Toon posts:

(Bijna) 3 jaar oude televisie defect, wat zijn m'n rechten?

Pagina: 1
Acties:

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 20:13
Goedeavond,

Ik heb 2 jaar en 9 mnd geleden een samsung tv gekocht 4k 65 inch.

In de garantie periode (2 jaar ) knetterde steeds vaker de behuizing? of iets in de tv.
hierop winkel gemaild en gebeld.

Die stuurde een monteur langs van een repair center? op aansturing van de winkel.
Deze vertelde kan geen kwaad.. misschien iets wat uitzet.

afijn, nu al 3 maanden last van vage strepen en als de stroom eraf gaat werkt het weer enkele dagen.

winkel gemaild, en wilt door Samsung een monteur sturen voor nieuwe lcd erin? en gaf aan waarschijnlijk doet Samsung aan coulance, dus ze nemen misschien wel x procent voor hun rekening.

Maar heb ik hier geen recht op een kosteloos herstel? door de winkel waar ik hem heb gekocht, gezien een tv niet met 2 jaar en 9 maanden kapot hoort te gaan?

En als in de garantie periode problemen heb gemeld.

Ik heb op consumentenbond gekeken, en op google en diverse topics maar kom niet overal eruit wat nou mijn rechten of verwachtingen mogen zijn.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Ik heb de titel verduidelijkt, zodat niet alleen de tv-naam erin staat.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• tattooboy1985
Yorinn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:56:
[mbr] Ik heb de titel verduidelijkt, zodat niet alleen de tv-naam erin staat. [/]
dank u voor het meedenken/aanpassen

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Type? Verwachte levensduur van hardware is afhankelijk van de aanschafprijs met het idee dat duurdere modellen langer mee dienen te gaan. Alleen resolutie en formaat zegt niets. Nu kan het een budget Samsung TV zijn of een high(er) end model.

Qua hoe het zit met dat je in de garantieperiode reeds aanspraak hebt gemaakt (en verder niets mee gedaan hebt), geen idee. Ik moet zeggen dat ik de term "knetteren" ook niet vind passen bij iets wat uitzet. Dat laatste zou ik "kraken" noemen, electronica knettert.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• tattooboy1985
FeaR schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Type? Verwachte levensduur van hardware is afhankelijk van de aanschafprijs met het idee dat duurdere modellen langer mee dienen te gaan. Alleen resolutie en formaat zegt niets. Nu kan het een budget Samsung TV zijn of een high(er) end model.

Qua hoe het zit met dat je in de garantieperiode reeds aanspraak hebt gemaakt (en verder niets mee gedaan hebt), geen idee. Ik moet zeggen dat ik de term "knetteren" ook niet vind passen bij iets wat uitzet. Dat laatste zou ik "kraken" noemen, electronica knettert.
Samsung TV 65" UE65TU7070SXXN Niet de duurste kocht hem bij de winkel voor 799

Maar in de garantie werd het knetteren door winkel en door samsung afgedaan als kan geen kwaad, en het is uitzetten van de bezel plastic.

Nu buiten de garantie van 2 jaar strepen door het beeld.

Verkoper praat over coulance samsung en dat een tv zeker 5 tot 8 jaar verwacht mee te gaan

[Voor 4% gewijzigd door tattooboy1985 op 15-03-2023 22:25]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik ga ervan uit dat je een consument bent (niet zakelijk) en dat je de tv normaal hebt gebruikt. Het is mij niet duidelijk of het knetteren te maken heeft met het defect, maar in beide gevallen moet de winkel de tv kosteloos repareren.

beschermheer van het consumentenrecht

• tattooboy1985
fopjurist schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:28:
Ik ga ervan uit dat je een consument bent (niet zakelijk) en dat je de tv normaal hebt gebruikt. Het is mij niet duidelijk of het knetteren te maken heeft met het defect, maar in beide gevallen moet de winkel de tv kosteloos repareren.
Consument en normaal gebruik.

Winkel zegt alleen ik heb het doorgezet naar samsung en hoop op coulance en jij zal x deel zelf moeten betalen.

Maar ik mag toch een deugelijk product verwachten?

Bedankt voor uw antwoord👌🏻

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

tattooboy1985 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:37:
[...]

Consument en normaal gebruik.

Winkel zegt alleen ik heb het doorgezet naar samsung en hoop op coulance en jij zal x deel zelf moeten betalen.

Maar ik mag toch een deugelijk product verwachten?

Bedankt voor uw antwoord👌🏻
Je kunt de winkel een bericht sturen dat als de televisie niet conform is, dat je verwacht dat de reparatie kosteloos is, en kijken wat ze daarop antwoorden.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:19
Zie de overheidspagina over "Garanties op product". Hierin wordt verwezen naar 'Consuwijzer'.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.
----

Als je de links uit die tekst volgt kom je op:
Recht op gratis reparatie of vervanging

Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Of gaat het product na een reparatie opnieuw kapot? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht. De rechten hebt u namelijk volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie'.

Vraag de verkoper dan om uw product te repareren of te vervangen. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Voorbeeldbrief - Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product

U mag er niet te veel last van hebben
De verkoper moet het probleem binnen een bepaalde tijd oplossen. U mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.

U hoeft niet te betalen
U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
Hoelang moet een product meegaan?
Zolang u mag verwachten

De 'wettelijke garantie' heeft geen vaste duur. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. Hoe lang hebt u dan wettelijke garantie? De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. De wettelijke garantietermijn hangt dus af van wat u mag verwachten van uw product.

Wat mag u verwachten? Dat hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Bijvoorbeeld:

de prijs
het soort product
Is het product nieuw of tweedehands
het soort winkel
wat de verkoper gezegd heeft over het product
de informatie in een folder of website of een reclame-uiting van de fabrikant, of op de verpakking

Van een tweedehands product of een showmodel kunt u bijvoorbeeld minder van verwachten dan van een nieuw product. En van een dure laptop kunt u bijvoorbeeld verwachten dat hij langer mee gaat dan een goedkope.

Maar is een product afgeprijsd? Dan hoeft u er niet gelijk minder van te verwachten. Want de kwaliteit van afgeprijsde producten moet ook gewoon goed zijn. Behalve als de verkoper korting geeft omdat er iets niet goed is aan het product. Bijvoorbeeld omdat er een knoop af is of een vlek op zit. Dan moet de verkoper dat van tevoren aan u vertellen. En vragen of u daarmee akkoord gaat als u het koopt. U kunt daar dan niet over klagen na de koop. Want u wist dat u het product kocht met dat probleem.
Voorbeeld

U koopt een goedkope tweedehands auto. De verkoper vertelde dat de auto oud is en hij er niet voor kan instaan dat alles nog goed werkt. Daarom is de auto goedkoop. U koos ervoor de auto toch te kopen. U hebt dan minder snel recht op een kosteloze reparatie of vervanging als de auto snel kapot gaat. Dat kon u verwachten.

U koopt een tablet. Vele jaren werkt de tablet goed en krijgt die updates. Maar daarna merkt u dat steeds meer apps niet werken op die tablet. U kunt ze niet meer updaten, want het besturingssysteem is te oud. U kunt de tablet dus niet meer gebruiken zoals u wenst. Maar na vele jaren kunt u dat redelijkerwijs verwachten.

Tip
De branchevereniging Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI) heeft tabel met de gemiddelde verwachte gebruiksduur van veel apparaten. De tabel geeft geen wettelijke garantietermijnen. Het is een hulpmiddel. Gebruik de duur uit die tabel dus samen met alle andere eigenschappen van uw product. En maak een inschatting van hoe lang uw product mee moet gaan.
Praktisch betekent dit, dat de overheid indirect (via verwijzingen) aangeeft dat je recht hebt op de volgende (verwachtte) levensduur van televisies volgens deze tabel:

Persoonlijk lijkt mij het beste om de volgende stappen te ondernemen (alhoewel hiervoor onderbouwing ontbreekt, dit is mijn persoonlijke voorkeur, geen juridisch advies):

Probeer eerst een schappelijk bericht terug te sturen en aan te geven dat je een langere levensduur had verwacht. (Niet meteen gaan gooien met "Ik heb recht op ...")

Mochten ze daar niet op happen, zou ik pas deze feiten naar ze gaan gooien, wellicht i.c.m. de voorbeeldbrief waar naar verwezen wordt.

Als ze dan nog alle verantwoordelijkheid ontkennen, kun je ze in gebreke stellen (maar het is wel belangrijk dat je eerst geprobeerd hebt om er samen uit te komen).

Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt, is dat ook het moment om die erbij te betrekken.

Ik geloof dat je in je recht staat, maar ik geloof ook dat het soms een beste tijd kan duren voordat je dat recht ook daadwerkelijk krijgt.
Bij sommige (web-)winkels is het heel lastig om te krijgen waar je recht op hebt, maar dat is geen reden om het op te geven.
(Als ze echt heel moeilijk doen, zou ik na het gehele proces ook een klacht indienen.)

Als dit het je allemaal niet waard is; een nieuwe TV kopen bij een partij die je wel vertrouwt.
Bonuspunten als je tijdens de koop vraagt en schriftelijk opneemt wat de verwachtte levensduur is; en verwachtte tijd van softwareondersteuning.

[Voor 13% gewijzigd door FuaZe op 16-03-2023 07:15]

• tattooboy1985
FuaZe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 07:00:
Zie de overheidspagina over "Garanties op product". Hierin wordt verwezen naar 'Consuwijzer'.

Harstikke bedankt ik heb een nette email verstuurd waarin ik het aangeef, en dat ik verwacht dat er een kostenloze reparatie komt
[...]

[...]

----

Als je de links uit die tekst volgt kom je op:

[...]

[...]

Praktisch betekent dit, dat de overheid indirect (via verwijzingen) aangeeft dat je recht hebt op de volgende (verwachtte) levensduur van televisies volgens deze tabel:

[Afbeelding]

Persoonlijk lijkt mij het beste om de volgende stappen te ondernemen (alhoewel hiervoor onderbouwing ontbreekt, dit is mijn persoonlijke voorkeur, geen juridisch advies):

Probeer eerst een schappelijk bericht terug te sturen en aan te geven dat je een langere levensduur had verwacht. (Niet meteen gaan gooien met "Ik heb recht op ...")

Mochten ze daar niet op happen, zou ik pas deze feiten naar ze gaan gooien, wellicht i.c.m. de voorbeeldbrief waar naar verwezen wordt.

Als ze dan nog alle verantwoordelijkheid ontkennen, kun je ze in gebreke stellen (maar het is wel belangrijk dat je eerst geprobeerd hebt om er samen uit te komen).

Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt, is dat ook het moment om die erbij te betrekken.

Ik geloof dat je in je recht staat, maar ik geloof ook dat het soms een beste tijd kan duren voordat je dat recht ook daadwerkelijk krijgt.
Bij sommige (web-)winkels is het heel lastig om te krijgen waar je recht op hebt, maar dat is geen reden om het op te geven.
(Als ze echt heel moeilijk doen, zou ik na het gehele proces ook een klacht indienen.)

Als dit het je allemaal niet waard is; een nieuwe TV kopen bij een partij die je wel vertrouwt.
Bonuspunten als je tijdens de koop vraagt en schriftelijk opneemt wat de verwachtte levensduur is; en verwachtte tijd van softwareondersteuning.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-06 17:07

Praktisch betekent dit, dat de overheid indirect (via verwijzingen) aangeeft dat je recht hebt op de volgende (verwachtte) levensduur gebruiksduur van televisies volgens deze tabel:
Kleine wijziging in jouw tekst met betrekking tot de omschrijving van het lijstje, maar wel essentieel in het feit dat Techniek Nederland het voor hun leden zo gunstig mogelijk wil maken en de consument wil afschepen met een dode mus. De gebruiksduur is een combinatie van meerdere factoren zoals modegevoeligheid en technische ontwikkeling en waabij technische levensduur (waar het bij conformiteit om gaat) zo veel mogelijk ondergeschikt wordt gehouden in vergelijking met de andere factoren.

Kort gezegd, een conform product mag niet in z'n technische levensduur kapot gaan.

• FuaZe
il-Principe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Kleine wijziging in jouw tekst met betrekking tot de omschrijving van het lijstje, maar wel essentieel in het feit dat Techniek Nederland het voor hun leden zo gunstig mogelijk wil maken en de consument wil afschepen met een dode mus. De gebruiksduur is een combinatie van meerdere factoren zoals modegevoeligheid en technische ontwikkeling en waabij technische levensduur (waar het bij conformiteit om gaat) zo veel mogelijk ondergeschikt wordt gehouden in vergelijking met de andere factoren.

Kort gezegd, een conform product mag niet in z'n technische levensduur kapot gaan.
De verwachtte levensduur zal dan in alle gevallen hoger liggen dan de gebruiksduur?

Je kunt in ieder geval verwachten dat hij niet kapot gaat binnen de verwachtte gebruiksduur.
Dat een product na de verwachtte gebruiksduur ook nog zou moeten werken is een andere discussie, die wat lastiger te onderbouwen is.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt:
https://www.degeschillenc...-herstel-door-ondernemer/

"Verwachtte economische levensduur van een TV is 7 jaar. De resterende levensduur zal, uitgaande van de aankoopdatum, nog vierenhalf jaar zijn."

Dus in theorie mag je TV niet eens binnen 10 jaar kapot gaan :D

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[Afbeelding]
Belangrijk hierbij op te merken dat de tabel geen wettelijke status heeft. Je kunt hem in deze situatie noemen omdat het defect volgens deze tabel binnen de verwachte gebruiksduur valt, maar dat betekent niet automatisch dat de winkel het defect kosteloos moet verhelpen. Omgekeerd zit je niet automatisch zonder rechten als de tv ouder is dan wat er in de tabel staat.
FuaZe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:49:
[...]

De verwachtte levensduur zal dan in alle gevallen hoger liggen dan de gebruiksduur?

Je kunt in ieder geval verwachten dat hij niet kapot gaat binnen de verwachtte gebruiksduur.
Dat een product na de verwachtte gebruiksduur ook nog zou moeten werken is een andere discussie, die wat lastiger te onderbouwen is.
Zulke algemene uitspraken kun je niet doen. Het hangt af van de aard van het defect of de tv conform is.

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik zou niet teveel op Samsung rekenen die staan niet bekend vanwege hun goede garantie afwikkeling.
Je hebt daar in principe ook niets met te maken, de verkoper is je aanspreekpunt en die mag het verder met de fabrikant regelen.

• FuaZe
fopjurist schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Belangrijk hierbij op te merken dat de tabel geen wettelijke status heeft. Je kunt hem in deze situatie noemen omdat het defect volgens deze tabel binnen de verwachte gebruiksduur valt, maar dat betekent niet automatisch dat de winkel het defect kosteloos moet verhelpen. Omgekeerd zit je niet automatisch zonder rechten als de tv ouder is dan wat er in de tabel staat.
Dan een klacht bij ACM indienen, die brancheafspraken doen ze toch ook niet voor niets?
Daarnaast is ACM door de overheid aangesteld om dit soort zaken te definiëren?
fopjurist schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:41:
[...]
Zulke algemene uitspraken kun je niet doen. Het hangt af van de aard van het defect of de tv conform is.
Ja, slijtage is uitgesloten, wellicht ook dode pixels.

Maar als de TV geen beeld meer geeft, kun je het niet meer gebruiken als TV.

Natuurlijk, ik kan niet garanderen wat de uitspraak van een rechter zou zijn.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik vindt dat hij in zijn recht staat.

En dat ik vindt dat de houding van leveranciers op het randje van crimineel zit; door een kutproduct te leveren, daarna alle verantwoordelijkheid te ontkennen, wetende dat de klant waarschijnlijk wel recht heeft op vervanging, maar een groot gedeelte van de klanten toch opgeeft als het te veel moeite kost.

• tattooboy1985
Winkel gesproken vermoedelijk krijg ik niet meer dan 100 eigen kosten en anders lost hij het op.

Moet wachten op monteur

• tattooboy1985
Volgens winkel een verhaal toen ik hem kocht was het unitivin? En nu consumentenbond regelgeving veranderd.

Maar ongeacht hij gaat het oplossen, en mijn kosten bedragen niet meer dan 100 euro zei die anders ging hij het uitvechten met samsung.

Indien geen onderdelen meer te krijgen, wat hij niet verwacht maar hij melde het wel.

Dan krijg je vergoeding minus afschrijving van de leeftijd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:49
tattooboy1985 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:42:
Volgens winkel een verhaal toen ik hem kocht was het unitivin? En nu consumentenbond regelgeving veranderd.

Maar ongeacht hij gaat het oplossen, en mijn kosten bedragen niet meer dan 100 euro zei die anders ging hij het uitvechten met samsung.

Indien geen onderdelen meer te krijgen, wat hij niet verwacht maar hij melde het wel.

Dan krijg je vergoeding minus afschrijving van de leeftijd.
Winkels gebruiken een tabel van Uneto VNI, tegenwoordig Techniek Nederland. Die stelt aankoopbedragen en een verwachte levensduur.

Wat Techniek Nederland ook beweert is dat je afschrijving betaalt en zelf opdraait voor een deel van de kosten bij reparatie.
Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product, als die televisie na 2 jaar en 9 maand kapot gaat heb je gewoon recht op gratis herstel. Samsung zal je dat niet geven vanwege verlopen fabrieksgarantie, de winkel zal dat moeten vergoeden. Ook bij ontbinding van de overeenkomst omdat het niet te repareren is heb je recht op je aankoopbedrag retour.

• tattooboy1985
Nadat ik telefonisch contact met winkelier heb gehad, het weekend gemaild dat ik mij beroep op de wettelijke garantie, en geen kosten wil wegens ondeugdelijk product.

hij gaf aan toen u hem kocht in 202 waren er andere regels van toepassing, heb gezegd wettelijke garantie bestaat al langer.

Morgen kan ik hem zelf brengen voor onderzoek bij de winkel, en krijg een oudere leen tv mee.
Hij gaf aan te kijken hoe die mij ermee kon helpen.

Heb wel aangegeven vreemd want vorige week gaf u aan geen reparaties aan samsung tv te mogen doen, en nu ineens wel.
Antwoordt hierop was dat die het niet onder garantie mocht doen.

Morgen wat fotos maken dat de tv 0 beschadigingen heeft en dan breng ik hem erheen:)

Ben benieuwd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
tattooboy1985 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:00:
hij gaf aan toen u hem kocht in 202 waren er andere regels van toepassing, heb gezegd wettelijke garantie bestaat al langer.
Wellicht doelt de verkoper op art. 7:21 lid 7 BW, want lid 7 is inderdaad pas sinds 27 april 2022 van kracht. Maar het is een codificatie van het Quelle arrest, zoals ook duidelijk staat uitgelegd in de memorie van toelichting bij art. 7:21 lid 7 BW:
(...) De consument kan niet worden verplicht een «gebruiksvergoeding» te betalen bij vervanging van een non-conform exemplaar voor het gebruik van het non-conforme exemplaar (overweging 57 bij de richtlijn verkoop goederen). Ook dit wordt geregeld in artikel 7:21 lid 7. Artikel 14, leden 2 en 3, richtlijn verkoop goederen kan worden gezien als een codificatie van het Quelle-arrest waarin is bepaald dat het Europees consumentenrecht niet toestaat dat een verkoper een vergoeding mag vragen van een consument voor reparatie of vervanging van een gebrekkige zaak.
Kamerstukken II 2020/21, 35734, nr. 3, p. 36 (MvT)

Dat arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie staat hier en werd in 2008 gepubliceerd:

HvJ EG 17 april 2008, C-404/06, ECLI:EU:C:2008:231, NJ 2008/382

Met andere woorden, het verbod om een verbruiksvergoeding te rekenen staat weliswaar nu pas concreet in de wet, maar je kon als consument al veel langer een beroep doen op het Quelle arrest als de zaak inderdaad non-conform blijkt te zijn. In de woorden van het Hof (punt 41):
41 Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
En kosteloos herstel stond natuurlijk ook al in art. 7:21 lid 2 BW (oud) voor 27 april 2022.

• tattooboy1985
Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Wellicht doelt de verkoper op art. 7:21 lid 7 BW, want lid 7 is inderdaad pas sinds 27 april 2022 van kracht. Maar het is een codificatie van het Quelle arrest, zoals ook duidelijk staat uitgelegd in de memorie van toelichting bij art. 7:21 lid 7 BW:

[...]

Kamerstukken II 2020/21, 35734, nr. 3, p. 36 (MvT)

Super bedanktt, ik heb extra informatie achter de hand nu:)
makkelijk is het niet, maar zal uiteraard alles posten hier.

Dat arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie staat hier en werd in 2008 gepubliceerd:

HvJ EG 17 april 2008, C-404/06, ECLI:EU:C:2008:231, NJ 2008/382

Met andere woorden, het verbod om een verbruiksvergoeding te rekenen staat weliswaar nu pas concreet in de wet, maar je kon als consument al veel langer een beroep doen op het Quelle arrest als de zaak inderdaad non-conform blijkt te zijn. In de woorden van het Hof (punt 41):

[...]

• tattooboy1985
Tv dinsdag zelf
Bij winkel gebracht.

Zou hem nakijken, nu mail ce repair over coulance en dat ik 55 procent krijg

Reparatie kosten 350 euro incl btw

En eventuele onderdelen

Winkel gebeld eigenaar is vrij

• tattooboy1985
Ben het hier niet mee eens, heb gezegd ik wil geen kosten maar een conform product.

Ook al in de garantie knetteren gemeld en toen was er zogezegd niks aan de hand .

Ga het zien, anders koop ongedaan maken tegen volledige aankoop bedrag?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:49
tattooboy1985 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:11:
Ben het hier niet mee eens, heb gezegd ik wil geen kosten maar een conform product.

Ook al in de garantie knetteren gemeld en toen was er zogezegd niks aan de hand .

Ga het zien, anders koop ongedaan maken tegen volledige aankoop bedrag?
Geen kosten idd. Daarnaast al eerder gemeld binnen de garantietermijn en toen afgewimpeld door ondernemer.

Als ondernemer niet meewerkt heb je idd recht om de overeenkomst te ontbinden omdat je geen conform product hebt gekregen. Je hebt dan recht op het volledige aankoopbedrag.

• tattooboy1985
Verkoper wilde ce repair inschakelen.

Ik gaf aan prima op uw kosten, daarop zei die breng de tv bij ons dan gaan we ons best voor je doen.

Uiteindelijk schijnt die nu alsnog bij ce repair te staan, en kreeg ik een kosten opgaaf en dat 55 procent voor mij zou komen. A 315 euro incl btw

Dit vind ik niet akkoord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:11
tattooboy1985 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:59:
Verkoper wilde ce repair inschakelen.

Ik gaf aan prima op uw kosten, daarop zei die breng de tv bij ons dan gaan we ons best voor je doen.

Uiteindelijk schijnt die nu alsnog bij ce repair te staan, en kreeg ik een kosten opgaaf en dat 55 procent voor mij zou komen. A 315 euro incl btw

Dit vind ik niet akkoord
We zijn inmiddels anderhalve maand verder. Wat is de status?

• tattooboy1985
Met veel moeite is die nagekeken, nadat samsung zei dat die niet meer gemaakt kon worden.

Heb ik hem vorige week terug gehad en was een flatbed kabel.

Dus reparatie was eenvoudig, winkel schreef uiteindelijk geen kosten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChokingHazard
tattooboy1985 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:09:
Met veel moeite is die nagekeken, nadat samsung zei dat die niet meer gemaakt kon worden.

Heb ik hem vorige week terug gehad en was een flatbed kabel.

Dus reparatie was eenvoudig, winkel schreef uiteindelijk geen kosten
Bedankt, dat geeft me een klein beetje meer hoop voor mijn eigen situatie. Mijn TV is namelijk ook kapot gegaan na 3,5 jaar.

• tattooboy1985
ChokingHazard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Bedankt, dat geeft me een klein beetje meer hoop voor mijn eigen situatie. Mijn TV is namelijk ook kapot gegaan na 3,5 jaar.
Blijven doorzetten dat is belangrijkste en niet onder de tafel laten lullen door de verkopende partij.

Is het ook samsung?

• ChokingHazard
tattooboy1985 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Blijven doorzetten dat is belangrijkste en niet onder de tafel laten lullen door de verkopende partij.

Is het ook samsung?
Jep. Maar ben nog op zoek naar de bon. Die kan ik om een of andere reden ook nergens in mijn account vinden. Ook geen mail. De bestelling van de tv was sowieso al drama destijds. Zodra ik de bon heb (of in ieder geval iets waardoor ik kan bewijzen wanneer en waar ik de tv heb gekocht) ga ik er eens mee aan de slag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee