Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-11 21:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Ik heb al twee :+ oudere topics vorig jaar hierover aangemaakt, door twijfel in mijn eigen kunnen en twijfel in het bestaande afgiftesysteem toen niet de knoop doorgehakt om daadwerkelijk alles aan te schaffen. Nu wordt de situatie dermate anders dat ik wederom weer wat vragen heb, dus vandaar een nieuw topic.

Excuus iig, hierbij topic nummer drie.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
320 m3 Jan 2022 t/m feb '23
300 m3 feb 2021 t/m jan '22

Ik woonde afgelopen winters in mijn eentje en was weinig thuis. Dit zegt dus niet zoveel.
Aanstaande winter gaan we normaal stoken.
Woning:
1980 'label c' woning. Hele huis is voorzien van HR++ glas rondom. Spouwisolatie met de bouw aanwezig, vloerisolatie nog aan te brengen. 89m2.
Afgiftesysteem:
- Vloerverwarmingwens met nieuw aan te leggen leiding vanaf WP
- 6 radiatoren op 1e verdieping en zolder, zie onderstaand.
- 22mm stalen dikwandige hoofdleiding
Begane grond
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ga hier vloerverwarming in laten frezen. De gehele verdieping.

De offerte waar ik naar kijk heeft een open verdeler, 7 groepen van maximaal
8m2 per groep en hart op hart 10 / 12,5 cm.

Hierbovenop komt een pvc vloer, vanuit de kruipruimte ga ik de vloer nog na-isoleren.

De vloerverwarmingsverdeler krijgt volledig nieuw leidingwerk vanaf de warmtepomp (uponor 32?), vanaf daar wil ik graag over op de bestaande installatie, 22mm staal.
Radiatoren 1e verdieping:
- 70 x 158 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 2,98m x 3,32m berekend op enkelglas
- 70 x 78 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaap/werkkamer van 3,97m x 1,83m berekend op enkelglas
- 70 x 185 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 3,97m x 3,26m berekend op enkelglas
- Zehnder handdoekradiator die LT niet voldoende werkt, overigens 18liter inhoud

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Radiatoren bergzoldertje:
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter

Zolder hoeft niet boven 15 graden gestookt te worden, slaapkamers incidenteel.
Huidige situatie:
- Nefit EcomLine Classic HR
- 51 graden aanvoer
SWW:
Later te bepalen
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

L/W, L/L lijkt mij niet in te passen. Volgorde; stille werking (rijtjeshuis), zuinig, DIY vriendelijk, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica knopjes (ding moet het gewoon doen, niet te veel spielerij, milieuvriendelijk

Ik neig naar de Vaillant aroTHERM plus 55/6 vanwege de beloftes over het 'soundsafe' system. Het vermogen kiezen vind ik nu nog wat lastig door missende data.

Panasonic J-5kwItho Amber 6,5 kwaroTHERM plus VWL 55/6 ALG hm051mr
Geluidsproductie nominaal59 dB(A)52 dBOnbekend (zie vollast)Onbekend (zie vollast)
Geluidsproductie vollast verwarmen64 dBOnbekend? 55 dB(A)57 dB(A)
Fluistermodus/ nachtmodusJa, effect onduidelijkOnbekendJa, -9 dB(A) op 60% vermogenJa, -3dB(A)
Minimaal vermogen2,5 kW2,3 kW1,7 kWOnbekend
ModbaarheidHoog!OnbekendBeperkt met ebusdRedelijk, modbus
Wie gaat het installeren?
Zelf, met wat hulp. Zelf vrij handig maar nog nooit aan CV gewerkt. Ik kan een elektrische perstang met uponor bekken lenen.

[Klikken = scherper]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRd793U5-6cPNbebe33qeHlEOF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PwgL0MMeBV8fO5JVdPVSQSkk.png?f=fotoalbum_large

Dit is grofweg wat ik in gedachte heb. Een monoblock in de tuin -> een stuk flex slang -> grondleiding 32 -> vuilafscheider met ontluchter op de top -> met een puntstuk naar uponor 32 -> dan een T-stuk richting de vloerverwarming en oude installatie (22mm staal).

Ik denk dus, als ik een monoblock zoals in de schets aansluit ik tapwater los moet gaan regelen. Dit gaat dan alleen om de badkamer, in de keuken is een plintboiler aanwezig.

Bijkomende vragen:
  • Voor in de toekomst (fancoil?), hoe krijg ik de meerlagenbuis en koppelingen dampdicht?
  • Zijn de diameters goed of overdreven? Ik heb groter gemikt dan nodig lijkt te zijn
  • Klopt er überhaupt iets van mijn idee betreft leidingwerk?
  • Zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten betreft de nieuwe vloerverwarming?
Hartelijk dank :)

[ Voor 22% gewijzigd door silverball op 08-11-2023 11:19 . Reden: Specs vloerverwarming ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
Ik volg de meeste warmtepomp topics hier nu paar jaar, nooit geweten of gelezen dat je een puntstuk koppeling zou moeten gebruiken bij een verdeler... dus klopt dat wel? (ik gebruikte gewoon G 1 1/4" koppelingen)

Ik zie een vloerverwarming verdeler met een T stuk naar de radiatoren, als die verdeler 35 graden binnenkrijgt komt er naar de radiatoren ook niet meer dan lauw water, die gaan koud aanvoelen, komt amper warmte af; was de oplossing niet een mengverdeler te gebruiken zodat de radiatoren warmer water kunnen krijgen dan de vv? (vraag is ook aan andere lezers)

Bij de cv ketel is alles al aanwezig (water koud en warm, riool, stroom, dak doorvoer) om later een wp boiler te plaatsen, dus cv wég, wpb er in.

Waarom geen Panasonic of de Itho Amber wp? beide hebben hier zeer actieve Topics voor de doe het zelf aanleg, gewoon véél lezen die topics...(Amber is erg stil)

Fancoils?.. dampdichte meerlaags buizen?
Fancoils: néé, uit je hoofd zetten 8)7 en vv buizen en koppelingen zijn dampdicht :9

Hoe wil je het doen met de subsidies? toch een installatie bedrijf vragen?

Dikke leidingen: (y)

Weet je al hoeveel energie jou huis nodig heeft om het in een koude periode warm te houden? ik vermoed 5 Kw (dus zonder SWW)

Andere details laat ik aan anderen over ;)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Niet je buis en koppelingen moeten dampdicht zijn om te kunnen koelen, maar de isolatie eromheen.
Dat is een arbeidsintensieve klus.
Ik zou wegblijven van uponor omdat het gruwelijk duur is, je kunt merkloze meerlagenbuis en koppelingen gebruiken van bv heima24 of selfio.de
Verder lijkt het me een prima plan.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als Uponor te duur is, is de grondleiding (en zeker de bijbehorende koppelingen) dat helemaal. Je kunt daarvoor gewoon 32 perskoppelingen gebruiken.

Fancoil voorbereiding is wel een goeie als je wilt gaan koelen op de verdieping. Maar bedenk ook dat je daar dan condensafvoer nodig hebt.

• silverball

silverball

Topicstarter
natural colour schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:37:
Ik volg de meeste warmtepomp topics hier nu paar jaar, nooit geweten of gelezen dat je een puntstuk koppeling zou moeten gebruiken bij een verdeler... dus klopt dat wel? (ik gebruikte gewoon G 1 1/4" koppelingen)
Het ging om 't puntstuk dat verkocht wordt om aan het einde van de terrendis leiding te plaatsen aangezien terrendis geen meerlagenbuis is; maar wellicht zie ik dat verkeerd. Kan ik hier gewoon een koppeling voor meerlagenbuis opzetten dan?
Weet je al hoeveel energie jou huis nodig heeft om het in een koude periode warm te houden? ik vermoed 5 Kw (dus zonder SWW)
Ik stook op het moment elk jaar <500m3. Een mysterie an sich, liander heeft de meter al vervangen, maar de warmtevraag lijkt dus niet zo groot. Meestal is de woonkamer de hele avond warm van het koken.

Ik denk ook 5kW, maar wellicht even deze winter nog aankijken betreft gasverbruik.

Ik zie een vloerverwarming verdeler met een T stuk naar de radiatoren, als die verdeler 35 graden binnenkrijgt komt er naar de radiatoren ook niet meer dan lauw water, die gaan koud aanvoelen, komt amper warmte af; was de oplossing niet een mengverdeler te gebruiken zodat de radiatoren warmer water kunnen krijgen dan de vv? (vraag is ook aan andere lezers)

Fancoils?.. dampdichte meerlaags buizen?
Fancoils: néé, uit je hoofd zetten 8)7 en vv buizen en koppelingen zijn dampdicht :9
Boven stoken we nu niet, de radiatoren hebben eigenlijk nooit open gestaan. Het idee was om, mocht het nodig worden, de radiatoren te boosten, vergroten of te vervangen door fancoils om later condenserend mee te koelen (zodra ik een keer toevallig door een verbouwing toegang krijg tot de standleiding van het riool). Hoezo ben je daar geen fan van als ik vragen mag ?

Ik wil wel echt met lage temperaturen gaan stoken vanwege de aantrekkelijkere COP.

Bij de cv ketel is alles al aanwezig (water koud en warm, riool, stroom, dak doorvoer) om later een wp boiler te plaatsen, dus cv wég, wpb er in.
Als ik dat door het vlizo luik krijg, en het rechtop kan staan, dan is dat inderdaad de oplossing. Anders zal het toch een COP1 horizontale boiler worden, wellicht twee kleintjes in serie.

Waarom geen Panasonic of de Itho Amber wp? beide hebben hier zeer actieve Topics voor de doe het zelf aanleg, gewoon véél lezen die topics...(Amber is erg stil)
Ik maak mij tegen beter weten in een beetje zorgen over geluidsoverlast aangezien de eerste warmtepomp van de straat alweer is verdwenen daardoor. Bij Panasonic lijken ze niet teveel beloftes te doen betreft geluid. Als ik puur op de specs afga:

Panasonic J-5kwItho Amber 6,5 kwaroTHERM plus VWL 55/6 ALG hm051mr
Geluidsproductie nominaal59 dB(A)52 dBOnbekend (zie vollast)Onbekend (zie vollast)
Geluidsproductie vollast verwarmen64 dBOnbekend? 55 dB(A)57 dB(A)
Fluistermodus/ nachtmodusJa, effect onduidelijkOnbekendJa, -9 dB(A) op 60% vermogenJa, -3dB(A)
Minimaal vermogen2,5 kW2,3 kW1,7 kWOnbekend
ModbaarheidHoog!OnbekendBeperkt met ebusdRedelijk, modbus

Ondanks de missende data vind ik de Panasonic, vooral door de geluidsproductie niet perse heel interessant. 64 dB is een beetje lastig naar 45 krijgen in een tuintje van +- 5 meter breed. Maar ik zal nog even snuffelen in de topics. Vaillant en Itho doen alle twee veel beloftes over geluidsproductie en het lage minimumvermogen van de aroTERM spreekt mij aan.

De LG spreekt mij enigszins aan omdat deze goedkoop lijkt te zijn bij retailers elders in Europa, maar helaas lijkt dit ook een lawaaibak.

Hoe wil je het doen met de subsidies? toch een installatie bedrijf vragen?
Dat kan ik eens proberen, maar alle bedrijven die ik gepolst heb in de buurt hebben geen zin in een dergelijke klus, die willen alleen een totaaloplossing a la 20k verkopen. Plan was om de subsidie te laten voor wat het is, maar misschien moet ik hier ook nog eens induiken.
ASW1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:36:
Niet je buis en koppelingen moeten dampdicht zijn om te kunnen koelen, maar de isolatie eromheen.
Dat is een arbeidsintensieve klus.
Ik zou wegblijven van uponor omdat het gruwelijk duur is, je kunt merkloze meerlagenbuis en koppelingen gebruiken van bv heima24 of selfio.de
Verder lijkt het me een prima plan.
Helder :) Dat was mij dan onduidelijk. Maar hoe pak je koppelingen in dan? Moet je dan die isolatie helemaal op maat snijden en lijmen?

Het was overigens de bedoeling inderdaad om merkloze meerlagenbuis te halen uit Duitsland, ik had de equivalente uponor oplossingen in het schema gezet omdat die wat bekender zijn.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:01:
Als Uponor te duur is, is de grondleiding (en zeker de bijbehorende koppelingen) dat helemaal. Je kunt daarvoor gewoon 32 perskoppelingen gebruiken.

Fancoil voorbereiding is wel een goeie als je wilt gaan koelen op de verdieping. Maar bedenk ook dat je daar dan condensafvoer nodig hebt.
Het is allemaal vreselijk duur ja, ik ben nog even aan het kijken voor een goedkopere oplossing om de leidingen 7 meter in te graven.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 08-11-2023 10:57 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
De J serie Panasonic wp is het oudere model, de nieuwe K en L serie zijn stiller, overigens heb ik zelf de nóg oudere h serie wp van Pansonic, in de stille mode kunnen mijn buren niet klagen, ze horen niets.

De itho Amber is bij +/- 80% vollast bijzonder stil, en geen hinderlijke brom van de compressor; er zijn filmpjes daarvan op Youtube;
YouTube: Amber bij Itho geluid opname tijdens cursus op 51 hz
YouTube: Geluid Amber 2

Let wel, als je geen SWW met de wp gaat maken, zal welke l/ w wp dan ook alleen bij bijzonder koud weer op vollast gaan draaien, wat dus zelden zal gebeuren (vermits wp goed is ingesteld)
Tijdens een 'defrost' zal elke l/ w wp voor 2 minuten of zo meer geluid van de ventilator produceren (en dát wil ik wel eens van Ihto Amber horen)

Je kan prima Uponor 32mm met hand in wijde bochten brengen, ook beter voor de flow t.o.v. knietjes, eigen ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 08-11-2023 20:22 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• silverball

silverball

Topicstarter
@natural colour tnx, dan kan die ook in de vergelijking.

Pagina: 1