Overstap van Ziggo naar Odido glasvezel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:40
Binnenkort stap ik over van Ziggo naar Odido Glasvezel en komt de monteur de boel aansluiten.

Omdat de wandcontactdoos voor de kabelaansluiting aan de andere kant van mijn huis zit dan de plek waar de glasvezelaansluiting zit ben ik aan het kijken hoe ik dat het beste kan oplossen en of het straks inderdaad zo simpel kan als dat ik nu bedacht had.

Mijn huidige situatie is als volgt. Vlakbij de wandcontactdoos in de woonkamer heb ik de connectbox van Ziggo. Die staat in bridge-modus. Daarachter hangt mijn router (TP-Link Archer AX-50). Vanuit de router gaan er ethernet kabels naar zolder, naar de tv-hoek en naar een Deco M4 in AP-modus. Op de 1e verdieping staan ook nog 2 Decos (draadloos). Op zolder komt de ethernetkabel in een router als switch fungeert en vanuit die router lopen weer 2 ethernetkabels naar verschillende apparaten.

De connectbox zendt dus geen SSID-uit. Mijn router beneden zendt er 2 uit (2,4 en 5 Ghz), de 3 Deco’s zenden ook een apart SSID uit (wel alledrie dezelfde uiteraard) en op zolder zendt de router er net als beneden ook 2 uit (2,4 en 5 Ghz). Nou zou dit misschien qua SSID’s ook allemaal wel wat efficiënter kunnen, maar ik vind het op zich wel prettig te zien op welke wifi ik zit.

Nu naar de toekomstige situatie. Ik wil het eigenlijk allemaal zo houden zonder in de router beneden allemaal veranderingen aan te brengen (indien mogelijk). Ik heb nu alvast 1 ethernetkabel getrokken van de router in de woonkamer naar de meterkast voor het glasvezel modem. Vanuit de meterkast kunnen verder geen andere kabels meer getrokken worden naar zolder of naar andere plekken. Die verdeling (naar de tv, deco en richting zolder) moet dus nog steeds vanaf de router die nu nog achter de connectbox hangt.

Nu las ik alleen dat de Zyxel T-54 (het modem dat in de meterkast komt te hangen) niet in Bridge-modus kan. Ik kan niet zo goed inschatten wat dat betekent voor mijn hoop dat het allemaal zo simpel mogelijk blijft en zoveel mogelijk lijkt op hoe het nu allemaal werkt. Kunnen jullie daar iets over zeggen? Als het op deze manier niet kan, wat zijn dan de opties? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via kadoendra op 25-11-2023 11:04)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:09
Gewoon die AX50 ertussenuit.
Die AX50 is helemaal niks beter dan die Zyxel dus waarom zou je die nog ertussen zetten.
Voordeel daarvan is dat die Zyxel door je provider (on)regelmatig wordt voorzien van de laatste security patches zodat je dat zelf niet hoeft te doen.

Routers van de provider in Bridge mode zetten of ertussen uit laten is enkel zinvol voor mensen die er ruim voldoende verstand van hebben en weten waarom ze dat doen.
En dus niet voor mensen die maar achter de standaard kreten op fora aan hollen van "zet hem in Bridge mode, dat is veel beter!"

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 07-11-2023 14:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de Zyxel T-54 als modem gaat werken heb je geen glas maar DSL besteld :o

Glasvezel (PON) is volledig digitaal dus er is geen sprake van een modem. Bij PON heb je een onderscheid tussen layer 2 (de ONT, vaak 'NTU' genoemd bij installaties) en layer 3 (de Router Gateway). Wat je doet bij een DOCSIS/DSL modemrouter 'in bridge mode' zetten is dat je de layer 3 functionaliteit van dat ding uitzet zodat je direct layer 2 connectiviteit hebt naar je eigen router.

Bij PON is de Zyxel T-54 enkel een layer 3 apparaat - nogal logisch dat je het niet in bridge mode kunt zetten, want dan kun je het net zo goed helemaal loskoppelen en je eigen router direct op de ONT aansluiten. Als je een eigen router wilt gebruiken bij PON is dat dan ook wat je moet doen.

Let op dat je wel wat configuratie behoorlijk anders zal zijn. Bij DOCSIS krijg je in de regel een 'platte' verbinding zonder VLANs. bij PON in de regel een verbinding met meerdere VLANs (aparte netwerken voor telefonie, TV en overige data) en moet je router die instellingen ondersteunen en moet je weten wat in te vullen. Ik weet niet exact hoe dat bij Odido werkt, maar dat is waar je je op moet focussen als je je eigen router wilt gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:44
Wat je kan doen:

- Je laat alles netjes door de monteur aansluiten, inclusief de Zyxel. Als de verbinding werkt, dan:
- Zyxel weer er uit halen.
- Je TP-Link Archer AX-50 aansluiten via die ethernetkabel op de ONT. Configureer VLAN ID 300 voor je Internet verbinding. Verder niets nodig
- Zyxel in de doos bewaren

En er is een topic voor Odido [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Misschien dat er mensen zijn met een vergelijkbare setup

Ik had ook Ziggo Bridge met een eigen router. Het was in feite niet meer dan ethernet kabel van de router ompluggen: uit de connectbox en dan in de ONT, VLAN 300 instellen en klaar. Ik heb nog wel even dubbel ziggo/odido gehad voor de zekerheid.

[ Voor 39% gewijzigd door Kalentum op 07-11-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Misschien had ik er bij moeten zeggen dat ik best een beetje een leek ben op dit gebied (als dat al niet duidelijk was) en dat alles ik wat ik er wel van weet ik zo'n beetje van dit forum heb geplukt.

Als ik beide antwoorden hierboven lees, komt er eigenlijk nog een derde optie op. Als ik mijn eigen router vervang door een switch (of die router gewoon als switch instel, dus DHCP uit), ben ik er dan ook niet gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:44
Ja maar:
Ik wil het eigenlijk allemaal zo houden zonder in de router beneden allemaal veranderingen aan te brengen (indien mogelijk).
Dus dan moet je misschien ook nog prutsen met de instellingen van de Zyxel. En vaak heeft een eigen router meer mogelijkheden dan een router die je van je ISP krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
kadoendra schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:44:
Misschien had ik er bij moeten zeggen dat ik best een beetje een leek ben op dit gebied (als dat al niet duidelijk was) en dat alles ik wat ik er wel van weet ik zo'n beetje van dit forum heb geplukt.

Als ik beide antwoorden hierboven lees, komt er eigenlijk nog een derde optie op. Als ik mijn eigen router vervang door een switch (of die router gewoon als switch instel, dus DHCP uit), ben ik er dan ook niet gewoon?
Ja dat kan. Maar waarom niet de Zyxel er tussen uit? Die heb je helemaal niet nodig. Dus gewoon de netwerkkabel van ONT naar de Archer en daar de juiste instellingen inzetten en klaar. Scheelt ook weer aan stroomverbruik :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon die AX50 ertussenuit.
Die AX50 is helemaal niks beter dan die Zyxel dus waarom zou je die nog ertussen zetten.
Voordeel daarvan is dat die Zyxel door je provider (on)regelmatig wordt voorzien van de laatste security patches zodat je dat zelf niet hoeft te doen.

Routers van de provider in Bridge mode zetten of ertussen uit laten is enkel zinvol voor mensen die er ruim voldoende verstand van hebben en weten waarom ze dat doen.
En dus niet voor mensen die maar achter de standaard kreten op fora aan hollen van "zet hem in Bridge mode, dat is veel beter!"

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 07-11-2023 14:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Een update en een nieuwe vraag:

Inmiddels is de boel aangesloten. De monteur heeft alleen de ONT in de meterkast geplaatst en de Zyxel gewoon in de woonkamer op de plek van mijn oude AX-50. De AX heb ik vervolgens vervangen door een switch.

De router op zolder die ik als switch had ingesteld (DHCP uit, vast ip-adres buiten DHCP range) heb ik nog niet aangepast aan de nieuwe situatie. Hij werkt uiteraard gewoon nog als switch en zendt gewoon de wifi-kanalen uit, maar ik kan er niet meer in. Hij zit immers net met een vast ip-adres in de oude range. (Ziggo is 192.168.0 en Odido 192.168.1

Ik heb net geprobeerd om in de router te komen door alleen de router aan te sluiten op de laptop (dus alleen een kabel van de router naar de laptop) en verder niets. In de hoop dat als ik het oude vaste ip adres invulde ik er in zou komen. Ik weet zeker dat het adres juist is. Ik kom er echter niet in. Ik krijg niet de inlogpagina te zien.

Mijn doel is om er in te komen (zonder te resetten) het IP-adres te veranderen zodat hij in de 192.168.1 komt (en dan buiten de DHCP-range, zodat ik er gewoon weer in kan komen terwijl alles aangesloten is).

Ik doe vast iets heel simpels fout, maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
Even statisch ip instellen als 192.168.0.33 op je laptop, dan inloggen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
laurens0619 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:24:
Even statisch ip instellen als 192.168.0.33 op je laptop, dan inloggen
Ok. Dit deed de truc. Nu zat ik er dus wel in, alleen is het me nog steeds niet gelukt om hem een ander IP-adres te geven. Als ik het goed zie loopt de DHCP range van de Zyxel tot 192.168.1.254.

Als ik de router echter probeer het 192.168.1.255 te geven, krijg ik de foutmelding dat dit een ongeldig adres is. 192.168.1.5 accepteert hij wel, maar nu kan ik hem weer niet benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het hoogste octet van een subnet is gereserveerd als broadcast adres dus xxx.xxx.255 kun je nooit zelf instellen.

Elke dhcp server (dus ook die in die Zyxel router) heeft de mogelijkheid om IP-adressen aan Mac-adressen te koppelen zodat een bepaalt Mac-adres altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Je laat dan het device gewoon op dhcp staan en de dhcp server zorgt ervoor dat hij altijd hetzelfde IP-adres krijgt

Op die manier hebt je nooit dit probleem als je van provider verandert.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Ik probeer het allemaal te begrijpen, maar het is best lastig. Eerder op tweakers kreeg ik namelijk het advies om het op deze manier te doen. Maar waarschijnlijk zijn er meer wegen die naar rome leiden.

Hoe dan ook, ik heb nu blijkbaar zo zitten prutsen dat ik er nu helemaal niet meer in kom. Ik probeer er nu in te komen via 192.168.1.5, maar dat werkt niet. ook niet als ik de adapter op de laptop nu op 192.168.1.33 zet ipv 0.33.

Als ik nogmaals probeer om op het oude adres in te loggen, kom ik er ook niet meer in. (let wel, dit is dus allemaal rechtstreeks op de router met alleen een kabel tussen de router en de laptop) (dus ook niet meer met de adapter op 0.33)

Hij doet het echter wel nog gewoon (als ik de kabel van de Zyxel weer in de router die ik als switch gebruik stop)

@Ben(V) Als ik het goed begrijp zou ik het dus eigenlijk gewoon via de Zyxel in kunnen stellen. Vraag is nu alleen hoe ik achter het MAC-adress van die router (de switch) kom als ik niet in de router zelf kan komen. Ik zie in de Zyxel een hoop MAC-adressen staan met "onbekend".

Is daar nog een manier voor? Via ipconfig\all komt hij niet tevoorschijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het macadres staat altijd met een sticker op een device.

Maar je zult eerst die router moeten aanpassen want die staat blijkbaar nog steeds op z'n oude fixed IP-adres.
Het simpelste is om die router op zolder een factory reset te geven (meestal zo'n knopje dat je met een paperclip 10 seconden moet indrukken), dan staat hij weer op dhcp en krijgt hij gewoon een ipadres van die Zyxel.

Pagina: 1