Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:04
Hoi

De boiler met een 1fase back-up element was lek, nu is er een nieuwe geleverd, maar zit een 3fase element in.

Hoe sluit ik deze nou aan?
Ik snap dat de 0 niet hoeft omdat het een ster is, maar hoe zorg ik er nu voor dat de thermische veiligheidsschakelaar wel z’n werk kan doen?

Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBQzEDn9BKJqrDSiI08dUvBqmp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rk9hfhxCsU42Qi06BTMOGqCV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geen ervaring mee, maar als je twee fasen onderbreekt, door de beveiliging, zal die 3e fase geen stroom meer leveren en dus geen warmte maken. Ik weet niet of dit wenselijk is dat de 3e fase dan nog wel onder spanning blijft staan.

Hoe schakel je het element in, is dat wel dubbelpolig?
Heb je 3-fasen?
Wil je de boiler 3-fase verwarmen?
Kan de leverancier niet een 1-fase element opsturen?

Een nog snellere oplossing is gewoon maar 1 element aan te sluiten tussen fase en nul. Of als het rustig aan mag 2 of 3 elementen in serie :+ (worden je elementen ook minder warm en dus minder kalk)

Ik zou de vraag die je hebt bij de leverancier neerleggen. Zij zullen dit vaker gedaan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 04-11-2023 21:44 ]

• cmderks93
Ik heb een 1fase relais, dubbelpolig.
Die kan ik vervangen voor 3 fase.

Ik heb 3 fase, maar wil liever met 1 fase verwarmen.m, want ook de bekabeling, relais, en automaat zijn natuurlijk 1 fase.

Het is een element wat alleen gebruikt zal worden voor verwarmen van het sww voor de legionella run als de wp dit niet lukt. Ik verwacht dat dit niet of nauwelijks zal voorkomen.

De optie serie lijkt me wel wat.

Nieuwe is niet echt een optie, leverancier vragen ook niet. Laat ik mij hier verder even niet over uit.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt hem ook 1fasig aansluiten door de bruggetjes anders te doen of weg te laten, eventueel met minder vermogen. Heb je specs van het ding: hoeveel vermogen is het element, hoeveel stroom kan de thermostaat schakelen etc? Of beter nog, een schema en typenummer?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• cmderks93
Het element is 3kw
Het relais kan 25a (1fase) schakelen

1fase aansluiten is de beste optie denk ik, omdat alles daarop gelegd is.

Dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWdu2VZnLeoL4_1EQyRTAlRTa_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xeg7I5wVjZevcxlAn3ZCgjS.jpg?f=fotoalbum_large

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Driehoek. (geen ster/nul aansluiting)

En je schema laat al zien waar de beveiliging moet, in serie met de spoel van het relais.

Je kunt alle heaters parallel zetten op 1 fase (brugjes wegnemen), ze doen dan 1/3 van het vermogen wat ze bij 400V doen.
Dus op 3f is het wellicht een 9kW heater (3x3kw), met 1f is het dan een 3kW heater (3x1kW).

Als je ze in serie zet (alle brugjes eentje verdraaien) eindig je met een 300 Watt heater, dat is niet wat je wil denk ik.

Volgens mij kun je dit doen, check dit even met hoe de weerstanden echt zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEReXAEXKL7gAN7Wy2bMPj0QlNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IHumFmGOfeBxR5KLp0EKgQrp.jpg?f=user_large (random heater plaatje)

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 05-11-2023 15:11 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25
Hoeveel A is de automaat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• cmderks93
Automaat is 25a

Wil het element nog even op weerstand meten om zeker te zijn van het vermogen.

• cmderks93
Ik meet 2x 165 en 1x 175 ohm
Dat houd dus in dat ik rond de 300w per element kan maken bij 230v als ik het goed heb. Dan heb ik dus een kleine kilowatt vermogen tot mijn beschikking.

Weet iemand hier hoe ik toch meer vermogen kan halen uit dit element, zonder dat ik alles moet omzetten naar 3fase?

In de foto heb ik getekend tussen welke punten ik een weerstand meet. Uiteraard heb ik de brugjes weg gehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hn6FzH6LvcrLkxp-sQ-GBABXTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZpsT5SZaXPguQhK7lrUW9yJr.png?f=fotoalbum_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25
Een kilowatt is toch voldoende?
Dat is wel genoeg voor alleen back-up/bijwarmen.
Waarom zet je niet een stekker aan 2 (verschillende) willekeurige bruggetjes en kijk je wat het geheel aan vermogen trekt via je slimme meter of een stekkerwattmeter.

Het is niet mogelijk naar mijn weten om het vermogen op te voeren tenzij je met transformatoren aan de gang gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Jim423 op 13-11-2023 23:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1