Beste mensen,
Ook wij willen een all-electric lucht/water warmtepomp laten installeren en wij hebben wat hulp/een kritische blik nodig bij het beoordelen van de offerte.
We hebben sinds de aankoop van het huis zoveel mogelijk aan isolatie gedaan: spouwmuur, glas vervangen waar nodig, vloerisolatie waar nodig, isolatie in de tussenvloeren, dakisolatie. Al met al redelijk geïsoleerd voor een dergelijk huis. We vinden duurzaamheid belangrijk. We zouden het ontzettend tof vinden als we als kers op de taart van het gas af zouden kunnen.
Kenmerken woning:
Rijtjeswoning uit 1937.
Historisch gasverbruik: ongeveer 700 m³/jaar. We wonen nog niet zo lang in dit huis en met de hoge energieprijzen van afgelopen winter hebben wij zuinig aan gedaan. We verwachten zonder 'streng regime' op zo'n 700 m³ uit te komen, we zaten afgelopen jaar op zo'n 550 m³.
- 2 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
Vloerverwarming voor 43 m2, aangevuld met twee radiatoren op de benedenverdieping. Eentje in de erker (zo'n ouderwetse gebogen die de vorm van de erker volgt) en eentje in de bijkeuken. Vloerverwarming 16mm buizen, 10cm hart op hart. 6 groepen met lengtes tussen de 42 en 69 meter. De vloerverwarming is droogbouw, gefreesd in gipsvezelplaten met tonzon vloerisolatie eronder. De bovenverdieping en zolder verwarmen wij praktisch nooit.
We hebben nu een offerte:
1x Arotherm plus VWL 55/6 A 230 V
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720
aroTherm VWZ Ai Plus besturingsmodule
Grundfos circulatiepomp naar de installatie
Warmtepomp buffervat VP RW 45/2 B
Vuilafscheider Spirotech
Warmtepompboiler aroStor VWL B 100/5
Diverse isolatie en installatiecomponenten
De buitenunit zal in de voortuin worden geplaatst (op zo'n 2,5m van de voorgevel). De benodigde leidingen worden via de voortuin en kruipruimte naar de binnen installatie worden aangebracht. De leidingen zullen met Armaflex isolatie worden geïsoleerd. In de tuin zullen wij Watts microflex grondleiding toepassen.
2. Wel/geen buffervat? Ik in het 'Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic' goede redenen gelezen om geen buffervat te nemen. De installateur gaf aan dat het beter zou zijn wel een buffervat op te nemen ivm de ontdooicyclus. Ergens op het forum las ik dat het beter is wel een buffervat te doen als je houten vloeren hebt omdat de warmte dan minder wordt vastgehouden dan in beton.
3. Is de isolatie van de leidingen voldoende?
4. Zijn er nog andere tips/adviezen waar ik rekening mee kan houden?
Alvast bedankt voor jullie input!
Ook wij willen een all-electric lucht/water warmtepomp laten installeren en wij hebben wat hulp/een kritische blik nodig bij het beoordelen van de offerte.
We hebben sinds de aankoop van het huis zoveel mogelijk aan isolatie gedaan: spouwmuur, glas vervangen waar nodig, vloerisolatie waar nodig, isolatie in de tussenvloeren, dakisolatie. Al met al redelijk geïsoleerd voor een dergelijk huis. We vinden duurzaamheid belangrijk. We zouden het ontzettend tof vinden als we als kers op de taart van het gas af zouden kunnen.
Kenmerken woning:
Rijtjeswoning uit 1937.
Historisch gasverbruik: ongeveer 700 m³/jaar. We wonen nog niet zo lang in dit huis en met de hoge energieprijzen van afgelopen winter hebben wij zuinig aan gedaan. We verwachten zonder 'streng regime' op zo'n 700 m³ uit te komen, we zaten afgelopen jaar op zo'n 550 m³.
Afgiftesysteem:
- 42 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open- 2 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
Vloerverwarming voor 43 m2, aangevuld met twee radiatoren op de benedenverdieping. Eentje in de erker (zo'n ouderwetse gebogen die de vorm van de erker volgt) en eentje in de bijkeuken. Vloerverwarming 16mm buizen, 10cm hart op hart. 6 groepen met lengtes tussen de 42 en 69 meter. De vloerverwarming is droogbouw, gefreesd in gipsvezelplaten met tonzon vloerisolatie eronder. De bovenverdieping en zolder verwarmen wij praktisch nooit.
SWW:
Er is een 100l aroSTOR geoffreerd. Dit zal wel voldoende zijn. We willen de wbp op de plek van de cv laten installeren (op zolder) en betwijfelen of de houten vloer 250kg voor een 200 liter kan dragen zonder door te zakken oid. 150l ging op de plek van de cv net niet passen ivm het schuine dak.Warmtepompvoorkeur:
Er is op verzoek een Vaillant Arotherm geoffreerd. Uit onderzoek/inlezen leek deze een van de stilste op de markt. Geluid is voor ons belangrijk gezien de plaatsing in de voortuin. We hebben vrij uitzicht aan de voorkant van het huis, dus dat is een voordeel. Nadeel is dat wij aan de voorkant slapen. Plaatsing in de achtertuin geeft waarschijnlijk meer galm gezien de bijkeuken/schutting.Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedWe hebben nu een offerte:
1x Arotherm plus VWL 55/6 A 230 V
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720
aroTherm VWZ Ai Plus besturingsmodule
Grundfos circulatiepomp naar de installatie
Warmtepomp buffervat VP RW 45/2 B
Vuilafscheider Spirotech
Warmtepompboiler aroStor VWL B 100/5
Diverse isolatie en installatiecomponenten
De buitenunit zal in de voortuin worden geplaatst (op zo'n 2,5m van de voorgevel). De benodigde leidingen worden via de voortuin en kruipruimte naar de binnen installatie worden aangebracht. De leidingen zullen met Armaflex isolatie worden geïsoleerd. In de tuin zullen wij Watts microflex grondleiding toepassen.
Vragen
1. Zien jullie gekke dingen in deze installatie?2. Wel/geen buffervat? Ik in het 'Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic' goede redenen gelezen om geen buffervat te nemen. De installateur gaf aan dat het beter zou zijn wel een buffervat op te nemen ivm de ontdooicyclus. Ergens op het forum las ik dat het beter is wel een buffervat te doen als je houten vloeren hebt omdat de warmte dan minder wordt vastgehouden dan in beton.
3. Is de isolatie van de leidingen voldoende?
4. Zijn er nog andere tips/adviezen waar ik rekening mee kan houden?
Alvast bedankt voor jullie input!