Ik heb al twee
oudere topics vorig jaar hierover aangemaakt, door twijfel in mijn eigen kunnen en twijfel in het bestaande afgiftesysteem toen niet de knoop doorgehakt om daadwerkelijk alles aan te schaffen. Nu wordt de situatie dermate anders dat ik wederom weer wat vragen heb, dus vandaar een nieuw topic.
Excuus iig, hierbij topic nummer drie.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
320 m3 Jan 2022 t/m feb '23
300 m3 feb 2021 t/m jan '22
Ik woonde afgelopen winters in mijn eentje en was weinig thuis. Dit zegt dus niet zoveel.
Aanstaande winter gaan we normaal stoken.
- 6 radiatoren op 1e verdieping en zolder, zie onderstaand.
- 22mm stalen dikwandige hoofdleiding
Ik ga hier vloerverwarming in laten frezen. De gehele verdieping.
De offerte waar ik naar kijk heeft een open verdeler, 7 groepen van maximaal
8m2 per groep en hart op hart 10 / 12,5 cm.
Hierbovenop komt een pvc vloer, vanuit de kruipruimte ga ik de vloer nog na-isoleren.
De vloerverwarmingsverdeler krijgt volledig nieuw leidingwerk vanaf de warmtepomp (uponor 32?), vanaf daar wil ik graag over op de bestaande installatie, 22mm staal.
- 70 x 78 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaap/werkkamer van 3,97m x 1,83m berekend op enkelglas
- 70 x 185 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 3,97m x 3,26m berekend op enkelglas
- Zehnder handdoekradiator die LT niet voldoende werkt, overigens 18liter inhoud
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter
Zolder hoeft niet boven 15 graden gestookt te worden, slaapkamers incidenteel.
- 51 graden aanvoer
L/W, L/L lijkt mij niet in te passen. Volgorde; stille werking (rijtjeshuis), zuinig, DIY vriendelijk, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica knopjes (ding moet het gewoon doen, niet te veel spielerij, milieuvriendelijk
Ik neig naar de Vaillant aroTHERM plus 55/6 vanwege de beloftes over het 'soundsafe' system. Het vermogen kiezen vind ik nu nog wat lastig door missende data.
[Klikken = scherper]
/f/image/PwgL0MMeBV8fO5JVdPVSQSkk.png?f=fotoalbum_large)
Dit is grofweg wat ik in gedachte heb. Een monoblock in de tuin -> een stuk flex slang -> grondleiding 32 -> vuilafscheider met ontluchter op de top -> met een puntstuk naar uponor 32 -> dan een T-stuk richting de vloerverwarming en oude installatie (22mm staal).
Ik denk dus, als ik een monoblock zoals in de schets aansluit ik tapwater los moet gaan regelen. Dit gaat dan alleen om de badkamer, in de keuken is een plintboiler aanwezig.
Bijkomende vragen:
Excuus iig, hierbij topic nummer drie.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
320 m3 Jan 2022 t/m feb '23
300 m3 feb 2021 t/m jan '22
Ik woonde afgelopen winters in mijn eentje en was weinig thuis. Dit zegt dus niet zoveel.
Aanstaande winter gaan we normaal stoken.
Woning:
1980 'label c' woning. Hele huis is voorzien van HR++ glas rondom. Spouwisolatie met de bouw aanwezig, vloerisolatie nog aan te brengen. 89m2.Afgiftesysteem:
- Vloerverwarmingwens met nieuw aan te leggen leiding vanaf WP- 6 radiatoren op 1e verdieping en zolder, zie onderstaand.
- 22mm stalen dikwandige hoofdleiding
Begane grond
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik ga hier vloerverwarming in laten frezen. De gehele verdieping.
De offerte waar ik naar kijk heeft een open verdeler, 7 groepen van maximaal
8m2 per groep en hart op hart 10 / 12,5 cm.
Hierbovenop komt een pvc vloer, vanuit de kruipruimte ga ik de vloer nog na-isoleren.
De vloerverwarmingsverdeler krijgt volledig nieuw leidingwerk vanaf de warmtepomp (uponor 32?), vanaf daar wil ik graag over op de bestaande installatie, 22mm staal.
Radiatoren 1e verdieping:
- 70 x 158 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 2,98m x 3,32m berekend op enkelglas- 70 x 78 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaap/werkkamer van 3,97m x 1,83m berekend op enkelglas
- 70 x 185 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 3,97m x 3,26m berekend op enkelglas
- Zehnder handdoekradiator die LT niet voldoende werkt, overigens 18liter inhoud
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Radiatoren bergzoldertje:
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter
Zolder hoeft niet boven 15 graden gestookt te worden, slaapkamers incidenteel.
Huidige situatie:
- Nefit EcomLine Classic HR- 51 graden aanvoer
SWW:
Later te bepalenWarmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijkL/W, L/L lijkt mij niet in te passen. Volgorde; stille werking (rijtjeshuis), zuinig, DIY vriendelijk, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica knopjes (ding moet het gewoon doen, niet te veel spielerij, milieuvriendelijk
Ik neig naar de Vaillant aroTHERM plus 55/6 vanwege de beloftes over het 'soundsafe' system. Het vermogen kiezen vind ik nu nog wat lastig door missende data.
| Panasonic J-5kw | Itho Amber 6,5 kw | aroTHERM plus VWL 55/6 A | LG hm051mr | |
| Geluidsproductie nominaal | 59 dB(A) | 52 dB | Onbekend (zie vollast) | Onbekend (zie vollast) |
| Geluidsproductie vollast verwarmen | 64 dB | Onbekend? | 55 dB(A) | 57 dB(A) |
| Fluistermodus/ nachtmodus | Ja, effect onduidelijk | Onbekend | Ja, -9 dB(A) op 60% vermogen | Ja, -3dB(A) |
| Minimaal vermogen | 2,5 kW | 2,3 kW | 1,7 kW | Onbekend |
| Modbaarheid | Hoog! | Onbekend | Beperkt met ebusd | Redelijk, modbus |
Wie gaat het installeren?
Zelf, met wat hulp. Zelf vrij handig maar nog nooit aan CV gewerkt. Ik kan een elektrische perstang met uponor bekken lenen.[Klikken = scherper]
/f/image/PwgL0MMeBV8fO5JVdPVSQSkk.png?f=fotoalbum_large)
Dit is grofweg wat ik in gedachte heb. Een monoblock in de tuin -> een stuk flex slang -> grondleiding 32 -> vuilafscheider met ontluchter op de top -> met een puntstuk naar uponor 32 -> dan een T-stuk richting de vloerverwarming en oude installatie (22mm staal).
Ik denk dus, als ik een monoblock zoals in de schets aansluit ik tapwater los moet gaan regelen. Dit gaat dan alleen om de badkamer, in de keuken is een plintboiler aanwezig.
Bijkomende vragen:
- Voor in de toekomst (fancoil?), hoe krijg ik de meerlagenbuis en koppelingen dampdicht?
- Zijn de diameters goed of overdreven? Ik heb groter gemikt dan nodig lijkt te zijn
- Klopt er überhaupt iets van mijn idee betreft leidingwerk?
- Zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten betreft de nieuwe vloerverwarming?
[ Voor 22% gewijzigd door silverball op 08-11-2023 11:19 . Reden: Specs vloerverwarming ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89