Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Van gas af advies bij dubbel (“gesplitst”) appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 20:39

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Ik ga verhuizen naar dubbel begane grond appartement, dat voor gemeente is samengevoegd 10 jaar geleden, maar qua elektra en gas en wateraansluiting nog als 2 aparte appt is opgezet. Buiten is ruimte voor warmtepomp in tuin.

Beide appartementen zijn goed geïsoleerd en hebben net iets ander gebruik qua ruimtes:
Appartement 1 is wat groter, energie label B, bevat woonkamer/keuken en extra kamers (bestemming nog onzeker) en extra badkamer die waarschijnlijk weinig gebruikt wordt,
Appartement 2 heeft energielabel A, hier bevinden zich de meestgebruikte slaapkamers en de badkamer

We willen sowieso de vloer vervangen en vloer isoleren, verder weinig isolatiemaatregelen mogelijk voor nu en al eind op weg.
Ik moet er nog achter komen of het mogelijk om elektra/water aan elkaar aan te sluiten, zowel qua werk als kosten.
Beide appartementen hebben nu meerdere radiatoren, volgens mij geschikt voor LTV.

Wil het huis van het gas afhalen en zit met meerdere gedachten te spelen.
- 1 l/w warmtepomp voor beide appartementen - kan je een wp aansluiten op twee systemen? Aan/af te raden?
- warmtepomp voor app 1, met woonkamer en of alle kamers vloerverwarming, appt 2 IR panelen (slaapkamers nauwelijks verwarming aan) en voor badkamer instant heater
- wel niet elektra / waterleidingen verbinden voor één systeem met warmtepomp
- indien mogelijk hele huis warmtepomp, wel niet rest huis radiatoren vervangen voor vloerverwarming, ook bij slaapkamers waarbij nu radiator überhaupt niet aan gaat.

Iemand die ervaring / advies wil delen? Eerste post op deze site dus indien meer info nodig of iets anders hoor het graag, dank

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Als er leidingen gelegd kunnen worden van A naar B dan kan alles. Voor verwarming, voor water, voor elektriciteit. Hoe makkelijk dat is kan nu niemand zeggen.

Met dubbele nuts aansluitingen betaal je vast ook dubbel vastrecht... En mochten er ooit zonnepanelen komen (Als dat door de VVE komt) dan is 2 elektriciteit aansluitingen niet gunstig vanwege minder direct eigen verbruik

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een instant heater (elektrische doorstroomverwarmer) voor een badkamer is alleen een succes als je hem heel weinig gebruikt.
Had je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gevonden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:48:
Als er leidingen gelegd kunnen worden van A naar B dan kan alles. Voor verwarming, voor water, voor elektriciteit. Hoe makkelijk dat is kan nu niemand zeggen.

Met dubbele nuts aansluitingen betaal je vast ook dubbel vastrecht... En mochten er ooit zonnepanelen komen (Als dat door de VVE komt) dan is 2 elektriciteit aansluitingen niet gunstig vanwege minder direct eigen verbruik
Dank. Is het bij dubbel vastrecht niet ook zo dat je dubbel teruggave krijgt en het daarmee dus even duur is?

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:30:
Een instant heater (elektrische doorstroomverwarmer) voor een badkamer is alleen een succes als je hem heel weinig gebruikt.
Had je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gevonden?
Kan je je opmerking over de instant heater toelichten? Heb vorige appartement een instant heater gehad voor al het nodige warm water in huis en was hier erg tevreden mee. Bedoel je te zeggen dat instant heater niet het meest efficient is tov bv WP?

Ik heb inmiddels het topic wat je benoemt gevonden en ga me hier lekker in verdiepen! dank.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Als je toch alles op de begane grond hebt zou ik in het hele appartement overstappen naar vloerverwarming. Al dan niet een elektrische handdoekdroger of een IR paneel als je de badkamer intact wilt houden.

Heb je ruimte voor een buffervat voor stromend warm water?
Op voldoende oppervlakte zal een buffervat voor de CV niet nodig zijn en kun je direct in een pomploze verdeler. Dan heb je alles netjes op 1 l/w warmtepomp. Hoe zit je qua buren en erfgrens? Wellicht is geluid nog een factor waar je rekening mee moet houden.

Het hangt vooral af van hoeveel geld je er uiteindelijk in wilt stoppen en wat je constraints zijn qua ruimte, evt. tuin en kunde. ;)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:21

ericplan

5180 Wp PV

Hkray schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:54:
[...]
Dank. Is het bij dubbel vastrecht niet ook zo dat je dubbel teruggave krijgt en het daarmee dus even duur is?
Teruggave energiebelasting is hoger dan vastrecht, maar is ook nogal een politiek item.

A'dam PVOutput

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hkray schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:56:
[...]

Kan je je opmerking over de instant heater toelichten? Heb vorige appartement een instant heater gehad voor al het nodige warm water in huis en was hier erg tevreden mee. Bedoel je te zeggen dat instant heater niet het meest efficient is tov bv WP?

Ik heb inmiddels het topic wat je benoemt gevonden en ga me hier lekker in verdiepen! dank.
Ja, vooral dat het niet zo geschikt is om veel water te leveren - zowel in de zin van liters per minuut (11 kW -> max 5 liter/minuut op 38 graden) als totaal aantal liters (~€5/m³ warm water, 11 kW => €3 / uur). Bovendien zit een hoofdaansluiting van 3x25A dan al meer dan de helft vol, wat slecht combineert met inductiekoken + warmtepompen.
Een wpb is 4x zo goedkoop in gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 06-11-2023 13:50 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Nico_GTR schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:05:
Als je toch alles op de begane grond hebt zou ik in het hele appartement overstappen naar vloerverwarming. Al dan niet een elektrische handdoekdroger of een IR paneel als je de badkamer intact wilt houden.

Heb je ruimte voor een buffervat voor stromend warm water?
Op voldoende oppervlakte zal een buffervat voor de CV niet nodig zijn en kun je direct in een pomploze verdeler. Dan heb je alles netjes op 1 l/w warmtepomp. Hoe zit je qua buren en erfgrens? Wellicht is geluid nog een factor waar je rekening mee moet houden.

Het hangt vooral af van hoeveel geld je er uiteindelijk in wilt stoppen en wat je constraints zijn qua ruimte, evt. tuin en kunde. ;)
Er is een berging van 0,9m bij 1,5m waar nu een van de meterkasten en cv ketels staat, zou dat voldoende zijn voor buffervat?
Als het hele appartement aan de vloerverwarming zou gaan zou er wel 150m2 aan vloerverwarming gelegd worden, misschien is dat wel voldoende buffer? Het minimumtarief we willen aanleggen is 50m2, kamers die we verwachten te willen “stoken”.

Tuin is ruimte voor buitenunit, zowel dichtbij muur/schutting als een paar meter verder..

We laten de badkamer zoals die is nu, bij problemen ooit vervangen.
Huis is al prijzig dus kosten gaan bepalend zijn in het geheel.

Wat ik dubbel vind is dat ik bij een eerste lezing van het warmtepomp topic niet snel zou moeten gaan voor zone verwarming, terwijl ik nu geneigd ben de kamers waar ik niet ben koud te laten. Maar een wp moet z’n vermogen kwijt kunnen?

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Hkray schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:22:
[...]

Er is een berging van 0,9m bij 1,5m waar nu een van de meterkasten en cv ketels staat, zou dat voldoende zijn voor buffervat?
Als het hele appartement aan de vloerverwarming zou gaan zou er wel 150m2 aan vloerverwarming gelegd worden, misschien is dat wel voldoende buffer? Het minimumtarief we willen aanleggen is 50m2, kamers die we verwachten te willen “stoken”.

Tuin is ruimte voor buitenunit, zowel dichtbij muur/schutting als een paar meter verder..

We laten de badkamer zoals die is nu, bij problemen ooit vervangen.
Huis is al prijzig dus kosten gaan bepalend zijn in het geheel.

Wat ik dubbel vind is dat ik bij een eerste lezing van het warmtepomp topic niet snel zou moeten gaan voor zone verwarming, terwijl ik nu geneigd ben de kamers waar ik niet ben koud te laten. Maar een wp moet z’n vermogen kwijt kunnen?
Dat moet voldoende zijn! Wel krap overigens die 0,9....maar goed, alles is te doen! Hangt ook van de grootte van je vat af maar blijf rekening houden met al je componenten.

Qua afgifte en buffer is het in principe een mooie hoeveelheid vloerverwarming inderdaad. Ik snap ook wel dat een iets koelere slaapkamer fijner is, maar wellicht wil je in de zomer de vloer ook wel een beetje koelen en dan is het ook wel fijn om wat meer oppervlakte te hebben.
Je kunt flow altijd iets beperken als het niet nodig is om daar veel afgifte te hebben. Dan is een kleine zone inderdaad misschien wel prettig.

Inderdaad moet je wel het vermogen dusdanig kiezen dat die het kwijt kan.
Maar dat valt wel te berekenen.

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
dank voor alle reacties. het is een oud huis in de binnenstad, en net heeft 1 van de aannemers medegedeeld dat hij eigenlijk vindt dat het huis helemaal gestript en opnieuw opgebouwd zou moeten worden om een volledig elektrische warmtepomp icm vloerverwarming. met name omdat de houten balken van de vloer icm mogelijk vocht (nu niet aanwezig...) met vloerisolatie en verwarming zorgen voor condensvorming en erna dan de houten balken kunnen gaan rotten.

Ik denk dat het niet zo zwart wit is. Iemand hier die toevallig heel stellig kan zeggen dat dit prima zou moeten kunnen zonder alles tm de balken te vervangen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor condens moet het hout kouder dan het dauwpunt worden. Afhankelijk van de manier van isoleren en verwarmen wordt het hout juist warmer, dus de aannemer zou daar rekening mee moeten houden.

Maar ook met oversized radiatoren werkt een warmtepomp goedkoper dan een gasketel. Vloerverwarming is geen vereiste.

Pagina: 1