Herkent iemand dit?

Pagina: 1
Acties:

• hybris132
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01 09:32
Hoi Tweakers,

Ik ben momenteel aan het klussen in het huis van mijn moeder en daar vonden we op de vliering het onderstaande. Het lijkt een beetje op gipsplaat maar dan met een soort van plastic laag er op. Daar was over heen geschilderd en dat laat los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRGwSo3Xd1rR6tO9gP4tCKbMvdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNlZUDCZrd7orlWXRvQfdChY.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat het kan zijn? En of je er zomaar overheen kan schilderen?

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:47
Bet doet me denken aan de Agnes one-step platen die ik laatst voorbij zag komen: https://www.agnes.nl/doe-het-zelf/plafondplaat/#images-2

Maar misschien is het heel wat anders. Heb je al een stukje geprobeerd los te maken?

Verbouwing

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:52
Het ruitjes patroon lijkt op de achterkant van hardboard, wat geschilderd is.

Maar als het een kunststof laagje is, dan zal je dat eerst met een primer moeten behandelen om daar wat op te laten hechten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-01 20:32
Ziet eruit als stucgaas

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:17

orf

Is het niet gewoon spack op gipsplaat gespoten?

Eventueel te repareren met spray:

https://www.toolstation.nl/alabastine-spack-spray/p16752

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:31

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zet mijn geld in op softboard. Het patroon, de deuk om de kop van de schroef, de rafelige randen... Hoop voor je dat ik het mis heb, want dat brandt als een fakkel.

/edit: ik zie dat softboard inderdaad in het verleden werd gebruikt voor plafonds, en dat het niet meer mag worden toegepast in nieuwe woningen wegens brandgevaar. Vind het ook echt een beroerde materiaalkeuze.

[ Voor 39% gewijzigd door Thijsmans op 04-11-2023 22:51 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:03
Mithrandir schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:08:
Bet doet me denken aan de Agnes one-step platen die ik laatst voorbij zag komen: https://www.agnes.nl/doe-het-zelf/plafondplaat/#images-2

Maar misschien is het heel wat anders. Heb je al een stukje geprobeerd los te maken?
Ik herken er geen Agnes in. Ik zou voor hard of softboard variant gaan.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22

Reptile209

- gers -

Als ik zo bij die naad van de platen kijk, lijkt het iets van een gipsvezelplaat ofzo. Ik weet niet hoe netjes je vliering is (of moet zijn), maar ik zou er gewoon een laag latex overheen smeren en klaar. Eventueel eerst een laagje primer inderdaad als je het hebt, maar als het geen schoonheidsprijs hoeft te winnen gewoon gelijk verven. Met het verschil in structuur gaat het toch al niet onzichtbaar worden :)

Zo scherp als een voetbal!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01 17:00
Weet de exacte naam niet meer, maar vroeger (jaren'80) had je gipsplaten met exact deze afwerking bij in elk geval de Wickes (inmiddels in Nederland niet meer voorkomende bouwmarkt) en daar kon je rechtstreeks verf op aanbrengen.

Omdat die van jou zo oud zijn en wie weet wat er allemaal in het materiaal is getrokken de afgelopen decennia zou ik overige losse plekken afsteken, reinigen met azijn, primer erop en dan verven. Je zou ook glasvlies kunnen doen en dan verven, scheelt weer in plamuurwerk.

• hybris132
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01 09:32
Groningerkoek schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:39:
Weet de exacte naam niet meer, maar vroeger (jaren'80) had je gipsplaten met exact deze afwerking bij in elk geval de Wickes (inmiddels in Nederland niet meer voorkomende bouwmarkt) en daar kon je rechtstreeks verf op aanbrengen.

Omdat die van jou zo oud zijn en wie weet wat er allemaal in het materiaal is getrokken de afgelopen decennia zou ik overige losse plekken afsteken, reinigen met azijn, primer erop en dan verven. Je zou ook glasvlies kunnen doen en dan verven, scheelt weer in plamuurwerk.
Ik denk inderdaad dat dit het is. Ik heb net wat verf afgestoken en een paar schroeven losgedraaid en dan zie ik iets wat heel erg lijkt op een gipsplaat!
Pagina: 1