Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
vandaag heb ik een mailtje gekregen dat ik op school moet komen voor mijn 14 jarige zoon.
Het is een leuke, slimme jonge kerel met één groot probleem: Hij heeft een enorme hekel aan school.
Op dit moment zit hij in 3 havo (onder zijn niveau) en het volgende is er aan de hand:
- hij komt regelmatig te laat.
- maakt geen huiswerk
- leert niet voor toetsen
- telefoon wordt regelmatig afgepakt (sinds kort is het een telefoonvrije school)
- wordt er regelmatig uitgestuurd.

In gesprekken met hem geeft hij aan dat het hem niet boeit. Hij heeft gewoon een hekel aan school en wil zich niet inzetten. Het heeft niets met de huidige school te maken, het zal overal zo zijn. Het lastige is dat het gewoon een aardige sociale vriendelijke man-in-wording is.

Mijn zoon mag veel van ons (naar vrienden, veel sporten, ergens logeren), vooral om te voorkomen dat hij volledig zijn eigen weg gaat. Hoewel hij erg zelfstandig is zal hij denk ik niet weglopen of zo. Straffen vind ik en mijn vrouw kinderachtig en werkt bij hem ave-rechts. Toch is nu het moment gekomen dat de grens is bereikt. Opvoedkundig voel ik mij tegen de muur staan. Ik denk dat best veel tweakers zich in mijn zoon herkennen. Wie heeft tips hoe ik hier mee om kan gaan? Zijn er scholen die niet zo schools met pubers om gaan?

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:06:
Straffen vind ik en mijn vrouw kinderachtig
Top. Een 14 jarige is namelijk nog een kind dus dat klinkt als een prima begin.

Ga grenzen stellen. Het is een kind. Hij bepaalt op dit moment zeker nog niet wat er gebeuren gaat. Dat dienen jullie als ouders te doen. Je hoeft niet als een militaire commandant alles op te gaan leggen, maar je zal toch wel de kaders moeten aangeven. Ga met je kind in gesprek, wat wil hij dan wel als hij geen zin heeft in school? Wat wil hij bereiken, wat vindt hij wel leuk. Of spelen er hele andere dingen? Ga vervolgens sturen zodat de uitkomst is dat hij op z'n minst z'n middelbare schooldiploma haalt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
dit lijkt me niet zozeer een school-issues maar een persoon-issue? Andere school lijkt me niet de eerste stap want dan ben je over 3 maanden weer op dit punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 07:15
Probeer een (beroeps-)opleiding te vinden die aansluit bij z'n interesses. 'Onder niveau' op HAVO betekent dat 'ie nu niks -hoeft- te doen en het toch wel haalt - dit kan een probleem worden bij latere opleidingen waar deze vlieger niet meer opgaat.

En inderdaad, je relaas klinkt bekend.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:44
Poeh, waar te beginnen met reageren? Even in willekeurige volgorde wat vragen afvuren hoor:

- waarom is HAVO(3) onder zijn niveau en als dit idd zo is: waarom zit hij daar dan? En als hij nergens moeite voor doet, wat betekent dat voor z’n cijfers?
- hij is misschien aardig en vriendelijk, maar ook zo laks als wat. Klinkt als mijzelf op die leeftijd :+ Maar als het niet aan (deze) school ligt, naar jouw idee, wil je dan zeggen dat “het” dus aan hem zelf ligt?
- Je laatste alinea klinkt me eerlijk gezegd wel erg makkelijk: hij mag alles en er zijn geen consequenties voor z’n gedrag, anders wordt het voor jezelf te moeilijk, even gechargeerd gezegd

Ik ben er zelf rond mijn 37e achter gekomen dat ik hoogbegaafd ben, daarom vond ik op school nooit enige uitdaging. Daar heb ik nu onwijs last van, dus ongeacht of dat voor je zoon ook geldt: zoek naar de oorzaak van z’n gedrag, kijk of hij voldoende uitgedaagd wordt en zo niet, ga daar dan met hem(!!) naar op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

Persoonlijk denk ik dat het zaak is om hem te laten inzien dat de weg van de minste weerstand is om zo snel mogelijk de havo af te ronden. Dan kan hij een studie gaan doen die hem wel interesseert. Als hij na een hbo studie nog verder wil, kan hij altijd nog naar de uni gaan. Of je havo of vwo hebt gedaan, maakt later echt geen zak uit.

Ik herken mij best wel in je zoon. Het schoolsysteem is m.i. gewoon best kansloos; op één manier leren (die lang niet voor iedereen werkt) van grotendeels irrelevante informatie.
Dat neemt niet weg dat dit kansloze systeem nou eenmaal het systeem is waar we mee opgescheept zittne.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
Als ik mijn post teruglees lijkt het inderdaad dat het alom vrijheid-blijheid is. Dat is niet het geval hoor. Zo moet hij uit school thuiskomen. Dus niet meer naar vrienden. Dat mag als hij klaar is met huiswerk. Zo moet hij ook om 22:00 thuis zijn. geen uitzondering. Geen alcohol. Past niet bij een 14-jarige. Punt. Dat 50% van zijn vrienden wel drinken boeit niet. Geldt ook voor roken/vapen. Hij moet zijn basisspullen voor elkaar hebben: 's avonds schooltas inpakken. Laptop aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25

Superflip

*pwiet*

Ik herken het ook wel een beetje. Het grote probleem bij mezelf was dat alles onnoemelijk traag ging en dan treed er een vorm van verveling op. Ik zie hetzelfde gebeuren bij mijn dochter, gelukkig ziet de school het ook en is er extra ondersteuning dmv uitdagender werk en ze bezig te houden.

Ga ook eens samenzitten met je zoon om te zien welke kant hij op wil en waar zijn interesses liggen. Een meer fysieke opleiding haalt sowieso de verveling van op de schoolbanken weg en kan ook meer voldoening brengen. Want wees nu zelf eerlijk, welke voldoening haalt een kind uit hele dagen op de schoolbanken zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
TS heeft al nadere toelichting gegeven; post daardoor irrelevant

[ Voor 90% gewijzigd door jeroenkb op 07-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Straffen vind ik en mijn vrouw kinderachtig en werkt bij hem ave-rechts.
Hoe weet je dat straffen averechts werkt? Is hij überhaubt nog wel eens gestrafd?

Je zoon zal moeten leren dat bepaalde keuzes gevolgen hebben.Daar is niks kinderachtigs aan, zo werkt het leven nu eenmaal. Als je zoon keuzes maakt, die buiten de gestelde kaders vallen, dan zitten daar gewoon gevolgen aan.

Als mijn kinderen hun telefoon gebruiken op school, terwijl dit niet mag betekent dat heel simpel dat ik deze thuis ook inneem... Simpel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onder zijn niveau plus wat je verder beschrijft neigt naar iets wat je in het professionele leven een bore-out noemt. Wij werkende lieden moeten dan op zoek naar een andere baan, cq uitdaging.

Hamvraag is denk ik: hoe kun je hem de uitdaging geven die ie nodig heeft om niet verveeld te raken (met alle excessen van dien). Dat kan in school, kan er buiten. Als ie maar een beetje in balans is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
jeroenkb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:20:
Er zijn weinig kinderen die huiswerk en school leuk vinden. Daarom hebben ze ouders nodig om te zorgen dat ze toch huiswerk maken en naar school gaan...
hij denkt dat hij de enige is, terwijl het meerendeel van zijn leeftijdsgenootjes liever iets anders doet dan naar school gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
edit:

suggestie is al getest.

[ Voor 97% gewijzigd door !GN!T!ON op 29-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weggehaald wegens herleidbaarheid

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:05
Ik herken me heel erg in het verhaal van je zoon. School en de klassieke manier van leren past gewoon niet bij mij en heb ik zeer veel moeite mee. Uiteindelijk afgezakt van VWO+ -> Havo -> VMBO omdat ik simpelweg niet wou/lukte om te leren. Ik had zeker de capaciteiten ervoor. Uiteindelijk via een MBO -> HBO (niet gehaald) -> Associate Degree gewoon een heel erg nette baan in de IT gevonden en is het uiteindelijk gewoon goed gekomen.

Mijn ouders zijn wel altijd zeer betrokken geweest en hebben zich ook flink ongerust gemaakt. Ik spreek regelmatig andere personen waarbij het klassieke leren gewoon simpelweg niet lukt maar wel de capaciteiten hebben. En ook bij die mensen is het zo, dat als de capaciteiten er zijn ze ook gewoon op hun plek terecht komen.

Een advies voor je heb ik helaas niet, maar hopelijk biedt dit je enige geruststelling voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06

Bob Popcorn

Plop!

Ik herken me (zoals velen) ook enorm in jouw zoon. Mijn ouders hadden er ook weinig grip op, maar hebben me wel altijd proberen te stimuleren mijn opleiding af te ronden. Uiteindelijk via MAVO, MBO naar HBO gegaan en dat afgerond. Dat had sneller gekund, maar dan had ik wel een pak levenservaring gemist waardoor ik in mijn werkende leven weer sneller "op mijn plek" zat.

Wat vindt je zoon wél leuk om te doen?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Je komt nogal over alsof je hem enorm beschermd. ( Onder zijn niveau, mag alles etc) dat zijn randzaken, fijn dat hij veel mag maar een beetje motivatie en discipline is te ver te zoeken bij hem blijkbaar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
Question Mark schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:21:
[...]

Hoe weet je dat straffen averechts werkt? Is hij überhaubt nog wel eens gestrafd?
Natuurlijk. Genoeg zelfs. Ik ben vrij ouderwets van aard en van de strakke lijn. Misschien is het handig om te vermelden dat hij 'strong willed - high sensitive' is. Kenmerken van dit karakter zijn:
  • question authority and rules,
  • be bright and persistent,
  • frequently test authority figures (parents, babysitters, substitute teachers, extended family) to determine what the boundaries are,
  • protest readily when expectations seem unfair,
  • carry arguments on for longer and farther than one would anticipate
  • be very intuitive,
  • learn better with gentle correction rather than harsh punishment,
  • notice when others are bothered or upset,
  • feel emotions deeply,
  • pick up on subtle changes in the environment
  • ask a lot of questions,
  • struggle with peer and sibling interactions when overwhelmed,
  • have a victim mindset,
  • be very sensitive to pain.
Al deze punten zijn op hem van toepassing

Hij heeft geen ADHD. Dat is uitgesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 07-11-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 00:08
Misschien idee om naar bijvoorbeeld beroeps oriëntatie te gaan doen bij een instituut.

Ik zelf ben 2 keer bij waterink instituut geweest.
Heel fijn om helemaal doorgelicht te worden met mijn die verder ook niet betrokken zijn bij je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Agent47 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:32:
Je komt nogal over alsof je hem enorm beschermd. ( Onder zijn niveau, mag alles etc) dat zijn randzaken, fijn dat hij veel mag maar een beetje motivatie en discipline is te ver te zoeken bij hem blijkbaar.
Dat lijkt misschien zo, maar is niet waar. Basisschool-eindtoets kwam hij ver boven niveau uit. Daar kreeg hij ook VWO advies mee. Door zijn (gebrek aan) inzet doet hij nu HAVO. Er zijn echt grenzen hier in huis, hoewel hij ook veel mag. Verder zijn we zeer betrokken bij veel zaken zoals sporten, vrienden, maar ook school. Hij wordt zeker niet verwend, en ik maak het hem ook niet makkelijk. Ik straf echter niet in het kader van: je was vervelend dus vanavond mag je niet sporten, of krijg je geen 'schermtijd'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:39:
[...]

Dat lijkt misschien zo, maar is niet waar. Basisschool-eindtoets kwam hij ver boven niveau uit. Daar kreeg hij ook VWO advies mee. Door zijn (gebrek aan) inzet doet hij nu HAVO. Er zijn echt grenzen hier in huis, hoewel hij ook veel mag. Verder zijn we zeer betrokken bij veel zaken zoals sporten, vrienden, maar ook school. Hij wordt zeker niet verwend, en ik maak het hem ook niet makkelijk. Ik straf echter niet in het kader van: je was vervelend dus vanavond mag je niet weg, of krijg je geen 'schermtijd'
Hoe is hij met executieve functies, zoals plannen enzo? Beheerst hij die op normaal niveau?

Is hij op school met alle vakken goed?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat voor mij persoonlijk goed werkte voor de middelbare school was een beloning bij goed presteren. Dat zorgde bij mij in ieder geval voor incentive om wat meer met school bezig te gaan. Is er iets wat hij graag wil?

Het duurde tot HBO tweede jaar voordat het echt mijn interesse had en ik constant wist te presteren.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weggehaald wegens herleidbaarheid

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik lees weinig over wat hem wel motiveert of wat zijn passies zijn. Met het vooruitzicht van beloningen op korte en lange termijn kun je wellicht toch de schoolprestaties opkrikken voor een paar jaar totdat er meer keuzemogelijkheden zijn waarvoor intrinsieke motivatie is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
backupdevice schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:46:
[...]

Hoe is hij met executieve functies, zoals plannen enzo? Beheerst hij die op normaal niveau?
dat gaat hem inderdaad erg goed a
Johnny schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:49:
Ik lees weinig over wat hem wel motiveert of wat zijn passies zijn. Met het vooruitzicht van beloningen op korte en lange termijn kun je wellicht toch de schoolprestaties opkrikken voor een paar jaar totdat er meer keuzemogelijkheden zijn waarvoor intrinsieke motivatie is.
zijn motivaties: Sporten, vrienden, eten.

De toetsweek komt er aan, Cijfers tot nu toe een 3,5 en een 7. Vorig jaar geen onvoldoendes op de eindlijst.

Het lijkt er op dat hij totaal niet overziet wat de gevolgen van zijn gedrag kunnen zijn, hoewel we daar regelmatig over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:42
Stap 1 van het probleem lijkt me het erkennen. Ziet hij zijn gedrag zelf ook als problematisch?
Mss moet je hem eens vragen hoe hij het zelf zou aanpakken, als hij zijn eigen zoon zou zijn, zogezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Laatst online: 14:49
Klinkt zoals bij velen herkenbaar, ik had ook totaal geen lol aan de havo en deed dat ook zonder te leren.

Mijn zoon (nu 15) heeft ook een tijd geen enige moeite in school gestoken, totdat hij dit jaar op een "top-sport"-school mocht beginnen. Hij is dol op zijn sport en doet daar alles voor. De regels op school zijn daar dan ook wanneer je slechte cijfers haalt de kans ook erg groot is dat je niet sport.
De motivatie die hij nu heeft is het mogen sporten en daardoor zijn zijn schoolprestaties ook goed te noemen.

Ik weet niet of er iets te vinden is voor je zoon op die manier, waarbij de motivatie ergens anders vandaan komt dan "school zelf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
BernardV schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:54:
Klinkt zoals bij velen herkenbaar, ik had ook totaal geen lol aan de havo en deed dat ook zonder te leren.

Mijn zoon (nu 15) heeft ook een tijd geen enige moeite in school gestoken, totdat hij dit jaar op een "top-sport"-school mocht beginnen. Hij is dol op zijn sport en doet daar alles voor. De regels op school zijn daar dan ook wanneer je slechte cijfers haalt de kans ook erg groot is dat je niet sport.
De motivatie die hij nu heeft is het mogen sporten en daardoor zijn zijn schoolprestaties ook goed te noemen.

Ik weet niet of er iets te vinden is voor je zoon op die manier, waarbij de motivatie ergens anders vandaan komt dan "school zelf".
dit is een goed idee. Hij is afgelopen zomer in zijn sport Nederlands kampioen geworden. Voelt wel vreemd, door zijn dwarse gedrag te 'belonen' met bijvoorbeeld een loot-school

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
Laat hem eens met een psycholoog praten, dat heeft mij het afgelopen jaar enorm veel geholpen met hoe ik zelf in elkaar zit en ook de motivatie te vinden om dingen juist wel te doen, bijvoorbeeld te gaan sporten. Ik weet nu bijvoorbeeld ook heel goed wat ik uit het leven wil halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:04:
[...]

dit is een goed idee. Hij is afgelopen zomer in zijn sport Nederlands kampioen geworden. Voelt wel vreemd, door zijn dwarse gedrag te 'belonen' met bijvoorbeeld een loot-school
Miswschien moet je dat anders zien. Het is niet het dwarse gedrag dat je beloont; het is een manier om de oorzaak van dat dwarse gedrag aan te pakken, zijn schoolprestaties beter te laten worden en hem ook nog eens te laten doen wat ie zelf echt leuk vindt :)

Kwestie van het juiste perspectief bieden :)
FWIW: Als je van bovenaf op een cilinder kijkt zie je een rondje. Hij kijkt van de zijkant op die zelfde cylinder, en ziet een rechthoek. Als je hem voorhoudt dat ie een rondje moet zijn heeft ie geen idee hoe die rechthoek een rondje kan zijn of worden. En omgekeerd jij ook niet..

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:32:
[...]

Natuurlijk. Genoeg zelfs. Ik ben vrij ouderwets van aard en van de strakke lijn. Misschien is het handig om te vermelden dat hij 'strong willed - high sensitive' is.
Over hoogsensitiviteit en de impact daarvan is nog zo verschrikkelijk weinig daadwerkelijk bekend, dat dit soort standaardlijstjes meer kwaad dan goed kunnen. Zie het Forer-effect.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]
Misschien is het handig om te vermelden dat hij 'strong willed - high sensitive' is. Kenmerken van dit karakter zijn:
Ik ga even heel bot zijn: dit is pseudo-wetenschap en onzin.
Die kenmerken zijn zo vaag dat ze horoscoop-gewijs op iedereen van toepassing zijn.
Door jou uitgesloten of door een psycholoog? Hier ga je mijn inziens veel te vlot over.
AD(H)D is namelijk wel wetenschappelijk bestudeerd, en het gedrag dat je beschrijft past ook uitstekend bij AD(H)D en algemeen bij puberende mensen.
107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:52:
dat gaat hem inderdaad erg goed a
Hier ga je erg vlot over. Het klinkt alsof je niet goed weet wat executieve functies zijn.

AD(H)D hoeft niet meteen te betekenen dat hij aan de medicatie moet. Het (h)erkennen kan al een enorme stap zijn in het vinden van oplossingen die wel werking voor hem.

[ Voor 7% gewijzigd door kamustra op 07-11-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:00
Mij bekruipt het gevoel dat het niet straffen er voor zorgt dat hij geen heldere grenzen/structuur heeft. Je moet zeker niet voor kleine dingen alles willen bestraffen maar het is wel goed om de grenzen aan te geven - en die kunnen best ruim zijn. Als ouders moeten jullie bepalen wat wel kan en wat niet kan, en welke consequenties hieraan verbonden moeten worden.

Bijvoorbeeld: Op school eruit gestuurd worden betekent dat je het weekend niet weg kan/mag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had ook totaal geen lol in de havo. Deed de exacte vakken met 2 vingers in de neus met hoge cijfers, vakken als geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, etc waren een drama. Daar zat dan soms ook een 1 of een 3 bij... meestal trok ik dat wel weer bij of ging ik gewoon over met een of twee 5'jes op m'n rapport (wat ook gerust wel een 4.5 kon zijn).

Ik had VWO kunnen doen, maar dan had ik me meer moeten inzetten. Achteraf had ik het gewoon moeten doen, want met een vakkenpakket vol exacte vakken en alleen NL en Engels kon ik met 2 vingers in de neus de HAVO afmaken en ging ik daarna als een baksteen op het HBO, want toen moest ik ineens wel wat doen en dat was ik al 5 jaar niet gewend :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Ik lees hoop goedbedoelde reacties en herken mezelf ook in een en ander. Maar heb je al met professionals hierover gesproken? Kijk ook hier eens: https://www.opvoeden.nl/

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Natuurlijk. Genoeg zelfs. Ik ben vrij ouderwets van aard en van de strakke lijn. Misschien is het handig om te vermelden dat hij 'strong willed - high sensitive' is. Kenmerken van dit karakter zijn:
  • question authority and rules,
  • be bright and persistent,
  • frequently test authority figures (parents, babysitters, substitute teachers, extended family) to determine what the boundaries are,
  • protest readily when expectations seem unfair,
  • carry arguments on for longer and farther than one would anticipate
  • be very intuitive,
  • learn better with gentle correction rather than harsh punishment,
  • notice when others are bothered or upset,
  • feel emotions deeply,
  • pick up on subtle changes in the environment
  • ask a lot of questions,
  • struggle with peer and sibling interactions when overwhelmed,
  • have a victim mindset,
  • be very sensitive to pain.

Vroeger noemden we dat gewoon vervelend, in plaats van strong willed - high senstive...
No offence, maar dit klinkt echt enorm zweverig. Kind moet gewoon accepteren dat school voor velen niet geweldig leuk is, maar er bij hoort.

Te laat komen, geen huiswerk maken, niet leren voor toetsen. Is dit niet zo'n beetje iedere puber? En wat doet school hiermee? Uit de les sturen of na laten blijven? Is er een mentor in beeld? En wat doet die jongen op havo, als dat een te laag niveau voor hem is? Gelukkig is er vwo, dus hij kan prima met de juiste inzet een stapje zetten.

Laat je je kind ook duidelijk merken dat je het een behoorlijke domper vind dat je zijn gedrag moet komen bespreken op school, en dat je daar wel verbetering in verwacht van zijn kant, of in ieder geval een fatsoenlijke uitleg waarom zoonlief zichzelf anders vindt dan letterijk elk kind in Nederland? (Anders dan "het boeit me niet"?)

Het boeit me niet is echt typisch zo'n puber antwoord, en vaak boeit ze dan juist wel iets. Geef in ieder geval aan dat het jou wél boeit, en dat je je zorgen om hem maakt. En dat je "het boeit me niet" niet accepteert als antwoord.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Laat hem gewoon op z'n bek gaan. Het heeft bij mij ook tot m'n 19e geduurd. Had een Cito score van 547 en via VWO naar VMBO naar een master gegaan. De lange route dus, maar onderweg heel wat wijsheden opgedaan die mijn ouders me nooit bij hadden kunnen brengen. Daardoor eenmaal afgestudeerd volwassener en zelfverzekerder dan meeste leeftijdsgenoten.

Als het er in zit komt het er vanzelf uit; en als het er niet in zit, komt dat er ook vanzelf uit. Ik ben studeren pas leuk gaan vinden toen ik zelf het nut er van in zag (tijdens mijn eerste stage); niet omdat mensen die het goed met mij voor hadden zich in allemaal bochten gingen wringen om me te dwingen. Heb zelden het gevoel gehad een achterstand opgelopen te hebben door mijn 'dwarse' jaren.

Stuur ze desnoods een keer naar wat open dagen van opleidingen, een stage/bijbaan, carrierebeurs of introductie dagen van bedrijven/traineeships om inzicht te laten krijgen waar ze het voor doen. Dat geef misschien de motivatie die een boze ouder niet zo snel zal geven.

[ Voor 132% gewijzigd door Ypuh op 07-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Je reacties doen lijken alsof er al wat onderzoekjes en testjes zijn geweest.

Alleen je deelt daar volgens mij niet alles van, en dat is prima anders komt wellicht de privacy in het gedrang.

Maar ik heb hier een 15 jarige met vastgestelde hoogbegaafdheid, maar totaal niet een drive (stuk gemaakt zeggen wij altijd; paar keer een afbrekende leraar gehad op de basisschool die precies niet de aanpak vanuit het advies welke de school zelf had aangevraagd opvolgde...).

Hangt ook wat rond op de Havo en doet geen reet maar haalt wel berekende 5,5jes. Behalve voor de vakken welke ze wel leuk vindt.

Ook al van alles aan de hand gehad ondertussen, dus ze zit in het zorgtraject van school wat redelijk aanslaat op haar humeur en levensvreugde. Maar ze heeft nu toets week en ze heeft zowaar huiswerk gedaan. (In ieder geval af en toe in haar boeken gekeken). Dus cijfers zijn nog niet bekend.

Maar toen we belletjes kregen van school en zelf ook achter wat zaken kwamen hebben we haar wel straf gegeven in de vorm van huisarrest. Dus wel je verplichtingen doen, school, sport en haar bijbaantje. Maar daarna rechtstreeks naar huis.

Dat accepteert ze wel, en gedurende en daarna gaat het vaak wel (tijdje) goed, alleen invloed van de weinige vrienden die ze heeft, heeft wel een negatieve weerslag. Maar door het zorgtraject hebben we wel meer contact met haar dan we hiervoor hadden. Dus veel spreken met haar en haar hart luchten deed haar zichtbaar goed.

Dus praten en je hulp aanbieden is het advies. Pubers zijn hels maar toch moet je die open deur aanbieden en af en toe luisteren en niet meteen (ver)oordeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
Wat misschien ook een beetje ontbreekt is perspectief. Iemand van die leeftijd uitleggen dat hij zijn best moet doen op school heeft geen nut. Iemand van die leeftijd uitleggen wat de perspectieven zijn richting de toekomst en de gevolgen van gedrag en keuzes nu wel.

Waar liggen zijn interesses? Ik zou eens uittekenen welke kanten je op kunt met VMBO-MBO, HAVO-HBO en VWO-WO. En vervolgens uitleggen hoe HBO je beperkt tov WO en MBO tov HBO.

Als HBOer kun je bijvoorbeeld geen arts, advocaat of ingenieur worden, management traineeships (als hij uberhaupt al weet wat dat zijn) kun je op je buik schrijven als er voldoende WO kandidaten zijn en sommige bedrijven nemen simpelweg geen HBOers aan. Niets mis met het HBO, maar hou er wel rekening mee dat je op de 25e al links en rechts ingehaald gaat worden in je carrière door je VWO brugklasgenootjes.

Als MBOer zul je bijna altijd uitvoerend werk doen dat iemand anders voor je bedacht heeft. Het is de architect die beslist welke materialen gebruikt worden en op welke wijze die toegepast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik benijd TS niet; lijkt me een lastig probleem. Sommigen in dit topic geven hier waardevolle tips, anderen zijn misschien wat hard richting TS, m.n. voor wat betreft de veronderstelde opvoedkundige kwaliteiten van TS. Dat lijkt mij veel te voorbarig; ik snap heel goed dat TS het moeilijk vindt om een balans te vinden tussen 'streng zijn waar het moet' en 'los laten waar het kan'. Wel trigger ik op dit stuk uit de OP:
Op dit moment zit hij in 3 havo (onder zijn niveau)
Om op een bepaald niveau te presteren zijn m.i. kunde en motivatie van even groot belang. Beiden bepalen wat mij betreft het 'werkelijke' niveau van een kind. Door bovenstaande opmerking lijkt het echter alsof TS het aspect van motivatie niet onder niveau vindt vallen. Ik zou zeggen: laat het idee vooral los dat het kind moet presteren op het niveau wat enkel past bij zijn kunde.

Ik ben me er heel goed van bewust dat je hiermee geen steek verder bent v.w.b. het verbeteren van de situatie, maar ik wou het gewoon even gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weten jullie waarom school hem niet boeit? Nu hoeven jullie natuurlijk school ook niet interessanter te maken, maar ik denk wel dat het met begrip zou moeten beginnen, dan kun je eventueel ook kijken waar het exact vandaan komt. Dan kun je eventueel tezamen kijken wat er aan gedaan kan worden om het te verbeteren. En bovenal: stel grenzen. Dat is vooral waar jongeren naar op zoek zijn. Weten waar de limiet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik zou een open en eerlijk gesprek met je zoon beginnen. Probeer te achterhalen waar zijn weerstand tegen school precies vandaan komt. Vindt hij de stof niet uitdagend genoeg? Heeft hij moeite met autoriteit? Zijn er sociale kwesties op school die hem dwarszitten? Probeer te luisteren zonder te oordelen of direct oplossingen aan te dragen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:08
Ik had als kind ook dat probleem. Veranderde pas toen ik 15,5 was en naar het volwassen onderwijs mocht waardoor ik een opleiding kon volgen die mij wel boeide.

Als iets niet interesant voor je is, ga je moeilijk motivatie vinden. Argumenten als "Maar in de toekomst.." hebben geen waarde omdat de toekomst niet bestaat en niet tastbaar is.

Probeer te achterhalen wat je kind interresant vind, waar zijn ambities liggen en wat zijn passie is. Vanuit dat perspectief is het makkelijker om bij te sturen omdat een aantal vakken ongetwijfeld een raakvlak vind op zijn ambitie/passie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HenkEisDS schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:33:
Wat misschien ook een beetje ontbreekt is perspectief. Iemand van die leeftijd uitleggen dat hij zijn best moet doen op school heeft geen nut. Iemand van die leeftijd uitleggen wat de perspectieven zijn richting de toekomst en de gevolgen van gedrag en keuzes nu wel.

Waar liggen zijn interesses? Ik zou eens uittekenen welke kanten je op kunt met VMBO-MBO, HAVO-HBO en VWO-WO. En vervolgens uitleggen hoe HBO je beperkt tov WO en MBO tov HBO.

Als HBOer kun je bijvoorbeeld geen arts, advocaat of ingenieur worden, management traineeships (als hij uberhaupt al weet wat dat zijn) kun je op je buik schrijven als er voldoende WO kandidaten zijn en sommige bedrijven nemen simpelweg geen HBOers aan. Niets mis met het HBO, maar hou er wel rekening mee dat je op de 25e al links en rechts ingehaald gaat worden in je carrière door je VWO brugklasgenootjes.

Als MBOer zul je bijna altijd uitvoerend werk doen dat iemand anders voor je bedacht heeft. Het is de architect die beslist welke materialen gebruikt worden en op welke wijze die toegepast kunnen worden.
Wat geen limitering moet zijn om hogerop te kunnen komen. Ik denk niet dat je het zo zwart-wit bedoelt, maar een MBO'er kan best prima opwerken naar HBO bijvoorbeeld of zelfs WO. Bijvoorbeeld als HBO werk- en denkniveau (iets wat ik momenteel voor teken, eigenlijk), of echt heeft/doet met een mooie HBO opleiding op zak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:19:
Als ik mijn post teruglees lijkt het inderdaad dat het alom vrijheid-blijheid is. Dat is niet het geval hoor. Zo moet hij uit school thuiskomen. Dus niet meer naar vrienden. Dat mag als hij klaar is met huiswerk. Zo moet hij ook om 22:00 thuis zijn. geen uitzondering. Geen alcohol. Past niet bij een 14-jarige. Punt. Dat 50% van zijn vrienden wel drinken boeit niet. Geldt ook voor roken/vapen. Hij moet zijn basisspullen voor elkaar hebben: 's avonds schooltas inpakken. Laptop aan de lader.
Geef die jongen gewoon een week huisarrest... Mag hij serieus na zijn huiswerk elke avond maar vrienden toe zolang hij maar om 22u thuis is?

En ik lees in je TS nog wel:
- maakt geen huiswerk

Hoe kan hij dan bij vrienden zijn als het huiswerk niet af is en er niet geleerd is (leren voor toetsen = ook huiswerk)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

President schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:11:
[...]

Geef die jongen gewoon een week huisarrest... Mag hij serieus na zijn huiswerk elke avond maar vrienden toe zolang hij maar om 22u thuis is?

En ik lees in je TS nog wel:
- maakt geen huiswerk

Hoe kan hij dan bij vrienden zijn als het huiswerk niet af is en er niet geleerd is (leren voor toetsen = ook huiswerk)?
Dat gaat echt geen klap verschil maken. Als het probleem een gebrek aan motivatie is, dan gaat straffen daar niet magisch meer motivatie genereren.

Ik spreek uit eigen ervaring. Sowieso als ik iets "moet" dan ga ik meestal al met m'n hakken in het zand. Dat was als puber al helemaal het geval. Je had me kunnen straffen wat je wil, maar het probleem met dingen leren, is dat je er wel voor open moet staan. In de mindset die ontstaat uit straffen, kan ik woordjes stampen wat ik wil, maar het blijft gewoon niet hangen. Daar heb je geen niks aan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Is je zoon getest op hoogsensitiviteit? Hoe ben je hierachter gekomen?
Zoals je het probleem omschrijft doet het meer denken aan hoogbegaafdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
TommieW schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:22:
[...]
leren, is dat je er wel voor open moet staan. In de mindset die ontstaat uit straffen, kan ik woordjes stampen wat ik wil, maar het blijft gewoon niet hangen. Daar heb je geen niks aan.
Met woorden leren of überhaupt leren of huiswerk kan je als ouder natuurlijk prima helpen...neem aan dat TS dat stadium al voorbij is...zoon beweert huiswerk af te hebben en geleerd te hebben, maar liefst blijkbaar tegen ouders. Dan kan je hem motiveren eat je wil, maar gaat hij daardoor stoppen met liegen?

[ Voor 16% gewijzigd door President op 07-11-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
HenkEisDS schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:33:
Dit gaat wel klein beetje kort door de bocht. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in wat je zegt van HBO tov WO en kan je met HBO niet alles worden wat je met WO kan worden. Mijn broer en ik hebben allebei luchtvaartechnologie gestudeerd. Ik op HBO en mijn broer op TU. Mijn broer is aantal keer gepasseerd met sollicitaties omdat ze vonden dat hij te hoog en te theoretisch was opgeleid. HBO kan je ook juist dus meer praktijkervaring geven waar werkgevers naar op zoek zijn. Nu ik jaren in de luchtvaart werk, zie ik dat HBO'ers en TU'ers veelal hetzelfde werk doen. Wat wel zo is, is dat de TU'er vaak meer betaald krijgt omdat die vanwege zijn opleiding een hoger (start)salaris krijgt. Maar qua werk/verantwoordelijkheid zie ik in mijn vakgebied in elk geval dat HBO'ers en TU'ers geregeld hetzelfde werk doen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor elk vakgebied zo is. Maar in mijn vakgebied herken ik het niet echt dat de HBO'er links en rechts ingehaald wordt door VWO'ers/WO'ers.

Wat topic betreft herken ik het ook wel. Jarenlang was school een object wat mijn vrijheid in de weg stond. Heb MAVO gedaan, maar achteraf gezien had ik gewoon VWO kunnen doen. Uiteindelijk via het MBO naar HBO gedaan en heb ik 2 HBO studies afgerond. Bedrijfskunde en dus luchtvaarttechnologie.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomcatter_31 op 07-11-2023 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
TommieW schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:22:
[...]

Dat gaat echt geen klap verschil maken. Als het probleem een gebrek aan motivatie is, dan gaat straffen daar niet magisch meer motivatie genereren.

Ik spreek uit eigen ervaring. Sowieso als ik iets "moet" dan ga ik meestal al met m'n hakken in het zand. Dat was als puber al helemaal het geval. Je had me kunnen straffen wat je wil, maar het probleem met dingen leren, is dat je er wel voor open moet staan. In de mindset die ontstaat uit straffen, kan ik woordjes stampen wat ik wil, maar het blijft gewoon niet hangen. Daar heb je geen niks aan.
Onderschrijf dit volledig.

Mijn ouders hebben me altijd gewoon met rust gelaten, zelf op de blaren zitten en pas ondersteunen wanneer ik daar om vroeg. Daardoor ook altijd een prima relatie overgehouden met mijn ouders; dat is m.i. veel waardevoller dan 1 of 2 jaartjes eerder klaar zijn met het afwerken van de verplichte nummertjes.

Wees nou eens eerlijk; hoeveel leert een kind nou echt van woordjes stampen, geschiedenis lessen, maatschappijleer, natuurkunde en al die andere verplichte vakken? Het wordt pas leuk als er iets te kiezen valt en je intrinsiek gemotiveerd bent daar iets mee te gaan doen (geld verdienen door een vak te leren is een prima motivatie). Dat perspectief ontbreekt m.i. op de middelbare school en 14 is nog te jong om het nut in te zien.

Vind het sowieso wel grappig om te lezen hoeveel invloed ouders denken te hebben met straffen als huisarrest, niet af mogen spreken met vrienden of andere 'kaders en grenzen stellen'. Dat werkt toch alleen bij kinderen die dat eigenlijk niet nodig hebben? Het zou bij mij averechts werken (en nu nog steeds).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
President schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:25:
[...]

Met woorden leren of überhaupt leren of huiswerk kan je als ouder natuurlijk prima helpen...neem aan dat TS dat stadium al voorbij is...zoon beweert huiswerk af te hebben en geleerd te hebben, maar liefst blijkbaar tegen ouders. Dan kan je hem motiveren eat je wil, maar gaat hij daardoor stoppen met liegen?
Dit verbaast me ook.

Heb het idee dat een hoop ouders slechts indirect bij school betrokken zijn (niet mijn pakkie-aan; moet de school maar doen)

Huiswerk gemaakt? Laat maar eens zien dan.
Toets geleerd? Mooi, dan ga ik je nu overhoren.
Structureel te laat op school komen? Ga maar ergens anders wonen ;)

(die van mij zitten op VWO; als ik ze hun gang had laten gaan vermoedelijk ook op de Havo of nog lager)

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenkb op 07-11-2023 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

President schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:25:
[...]

Huiswerk kun je toch gewoon controleren en overhoren?

Eerlijk gezegd lijkt het mij dat TS de teugels eens flink moet aanhalen. Een 14-jarige verkent grenzen en die moet je als ouder gewoon duidelijk maken, gedrag heeft consequenties. Alle zaken die niet met school of taken in huis te maken hebben zijn privileges en die kunnen ingetrokken worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
jeroenkb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:20:
[...]

Dit verbaast me ook.

Heb het idee dat een hoop ouders slechts indirect bij school betrokken zijn (niet mijn pakkie-aan; moet de school maar doen)

Huiswerk gemaakt? Laat maar eens zien dan.
Toets geleerd? Mooi, dan ga ik je nu overhoren.
Structureel te laat op school komen? Ga maar ergens anders wonen ;)
En een kind dat uitgeblust is op z'n 25e of met de handen over elkaar zit tot de baas ze een opdracht geeft en boos wordt als het geen snoepje krijgt voor een afgerond taakje.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 07-11-2023 18:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ypuh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:21:
[...]

En een kind dat uitgeblust is op z'n 25e of met de handen over elkaar zit tot de baas ze een opdracht geeft en boos wordt als het geen snoepje krijgt voor een afgerond taakje.
Onzin natuurlijk. Juist door kinderen te verwaarlozen en geen interesse te tonen krijg je de generatie die opgroeit met de gedachte "als het een ander niet boeit, waarom mij dan wel?".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
107mb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:04:
[...]

Nederlands kampioen geworden?

Dat klinkt toch niet als een ongemotiveerd persoon.

Die loot school is dan helemaal geen gek idee. Het kan zomaar die ‘ommekeer’ voor hem zijn. De sport is dan voor hem de motivatie om de cijfers ook op peil te houden.

(en ik ben weer weg uit dit topic, ben normaal een lurker maar moest hier toch even op reageren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:21:
[...]

Je hebt echt helemaal gelijk.

Doe mij maar die kinderen die niet hebben geleerd om door te zetten; ook als iets niet altijd leuk is. Dat de kost voor de baat uit gaat. Dat als iets even niet leuk is de baan / partner etc voor iets anders ingeruild kan worden want het gaat om het hier en nu.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:07
Zijn er scholen die niet zo schools met pubers om gaan?
Dit triggert mij enorm. Kun je uitleggen wat jij onder ‘schools met pubers omgaan’ bedoelt? Als ik alles lees lijkt het mij niet meer dan logisch (en prijzenswaardig!) dat zijn school contact opneemt met jullie en in gesprek wil gaan. De school heeft ook een (wettelijke) plicht in contact te treden met ouders en evt. leerplicht bij teveel verzuim.

Op welke manier gaan ze volgens jou (nog meer) te schools om met pubers? Dat lees ik verder niet terug in je post.
Ik heb de reacties verder niet gelezen overigens, kom net binnenvallen. Wellicht heb je dit al eerder uitgelegd binnen dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 22:58
Zit jouw zoon met zijn vrienden in één klas, of zijn ze versplinterd? Zijn ze een positieve, of een negatieve invloed op elkaar?

Afhankelijk daarvan zijn er nog scenario's van mogelijke gevolgen die je als schop onder de kont kan gebruiken, bijvoorbeeld:
=> Als je jouw aanwezigheid niet verbeterd, constant de klas uitgegooid wordt en/of slechte cijfers blijft halen dan:
1. Kan het zijn dat je volgend jaar in een andere klas terechtkomt, waardoor je niet meer bij je vrienden bent
2. Kan het zijn dat je wegzakt naar VMBO-T niveau, waardoor je niet meer bij je vrienden bent
3. Kan het zijn dat je een jaar blijft zitten, waardoor je niet meer bij je vrienden bent

Oftewel: ga je best doen als je bij je vrienden wilt blijven en niet achtergelaten wilt worden.

Een 14-jarige kan waarschijnlijk nog niet realistisch naar zijn toekomst kijken, dus in plaats van proberen uit te leggen wat de gevolgen kunnen zijn voor de rest van zijn leven, focus op de gevolgen die het nu of hooguit volgend jaar gaat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Laatst online: 14-09 09:19
Mijn broertje kreeg een xbox toen hij HAVO 4 haalde. Was ruim van tevoren bekend dat dit zijn beloning zou zijn. Dat hielp.
Misschien goed gedrag belonen én slecht gedrag straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 09:19
Tsja, wat anderen ook gezegd hebben. Je zal grenzen moeten stellen.

Men heeft rechten maar ook plichten.
Bijbaantje en sporten moet altijd doorgaan.

Maar naar vrienden gaan en logeren is een privilege waar wat tegenprestaties voor verlangd kunnen worden.
Dat hoeft echt niet idioot zwaar te zijn. Maar maximaal zoveel keer per tijdsperiode te laat komen, eruit gestuurd worden en cijfers behalen waarmee je overgaat.

Evt de regel stellen dat hij na school naar huis komt en de deur uit mag als huiswerk en leren klaar is.

Volgend jaar zit hij in 4 havo.
Ga dan alvast kijken bij meerdere vervolgopleidingen.
Ziet hij iets wat leuk lijkt dan kan dat ook motiveren om nog even voltehouden

Ook positief belonen dat als het goed gaat hij vrijer wordt gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Weet je ook waarom hij een hekel heeft aan school?

Ik vond de middelbare school ook helemaal niets, omdat ik echt geen zin had in alle nutteloze vakken. Gevolg was veel spijbelen, huiswerk niet maken, niet leren etc.

Mijn ouders tolereerden dit zolang ik maar voldoendes haalde. Op school tolereerde ze het omdat ik voldoendes haalde en verder niet vervelend was. Uiteindelijk heb ik gewoon in 6 jaar het Gymnasium afgemaakt.

Ik heb wel in anderhalf jaar tijd een keer iets van 600 uur gespijbeld. Vroeger kon je daar meer mee weg komen dan nu heb ik het idee. Toen heb ik wel een gesprek gehad met de decaan.

Pas toen ik voor mijn gevoel nuttige vakken kreeg vond ik school interessant. Helaas was dit pas op de universiteit.

Beeldjes kleien, muziekles, CKV verslagen schrijven, godsdienst etc. was niet aan mij besteed.

[ Voor 3% gewijzigd door xelfer op 07-11-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ruim 20 jaar geleden had ik je zoon kunnen zijn. Met geen stok vooruit te slaan op school, afzakkende resultaten... De oplossing lag toen in huiswerkbegeleiding (bij een "bedrijfje"/echtpaar op locatie). Daar kon ik niet anders dan gewoon leren.

Laten we wel wezen: van je kind verlangen dat het huiswerk maakt en voor toetsen leert, voordat hij/zij gaat sporten of stappen, is niet straffen maar je kind in het leven begeleiden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:21:
Onder zijn niveau plus wat je verder beschrijft neigt naar iets wat je in het professionele leven een bore-out noemt. Wij werkende lieden moeten dan op zoek naar een andere baan, cq uitdaging.

Hamvraag is denk ik: hoe kun je hem de uitdaging geven die ie nodig heeft om niet verveeld te raken (met alle excessen van dien). Dat kan in school, kan er buiten. Als ie maar een beetje in balans is :)
Dit was precies mijn probleem vroeger. School was geen uitdaging en ik had niet het idee dat ik iets nuttigs leerde.

@OP er kan mogelijk ook iets van hoogbegaafdheid spelen bij je zoon. Mensen met hoogbegaafdheid hebben sneller kans op een bore-out en kunnen vaak niet slagen op school ondanks dat ze het cognitief makkelijk aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01

BoAC

Memento mori

Al nagedacht over een bijbaan? Mijn jongens hadden/ hebben ook geen zin in school. Met moeite havo halen. Met een bijbaan bloeien ze helemaal op in de bouwmaterialenhandel.
Mogen ze vanaf hun 14e al beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:32
Grappig om te lezen hoe de verschillende mensen zich herkennen in een beeld wat geschetst wordt over een kind van 14 jaar terwijl heel veel informatie mist of onduidelijk is. Ik zou zeggen ga een serieus gesprek aan met de school maar dan wel vanuit de houding om samen met de school het kind te helpen. De argumenten die worden gegeven geven de indruk dat je laat zien dat je als ouders niet naast de school staat om samen van uit de verschillende rollen het kind proberen te helpen maar dat je teveel naast je kind gaat staan. Of terwijl de verticale loyaliteit tussen ouder en kind is boven geschikt aan de horizontale loyaliteit tussen de twee ‘opvoeders’. Dit geeft een onduidelijke situatie aan het kind en dat is waar de puber kan zegenvieren.

In hoeverre durf je echt eisen te stellen? Je vind de school maar met teveel ‘regeltjes en straf bezig’ dus te schools. Je stelt dat hij niet mag drinken met 14 terwijl andere dat wel mogen wat gewoon een zwakke verdediging is vanmorgen ouderschap terwijl alcohol al tijden is verboden tot 18 en daarvoor tot 16. Om 22.00 thuis komen ‘s avonds? Ik hoop dat dat niet door de week is.

Nederlands kampioen zijn, wel goed in de executieve functies maar niets presteren? Ik zou erg benieuwd zijn naar de inhoudelijke argumenten van de school. De vraag voor je kind zou zijn wil je wel de havo halen? En welke energie ben je bereidt daarin te stoppen? En wat voor een gevolg heeft het als je het haalt en wat als je het niet haalt (mbo 1 of mbo 2 bijv,)

Welke begeleiding en structuur bieden jullie thuis? Waar is zijn telefoon bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

backupdevice schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:46:
[...]

Is hij op school met alle vakken goed?
+1

Ik denk een beetje richting AD(H)D. Bekijk de symptomen eens en vraag je af of dat bij hem zou kunnen passen?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar heb je geen Aziatische achtergrond, mijn ouders waren meer van opgeven is geen optie, dus met de pet ernaar gooien en slechte cijfers halen werd niet geaccepteerd, en een grote mond opzetten was helemaal zelfmoord. Waren niet altijd makkelijke tijden maar achteraf gezien toch geen spijt van, moeilijk begin maar nu is het leven comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Hier nog iemand die zich (deels) herkent in het verhaal. Ik ging van de basisschool naar de HAVO met een citoscore van 546 en vanaf daar ging het gruwelijk mis. Ik leerde niet, maakte geen huiswerk en deed het liefst zo min mogelijk aan school. Daarna afgezakt naar het VMBO, maar same shit. Geen huiswerk, niet leren, niet opletten in de lessen. Daardoor kwam ik terecht op VMBO Niveau 3, wat echt zwaar onder m'n niveau zat. Ondertussen lekker puberen, wat autistische trekjes (ben er op getest) dus ouders met handen in de haren. Zelf wist ik wel wat ik leuk vond om te doen en ik was creatief, maar als puber is het stiekem verdomd lastig jezelf goed te verwoorden :+ Straffen werkte overigens zéér averechts en belonen werkte niet of nauwelijks.

Sommigen hier stellen dat je gewoon strikt en duidelijk moet zijn. Duidelijke regels, duidelijke gevolgen en meer van dat soort ongein. Gevolg kan zijn dat een kind héél erg z'n best gaat doen om regels en gevolgen te ontwijken, en dat wil je ook niet. In mijn geval ging dat helaas best ver.

Mijn oplossing was een opleiding waar ik m'n creatieve ei kwijt kon. Een opleiding met gelijkgestemden. Dat zag nog steeds onder m'n intellectuele niveau, maar who cares. Als je maar gelukkig bent met wat je doet. Ik heb nooit echt huiswerk hoeven maken of hoeven leren, en kon bijna alles met twee vingers in m'n neus halen. Maar de praktijkvakken vond ik wel oprecht leuk om te doen en daar bloeide ik ook echt op. Als ik maar iets leuk vind en interessant, dan zuig ik het op als een spons. Hoef je als leraar niks voor te doen verder. Ik heb ook uren thuis dingen uit zitten pluizen. Tutorials lezen en kijken en als het ware op eigen houtje lessen volgen op nieuwe vaardigheden te leren. Maar iets lezen waar ik niks mee heb? Onmogelijk :+ Als ik iets niet leuk vind dan kun je hemel en aarde bewegen, maar dat gaat niks veranderen. De HAVO was ook gewoon totaal mijn plek niet. Als creatieveling, of iemand die vooral praktisch ingesteld is, heb je echt helemaal niks aan al dat theoretisch geneuzel.

In mijn geval had ik denk ik veel meer gehad aan ouders die begripvol waren dan ouders die strikt waren. Wat ik wilde strookte niet met hoe mijn ouders het voor zich zagen ofzo, en dat botste enorm. Ze steunde me wel, maar omdat ik niet functioneerde zoals zij verwachtte was er een soort disconnect. Alsof we niet dezelfde taal spraken ofzo. Je kunt straffen en disciplineren tot je een ons weegt, maar als je kind vooral aandacht en begrip wil dan werkt dat alleen maar averechts.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-07 01:11
Elke ouder vindt dat zijn kind hoogbegaafd is. 99% van de kinderen zijn dat niet. Dus als ik jou was zou ik 'm eerst nog maar eens laten bewijzen dat 'ie inderdaad zo hoogbegaafd is, en dat doet 'ie door resultaat te laten zien.

Wat ADD en hoogsensitiviteit betreft: zeer waarschijnlijk onzin. Ook hier, elke ouder vindt zijn kind bijzonder. De meeste zijn dat niet.

Onderdeel van ouder worden is leren dat, of je nu wel of niet afwijkt van de norm, de wereld zich niet aan jou aanpast, onafhankelijk van de afwijking die je al dan niet zou hebben.

Dus ik zou zeggen, harder zijn. Je kan een 14-jarige niet verantwoordelijk laten zijn voor z'n eigen opvoeding. Die wijsheid heeft hij nog niet. Als je hem nu als een prinsje behandelt eindigt hij als een narcist die zichzelf en slachtoffer van de grote boze wereld vindt, en daar komt hij nergens mee. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Dat betekent niet dat je je als een tiran moet gedragen, overigens. Je kan prima tegelijkertijd begripvol én duidelijk zijn. Betrek hem erbij, leg hem uit wat de situatie is, wat de gevolgen van zijn handelen gaan zijn en wat jij gaat doen gebaseerd op zijn handelen. Pubers zijn misschien etters, maar als hij de logica van jouw standpunt begrijpt kan hij daar niet tegenin gaan.

Dus niet ' ja maar jongen, maak je je geen zorgen over je toekomst?' maar 'hee kerel, als je zo doorgaat heb je een probleem, en dit is hoe jouw gedrag daaraan bijdraagt. Dus vanaf nu gaan we het zo doen, en als je dat niet doet volgt maatregel z. '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Ijsbad schreef op woensdag 8 november 2023 @ 05:24:
Elke ouder vindt dat zijn kind hoogbegaafd is. 99% van de kinderen zijn dat niet. Dus als ik jou was zou ik 'm eerst nog maar eens laten bewijzen dat 'ie inderdaad zo hoogbegaafd is, en dat doet 'ie door resultaat te laten zien.

Wat ADD en hoogsensitiviteit betreft: zeer waarschijnlijk onzin. Ook hier, elke ouder vindt zijn kind bijzonder. De meeste zijn dat niet.
Op hoogbegaafdheid en ADD kan je gewoon testen hoor.

Ik denk dat alle opties onderzoeken beter werkt dan bij voorbaat alles als onzin bestempelen. 2,5% van de bevolking is hoogbegaafd, wat toch neerkomt op 430.000 mensen volgens Google.

Misschien krijgen wij op Tweakers over 10 jaar wel een post van een 24 jarige die baalt van het feit dat er geen goede diagnose + actie is ondernomen toen hij 14 was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
@Ijsbad jezus christus, wat een reactie. Lekker veel aannames maken en zwart wit reageren. Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mijn kind hoogbegaafd is. Enkel dat hij op een lager niveau zit dan dat uit cito-toets en school advies gebleken is. Het enige wat ik hier mee wil aangeven dat hij met minimale inzet toch de havo moet kunnen doorlopen. Ik heb verder geen oordeel over de waarde van VMBO, MBO, HBO of academische opleiding.

Het stukje over vrijheid geven --> behandelen als een prinses --> narcist. dat is gewoon lachwekkend en geef ik verder geen aandacht .

Nergens geef ik aan dat ik mijn kind bijzonder vind. Een aantal tweakers slaan behoorlijk aan op het stukje HS. Misschien is het geen exacte wetenschap, maar na het lezen van literatuur hieromtrent vallen er heel veel dingen op zijn plek. Ik zoek verklaringen voor zijn gedrag en dit beschrijft het erg goed.

@anderen: streng straffen heeft bij mijn zoon, zoals menig tweaker uit eigen ervaring beaamt, geen zin. Dit levert een afstand op tussen ons en zorgt er voor dat het gesprek onmogelijk wordt. dichtslaan, hakken in het zand. Het werkt niet.
Pubers zijn misschien etters, maar als hij de logica van jouw standpunt begrijpt kan hij daar niet tegenin gaan.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar een dag later is hij het 'vergeten'

Verder zie ik een aantal opmerkingen over structuur en begeleiding. Die is er zeker en altijd al geweest. Ook liefde en aandacht. We vormen een zeer stabiel en evenwichtig gezin. Daar hoeft niemand aan te twijfelen.

Ook ik heb een pad bewandeld van 3 havo zitten blijven --> 4 havo zitten blijven --> mbo --> hbo niet afmaken --> veel later HBO ICT halen in deeltijd. Mijn situatie is iets anders met een vader die 4 jaar lang ernstig ziek is geweest en op mijn 15e is overleden. Ik heb hier enorm last van gehad en dit heeft enorme invloed gehad op mijnhouding op school. Ik had graag de hulp/begeleiding gewild die we mijn zoon bieden. Ik lees hier dat we hem op zijn bek moeten laten gaan en dat het wel goed komt. En dat het hele te bewandelen pad ook leermomenten zijn. Voor mij geldt dit niet en zou ik heel graag het anders hebben gedaan.

We hebben gisteren een gesprek met hem gehad. Hij ziet dat het niet zo door kan gaan, maar kan niet aangeven waarom hij zich zo opstelt. Hij weet ook niet wat hij in de toekomst wil gaan doen dus er is wat dat betreft geen focus. Hij weet wel dat hij niet van school af wil, dus hij begrijpt dat hij met zijn huidige gedrag het pad naar einde van deze school bewandeld. De afspraken die we met hem hadden zijn nu omgezet naar regels. We hebben niet gedreigd met straffen, maar hem wel laten merken dat wij als ouders in control zijn over een aantal zaken en dit kunnen aanpassen (bv sportschool abonnement).

Hij heeft gisteren spontaan zijn boeken gepakt om te leren, dus ergens is er een kwartje gevallen. Ik merk dat hij beseft dat de grens is bereikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:30
107mb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:50:
Enkel dat hij op een lager niveau zit dan dat uit cito-toets en school advies gebleken is.
Dat wil niet zeggen dat hij dan onder niveau is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
Frozen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:10:
[...]

+1

Ik denk een beetje richting AD(H)D. Bekijk de symptomen eens en vraag je af of dat bij hem zou kunnen passen?
Waarom meteen een oorzaak vinden voor zijn gedrag? hij kan ook gewoon geen zin hebben in school niks mis mee toch dat gebeurde ook 40 jaar geleden.Nou heeft elk kind ADHD tegenwoordig man man man

En de volgende stap is vol gooien met pillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Geen alcohol. Past niet bij een 14-jarige. Punt. Dat 50% van zijn vrienden wel drinken boeit niet. Geldt ook voor roken/vapen. Hij moet zijn basisspullen voor elkaar hebben: 's avonds schooltas inpakken. Laptop aan de lader.
Regelmaat is belangrijk, inderdaad schooltas inpakken 's avonds enzo.
Wat me echter opvalt is dat je aangeeft dat 50% van zijn vrienden alcohol drinkt, zijn dit ook 14 jarigen? In dat geval kan er ook sprake zijn van verkeerde invloeden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online

Nergens geef ik aan dat ik mijn kind bijzonder vind. Een aantal tweakers slaan behoorlijk aan op het stukje HS. Misschien is het geen exacte wetenschap, maar na het lezen van literatuur hieromtrent vallen er heel veel dingen op zijn plek. Ik zoek verklaringen voor zijn gedrag en dit beschrijft het erg goed.
Literatuur of fictieboeken?
Jammer dat je niet ingaat op AD(H)D. Ook hier is veel (echte) literatuur over die verder gaat dan pseudo-wetenschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Gniffel zie hier de verloedering in de maatschappij en in de groep waar je kind in rond gaat (of eigenlijk de slappe houding van hun ouders).

Pas om 22:00 thuis zijn? Toen ik 14 was lag ik al rond 21:00 op bed (ok, wellicht niet direct slapen).
Geen alcohol? De wet schrijft daar tegenwoordig 18 jaar voor (al is dat het hebben/drinken op openbare plekken). 14 is echt wel te jong voor alcohol en dat is dan ook niet echt een "streng" beleid.
Zelfde geld natuurlijk ook voor roken/vapen.
Mag hij wel al op de scooter en in de auto?

Kom op, pak door. Het is een 14 jarige puber! Zet duidelijke grenzen. Al is dat nu al wel erg laat. Niet meer het luie lakse levendje van de lol en plezier.

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-11-2023 08:58 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Gadgeteer schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:42:
[...]

Regelmaat is belangrijk, inderdaad schooltas inpakken 's avonds enzo.
Wat me echter opvalt is dat je aangeeft dat 50% van zijn vrienden alcohol drinkt, zijn dit ook 14 jarigen? In dat geval kan er ook sprake zijn van verkeerde invloeden misschien?
ja. ook 14-jarigen. Nee, geen verkeerde invloeden maar leuke pubers die grenzen opzoeken. En die van mij zoekt grenzen op in de schoolsferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 20:20
Ja dit komt wel bekend voor. Kinderen van deze leeftijd zitten vol onder de hormonen, hersens nog lang niet uitontwikkeld, en waar wij vroeger (meestal) gewoon deden wat er van ons gevraagd werd zonder teveel nadenken, zit deze generatie door alle (digitale) media in een constante stroom van prikkels en onzekere gedachten. Erg lastig.

Uiteindelijk gaat het om intrinsieke motivatie. Ofwel zelf iets bedenken dat je heel graag wel wilt doen (bv zo’n sportschool of een opleiding met je handen) en daar samen een plan voor maken, of tanden op elkaar en doorbijten en accepteren dat niet alles in het leven leuk of spannend kan zijn. Dat laatste gesprek heb ik ook bijna dagelijks met onze oudste zoon ;)

Btw, veel bewegen en sporten helpt echt, maakt goede positieve stofjes aan en kan lethargie verminderen. Elke dag hardlopen of fietsen of voetballen oid.

En “onder z’n niveau” vind ik altijd heel lastig. Het gaat erom wat hij leuk vindt, waar z’n passies liggen, waar hij zelf gemotiveerd voor is. Dat heeft niet zoveel met opleidingsniveau te maken. We hebben toch al een tekort aan vakmensen, kijk maar eens de laatste Southpark aflevering voor een eyeopener in deze ;)

Zolang hij zelf geen alternatief voorstel heeft voor een opleiding waar hij wel voor wil gaan, is het dus tanden op elkaar en doorbikkelen.

Sterke! Kan ws nog een tijdje duren voordat de hormonen wat wegzakken en er weer meer rust en focus komt. In mijn herinneringen kwam dat bij ons qua opleiding ook pas rond de 15/16 jaar een beetje in rustiger vaarwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
107mb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:59:
[...]

ja. ook 14-jarigen. Nee, geen verkeerde invloeden maar leuke pubers die grenzen opzoeken. En die van mij zoekt grenzen op in de schoolsferen.
Grenzen opzoeken is natuurlijk prima maar alcohol als 14 jarige kan ik op geen enkele wijze goedpraten (ik weet dat het veel voorkomt en ben echt niet anti-alcohol).
De jeugd lijkt steeds minder te beseffen dat keuzes van nu, bepalen wat ze later bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Ik zou zoiezo eens om de tafel gaan zitten met hem om er achter te komen waarom het nu komt dat hij geen intresse heeft in school. Is het dat hij liever iets anders doet of is het omdat hij niet leert en waarom dan niet ?
En zou zoiezo perken stellen aan zijn vrije tijd als hij niet leert. Ik werd ook gedwongen om te leren en ja dat vind ie niet leuk maar het is wel nodig. Anders kom je nergens.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
ndeleeuw schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:40:
Ik zou zoiezo eens om de tafel gaan zitten met hem om er achter te komen waarom het nu komt dat hij geen intresse heeft in school. Is het dat hij liever iets anders doet of is het omdat hij niet leert en waarom dan niet ?
En zou zoiezo perken stellen aan zijn vrije tijd als hij niet leert. Ik werd ook gedwongen om te leren en ja dat vind ie niet leuk maar het is wel nodig. Anders kom je nergens.
*sowieso (heb je op school geleerd als het goed is... ;) )

On topic: ik vind dat je én strenger moet zijn (21:00 thuis, controle op huiswerk) en moet helpen met motiveren voor school. Al ben je daar wat laat mee. Mijn ouders zorgden ervoor dat ik lezen leuk vond. Ik kreeg (technisch) lego om fijne motoriek, ruimtelijk inzicht en techniek te leren. Batterijen, draadjes, lampjes, schakelaars, scheikundesetjes. Alles om op ontdekkingsreis te gaan.

Maar houd 'm kort. In het latere leven zal hij ook met autoriteit en harde eisen om moeten leren gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Cass Casey op 08-11-2023 09:57 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het beschrijft het erg goed, omdat het op een overgroot deel van pubers van toepassing is. Dat is het eerder genoemde Forer-effect. Er zal ook een stukje confirmation bias meespelen.
@anderen: streng straffen heeft bij mijn zoon, zoals menig tweaker uit eigen ervaring beaamt, geen zin. Dit levert een afstand op tussen ons en zorgt er voor dat het gesprek onmogelijk wordt. dichtslaan, hakken in het zand. Het werkt niet.
Dat is niet noodzakelijkerwijs een nadelig gevolg. Als dat de reactie is op het ervaren van consequenties van eigen gedrag, is het leerpunt juist dat wanneer je je gedrag aanpast, ook de consequentie verdwijnt. Kwestie van de rit uitzitten.
Hij heeft gisteren spontaan zijn boeken gepakt om te leren, dus ergens is er een kwartje gevallen. Ik merk dat hij beseft dat de grens is bereikt.
Windowdressing vooralsnog, een zomer maakt geen zwaluw.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het lijkt er op dat je de teugels te ver laat vieren. Want hij is nu 14, maar blijkbaar is het keven al eventjes 'te makkelijk' voor hem.
Ik herken mijzelf hierin. Ik had zeer veel vrijheid rond die leeftijd en zat dus ook meer bij vrienden thuis en/of achter de computer dan aan mijn huiswerk. Ik werd nauwelijks gestraft voor mijn laksheid en vieren van het leven. Beloningen voor goed presteren op school waren er niet.
Kortom: Neem de regie in handen en ga die jongen motiveren! Het lijkt er op dat hij het belang van leren en presteren totaal niet inziet. Dat zul je hem bij moeten brengen.

En a.u.b. mensen: Stop met het etiketteren van kinderen. Ook ik zie dat in mijn omgeving veel: AD(H)D, hoogbegaafd, hoogsensitief. We willen allemaal bijzondere kinderen. Maar vooral de verantwoordelijkheid van degelijk opvoeden afschuiven op externe factoren. Stop daar eens mee...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
Nog over het straffen: de aanhouder wint. Prima dat hij z'n hakken in het zand zet. Daar is hij puber voor. Eénmalig vroeg naar huis laten komen helpt dan inderdaad niet. Maar spreek maar af: je cijfer voor <vul vak maar in> moet minimaal een <vul cijfer in> zijn. Tot die tijd ben je om 20:00 uur thuis.

Of de wifi uitschakelen/wachtwoord veranderen. Schijnt tegenwoordig ook een goede straf te zijn.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bie100 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:24:
[...]

Waarom meteen een oorzaak vinden voor zijn gedrag? hij kan ook gewoon geen zin hebben in school niks mis mee toch dat gebeurde ook 40 jaar geleden.Nou heeft elk kind ADHD tegenwoordig man man man

En de volgende stap is vol gooien met pillen?
Als TS het zo'n groot probleem vindt dat hij het hier plaatst en advies vraagt, neem ik aan dat hij graag een diverse soort antwoorden wilt. Daarom gooi ik mijn "sausje" erover door hem van mijn antwoord te voorzien. Of TS daar iets mee doet, dat is aan hem. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Nyarlathotep schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:15:
Het lijkt er op dat je de teugels te ver laat vieren. Want hij is nu 14, maar blijkbaar is het keven al eventjes 'te makkelijk' voor hem.
Ik herken mijzelf hierin. Ik had zeer veel vrijheid rond die leeftijd en zat dus ook meer bij vrienden thuis en/of achter de computer dan aan mijn huiswerk. Ik werd nauwelijks gestraft voor mijn laksheid en vieren van het leven. Beloningen voor goed presteren op school waren er niet.
Kortom: Neem de regie in handen en ga die jongen motiveren! Het lijkt er op dat hij het belang van leren en presteren totaal niet inziet. Dat zul je hem bij moeten brengen.

En a.u.b. mensen: Stop met het etiketteren van kinderen. Ook ik zie dat in mijn omgeving veel: AD(H)D, hoogbegaafd, hoogsensitief. We willen allemaal bijzondere kinderen. Maar vooral de verantwoordelijkheid van degelijk opvoeden afschuiven op externe factoren. Stop daar eens mee...
Dat je etiketteert hoeft niet perse te zeggen dat je de schuld daarop afschuift en een kind geen verantwoordlijkheid meer hoeft te nemen toch?

IMHO kun je zoiets wel gebruiken om de juiste aanpak te bepalen van een kind. Zonder dat elke dag tegen hem/haar te zeggen: 'ja maar jij hebt dyslexie, dus...'. We zijn gelukkig de tijd wel voorbij dat we denken dat 1 aanpak werkt voor iedereen: 'gewoon hard straffen en ze leren het wel'. Bij het minste of geringste meteen roepen: ADHD, daar ben ik ook niet van, en mogelijk is dat voor dit kind helemaal niet van toepassing, maar je zou er wel serieus over na kunnen denken.

Wel knap van de TS overigens dat hij een topic durft te openen over opvoeden, want je weet al van tevoren dat je een hoop shit over je heen gaat krijgen als je ook maar iets roept dat tegen de algemene mening ingaat, het blijft toch een soort taboe om daar een open discussie over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:01
Hoe zijn zijn resultaten en belangrijker, hoe reageer je op zijn resultaten? Hoe is de basisschooltijd geweest? Ik zou het hoogbegaafde niet direct afschrijven moet ik heel eerlijk zeggen. Sowieso kan een keer een gesprek met een psycholoog geen kwaad.

Ikzelf ben ook hoogbegaafd. Ik kom bijvoorbeeld al lezen en klokkijken voordat ik naar de basisschool ging. In groep 7 deden we een zogenaamde CITO-entreetoets en die had ik bijna foutloos gemaakt. Vervolgens ben ik naar het gymnasium gegaan, waar ik 6 jaar lang geen flikker heb gedaan (ok, in de brugklas wel, toen was het nog nieuw en spannend) maar wel altijd tussen de 6 en de 7 scoorde (gewoon aanwezig zijn en opletten in de les was voldoende voor mij, ik was ook een erg rustige leerling die wel altijd oplette en nooit eruit gestuurd werd ofzo). Uiteindelijk dus een diploma gehaald, netjes binnen 6 jaar met over het algemeen zevens, een paar zessen en een acht.

Maar al vanaf dat allereerste moment op de basisschool kreeg ik van alle kanten te horen hoe bijzonder ik wel niet was. Na die CITO-entreetoets in groep 7 wisten leraren niet wat ze me nog konden leren in groep 8 en mocht ik die direct overslaan (heb ik overigens niet gedaan). Alle leraren verwachtten de meest fantastische loopbaan voor me. Op de middelbare school werd ik in een speciaal "onderpresteergroepje" gezet (terwijl ik dus bijna nooit onvoldoendes haalde). Met mijn ouders (waarmee ik trouwens gewoon een uitstekende band heb, die neem ik niks kwalijk) heb ik zovaak ruzie gehad als ik met pak hem beet een 6,5 thuis kwam want die vonden dat ik wel cum laude kon slagen. Met name mijn moeder projecteerde vaak haar jeugd op mij, die had vwo-advies maar moest van haar ouders (omdat ze een keer was aangereden toen ze nog jong was, dus uit angst) per se naar een school in het dorp waar ze alleen een lagere tuinbouwschool hadden. Ik heb heel vaak om mijn oren gekregen "ik moest per se naar zo'n laag niveau, maar deed altijd 100% mijn best en jij mag doen wat je wilt en voert geen fluit uit".
Mijn pa is na zijn HAVO direct gaan werken en heeft op latere leeftijd (toen ik al geboren was zelfs) in deeltijd gestudeerd naast zijn baan en die zei vaak "je moet wel direct gaan studeren nu je nog thuis woont, dat is zoveel relaxter dan hoe ik het gedaan heb!".

Moraal van het verhaal, ik kon absoluut niet omgaan met al die druk en hoge verwachtingen, hoe goed bedoeld en logisch dat allemaal ook was. Ik kon eigenlijk alleen maar falen en dat is ook gebeurd nadat ik van het gymnasium kwam (en in zekere zin eigenlijk al toen ik erop zat).
Wat ik dus wil zeggen is dat het bij mij absoluut niet hielp om er bovenop te zitten, verwachtingen te scheppen etc. Dingen als "je mag alleen uitgaan als je minimaal een 7,5 hebt gehaald voor de volgende toets" zou voor mij echt absoluut niet werken.
Het belangrijkste is dat hij gesprekken gaat voeren over het belang van leren, hoe dat zijn toekomst beïnvloeden kan en dat soort zaken. En ook om hem zijn eigen keuzes te laten maken, absoluut hem niet (ook niet onbedoeld) dwingen om bijvoorbeeld door te moeten studeren. Misschien is het zelfs het handigst als hij zulke gesprekken voert met derden, want in die periode nam ik vrijwel per definitie niks aan van mijn ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:44
Nyarlathotep schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:15:
Ik snap wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens ;) Voor die kinderen voor wie dit wel geldt is het echt van belang dat er bewust naar gehandeld wordt. Dat betekent niet ineens een volstrekt ándere route/behandeling/acties, maar de bewustwording van wat "is" speelt daarin w.m.b. wel een belangrijke rol.

Ik ben zelf HB, bij mijn oudste (basisschool) is dat inmiddels ook geconstateerd. "Oh, dat is wel een héle hoge score, dan moeten we eens even gaan kijken wat we daarmee kunnen" zei school, terwijl wij hen al jaren probeerden aan te geven dat "een beetje extra van dit en dat" voor hem écht nog geen uitdaging vormde, laat staan een structurele ondersteuning in het ontwikkelen van executieve functies en het overkomen van remmingen en faalangst. Overigens niet als diskwalificatie van de school: er zitten er nog 20-30 in de klas die net zo goed aandacht verdienen.

Voor mij is wel duidelijk dat kinderen met hun eigen uitdagingen (of dat nou AD(H)D, HB, HS of wat dan ook is) wel hun eigen vorm van begeleiding en ondersteuning nodig hebben. Ik kan tegen mijn zoontje heel hard roepen dat hij beter z'n best moet doen en anders niet op de PS mag, maar als de stof/les hem niet motiveert en er "zonder nadenken" doorheen fietst, leert hij daar dus sowieso niks van. Dan moet je dus een ander/uitgebreider/lastiger aanbod verzorgen, anders leert hij ook nooit wat doorzetten is. Dus als ik nu niks doe (met school én thuis) voor hem, kan ik over een paar jaar hetzelfde verhaal typen als TS en krijg ook reacties dat ik strict en strenger moet zijn O-)

Te traag met posten, zie dat @Bartske hetzelfde punt probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Mijn zoon weet niets van dat HS-etiket die mijn vrouw en ik op hem hebben geplakt. Hij weet het dus niet en kan er dus ook geen gebruik van maken, wij gebruiken het niet maar het geeft ons wel houvast hoe met hem om te gaan. Of het zweverig is of niet, het werkt voor ons. We hebben in het verleden zeker professionele begeleiding gehad. het is niet zo dat we het laatste half jaar labeltjes zijn gaan plakken.

Ik vind inzet belangrijker dan resultaat. Ik beloon ook niet snel voor goede resultaten, maar wel op inzet Mijn dochter sport ook op hoog niveau. Onlangs is ze op een NK op de 19e plek ge-eindigd. Het had beter gekund, maar we hebben het gevierd met speciale sportkleding voor haar en een sorbet. De weg naar het resultaat wordt beloond. Ook bij hem doen we het zo. We motiveren zeker wel, maar leggen geen druk op zo hoog mogelijke resultaten, en zeker geen straf op slechte resultaten zoals de mannen boven mij wel hebben ervaren in hun jeugd.

Mijn zoon heeft tot 2 havo allemaal voldoendes gehaald. minimale inzet. Had ik toen al bij moeten sturen? misschien wel. Tot 2 havo was hij een huismusje en was veel online aan het gamen. Tijdens de zomervakantie heeft hij samen met vrienden op pad gaan ontdekt. De omgang met vrienden (en vriendinnen!) heeft zich doorgezet en maakt het ook duidelijker dat zijn prio niet bij school ligt. Het ontwikkelen van sociale contacten juich ik trouwens van harte toe.

[ Voor 13% gewijzigd door 107mb op 08-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
CH4OS schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:01:
[...]
Wat geen limitering moet zijn om hogerop te kunnen komen. Ik denk niet dat je het zo zwart-wit bedoelt, maar een MBO'er kan best prima opwerken naar HBO bijvoorbeeld of zelfs WO. Bijvoorbeeld als HBO werk- en denkniveau (iets wat ik momenteel voor teken, eigenlijk), of echt heeft/doet met een mooie HBO opleiding op zak.
Nee sure, zelfs zonder opleiding kun je het nog ver schoppen. Maar dat is niet de motiverende boodschap die we TS zijn zoon willen meegeven toch?

Voor de meeste jobs opleidingen en rollen is het zijn van een stapelaar geen ramp. Toch heb ik een aantal traineeships gezien waar ik als HAVO HBO WO stapelaar niet eens voor mocht solliciteren. Boercroon was er zo één geloof ik. Die stelde zelfs de eis dat je cijfers van het VWO minimaal een 8 gemiddeld waren.

Mijn punt is vooral om duidelijk te maken aan zo'n puber dat de keuzes die nu gemaakt worden bepaalde bruggen verbranden en dat het een eind omlopen is zonder die bruggen.

[ Voor 8% gewijzigd door HenkEisDS op 08-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HenkEisDS schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:38:
Nee sure, zelfs zonder opleiding kun je het nog ver schoppen. Maar dat is niet de motiverende boodschap die we TS zijn zoon willen meegeven toch?
Wat "we" willen meegeven verschilt van persoon tot persoon, ik heb althans niet het idee dat er 1 (holy grail?) bericht is dat "we" willen/moeten meegeven aan @107mb. Ik denk dat het beter is als er diverse inzichten komen en dat de TS of diens zoon zelf besluiten moet gaan nemen of conclusies moet gaan trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 08-11-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:25:
Mijn zoon weet niets van dat HS-etiket die mijn vrouw en ik op hem hebben geplakt. Hij weet het dus niet en kan er dus ook geen gebruik van maken, wij gebruiken het niet maar het geeft ons wel houvast hoe met hem om te gaan. Of het zweverig is of niet, het werkt voor ons.
Misschien dat een correcte (wetenschappelijk onderbouwde, professionele) diagnose dan nog meer houvast kan geven, klaarblijkelijk werkt de aanpak nu dus niet. :+

[ Voor 12% gewijzigd door kamustra op 08-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
kamustra schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:18:
[...]

Misschien dat een correcte (wetenschappelijk onderbouwde, professionele) diagnose dan nog meer houvast kan geven, klaarblijkelijk werkt de aanpak nu dus niet. :+
Mijn zoon heet geen Nivard, en mijn dochters ook niet Vlinder en Madelief. We doen niet aan bomenknuffelen, tarotkaarten leggen en andere onzin. Ik weet niet waarom je elke keer zo getriggerd wordt en mijn vragen over opvoeding in de zweverige hoek probeert te duwen? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:28:
[...]

Mijn zoon heet geen Nivard, en mijn dochters ook niet Vlinder en Madelief. We doen niet aan bomenknuffelen, tarotkaarten leggen en andere onzin. Ik weet niet waarom je elke keer zo getriggerd wordt en mijn vragen over opvoeding in de zweverige hoek probeert te duwen? ;)
Omdat je geen antwoord geeft op vragen over waarom je AD(H)D uitsluit, of wie dat uitsluit.
Omdat je wel aan zelfdiagnose doet.
Omdat je enerzijds zegt dat die aanpak houvast biedt en werkt, en anderzijds in het topic aangeeft dat het niet werkt.
Je lijkt bijna dogmatisch mogelijkheden uit te sluiten. Daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:25:
Mijn zoon heeft tot 2 havo allemaal voldoendes gehaald. minimale inzet. Had ik toen al bij moeten sturen? misschien wel. Tot 2 havo was hij een huismusje en was veel online aan het gamen. Tijdens de zomervakantie heeft hij samen met vrienden op pad gaan ontdekt. De omgang met vrienden (en vriendinnen!) heeft zich doorgezet en maakt het ook duidelijker dat zijn prio niet bij school ligt. Het ontwikkelen van sociale contacten juich ik trouwens van harte toe.
Is hij ergens tijdens 2 HAVO ook in de pubertijd terecht gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
kamustra schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:29:
[...]
Omdat je geen antwoord geeft op volgende vragen over waarom je AD(H)D uitsluit, of wie dat uitsluit.
Huisarts, jaren geleden
Wij zijn gaan zoeken. Niet fanatiek ofzo, maar afgelopen jaren hebben we ons een en ander afgevraagd, onderzocht, met specialisten gesproken en daardoor zaken kunnen uitsluiten.
Omdat je enerzijds zegt dat die aanpak houvast biedt en werkt, en anderzijds in het topic aangeeft dat het niet werkt.
Die aanpak heeft ons geleerd dat streng straffen bij hem niet helpt. In overleg gaan wel. Verder is er geen 10 geboden van HS waar wij ons aan houden. Verre van dat zelfs. En als die indruk is gewekt, excuses.
Vindt je dat echt? Ik probeer me zo open mogelijk op te stellen en uit de antwoorden die ik krijg probeer ik een richting uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:07
remzor schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:09:
[...]

Dit triggert mij enorm. Kun je uitleggen wat jij onder ‘schools met pubers omgaan’ bedoelt? Als ik alles lees lijkt het mij niet meer dan logisch (en prijzenswaardig!) dat zijn school contact opneemt met jullie en in gesprek wil gaan. De school heeft ook een (wettelijke) plicht in contact te treden met ouders en evt. leerplicht bij teveel verzuim.

Op welke manier gaan ze volgens jou (nog meer) te schools om met pubers? Dat lees ik verder niet terug in je post.
Ik heb de reacties verder niet gelezen overigens, kom net binnenvallen. Wellicht heb je dit al eerder uitgelegd binnen dit topic?
@107mb Zie mijn eerdere vraag: wat doet de school niet goed / te puberaal volgens jou? Wat zou je liever hebben? Wat zegt je zoon hierover? Hoe zou de school volgens jou/jullie moeten/kunnen handelen?

Allemaal zaken die ook te bespreken zijn met de mentor en met school. Nu kwam het voor mij over als afgeven op de school zonder argumentatie, maar zo is het waarschijnlijk niet bedoeld. Ik lees er echter verder niets (meer) over..

Overigens vind ik het goed en ook bewonderenswaardig dat jij je vragen hier zo dropt. Je toont mijns inziens juist wel aan open te staan voor feedback en je komt mij vrij nuchter over. Top :)

[ Voor 7% gewijzigd door remzor op 08-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:07
Zo 1 hebben wij er ook thuis. Is grotendeels de leeftijd, klein deel de vrienden waar ze mee omgaan en tenslotte nog allerlei omgevingsfactoren.

Tussen de 14-16 niets willen doen voor school, steeds vaker spijbelen, met hakken over de sloot naar de 4e (in zijn geval mavo) en afgelopen jaar gezakt voor zijn examen als enige van al die vrienden van hem.
Had Havo/Mavo advies, kan het makkelijk als hij eens iets doet, maar boeit hem niet.

Lekker zuipen en vapen want vrienden doen dat ook, sterker nog een hoop ouders (en zelfs de voetbal vereniging) bieden het aan / maken het mogelijk.
Niet houden aan afspraken en bij straf er stiekem door het dakraam tussen uit knijpen.
Dat soort gedoe.

Veel aangestuurd, maar op een gegeven moment is het simpelweg geworden, dan draag je de gevolgen ook maar.
Na ook gezeik met zijn vader (die vooral heel veel dreigt met alleleir drastische acties, maar puntje bij paaltje niets doet) woont hij nu in principe volledig bij ons en zit die weer enigzins op het "goede" pad.

Heeft iets wat wij hebben geprobeerd qua sturing geholpen? Niet heel erg, behalve dat hij wist waar die aan toe was en dat nu ook grotendeels in ziet.
Had het anders gekund? Niet echt zonder hem op straat te zetten of naar een internaat te sturen oid. (oftewel drastischere maatregelen in reactie op puber gedrag)

Conclusie die we er uit hebben kunnen trekken. Je kan hoog en laag springen, maar uiteindelijk heb je (tenzij je fysiek gaat straffen of uit huis gaat plaatsen) geen poot om op te staan als ze niet mee willen werken.

Blijven zitten kan geen kwaad. Liever op een jonge leeftijd de deksel op de neus krijgen als gevolg van hun acties, dan later als er meer gevolgen aan gaan zitten.
Roken en drinken? Tja, is niet gezond. Kan je eigenlijk alleen maar in adviseren en hopen dat ze luisteren. Als ze het willen doen ze het toch wel al dan niet achter je rug om.

Als het echt een issue is die dieper gaat, schakel dan hulp in van maatschappelijk werk (die vervolgens weer door kunnen zetten naar diverse andere organisaties).
Maar alles komt neer op dat die zelf mee moet willen werken, anders kom je nergens.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kamustra schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:29:
Omdat je geen antwoord geeft op vragen over waarom je AD(H)D uitsluit, of wie dat uitsluit.
Waarom zo hameren op het AD(H)D? Als er aangegeven is dat iemand dat niet heeft, moet dat (voor hier) toch voldoende zijn? Waarom moet het dan allemaal zo uitgekauwd of zelfs soort van bewezen worden hier? Dan gaat er op doordrammen ook zeker niet helpen en wekt dat alleen maar negativiteit voor de sfeer in het topic op. Ik vind het echt jammer dat altijd deze stickers erbij gehaald moeten worden of desnoods "erop" geplakt moeten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 09-11-2023 10:36 ]

Pagina: 1 2 Laatste