Batterij op basis van Supercondensatoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debonk
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-12-2023
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een batterijenpakket en kom bij een Belgisch bedrijf deze tekst tegen. Over dit bedrijf vind ik weinig tot geen reviews.
Zij melden: "Onze supercondensatoren kunnen 100x meer energie per massa opslaan dan elektrolytische condensatoren. Ze accepteren en leveren veel sneller opladen dan batterijen en verdragen veel meer oplaad- en ontlaadcycli dan oplaadbare batterijen (op basis van lithium-ion). Daarom verkopen we een batterij die geen batterij is en veel beter presteert dan elke batterij (gepatenteerde technologie)."
Mijn vraag is wie kan beoordelen of dit een valide bewering is. Deze opslagtechnologie zou tot wel 50.000 cycli mee kunnen.

Beste antwoord (via Debonk op 06-11-2023 18:08)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Het lijkt op dit bedrijf te gaan: https://247storage.energy/home-storage/

Grote woorden... Beetje op een beurs staan... plaatjes... maar als ik ga zoeken op product code en prijs krijg ik luchtbuksen...

Eerst zien dan geloven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Waarvoor moet de opslag dienen? Contensatoren zijn voor langetermijnopslag zwaar ondergeschikt aan accu's van zo'n beetje elk type. Hoge zelfontlading.

[ Voor 7% gewijzigd door Aardedraadje op 04-11-2023 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Goed lezen

"Onze supercondensatoren kunnen 100x meer energie per massa opslaan dan elektrolytische condensatoren."

Dus absoluut niet meer energie per massa eenheid dan elektrolytische batterijen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 30-06 20:23
Super caps zijn ideaal voor het opvangen van snelle stroompieken, voor thuis gebruik niet nodig, voor een flink kantoor wel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het lijkt op dit bedrijf te gaan: https://247storage.energy/home-storage/

Grote woorden... Beetje op een beurs staan... plaatjes... maar als ik ga zoeken op product code en prijs krijg ik luchtbuksen...

Eerst zien dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
Het kan wel. Zelfontlading en het volume zullen alleen groter zijn dan chemische batterijen.

Voorbeeld:
https://maxwell.com/wp-co...10F-Final-DS_20220530.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Het is een vrij nieuwe ontwikkeling, ik weet dat Tesla enkele jaren geleden al een bedrijf heeft overgenomen die bezig was met het testen en ontwikkelen hiervan. Er zijn op dit moment nog geen productie rijpe modellen verkrijgbaar, want het staat nog in de kinderschoenen. Een jaar of 8 geleden hoorde ik voor het eerst van deze ontwikkeling op het gebied van energieopslag in een super condensator welke geschikt moet worden voor de auto-industrie om het laden te versnellen, immers een condensator kan snel laden.

Nu zullen er ongetwijfeld ook toepassingen komen voor thuisgebruik, dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:46
@jeroen3 Tussen kunnen en haalbaar zit wel een verschil:
Zo'n module kost ongeveer 750 Euro exclusief BTW. Dan heb je daar een kleine 30 van nodig om een kiloWattuur op te slaan.
Mijn huis verbruikt 10 kWu per dag, dus als ik een dag energie wil bufferen kost mij dat ruim een kwart miljoen euro.

Condensatoren zijn uitstekend als buffer om in een heel korte tijd veel vermogen af te geven. Dus bijvoorbeeld als je batterijen wilt verwisselen of als jump starter.
Of wanneer je extreem veel laad/ontlaadcycli nodig hebt waar je een versleten accu niet kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debonk
Hallo Ronald en anderen. Dank voor reacties.Het gaat inderdaad om 247.energy. Voor mij ingewikkelde materie, vooral als je leest hoe de opslag op basis van grafeen is geregeld. Voor mij is deze tekst interessant: "We warrant 10.000 cycles (or 10 years) but projected lifetime is up to 50.000 cycles. This is possible thanks to the use of supercapacitors versus lithium-ion. It is proven? Capacitors are older than any battery invented and sit on millions of electronic boards". Kortom, ik sta op het punt om een investering te doen, eerst dus maar meer onderzoek. Wellicht bij het bedrijf op bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welk probleem propeer je op te lossen?
Wat wil je bereiken?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:54
Debonk schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:02:
Hallo Ronald en anderen. Dank voor reacties.Het gaat inderdaad om 247.energy. Voor mij ingewikkelde materie, vooral als je leest hoe de opslag op basis van grafeen is geregeld. Voor mij is deze tekst interessant: "We warrant 10.000 cycles (or 10 years) but projected lifetime is up to 50.000 cycles. This is possible thanks to the use of supercapacitors versus lithium-ion. It is proven? Capacitors are older than any battery invented and sit on millions of electronic boards". Kortom, ik sta op het punt om een investering te doen, eerst dus maar meer onderzoek. Wellicht bij het bedrijf op bezoek.
jij investeert in iets zonder uberhaupt te weten waar het goed voor is? zoek je iets om.thuis stroom op te slaan? of wil.je graag geld steken in groene innovaties etc.?

supercaps zijn voor sommige dingen heel handig maar de use-cases zijn heel beperkt. Dat is ook de reden dat je die dingen bijna nooit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debonk
Elektrische auto en een all- electric huis. Tevens met een dynamisch energiecontract in de weer. Redenen genoeg om aan energieopslag te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is jouw auto geschikt voor V2H of V2G?
Zie bv Wikipedia: Vehicle-to-grid

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debonk
Volvo X40 is niet geschikt terug te leveren. Als ik deze zou inruilen voor een auto die kan leveren, los van mijn verlies daarop, zou ik wel ruimschoots voorzien zijn van opgeslagen energie. Wel een kostbare aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59

Reptile209

- gers -

Debonk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:13:
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een batterijenpakket en kom bij een Belgisch bedrijf deze tekst tegen. Over dit bedrijf vind ik weinig tot geen reviews.
Zij melden: "Onze supercondensatoren kunnen 100x meer energie per massa opslaan dan elektrolytische condensatoren. Ze accepteren en leveren veel sneller opladen dan batterijen en verdragen veel meer oplaad- en ontlaadcycli dan oplaadbare batterijen (op basis van lithium-ion). Daarom verkopen we een batterij die geen batterij is en veel beter presteert dan elke batterij (gepatenteerde technologie)."
Mijn vraag is wie kan beoordelen of dit een valide bewering is. Deze opslagtechnologie zou tot wel 50.000 cycli mee kunnen.
Klinkt als een heel hoog gehalte aan: Energie Leveranciers Willen Niet Dat Je Deze Technologie Gaat Gebruiken! Prachtig product voor de verkoper, die waarschijnlijk meer geïnvesteerd heeft in de glossy folders en website dan in het product. Snel cashen voordat de eerste claims binnenkomen, en dan of verwijzen naar disclaimers in de voorwaarden, of een vriendelijk kaartje sturen vanaf de Bahama's met de mededeling dat ze druk zijn.

Dit soort dingen kan je - mijns inziens - rustig aan je laten voorbijgaan tot het echt werkend en main-stream is geworden. Tot die tijd is het gebakken lucht en zonde van je geld. Als het ècht zou werken (of zelfs maar levensvatbaar zou zijn), hoeven ze dat niet te verstoppen in moeilijke technobabbel. Dan worden ze overgenomen door een grote speler die het fatsoenlijk in de markt zet. En dan heb je echte garanties en geen "voorspellingen".

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Debonk het aantal cycli is voor jouw use cases geen beperking; 6000 cycles voor lithium is meer dan 15 jaar en dan zijn ze niet stuk maar tot 80% gedegradeerd dus hoef je er nog maar 20% bij te kopen.

De interessante metrics (voor jou) zijn €/kWh, kWh/liter en kWh/kg.
Probeer die getallen te vinden voor modern Li en de supercapacitors.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Reptile209 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:45:
[...]

Klinkt als een heel hoog gehalte aan: Energie Leveranciers Willen Niet Dat Je Deze Technologie Gaat Gebruiken! Prachtig product voor de verkoper, die waarschijnlijk meer geïnvesteerd heeft in de glossy folders en website dan in het product. Snel cashen voordat de eerste claims binnenkomen, en dan of verwijzen naar disclaimers in de voorwaarden, of een vriendelijk kaartje sturen vanaf de Bahama's met de mededeling dat ze druk zijn.

Dit soort dingen kan je - mijns inziens - rustig aan je laten voorbijgaan tot het echt werkend en main-stream is geworden. Tot die tijd is het gebakken lucht en zonde van je geld. Als het ècht zou werken (of zelfs maar levensvatbaar zou zijn), hoeven ze dat niet te verstoppen in moeilijke technobabbel. Dan worden ze overgenomen door een grote speler die het fatsoenlijk in de markt zet. En dan heb je echte garanties en geen "voorspellingen".
Deze techniek wordt toch al jaren in de formule 1 wagens toegepast? (naast de normale accu techniek) werkt het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:32
Als cache voor harde schijft, maar dan als cache voor batterij lijkt me nog wel iets. Maar niet voor langdurige opslag.
Pagina: 1