CV ketel slaat alleen aan als bepaalde radiator open staat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreamD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 20:56
Goedenavond,

Ik woon in een appartement van ~40m2, met één radiator in de woonkamer, één in de badkamer en één bij de voordeur. (die zich een etage lager bevindt)
In de badkamer en bij de voordeur heb ik geen warmte nodig, vanzelfsprekend zou ik dus alleen de radiator in de woonkamer willen gebruiken.
Als ik alleen de radiator in de woonkamer helemaal open zet, en de rest helemaal dicht, slaat de cv ketel niet aan. De thermostaat hangt in de woonkamer en ook al zet ik deze op bijv. 25 graden, de ketel blijft uit en de woonkamer blijft dus koud. Zodra ik de radiator in de badkamer een stukje open draai slaat de cv ketel aan en gaat er ook weer warm water naar de radiator in de woonkamer.

Het enige wat ik hierover op internet kan vinden is dat dit zou komen omdat het misschien een 1-pijps systeem betreft in plaats van een 2-pijps systeem, hoe zou ik dit kunnen herkennen/vaststellen? Alle radiatoren beschikken over een aparte toevoer en afvoer, maar ik kan natuurlijk niet zien of deze onder de vloer alsnog in serie (1-pijps) lopen. Wat zou ik verder nog kunnen doen om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via DreamD op 08-11-2023 11:31)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

DreamD schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:12:
[...]

Hij blokkeert alleen de boel als het een 1-pijps systeem zou zijn toch?
Als de aanvoer netjes vertakt naar alle radiatoren zou het ontbreken van een onderblok niet moeten uitmaken lijkt mij?

Als ik de badkamer radiator open draai blijft de onderkant van de radiator en de afvoer pijp zelf best lang koud, terwijl de radiator en aanvoerpijp in de woonkamer dan al gloeiend warm is. Het lijkt dus niet alsof de woonkamer radiator het afvoer water van de badkamer radiator krijgt, en de aanvoer dus vertakt is. (2-pijps systeem)

[...]

Viel mij ook op. Het betreft een huurwoning, waar ik nog niet heel lang in zit, dus ik heb geen idee.
Je andere radiatoren hebben een éénpijpsonderblok. Dus volgens mij is dit wel het geval.

Waarschijnlijk zit je woonkamer vooraan in de keten, de badkamer daarna pas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Bij een eenpijpsysteem heb je andere voetventielen. Daar kan je het aan zien.
Blijft de ketel echt uit of pompt hij over de bypass en stopt dan vrijwel meteen op hoge temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreamD
Ik weet niet hoe ik zou kunnen zien of hij over de bypass pompt (en waar deze zich bevindt), maar hij stopt inderdaad vrijwel meteen, daarna slaat hij niet meer aan. (tenzij ik dus de badkamer radiator opendraai)

Ik heb een Intergas HRE 28/24, dit is wat er in stappen gebeurt:

- alle radiatoren dicht behalve woonkamer
- cv in wachtstand (geen cijfer in display)
- op thermostaat gewenste temperatuur verhogen
- cv stand 3 ventileren, stand 4 ontsteken, stand 5 cv-bedrijf (vlammetje aan op thermostaat) voor ~1 min.
- cv blijft daarna switchen tussen stand 1 gewenste temperatuur bereikt en stand 0 nadraaien pomp
- het blijft koud

Rondje voetventielen gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fufgw8QdDNlXXC1CuuyTYBm3c88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sH2nz9unv5sO32jJocD8UUnn.jpg?f=fotoalbum_large
Onderblok radiator woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxGzbXRUVNyb8wD502LFTR8fjCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXEEaC41OH9HICfE0TwRfvpA.jpg?f=fotoalbum_large
Voetventiel radiator woonkamer (?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msMiXTk6WxYETZ66iElfhX6q_a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgpF6t7DmjrMBnq05QqUQofw.jpg?f=fotoalbum_large
Af- en aanvoer radiator badkamer (functie dunne metalen draadje is mij onbekend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wp98KYURcZGKugkEXxk2VelOLMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPzl1LFkoPb9UV6gEsgjaPAi.jpg?f=fotoalbum_large
Voetventiel radiator badkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/928ODo6vIBU67KEs963uAUxYj8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6p8GIbPliqaC2A2DUnurHe2f.jpg?f=fotoalbum_large
Af- en aanvoer radiator voordeur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5XvrAAJtBNF6-PM1ZoY9IAeSUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3waCfJtXP8Bv9grfg5vSsKPk.jpg?f=fotoalbum_large
Dit lijkt me een aftappunt, geen voetventiel, dus deze radiator kan denk ik alleen worden ingeregeld met de thermostaatknop.

Aangezien de woonkamer radiator eerder warm wordt (en ook warmer) dan de badkamer radiator neem ik aan dat het geen 1-pijps systeem betreft.
Ik merk overigens dat de radiator in de woonkamer bovenin heel heet wordt en onderin eigenlijk koud blijft. Dit zou ik willen corrigeren met het voetventiel, maar voordat ik een waterballet heb: is deze gewoon met een platte schroevendraaier in te stellen of draai ik dan aan het verkeerde? Kan het zijn dat de cv zich uitschakelt omdat de doorstroom in de woonkamer radiator gewoon te laag is door een té geknepen voetventiel? (en die in de badkamer wel ok is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58
DreamD schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:39:
Af- en aanvoer radiator badkamer (functie dunne metalen draadje is mij onbekend)

[Afbeelding]
Draadje is voor aarding van je vloer, wordt vaak op deze manier gedaan omdat CV-installatie ook altijd geaard is en dus een goede afleider is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Kriss0r schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:42:
[...]

Draadje is voor aarding van je vloer, wordt vaak op deze manier gedaan omdat CV-installatie ook altijd geaard is en dus een goede afleider is.
Volgens mij juist andersom. Je mag helemaal niet uit gaan van aarding van de CV-installatie. Maar grote metalen objecten in de badkamer moeten wel geaard zijn, los van de al aanwezige aarde voor elektra. Dus loopt er een toegewijde aarde naar de badkamer voor aarding van grote objecten, zoals deze radiator.

@DreamD bij je badkamerradiator ontbreekt het onderblok. Die radiator blokkeert dus de boel. Water kan alleen maar dóór de radiator.

[ Voor 14% gewijzigd door Aardedraadje op 07-11-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aardedraadje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:19:
[...]
@DreamD bij je badkamerradiator ontbreekt het onderblok. Die radiator blokkeert dus de boel. Water kan alleen maar dóór de radiator.
Deze lijkt ook recent aangepast, gezien de glimmende koppelingen en teflon. Kan dat kloppen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreamD
Aardedraadje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:19:
Als de aanvoer netjes vertakt naar alle radiatoren zou het ontbreken van een onderblok niet moeten uitmaken lijkt mij?

Als ik de badkamer radiator open draai blijft de onderkant van de radiator en de afvoer pijp zelf best lang koud, terwijl de radiator en aanvoerpijp in de woonkamer dan al gloeiend warm is. Het lijkt dus niet alsof de woonkamer radiator het afvoer water van de badkamer radiator krijgt, en de aanvoer dus vertakt is. (2-pijps systeem)
Microkid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:49:
Deze lijkt ook recent aangepast, gezien de glimmende koppelingen en teflon. Kan dat kloppen?
Viel mij ook op. Het betreft een huurwoning, waar ik nog niet heel lang in zit, dus ik heb geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
[...]

[...]

Als de radiator in de woonkamer eerst komt in de lijn, dan is het normaal dat deze eerst warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke afmetingen heeft die radiator in de woonkamer, en welke HRE 28/24 ketel heb je precies? Modelnummer en bouwjaar staat onderop de ketel op een sticker.

Ik vermoed dat je ketel net iets te zwaar is voor je enkele radiator in de woonkamer. Temperatuur loopt snel op en ketel slaat dan af met code 1. Is met een paar aangepaste instellingen wel wat te temperen.

Edit: gaat meteen doorstoken als je de badkamer radiator opendraait... lijkt me dan idd 1-pijps waarbij het onderblok is vervangen en je verplicht bent de badkamer op te stoken totdat het onderblok weer is teruggezet :(

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 07-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

[...]

Je andere radiatoren hebben een éénpijpsonderblok. Dus volgens mij is dit wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreamD
_JGC_ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:26:
Edit: gaat meteen doorstoken als je de badkamer radiator opendraait... lijkt me dan idd 1-pijps waarbij het onderblok is vervangen en je verplicht bent de badkamer op te stoken totdat het onderblok weer is teruggezet :(
Aardedraadje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:42:

Ah, ik had me niet bedacht dat de woonkamer vooraan zou zitten aangezien de badkamer veel dichterbij de cv ketel zit, maar ik denk dat dit inderdaad dan wel het geval is... Vanwege het missende onderblok wordt de 1-pijps keten dus geblokkeerd zodra de badkamer radiator is dichtgedraaid, en stopt de cv dus met stoken.

Zou het veel kuub schelen om in de badkamer toch nog een onderblok te laten plaatsen en deze radiator niet op te stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DreamD schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:15:
[...]

[...]

Ah, ik had me niet bedacht dat de woonkamer vooraan zou zitten aangezien de badkamer veel dichterbij de cv ketel zit, maar ik denk dat dit inderdaad dan wel het geval is... Vanwege het missende onderblok wordt de 1-pijps keten dus geblokkeerd zodra de badkamer radiator is dichtgedraaid, en stopt de cv dus met stoken.

Zou het veel kuub schelen om in de badkamer toch nog een onderblok te laten plaatsen en deze radiator niet op te stoken?
Denk het wel. Bij een 1-pijps onderblok gaat 50% van het water rechtstreeks retour naar de ketel. Op de manier zoals het nu zit moet alles door die radiator heen. Als je 'm knijpt heb je te weinig flow, zet je 'm vol open wordt het een sauna in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik zou sowieso een onderblok (laten) plaatsen, dit is zo niet de bedoeling.

Het loont denk ik ook om eens te kijken hoe de ketel en voetventielen afgesteld staan. Hiervoor is er een mooi topic:
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

[ Voor 27% gewijzigd door Aardedraadje op 07-11-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aardedraadje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:35:
Ik zou sowieso een onderblok (laten) plaatsen, dit is zo niet de bedoeling.

Het loont denk ik ook om eens te kijken hoe de ketel en voetventielen afgesteld staan. Hiervoor is er een mooi topic:
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Wat wil je afstellen met slechts 1 radiator in gebruik? Alles wat je op die radiator knijpt gaat rechtstreeks retour naar de ketel. Meer rendement valt er niet te halen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreamD
Ik heb geprobeerd het voetventiel van de radiator in de woonkamer met een platte schroevendraaier te verstellen, aangezien de radiator aan de onderkant best koud blijft, maar deze zit echt muurvast. Krijg er geen beweging in, of ik moet iets verkeerd doen?

De radiator in de badkamer werd juist heel erg egaal warm, (de retourtemperatuur zal hier waarschijnlijk veels te hoog liggen) maar als ik het voetventiel van deze iets probeer te knijpen, zodat het water dus wat langer in de radiator blijft, slaat de cv ketel weer niet aan... :(

Denk dat een onderblok dus ook nodig is voor voldoende flow en de radiator voor nu volledig open moet zodat de cv in ieder geval blijft stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
@DreamD als het een huurwoning betreft. bel je huurder, cv leidingen, radiatoren en ketel zijn over het algemeen hun eigendom. en ze zullen de monteur aansturen om het te fixen. of ze verwijzen je door naar de cv bedrijf waar zij een contract mee hebben afgesloten. scheelt jouw weer onkosten en of zelf sleutelen.
je hebt bij deze voldoende onderzoek gedaan. dit is niet een fout welke ze nog op jouw kunnen afschuiven.
dit is gewoon een verkeerd gemaakt/verkeerd ontworpen systeem. ik zie het liefst alles vervangen worden.
1 pijps systemen zijn gewoon niet meer van deze tijd. geven hoog verbruik weinig rendement etc./bagger.

als je ze belt en alle radiatoren staan dicht ja dan is de rekening natuurlijk wel voor jouw logisch want dan is het een gebruikersfout. maar dit is eerder een verkeerdt ontwerp waar jij als gebruiker niks aan kan doen.
mochten ze niet meewerken dien een klacht in bij de betreffende organisatie. vaak werken ze dan wel mee.
en of stap naar de huur commissie. of is het particuliere huur hier gelden eigenlijk dezelfde regels.......
(mochten ze niet mee willen werken schakel zelf een goede monteur in en betaal zelf de rekening. als het in een huurwoning misgaat is het altijd net wat zuurder dan in een koopwoning. dan mag je twee keer betalen)

wil jij eens je cv ketel foto graveren en dan de onderkant. aansluiting van de leidingen etc...
vaak zit daar ook nog wat fout. (ik kan je dan in ieder gaval van nuttig advies voorzien. (of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit lijkt inderdaad erg recent aangepast. Glimmende koper waar de rest staal is en spierwitte teflon. Maar radiator lijkt me oud. Dus waarschijnlijk was er een lekkage en heeft de prutser het onderblok weggehaald. Dit hoort gewoon niet en is gewoon een gebrek voor de verhuurder. Maar zeker in de vrije sector zijn zit soort gebreken een hel om opgelost te krijgen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreamD
Ik heb gisteren contact gezocht met de verhuurder, het is nu even afwachten.
miciel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:06:
wil jij eens je cv ketel foto graveren en dan de onderkant. aansluiting van de leidingen etc...
vaak zit daar ook nog wat fout. (ik kan je dan in ieder gaval van nuttig advies voorzien. (of niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1Bp69MFpYkwGPWAJ0qcYuoKDq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yC7xJgKzRrunJDFv6J2zUhDL.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk niet de meest nette manier... als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Geen bypass, wel een overstort op de aanvoer. met een beetje pech heeft het dicht staan van de badkamerradiator, ervoor gezorgd dat er water geloosd is.

Geen manometer te zien, maar de druk is wel af te lezen van het display op de intergas in stand-by (als je hem uitschakelt met de knop). Ik zou de druk even controleren (met de badkamerradiator open) en eventueel bijvullen.

Hangt het drukvat nou ongebeugeld aan de leiding? Het zal wel goed gaan, zelf zou ik het anders doen. Maar ach, huur.. Ik zou me er niet druk om maken.

Overstort loopt in ieder geval wel netjes de afvoer in, dat zie je ook niet overal. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lijkt op een klusjesman die alleen haakse bochten kon buigen ;)

Wat me vooral stoort in die foto is het inbouw stopcontact die met een stekker en een los kabeltje vervolgens een dubbel opbouw stopcontact voedt. Daar zou ik zelf gewoon een dubbel half opbouw/inbouw ding hebben gemonteerd. Mocht er ooit gezeik komen vanwege slechte ontsteking is dat stopcontact het eerste om te saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
is dit echt door een bedrijf met een licentie gedaan ? (dat lijkt me stug)
muurbeugel die ontbreekt. aanvoer lelijk gebogen. waar een verzetje prima is.
(ja ik weet wel hoe het komt ketel over ze retour gehangen en dan aanvoer ertussen vogelen.
dit stukje bochtwerk gebruik je dan als driedelige fiting. maar zo uit de bocht vliegen keur ik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreamD
Heb van de verhuurder het nummer gekregen van de partij die over de verwarming van mijn woning gaat. Zij deden zelf niet het installatiewerk dus er is nu een melding gedaan bij degene die daar wel over gaat. Ik moest rekenen op een aantal weken voordat er contact met mij zou worden opgenomen om een afspraak in te plannen... Ik wacht dus weer af.
Aardedraadje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:43:
Geen manometer te zien, maar de druk is wel af te lezen van het display op de intergas in stand-by (als je hem uitschakelt met de knop). Ik zou de druk even controleren (met de badkamerradiator open) en eventueel bijvullen.
Even gecheckt en de druk is netjes 2,0 bar. Ik heb de ketel vrij recentelijk ook bijgevuld tot dit getal, na eerst het gehele systeem te hebben ontlucht. Dus dat lijkt in ieder geval ok te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreamD
UPDATE

Op 22 november 2023 is er een monteur langs geweest om (alleen) te komen kijken. Pas gisteren, 9 januari, is het onderblok daadwerkelijk geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2ef5uRnA-dIDuTFKFhmcj8L-pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnpaDdxMynKqKQ8gVUKeWir2.jpg?f=fotoalbum_large

Is dus aardig wat tijd overheen gegaan maar het probleem is hiermee wel opgelost; als de badkamer radiator nu is dichtgedraaid slaat de CV ketel nog steeds aan. :)

Dank voor alle behulpzame reacties!
Pagina: 1