Zie de
overheidspagina over "Garanties op product". Hierin wordt verwezen naar 'Consuwijzer'.
U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.
----
Als je de links uit die tekst volgt kom je op:
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Of gaat het product na een reparatie opnieuw kapot? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht. De rechten hebt u namelijk volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie'.
Vraag de verkoper dan om uw product te repareren of te vervangen. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Voorbeeldbrief - Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product
U mag er niet te veel last van hebben
De verkoper moet het probleem binnen een bepaalde tijd oplossen. U mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.
U hoeft niet te betalen
U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
Hoelang moet een product meegaan?
Zolang u mag verwachten
De 'wettelijke garantie' heeft geen vaste duur. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. Hoe lang hebt u dan wettelijke garantie? De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. De wettelijke garantietermijn hangt dus af van wat u mag verwachten van uw product.
Wat mag u verwachten? Dat hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Bijvoorbeeld:
de prijs
het soort product
Is het product nieuw of tweedehands
het soort winkel
wat de verkoper gezegd heeft over het product
de informatie in een folder of website of een reclame-uiting van de fabrikant, of op de verpakking
Van een tweedehands product of een showmodel kunt u bijvoorbeeld minder van verwachten dan van een nieuw product. En van een dure laptop kunt u bijvoorbeeld verwachten dat hij langer mee gaat dan een goedkope.
Maar is een product afgeprijsd? Dan hoeft u er niet gelijk minder van te verwachten. Want de kwaliteit van afgeprijsde producten moet ook gewoon goed zijn. Behalve als de verkoper korting geeft omdat er iets niet goed is aan het product. Bijvoorbeeld omdat er een knoop af is of een vlek op zit. Dan moet de verkoper dat van tevoren aan u vertellen. En vragen of u daarmee akkoord gaat als u het koopt. U kunt daar dan niet over klagen na de koop. Want u wist dat u het product kocht met dat probleem.
Voorbeeld
U koopt een goedkope tweedehands auto. De verkoper vertelde dat de auto oud is en hij er niet voor kan instaan dat alles nog goed werkt. Daarom is de auto goedkoop. U koos ervoor de auto toch te kopen. U hebt dan minder snel recht op een kosteloze reparatie of vervanging als de auto snel kapot gaat. Dat kon u verwachten.
U koopt een tablet. Vele jaren werkt de tablet goed en krijgt die updates. Maar daarna merkt u dat steeds meer apps niet werken op die tablet. U kunt ze niet meer updaten, want het besturingssysteem is te oud. U kunt de tablet dus niet meer gebruiken zoals u wenst. Maar na vele jaren kunt u dat redelijkerwijs verwachten.
Tip
De branchevereniging Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI) heeft
tabel met de gemiddelde verwachte gebruiksduur
van veel apparaten. De tabel geeft geen wettelijke garantietermijnen. Het is een hulpmiddel. Gebruik de duur uit die tabel dus samen met alle andere eigenschappen van uw product. En maak een inschatting van hoe lang uw product mee moet gaan.
Praktisch betekent dit, dat de overheid indirect (via verwijzingen) aangeeft dat je recht hebt op de volgende (verwachtte) levensduur van televisies volgens deze tabel:
Persoonlijk lijkt mij het beste om de volgende stappen te ondernemen (alhoewel hiervoor onderbouwing ontbreekt, dit is mijn persoonlijke voorkeur, geen juridisch advies):
Probeer eerst een schappelijk bericht terug te sturen en aan te geven dat je een langere levensduur had verwacht. (Niet meteen gaan gooien met "Ik heb recht op ...")
Mochten ze daar niet op happen, zou ik pas deze feiten naar ze gaan gooien, wellicht i.c.m. de voorbeeldbrief waar naar verwezen wordt.
Als ze dan nog alle verantwoordelijkheid ontkennen, kun je ze in gebreke stellen (maar het is wel belangrijk dat je eerst geprobeerd hebt om er samen uit te komen).
Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt, is dat ook het moment om die erbij te betrekken.
Ik geloof dat je in je recht staat, maar ik geloof ook dat het soms een beste tijd kan duren voordat je dat recht ook daadwerkelijk krijgt.
Bij sommige (web-)winkels is het heel lastig om te krijgen waar je recht op hebt, maar dat is geen reden om het op te geven.
(Als ze echt heel moeilijk doen, zou ik na het gehele proces ook een klacht indienen.)
Als dit het je allemaal niet waard is; een nieuwe TV kopen bij een partij die je wel vertrouwt.
Bonuspunten als je tijdens de koop vraagt en schriftelijk opneemt wat de verwachtte levensduur is; en verwachtte tijd van softwareondersteuning.
[
Voor 13% gewijzigd door
Accretion op 16-03-2023 07:15
]