Vraag over rechten en advies bij een defecte TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cas.meutstege
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-06 12:30
Mijn vraag

Beste Mede Tweakers,

Ik richt me tot jullie met een vraag over mijn recente ervaring met een defecte televisie en mijn rechten als consument. Op 30 augustus 2019 heb ik een LG-televisie van het model 60UM7100PLB gekocht. Helaas ondervind ik sinds kort problemen met het beeld, waarbij de LED-backlights een blauwe tint vertonen en het de beeldkwaliteit niet tot goede komt.

LG, de fabrikant, stelt voor om de complete backlight LED-module te vervangen. Helaas heeft dit probleem zich ook bij andere gebruikers voorgedaan, wat me doet twijfelen aan de kwaliteit van dit product. Voor deze prijs zal ik niet verwachten dat ze er slechte kwaliteit onderdelen in zouden doen (en al helemaal niet bij LG).

Ik heb echter ook vernomen dat de 'Consumer Rights Act' uit 2015 stelt dat een televisie tot zes jaar na aankoop goed moet blijven functioneren. Als dit niet het geval is, is de verkoper aansprakelijk.

Daarom wil ik graag jullie mening en advies vragen over de volgende stappen. Welke rechten heb ik als consument in deze situatie? Hoe kan ik mijn rechten afdwingen en ervoor zorgen dat mijn televisie gerepareerd of vervangen wordt conform de geldende wetgeving?

Alle hulp en advies zijn welkom, en ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG 60UM7100PLB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://nl.ifixit.com/Ans...eft+alles+een+blauwe+tint

Beste antwoord (via cas.meutstege op 09-11-2023 09:03)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:51
cas.meutstege schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:14:
Mijn vraag

Beste Mede Tweakers,

Ik richt me tot jullie met een vraag over mijn recente ervaring met een defecte televisie en mijn rechten als consument. Op 30 augustus 2019 heb ik een LG-televisie van het model 60UM7100PLB gekocht. Helaas ondervind ik sinds kort problemen met het beeld, waarbij de LED-backlights een blauwe tint vertonen en het de beeldkwaliteit niet tot goede komt.

LG, de fabrikant, stelt voor om de complete backlight LED-module te vervangen. Helaas heeft dit probleem zich ook bij andere gebruikers voorgedaan, wat me doet twijfelen aan de kwaliteit van dit product. Voor deze prijs zal ik niet verwachten dat ze er slechte kwaliteit onderdelen in zouden doen (en al helemaal niet bij LG).
Het zal je verbazen, jouw televisie behoort tot de entry level waarbij LG matige kwaliteit onderdelen gebruikt.
Ik heb echter ook vernomen dat de 'Consumer Rights Act' uit 2015 stelt dat een televisie tot zes jaar na aankoop goed moet blijven functioneren. Als dit niet het geval is, is de verkoper aansprakelijk.
We zitten niet in de UK, in NL gelden er andere regels.
Daarom wil ik graag jullie mening en advies vragen over de volgende stappen. Welke rechten heb ik als consument in deze situatie? Hoe kan ik mijn rechten afdwingen en ervoor zorgen dat mijn televisie gerepareerd of vervangen wordt conform de geldende wetgeving?
Volgens de NL wet heb je recht op een deugdelijk product, van een televisie mag je verwachten dat deze minimaal 6 jaar meegaat. Dit betekent dat jouw televisie momenteel non-conform, de reparatie dient volledig kosteloos te zijn. De winkel mag er ook voor kiezen om een vervangend gelijkwaardig product aan te bieden ipv reparatie.

Wanneer de winkel weigert om het kosteloos op te lossen kun je de koop ontbinden, je hebt dan recht op het volledige aankoopbedrag.

Mocht de winkel nog steeds tegenstribbelen na het ontbinden van de koopovereenkomst is de vervolgstap dagvaarden.

Dat meerdere LG televisies dezelfde issues vertonen maakt jouw zaak sterker, je dient ten alle tijden dit met de verkoper af te handelen aangezien je geen overeenkomst hebt met de fabrikant.

In het shopping forum zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Gezien de TV meer dan 4 jaar oud is, gaat dit nooit kosteloos lukken.
Mogelijk krijg je nog iets aan coulance van LG en daarmee wat korting op je reparatiekosten.
De vraag is hoe de reparatiekosten zich verhouden tot de nieuwprijs en of het nog zin heeft om de reparatie te doen (gezien de economische waarde van de televisie)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat gaat prima kosteloos als de tv normaal gebruikt is.

Er zijn meerdere topics over geweest, lees deze eens door: Blauwe waas op LG televisie van 3,5 jaar oud.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:51
cas.meutstege schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:14:
Mijn vraag

Beste Mede Tweakers,

Het zal je verbazen, jouw televisie behoort tot de entry level waarbij LG matige kwaliteit onderdelen gebruikt.
We zitten niet in de UK, in NL gelden er andere regels.
Volgens de NL wet heb je recht op een deugdelijk product, van een televisie mag je verwachten dat deze minimaal 6 jaar meegaat. Dit betekent dat jouw televisie momenteel non-conform, de reparatie dient volledig kosteloos te zijn. De winkel mag er ook voor kiezen om een vervangend gelijkwaardig product aan te bieden ipv reparatie.

Wanneer de winkel weigert om het kosteloos op te lossen kun je de koop ontbinden, je hebt dan recht op het volledige aankoopbedrag.

Mocht de winkel nog steeds tegenstribbelen na het ontbinden van de koopovereenkomst is de vervolgstap dagvaarden.

Dat meerdere LG televisies dezelfde issues vertonen maakt jouw zaak sterker, je dient ten alle tijden dit met de verkoper af te handelen aangezien je geen overeenkomst hebt met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@cas.meutstege Dit soort zaken bespreken we in Shopping forum. Je kunt daar tevens diverse soortgelijke topics vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:49:
[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe duur de tv kosten.
Als die meer dan €1000 was dan heb je inderdaad recht op 6 jaar.
Ik gok erop dat deze rond de 600 a 800 heeft gekost dus dat zou betekenen 5 jaar en dus inderdaad recht op bovenstaande.

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die lijst is vaker aangehaald en ontkracht.

De aankoopprijs kan iets bepalen in de verwachte levensduur, het hoeft niet het enige te zijn.
Er zijn vele variabelen die meetellen (bijv. beloftes van de leverancier, uitspraken van CEOs van de TV fabrikanten, levensduur van andere TVs) het gaat dus om het gehele plaatje.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 10:59
Letop dat je voor eventuele claims bij de verkopende partij moet zijn. Dus niet speciaal bij LG, tenzij je deze via hen hebt aangeschaft.
Pagina: 1