Versterker voor 2x BNS E14 speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 22:55
Ik zoek een?
Versterker

Wat is je budget?
Geen vast bedrag, versterker moet "passen" bij de speakers.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er dus twee BNS E14 speakers op aansluiten en gebruiken voor
  • TV
  • Bluetooth van mobiel, voornamelijk van youtube
Voorkeur gaat uit naar een beetje strak, minimalistisch uiterlijk

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf bijvoorbeeld deze gevonden uitvoering: Argon Audio SA1, maar las hier wat "rare" verhalen over m.b.t. wisselen van input bij gebruik van bluetooth.

Welke vragen heb je hier nog over?
Past de argon audio SA-1 bij mijn speakers of moet ik juist wat anders hebben. Of zijn er uberhaupt andere (betere) opties voor mij. Alle suggesties staan open.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:28
Meestal hebben boekenplankluidsprekers zoals deze BNS wel wat vermogen nodig om goed te klinken, de Argon is met zijn 40 Watt voldoende voor een kleinere kamer als je af en toe eens op vol volume wil gaan, maar als je in een villa woont zou ik wat zwaarders zoeken, maar dan heb je ook zwaardere speakers nodig ;).

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 05-11-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
dkrijgsman schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:54:
... versterker moet "passen" bij de speakers.
Dat hoeft niet. :) Vrijwel alle versterkers zijn geschikt om met jouw luidsprekers te combineren.

Veel minimalistischer dan de Argon SA-1 zul je niet vinden. Lijkt me een prima keuze.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 08-11-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

martyw schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:57:
Meestal hebben boekenplankluidsprekers zoals deze BNS wel wat vermogen nodig om goed te klinken, de Argon is met zijn 40 Watt voldoende voor een kleinere kamer als je af en toe eens op vol volume wil gaan, maar als je in een villa woont zou ik wat zwaarders zoeken, maar dan heb je ook zwaardere speakers nodig ;).
Eh, nee? Vermogen heeft niks te maken met fysieke grootte van speakers. Zie ook de faq van dit subforum, staat een mooi stukje uitleg. In principe kun je alles op alles aansluiten en verbruik je zelfs bij extreme volumes nog steeds maar een paar watt :)

Wat wel van belang is is de gevoeligheid van je speakers. Hoe gevoeliger, hoe makkelijker aan te sturen; voor het zelfde geluidsvolume hoeft er minder vermogen richting speakers.
Snelle google levert dat deze speakers een gevoeligheid van 91dB hebben. Die stuur je dus nog aan met een wekkerradio :+

Kortom: iedere beetje doorsnee amp zal voldoen, echt niks bijzonders nodig. Aangezien je BT en TV (HDMI?) Wilt aansluiten, zou ik voor een simpele tweedehands receiver kijken die aan je eisen voldoet. Kun je met 100 euro al klaar zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:28
The Eagle schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:53:
[...]

Eh, nee? Vermogen heeft niks te maken met fysieke grootte van speakers. Zie ook de faq van dit subforum, staat een mooi stukje uitleg. In principe kun je alles op alles aansluiten en verbruik je zelfs bij extreme volumes nog steeds maar een paar watt :)

Wat wel van belang is is de gevoeligheid van je speakers. Hoe gevoeliger, hoe makkelijker aan te sturen; voor het zelfde geluidsvolume hoeft er minder vermogen richting speakers.
Snelle google levert dat deze speakers een gevoeligheid van 91dB hebben. Die stuur je dus nog aan met een wekkerradio :+

Kortom: iedere beetje doorsnee amp zal voldoen, echt niks bijzonders nodig. Aangezien je BT en TV (HDMI?) Wilt aansluiten, zou ik voor een simpele tweedehands receiver kijken die aan je eisen voldoet. Kun je met 100 euro al klaar zijn.
Jij googlet beter dan ik, ik vond de gevoeligheid niet zo snel, ik had ze iets minder gevoelig ingeschat. Maar met een wekkerradio ga je hier geen nachtclub geluidsnivo mee halen. Uit de FAQ
Met een luidsprekerrendement van 90 dB/1 Watt/8 Ohm is vrijwel altijd een versterker van 50 tot 100 Watt voldoende voor de huiskamer.
En
Wie op normaal niveau muziek speelt in een doorsnede Nederlandse huiskamer met een gemiddelde moderne luidspreker heeft voldoende aan een versterker van zo'n 20 Watt per kanaal.
(en dan denk ik dat de auteur van de FAQ met 'normaal' geen nachtclub volume bedoeld ;) )