rechts van het moederbord kan je misschien ook nog een soort van witte kabelgoot kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Thomg Dat is wel een idee :) En als straks de drive-cage er weer in zit, kan ik ook kabels daar achter verstoppen.

Ik heb gevraagd of dit topic verhuisd kan, maar blijkbaar hebben de modjes nog vakantie 🤷‍♂️

[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 23-09-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:08:
[...]

Is een radiator op de bodem niet bijzonder inefficiënt?
Je zuigt nu warme lucht je kast in. Die lucht warmt de onderdelen die je probeert te koelen (en alle andere componenten) ook weer op.
in een waterloop is de temp eigenlijk redelijk constant, ja het zal iets schelen misschien maar deze kast is natuurlijk niet geoptimaliseerd voor een koelsysteem als dit. Zou nog steeds prima moeten werken imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7f-DmvVHEE-Vxsg2b7Wehbk7GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEo0YOkphZcEwzg7pC6FcJw9.png?f=fotoalbum_large
Nog maar een teaser dan :) Lang geleden dat ik dit gedaan heb :)

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 23-09-2022 15:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rH_AoUeTIqhHw-InCcf7drpSQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/274lX0GDFolznKhL9vaSV9Pq.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels verstopt en rgb kabels gemaakt… waar blijft Ali expres :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW75CM_PRJVU-oSupu7V1rcQc1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjkYL7Ci8UcIhzEktDPCIahi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOO7sajdTwLEWDL8ze8CRQUb_V0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl3QGtdmzeZePsZc9f9YCA45.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BkfuMToGwBBR0lFDOCgzOAgo1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9qQRZuN5arPxa0iemEHZOnd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS84RCdopfVQLSpBSbJfM_EJ9Cw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugOiw0UFY9kCpQUwokHJifgQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE_ifl-UV7y6HOs64tv-uJCg8cI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZnkPCPrwmtVLU4GV1GiE5OO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BCC
Hij is af 🥳🥳🥳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYvkHI3CtwluTRyYCwNmfvORGXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9eveW9VLCSN1mkp1BTMgOYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
awesome
dat blauwe licht dat door de roosters komt en die hoge pootjes geven net genoeg aanwijzing dat het iets speciaals is.
Mooie binnenkant!
erg leuk project dank voor delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 23:30

Fontainemelon

Zuiderbuur

Dat is inderdaad heel vet geworden, mooi dat ook de kleine details zoals de lichtjes op de floppy gewoon branden. Hoe doen de temperaturen het onder load, lijkt me dat dat ook nog best goed mee moet vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 06:37
Nog even iets wat misschien nog niet bekend is, maar wel goed om te weten. Een tijdje geleden nog een YT filmpje gezien waarbij STERK afgeraden wordt het waterkoelblok zo te monteren als in de door jouw gedeelde filmpjes. De radiator beneden de CPU en pomp.

De reden is, dat er altijd een klein percentage gas in die kant en klare koelsystemen zit. Belletjes steigen op en gaan dan op de plek zitten waar je het juist niet wil hebben: de cpu warmtewisselaar.

Daardoor gaat je koelvermogen behoorlijk naar beneden en kan je irritante bijgeluiden krijgen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
@Bowen_HAFX Ja, dat had ik zelf ook al bedacht, maar vooralsnog is hij super stil en past het rad nergens anders.. En DeepRockGalactic loopt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Fontainemelon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:57:
Dat is inderdaad heel vet geworden, mooi dat ook de kleine details zoals de lichtjes op de floppy gewoon branden. Hoe doen de temperaturen het onder load, lijkt me dat dat ook nog best goed mee moet vallen?
Er is geen Thermal Throtteling - ik zal eens even meten binnenkort. De floppy werkt dankzij de Floppy=>USB Adapter en de CD-Rom drive dankzij de PATA->SATA Adapter. Windows 11 pingt blijkbaar elke seconde ALLE (USB?) drives, dus dat is een beetje storend als er geen diskette in de floppy drive zit :) Ik moet eens even uitvissen hoe ik dat uitzet.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 05-10-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Bij nadere inspectie blijkt de PATA->SATA Adapter toch niet helemaal lekker te gaan... Misschien die ook maar via USB laten lopen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Leuk nog lekker tweaken tot perfectie.
Mijn waterloop was uit de tijd dat all in one oplossingen nog niet bestonden, dus ik had een reservoir als hoogste punt van de loop waar evt lucht/gas zich kon verzamelen. Zo'n set als jij hebt wow lekker makkelijk :)
Waarom weet ik niet maar ik kreeg een lek, mn ATi 9800 AIW (was toen best ok kaart) heeft dat niet overleeft :)
En de techniek was zover dat een mATX bordje met matrox kaart mn schermen goed aan kon sturen en een nette grote koeler maakte het lekker stil. Stil genoeg, dus dat was het einde van mn WC gedoe.
Met het lezen an jouw thread is het wel aan het kriebelen, heb nog een hele mooie Silverstone case op zolder (wonen in FR dus allemaal op notebooks dan heb je ahw een ingebouwde stroom onderbrekingsbeveiliging)
Misschien bouw ik ooit weer eens een echte pc met noodstroom voor mn zoon :) Dan met WC want dat is nu heel wat makkelijker en steviger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 Gewoon doen :) Het was erg leuk om weer eens met oude hardware te werken - blast from the past :) Ik zit er nu over te denken om toch een Dos machine in elkaar te zetten, maar daar moet ik nog maar eens even over na denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
BCC schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:57:
@Silent7 Gewoon doen :) Het was erg leuk om weer eens met oude hardware te werken - blast from the past :) Ik zit er nu over te denken om toch een Dos machine in elkaar te zetten, maar daar moet ik nog maar eens even over na denken :D
Je zal het yt cahllen van @Cha0zz wel volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
De build video staat ook online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
leuk! mooi gedaan, echt even in actie zien bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Silent7 thanks! Er is nog steeds geen modje die m wil verhuizen 🤷‍♂️😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Hmm verhuizen?Naar casemodding?
Misschien je OP aanpassen en dan nieuwe titel suggestie bij verhuisverzoek doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Goed gedaan Bart! Maar er hoor wel een flinke CRT bij ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.aukro.cz/images/sk1652017766987/730x548/eizo-flexscan-f931-zachovaly-funkcni-21-crt-monitor-123820709.jpeg
Pagina: 1