Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:18
Je kunt beter vragen... Welk kind van 14 heeft geen "gezonde" afkeer van middelbare school?
Is dit niet iets dat vrijwel elk puberend kind een periode door / meemaakt?

Mijn motivatie kwam vroeger pas als ik ergens echt door geboeid/gegrepen werd.
Bepaalde leraren/leraressen had ik ook gewoon een hekel aan, en de les kon me dan sowieso al gestolen worden.

Pas toen ik geboeid raakte door natuur/scheikunde... Toen ging er een wereld voor mij open... Lag grotendeels ook aan de docenten en hoe ze het brachten.
Ook bepaalde boeken hebben me destijds gemotiveerd om verder te kijken dan vandaag/morgen.
Toen ik daarnaast ontdekte dat de bibliotheek een schat aan informatie bezat, was het hek van de dam.
Met achteraf ook veel dank aan mijn moeder die ons daar vaak heensleepte... Ook wel eens met veel tegenzin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Herkenbaar, onze dochter is ook niet te motiveren voor school..
Ze kan goed leren en haalt goede cijfers, maar de motivatie om er iets voor te willen doen ontbreekt..

Hier tegenin gaan werkt vaak averechts en zorgt alleen maar voor meer weerstand en ergernis..
Ze snappen echt wel dat school een must is, maar prioriteiten stellen is heel lastig voor hun..

Wij proberen haar altijd wel te motiveren en te begeleiden met haar huiswerk, maar als ze het niet wil dan houdt het vrij snel op.

Uiteindelijk komen ze vaak wel goed terecht omdat ze wel gaan inzien dat ze een bepaalde opleiding nodig hebben voor een bepaald beroep etc..
En een keer blijven zitten of een niveau lager terecht komen is niet perse verkeerd.

Ik had vroeger ook VWO advies op de basisschool, uiteindelijk de MAVO gedaan en vervolgens MBO, allemaal met 4 vingers in de neus..

Daarna gaan werken maar na 6-7 jaar toch tegen een plafond gekomen, toen maar een avond opleiding gedaan op mijn 28e om een HBO papiertje te halen..

Mijn interesses lagen ook nooit bij school tot het moment kwam dat het werk wat ik graag wilde doen niet goed haalbaar was zonder de juiste papieren.

Een kind van 14-15 heeft daar totaal nog geen benul van, ze zien het als verplichting en zien niet het nut van een opleiding in...

Voor mijn dochter heeft het geholpen om alvast een toekomst uit te stippelen, ze weet al jaren wat ze wil doen later, dus voor haar een heel opleidings traject uitgestippeld en ook al meegenomen naar MBO/HBO open dagen als 13-14 jarige...

Hoewel ze de middelbare school geen klap aan vind weet ze wel dat ze dit eerst moet afronden om daarna een gerichte opleiding te doen naar haar droombaan..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-07 01:11
107mb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:50:
@Ijsbad jezus christus, wat een reactie. Lekker veel aannames maken en zwart wit reageren. Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mijn kind hoogbegaafd is. Enkel dat hij op een lager niveau zit dan dat uit cito-toets en school advies gebleken is. Het enige wat ik hier mee wil aangeven dat hij met minimale inzet toch de havo moet kunnen doorlopen. Ik heb verder geen oordeel over de waarde van VMBO, MBO, HBO of academische opleiding.

Het stukje over vrijheid geven --> behandelen als een prinses --> narcist. dat is gewoon lachwekkend en geef ik verder geen aandacht .

Nergens geef ik aan dat ik mijn kind bijzonder vind. Een aantal tweakers slaan behoorlijk aan op het stukje HS. Misschien is het geen exacte wetenschap, maar na het lezen van literatuur hieromtrent vallen er heel veel dingen op zijn plek. Ik zoek verklaringen voor zijn gedrag en dit beschrijft het erg goed.

@anderen: streng straffen heeft bij mijn zoon, zoals menig tweaker uit eigen ervaring beaamt, geen zin. Dit levert een afstand op tussen ons en zorgt er voor dat het gesprek onmogelijk wordt. dichtslaan, hakken in het zand. Het werkt niet.

[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar een dag later is hij het 'vergeten'

Verder zie ik een aantal opmerkingen over structuur en begeleiding. Die is er zeker en altijd al geweest. Ook liefde en aandacht. We vormen een zeer stabiel en evenwichtig gezin. Daar hoeft niemand aan te twijfelen.

Ook ik heb een pad bewandeld van 3 havo zitten blijven --> 4 havo zitten blijven --> mbo --> hbo niet afmaken --> veel later HBO ICT halen in deeltijd. Mijn situatie is iets anders met een vader die 4 jaar lang ernstig ziek is geweest en op mijn 15e is overleden. Ik heb hier enorm last van gehad en dit heeft enorme invloed gehad op mijnhouding op school. Ik had graag de hulp/begeleiding gewild die we mijn zoon bieden. Ik lees hier dat we hem op zijn bek moeten laten gaan en dat het wel goed komt. En dat het hele te bewandelen pad ook leermomenten zijn. Voor mij geldt dit niet en zou ik heel graag het anders hebben gedaan.

We hebben gisteren een gesprek met hem gehad. Hij ziet dat het niet zo door kan gaan, maar kan niet aangeven waarom hij zich zo opstelt. Hij weet ook niet wat hij in de toekomst wil gaan doen dus er is wat dat betreft geen focus. Hij weet wel dat hij niet van school af wil, dus hij begrijpt dat hij met zijn huidige gedrag het pad naar einde van deze school bewandeld. De afspraken die we met hem hadden zijn nu omgezet naar regels. We hebben niet gedreigd met straffen, maar hem wel laten merken dat wij als ouders in control zijn over een aantal zaken en dit kunnen aanpassen (bv sportschool abonnement).

Hij heeft gisteren spontaan zijn boeken gepakt om te leren, dus ergens is er een kwartje gevallen. Ik merk dat hij beseft dat de grens is bereikt.
Hee, ik val jou of je zoon niet aan. Ik vertel je ook niet hoe je je zoon moet opvoeden.Dit is simpelweg mijn zienswijze.

Wat betreft niveau, als het hem zo makkelijk af gaat zou je zeggen dat je dat ook terug ziet in de resultaten toch? Blijkbaar gaat het dus niet zo heel makkelijk, dat is volgens mij de reden dat je dit topic opende. Naar mijn idee zegt een CITO, gedaan op één moment, een goed decennium voordat z'n hersenen überhaupt volgroeid zijn uiteindelijk niet heel veel.

Wat betreft het narcist, laat ik dat duidelijker maken: waar het om gaat is dat, welke afwijking hij dan ook wel of niet zou hebben, de wereld zich nooit aan hem aan zal passen. Als je hem dat niet leert, gaat dat toch echt problemen opleveren. Als je het mij vraagt kan je dat beter vroeger dan later weten. Het is heel hip om elk kind z'n eigen afwijking toe te willen dichten, maar het maakt geen drol uit; uiteindelijk zal hij zich aan moeten passen aan de rest, aan het systeem. Ook met betrekking tot school.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je zoon mist discipline en respect.
Dat heeft niks met cito, motivatie, niveau van opleiding of motivatie te maken.
___

Als school je belt en aangeeft dat hij zijn telefoon gebruikt in de klas, kun je toch verplichten dat hij zijn telefoon thuis laat wanneer hij naar school gaat?

En als hij steeds te laat komt, trek je 'm 's ochtends toch gewoon uit bed?

En als zijn gedrag niet beter wordt, dan maar lekker samen afval prikken in het weekend?

Kun je 'm meteen uitleggen dat dat het werk is wat hij later gaat doen als hij met hetzelfde gedrag door gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Accretion op 08-11-2023 18:40 ]

Pagina: 1 2 Laatste