Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

DMX lampen voor domotica in huis?

Pagina: 1
Acties:

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 21:51
Ik ben bezig met het plannen van mijn docomitca systeem voor mijn nieuwe woning. Ik wil gebruik maken van een WAGO PLC in combinatie met een home assistant.

Nu voor verlichting was ik aan het kijken richting DMX, ook omdat ik bij voorkeur alles bedraad wil houden.
Als DMX master ben ik dus van plan de RS-232/485 module van WAGO te gebruiken.

Nu ben ik dus opzoek naar DMX lampen, drivers en dimmers om te gebruiken in een woning, maar na het internet af te schuimen ben ik nog niet veel wijzer geworden over wat ik best koop. Het is een nieuwbouw woning dus ik heb bezette plafonds dus niet alles past er in natuurlijk.

Hebben jullie aanraders van led spotjes, gewone lampen, ledstrips, dimmers en drivers die ik best gebruik?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DMX wordt vooral veel gebruikt in de professionele vorm : Festivals, theaters etc. Ik zelf ben wel bezig met een zelfde soort zoektoch, voor in onze Mancave (Daar komt een truss aan het plafond met wat leuke DMX lampen) : Maar idd, ik vind het ook lastig te vinden, zal ook wel stukje zelfbouw qua aansturing worden.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ghost616
Ja ik ben zelf programmeur van opleiding (daarmee ook de keuze voor wago) dus mijn volledig domotica systeem is zelfbouw. Dus dat lijkt me niet zo een probleem, het is vooral de zoektoch naar de juiste aansturing of lampen dat moeizaam verloopt.

Ik ga er vanuit dat hier tweakers zijn die al een soortgelijk systeem hebben opgezet, en eventueel tips hebben naar materiaal dat je best wel of niet gebruikt.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 13:54
DMX ga je toch snel naar een PAR light voor normaal licht. zover ik weet is het niet standaard inbouw spotjes enz.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ghost616
Voor led strips (RGBW) aan te sturen was ik richting het volgende aan het kijken https://www.amazon.de/Dec...&pd_rd_i=B0C2NGNM82&psc=1

• DennusB
  • Niet online
ghost616 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
Voor led strips (RGBW) aan te sturen was ik richting het volgende aan het kijken https://www.amazon.de/Dec...&pd_rd_i=B0C2NGNM82&psc=1
Ja dat is wel een slimme inderdaad, lijkt me een goede optie!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je LEDstrip aansturing zoekt zou ik WLED gebruiken.
Zo te zien ondersteunt de source ook DMX out.
Helaas moet je hem wel zelf compileren.

[ Voor 46% gewijzigd door vDorst op 08-11-2023 09:28 ]

• DennusB
  • Niet online
vDorst schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:23:
Als je LEDstrip aansturing zoekt zou ik WLED.
Kan bevestigen dat dat heel goed werkt idd, maar is geen DMX natuurlijk. Het kan wel Artnet over LAN doen volgens mij.

• ghost616
Ja ik had dit al eens doorgenomen, samen met dit artikel: Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX

Maar ik ben dus vooral nog opzoek naar spotjes / lampen die op dmx gaan, of die aangestuurd worden door een controller in de kast? En vooral ook richting dimmen.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-11 12:37
Armaturen voor woningen die geschikt zijn voor DMX besturing zal een lastige zoektocht worden. Wel kun je op zoek naar geschikte DMX-Dali converters zodat je in het veel grotere aanbod Dali bestuurbare verlichting, of Dali schakel- en dimactoren kunt zoeken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• ghost616
Ik heb ook het volgende gevond:
https://www.amazon.com/Sw...put-Control/dp/B00S9KABRA

Hiermee zou ik dan normale lampen kunnen aansluiten, en ze aan en uit schakelen via DMX.
De meeste lampen gaan toch geen RGBW zijn maar eerder gewoon wit, en die moet je dan eigenlijk gewoon kunnen schakelen of eventueel dimmen op sommige plaatsen.

Voor te dimmen had ik het volgende gevonden: https://lumico.be/shop/bi...x-dimmer-voor-led-lampen/
Maar hier zoek ik eigenlijk nog iets industrieler voor...

[ Voor 48% gewijzigd door ghost616 op 09-11-2023 11:14 ]

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 02:01
Ik stuur het overgrote deel van mijn verlichting ook aan met DMX. Het systeem zelf is een combinatie van Loxone en KNX, maar dat is op zich niet relevant voor de vraag gezien je om DMX aan te sturen gewoon een RS485 interface nodig heb. Dit systeem draait nu ongeveer 5 jaar en is 100% stabiel gebleken.

Voor de aansturing van mijn (duurdere) spanningsgestuurde LED verlichting in de leefruimte's gebruik ik materiaal van EldoLED (www.eldoled.com), meer specifiek de LINEAIRdrive & POWERdrive modules. Supersmooth dimming tot 1%, 4 uitgangen en ondersteuning zowel 0-10V, DALI als DMX (je weet maar nooit). Zeg maar het professionele spul.

Voor de aansturing van mijn LED-strips twee dikke 24V voedingen van Meanwell (bijv. HLG-320H) in combinatie met een DMX512 decoder zoals deze. Zeg maar uitgebreide LED aansturing voor relatief weinig geld.

Voor 240V toepassingen (aan/uit, oudere lampen, lampen met ingebouwde driver) kan je gebruik maken van een DIN-module zoals deze(230V)
(Ik gebruik deze zelf niet omdat ik daarvoor KNX schakelmodules gebruik)

Er zijn genoeg topics op Tweakers (vaak gebaseerd op de eerste posts van Femme) waar nog meer informatie te vinden is. Dit een setup zoals een andere uit de praktijk die werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hgvr2ErYVJGTGOLkJ5LJu4C2344=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYqWSMILaTbK4vK054u8LKAw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1