Veroordeel niet, verwonder u slechts
Vraag
Alle reacties
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Niet.
Hij schakelt 2 aders, dus 1 fase. De twee draden gaan naar een rails om deze verder over de stoppen te verdelen.
Er zijn nog 4 contacten over om nog 2 fases te kunnen schakelen.I_IBlackI_I schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:07:
[...]
Niet.
Hij schakelt 2 aders, dus 1 fase. De twee draden gaan naar een rails om deze verder over de stoppen te verdelen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Het is nog steeds een 3 fase schakelaar, er zit er alleen 1 op aangesloten.I_IBlackI_I schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:10:
Het is een idd 4 pollige schakelaar, maar in deze situatie is het een 1 fase hoofdschakelaar, geen 3 fase hoofdschakelaar.
Ja, al zou ik hem nog steeds vervangen door iets modernersIs deze hoofdschakelaar in staat om als 3 fase hoofdschakelaar te functioneren?
Waarom raadt je dat aan?Thomasvt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:20:
[...]
Ja, al zou ik hem nog steeds vervangen door iets moderners
bv: https://www.elektramat.nl...polig-40a-rood-sd-204-40/
Waarschijnlijk vraag je deze vraag niet zomaar. Je wilt iets doen waarvoor 3 fase nodig is. Deze 4 pollige schakelaar kan in theorie als 3 fase hoofdschakelaar dienen, echter is deze oud. Hierdoor is het aannemelijk dat de rest van de installatie niet veel nieuwer zal zijn, en wellicht niet meer aan de huidige normen voldoet. Als je aanpassingen aan de elektra-installatie gaat doen is het nodig om (alle delen die je aanraakt) weer in lijn te brengen met de huidige normen.No Hands schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:21:
Waarom raadt je dat aan?
Ik ga er van uit dat je een 3 fase aansluiting wilt nemen, en hierdoor ook een groepenkast nodig gaat hebben die gebruik kan maken van 3 fase. Het makkelijkste is om een kant-en-klare groepenkast te nemen. Deze zal al een hoofdschakelaar er in hebben zitten. Bijvoorbeeld zo iets. Het kost dus geen moeite om de hoofdschakelaar te vervangen, als de rest ook vervangen moet worden. Het scheelt ruimte omdat het bij de groepenkast in zit, en "het is veiliger" omdat hij niet te oud is.
Ik vermoed dat TS al een kap eraf heeft geschroefd, en normaal het koper dus ook niet bloot ligt.Thomasvt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:41:
daarnaast geen koper bloot bij een nieuwe dus ook een stuk veiliger.
[ Voor 12% gewijzigd door I_IBlackI_I op 03-11-2023 21:43 ]
Dat denk ik ook, maar weet niet of er nog een automaat van de netbeheerder zit in plaats van smeltzekeringen (waarschijnlijk niet) dus deel van het koper zal altijd onder stroom staan.I_IBlackI_I schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:43:
[...]
Ik vermoed dat TS al een kap eraf heeft geschroefd, en normaal het koper dus ook niet bloot ligt.
[ Voor 3% gewijzigd door Thomasvt op 03-11-2023 21:50 ]
Wat betreft het vervangen, daar zijn de meningen over verdeeld.
Je kunt het prima laten zitten, of zelfs uitbreiden naar 3 fase, de schakelaar was daar ooit voor bedoeld en zal die taak prima vervullen.
Is vervangen beter? In principe, ja.
Waarom?
Omdat, mits je de betere merken kiest, je voor nieuw, getest en gecertificeerd schakelmateriaal gaat.
Niemand kan zien hoe deze schakelaar van binnen is, en ik ga ervan uit dat deze nog prima functioneert, maar ik verwacht dat je all-in voor onder de €100 een compleet nieuwe hoofdschakelaar (met behuizing) hebt van een goed merk.
Ik wil ook de complete groepenkast vervangen en dan uiteraard met nieuwe hoofdschakelaar maar dat staat later op de planning en Liander komt al over 3 weken.
Als deze dus voldoet, dan prima. Van het voorjaar alles eruit en alles nieuw en aangepast aan de nieuwe all electric situatie.
Uiteraard heb ik geen bloot koper in mijn kast. Kap is eraf omdat ik anders geen foto van de binnenkant kon laten zien.Thomasvt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:41:
Kleiner, dus meer ruimte in je kast, daarnaast geen koper bloot bij een nieuwe dus ook een stuk veiliger.
bv: https://www.elektramat.nl...polig-40a-rood-sd-204-40/
Waarom? Het gaat niet over iets duurzaams en in de populaire onderwerpen van Bouwen en Klussen staat duidelijk ook Elektra.tweakduke schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:24:
[mbr]Nog even voor de goede orde naar DEI.[/]
[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 04-11-2023 06:32 ]
Ja iedereen snapt wel dat ts de kap er al af heeft geschroefd.I_IBlackI_I schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:43:
[...]
Ik vermoed dat TS al een kap eraf heeft geschroefd, en normaal het koper dus ook niet bloot ligt.
Maar in een nieuwe installatie moet de kast ook zonder kap aanraakveilig zijn.
Liander moet inderdaad al wel kunnen aansluiten op deze hoofdschakelaar. En dat later alles er uit voor nieuw is een prima plan.No Hands schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 06:28:
@I_IBlackI_I de reden dat ik het vroeg is als volgt: ik stap over op 3 fase, Liander verwacht een 3 fase hoofdschakelaar. Die is er dus.
Ik wil ook de complete groepenkast vervangen en dan uiteraard met nieuwe hoofdschakelaar maar dat staat later op de planning en Liander komt al over 3 weken.
Als deze dus voldoet, dan prima. Van het voorjaar alles eruit en alles nieuw en aangepast aan de nieuwe all electric situatie.
Ik zou hem dan niet laten zitten. Als t ding ooit weigert om in te schakelen baal je dat je m niet gelijk hebt vervangen. En zoals gezegd voldoet je verder nieuwe kast dan niet aan de norm.
DEI = Duurzame Energie en InstallatiesNo Hands schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 06:32:
[...]
Waarom? Het gaat niet over iets duurzaams en in de populaire onderwerpen van Bouwen en Klussen staat duidelijk ook Elektra.
Dat laatste dus, er is in DEI een uitgebreid topic over groepenkasten e.d., met héél veel betweters...
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 04-11-2023 08:29 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
:strip_exif()/f/image/S09RtEuxr1u0Zgr7UVJSlCql.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uBowMucy6aJser3XDaL356Ze.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ov0tOrJvbRpPQqDf8pG0AIGC.jpg?f=fotoalbum_large)