Blauwe waas op LG televisie van 3,5 jaar oud.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Een paar maanden terug begon onze televisie wat blauwe vlekken te vertonen, deze zag je eigenlijk alleen maar wanneer de tv een heel licht beeld vertoonde, maar daar had je bij normaal gebruik niet veel last van.

De laatste weken heeft het probleem zich echter rap uitgebreid en heeft bijna heel het scherm een blauwe gloed.

Via Google ben ik er achter gekomen dat het een bekend probleem is en dat de oorzaak de slechte kwaliteit van de backlight leds is, waardoor ze verbranden/verkleuren.

Ik heb hiermee vorige week contact gezocht met LG, maar na wat extra vragen van hun kant lieten ze niks meer horen. Begin deze week gevraagd naar de status, maar ook daar werd niet meer op gereageerd. Vandaag nogmaals contact opgenomen via de chat en een uur later kreeg ik in eens via een 3e partij een voorstel tot reparatie (CE Repair). Ze vragen 323 euro voor de reparatie (119 arbeid, 69 materiaal, 25 behandelingskosten, 53 transport en dan nog btw).

Ik vraag me af of dit een normale gang van zaken is? De enorm blauwe gloed verhinderd normaal gebruik en voor een tv met een adviesprijs van 1799 euro vind ik 3,5 jaar toch vrij kort.

Iemand nog advies of ik nog kans maak om de kosten van de reparatie te verlagen? Of is dit iets wat ik maar te accepteren heb?

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig je HDMI kabel naar je decoder al eens vervangen door een andere, of een andere HDMI input geprobeerd? Weet ook niet of er een receiver tussen zit die mogelijk van invloed kan zijn? Wellicht is de boosdoener niet je TV, maar das zonder glazen bol nu lastig te zeggen ;)

Verder: je TV was destijds 1800 euro, maar vergelijkbaar koop je nu voor ca 500 of minder nieuw. Hoe duurder de TV, hoe sneller je hem afschrijft natuurlijk.
Qua reparatie houdt dat niet over qua kosten/baten, maar ze vragen wel behoorlijk wat, en dat zit hem ook in de handling en transport. Als jij een evt reparatie prijs kunt drukken door bijvoorbeeld lokaal een reparateur te vinden, is het mogelijk nog rendabel om daar voor te gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
De blauwe gloed is op alles (directe tv via apps, ps5, laptop, etc).

Dat een tv snel afschrijft ben ik het helemaal mee eens, het gaat er mij om dat na 3 jaar al de eerste problemen begonnen en nu na 3,5 jaar het zo erg is, dat hij gewoon niet meer normaal bruikbaar is. Mijn verwachting was dat de tv toch wel minimaal 5-6 jaar bruikbaar moet zijn. Dan is het wel erg makkelijk van LG om de volledige discussie uit de weg te gaan en mij gewoon een reparatie via een externe partij te sturen (met de opmerking dat ik binnen 7 dagen moet beslissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De marge op massaproductie is heel beperkt, dus doen ze wat ze wettelijk verplicht zijn (en niet meer dan dat). Wat is je probleem met binnen 7 dagen beslissen? Hij is stuk buiten de garantie, ze bieden je een oplossing (die niet in lijn met je eigen verwachting of hoop is), klaar.

Verder zou je je ook af kunnen vragen waarom je pas na een half jaar aan de bel trekt. Dan was het ook niet zo heel erg toch?

Last: gemiddeld is een TV prima 5 a 6 jaar bruikbaar. Dan heb je ze dus ook van 3 of 9 jaar. Jij hebt toevallig die van 3 getroffen ;)

Sidenote: dit soort perikelen is niet uniek bij LG, dat zie je bij alle producenten. Mocht je iets anders kopen, realiseer je dat dan ook. Garantie verlopen: goed zolang het goed gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je tv mag wel wat langer meegaan. Als consument mag je dat ook verwachten voor dat geld.

Hierboven word vooral over garantie gesproken, de magische woorden in dit geval zijn "non conformiteit"

Daarmee kun je aankloppen bij de verkoper, zij mogen zorgen dat je tv (indien normaal gebruikt) kostenloos vervangen of gerepareerd wordt.
Willen ze daar niet aan, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugeisen. Dat betekent dus het originele bedrag terug.

Waarschijnlij past dit topic meer thuis in het shopping forum.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-reparatie

Niet dat ik alles wat de CB maar klakkeloos overneem maar in andere topics hier over reparatie na garantieperiode zul je vaak hetzelfde zien, dat de tv niet de verwachte levensduur heeft behaald en dat het op zijn minst redelijk en billijk is dat een deel van de kosten voor rekening van de verkoper is.

De verkoper moet je overigens ook bij zijn, niet bij LG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Bedankt voor de tips. Ik zal eens met de verkopende partij contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ter info, hier een zelfde soort situatie:
(Bijna) 3 jaar oude televisie defect, wat zijn m'n rechten?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Garantie/coulance is meer iets voor Shopping Forum: TB > SF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Over televisies met technische problemen zijn ondertussen meerdere topics aangemaakt.

Ik zou je willen aanraden die topics volledig door te nemen, waaronder het topic van deze Tweaker:

davasch in "Tv kapot net buiten fabrieksgarantie"

En het bijbehorende vonnis:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBZWB:2022:7684

Het komt erop neer dat je moet onderbouwen dat de televisie non-conform was, de verkoper (dus waarschijnlijk niet de fabrikant) de televisie kosteloos moet herstellen of vervangen en als de verkoper dat weigert je de verkoper moet dagvaarden.

Of je vervolgens gelijk krijgt van een rechter hangt van de omstandigheden van het geval af. In bovenstaande voorbeeld hielp bijvoorbeeld mee dat de fabrikant reclame had gemaakt over een minimum aantal te verwachten branduren. Je kunt daar ook een verkoper aan houden.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmania
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-04-2023
Hier ook een lg met een waas, na een pixel refresh was de waas weg.

Bij ons kwam de waas door zonlicht op het scherm.
Maar goed de ene waas is de andere niet.
Pagina: 1