Hulp gevraagd bij offerte warmtepomp! Wel/geen buffervat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:26
Beste mensen,

Ook wij willen een all-electric lucht/water warmtepomp laten installeren en wij hebben wat hulp/een kritische blik nodig bij het beoordelen van de offerte.

We hebben sinds de aankoop van het huis zoveel mogelijk aan isolatie gedaan: spouwmuur, glas vervangen waar nodig, vloerisolatie waar nodig, isolatie in de tussenvloeren, dakisolatie. Al met al redelijk geïsoleerd voor een dergelijk huis. We vinden duurzaamheid belangrijk. We zouden het ontzettend tof vinden als we als kers op de taart van het gas af zouden kunnen.

Kenmerken woning:
Rijtjeswoning uit 1937.

Historisch gasverbruik: ongeveer 700 m³/jaar. We wonen nog niet zo lang in dit huis en met de hoge energieprijzen van afgelopen winter hebben wij zuinig aan gedaan. We verwachten zonder 'streng regime' op zo'n 700 m³ uit te komen, we zaten afgelopen jaar op zo'n 550 m³.
Afgiftesysteem:
- 42 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open
- 2 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter

Vloerverwarming voor 43 m2, aangevuld met twee radiatoren op de benedenverdieping. Eentje in de erker (zo'n ouderwetse gebogen die de vorm van de erker volgt) en eentje in de bijkeuken. Vloerverwarming 16mm buizen, 10cm hart op hart. 6 groepen met lengtes tussen de 42 en 69 meter. De vloerverwarming is droogbouw, gefreesd in gipsvezelplaten met tonzon vloerisolatie eronder. De bovenverdieping en zolder verwarmen wij praktisch nooit.
SWW:
Er is een 100l aroSTOR geoffreerd. Dit zal wel voldoende zijn. We willen de wbp op de plek van de cv laten installeren (op zolder) en betwijfelen of de houten vloer 250kg voor een 200 liter kan dragen zonder door te zakken oid. 150l ging op de plek van de cv net niet passen ivm het schuine dak.
Warmtepompvoorkeur:
Er is op verzoek een Vaillant Arotherm geoffreerd. Uit onderzoek/inlezen leek deze een van de stilste op de markt. Geluid is voor ons belangrijk gezien de plaatsing in de voortuin. We hebben vrij uitzicht aan de voorkant van het huis, dus dat is een voordeel. Nadeel is dat wij aan de voorkant slapen. Plaatsing in de achtertuin geeft waarschijnlijk meer galm gezien de bijkeuken/schutting.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

We hebben nu een offerte:

1x Arotherm plus VWL 55/6 A 230 V
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720
aroTherm VWZ Ai Plus besturingsmodule
Grundfos circulatiepomp naar de installatie
Warmtepomp buffervat VP RW 45/2 B
Vuilafscheider Spirotech
Warmtepompboiler aroStor VWL B 100/5
Diverse isolatie en installatiecomponenten

De buitenunit zal in de voortuin worden geplaatst (op zo'n 2,5m van de voorgevel). De benodigde leidingen worden via de voortuin en kruipruimte naar de binnen installatie worden aangebracht. De leidingen zullen met Armaflex isolatie worden geïsoleerd. In de tuin zullen wij Watts microflex grondleiding toepassen.
Vragen
1. Zien jullie gekke dingen in deze installatie?
2. Wel/geen buffervat? Ik in het 'Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic' goede redenen gelezen om geen buffervat te nemen. De installateur gaf aan dat het beter zou zijn wel een buffervat op te nemen ivm de ontdooicyclus. Ergens op het forum las ik dat het beter is wel een buffervat te doen als je houten vloeren hebt omdat de warmte dan minder wordt vastgehouden dan in beton.
3. Is de isolatie van de leidingen voldoende?
4. Zijn er nog andere tips/adviezen waar ik rekening mee kan houden?

Alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 55/6 wil minimaal 40 liter zonder hulpverwarming. Jouw 420 meter slang bevat 47 liter (bij 12mm binnendiameter), daar komen de radiatoren nog bij dus technisch is een buffer niet noodzakelijk.
Misschien dat iemand anders iets over comfort kan zeggen bij opbouw vloerverwarming en defrosts.

Met hulpverwarming is een buffer sowieso niet nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
Beste @Proton_ , bedankt voor jouw reactie! Op basis van een reactie van jou in een ander topic heb ik uitgerekend dat de 350m lengte vloerverwarming 42 liter systeeminhoud heeft. Dat zou dus inderdaad voldoende moeten zijn. Maar op basis van een reactie van iemand anders (ik weet niet meer welk topic) zou het advies bij droogbouw/opbouw vloerverwarming anders zijn.

Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Itho daalderop heeft een 200l SWW (I-WPV) vat dat zonder vloersteun aan een goede muur kan.
Met vloersteun tot 270l.

Deze vaten hebben meer nuttige inhoud dan een normaal vat, dus met de 200l heb je al een veel riantere SWW voorziening dan met een 100l arostor en geen herrie van de WPB in huis/

De 55/6 zou evengoed voldoende moeten zijn met oprecht maar 700m³ warmte per jaar (voor 20 graden in hele huis)

Een seriebuffer heeft buiten de kosten geen groot nadeel (Wat een parallel buffer wel kan hebben en ik redelijk waarschijnlijk zelf wel nodig heb)

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 03-11-2023 16:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:55
Heb je ook een berekening gemaakt of laten maken wat de terugverdientijd is met een verbruik van 700 m³?

Ik zat er namelijk zelf ook naar te kijken totdat ik een eigen berekening had gemaakt met ons verbruik van 350 m³ gas per jaar. Ik kwam uit met subsidie op 47 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
@Ronald Bedankt voor het meedenken! Ik ga naar zo'n I-WPV vat kijken. Die 700 m³ is een schatting, we stoken niet naar 20 graden. Wellicht dat we hoger uitkomen, zou dat een probleem zijn? Het gaat om een parallel buffer volgens de offerte.

@Nougat Ja, ik heb een berekening gemaakt. Een business case is eigenlijk rond te breien. Zoals gezegd is duurzaamheid voor ons belangrijk en is het terugverdienen niet de grootste prioriteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nougat schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:42:
Heb je ook een berekening gemaakt of laten maken wat de terugverdientijd is met een verbruik van 700 m³?

Ik zat er namelijk zelf ook naar te kijken totdat ik een eigen berekening had gemaakt met ons verbruik van 350 m³ gas per jaar. Ik kwam uit met subsidie op 47 jaar!
Terugverdientijd begint redelijk 2021 te worden... Ik hoop vurig dat ik ongelijk heb... maar verduurzaming is denk niet meer optioneel en al te laat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:05
Een 100l boiler lijkt me voldoende om zuinig te douchen, maar voor een bad te vullen te weinig.
Wij hebben 200l en dat is net voldoende voor ons gezin met 1 run per dag. Als we 2x een bad laten lopen op een dag, hebben we al koud water. Gelukkig niet zo'n probleem voor ons want met een 7kW warmtepomp is die zo terug op temperatuur. Een warmtepomp boiler doet er veel langer over. Dus misschien is het een idee om een 100l boilervat te nemen en aan te sluiten dmv een 3wegklep op de 55/6? Dan is kun je die terug warm stoken op minder dan 45minuten

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
@Broodro0ster bedankt voor je suggestie! We hebben een spaardouche die 5l/m geeft dus we zouden een dikke 25min moeten kunnen douchen. We hebben geen bad.

Ik heb niet zo heel veel kennis van het onderwerp, alles wat ik weet heb ik van Tweakers. Kun je een SWW vat er zomaar tussen prikken op zolder? Of heeft die een aparte aanvoerleiding nodig? Een voordeel van een aparte wpb leek mij dat de wp in de zomer uit kan en dat scheelt weer mogelijke geluidsissues.

[ Voor 14% gewijzigd door l3300n op 03-11-2023 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Je moet ook rekening houden met stilstandsverliezen. Ik verlies toch wel zo'n 4-5°C per dag uit de boiler als we op vakantie zijn. Hoe warmer hij is, hoe meer verlies.
Wij douchen ook aan 4-5l minuut. Deze ochtend er lang onder gestaan (50l) en de temperatuur in het vat is van 45.5°C naar 41.5°C gezakt.
Mijn vriendin douched meestal 's avonds en dat zie je dan weer niet op de grafiek omdat er dan wellicht nog niet genoeg koud water naar boven komt. Je ziet wel in nacht dat het verlies groot lijkt te zijn, maar is toch een beetje mening tussen de lagen denk ik.

Zo ziet het verloop er van de laatste 2 dagen uit met een 200l vat dat tot 50°C verwarmd wordt, maar er is ongeveer 1°C overshoot zoals je ziet. Als het vat 35°C aangeeft, krijg je er nog 1 aangename douchebeurt uit want de sensor zit niet helemaal bovenaan.
Douchebeurt van deze ochtend was 50l. Douchebeurt gisterenochtend was 35l en m'n vriendin douched elke avond rond 18-20h voor zo'n 30-40l.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfbBaxrobcRZnXm0UlfVCTej6rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpIJWwfLk9uOEny0ce8oNHPC.jpg?f=fotoalbum_large

Met een 3 wegklep kan een 55/6 makkelijk aangesloten worden op een apart boilervat. Als dat makkelijk naar zolder kan, durf ik niet te zeggen. De installateur zal dat wel kunnen beantwoorden. Over geluid hoef je je geen zorgen te maken. Zo'n SSW run duurt ongeveer 40 minuten bij mij op eco modus. Ik doe die in de namiddag rond 14h, dat is de buitentemperatuur meestal het hoogst en PV opbrengst. Ook zal er dan niet snel iemand last hebben van een beetje lawaai, hoewel ik dit enorm vind meevallen op de Vaillant warmtepompen.

[ Voor 16% gewijzigd door Broodro0ster op 03-11-2023 21:15 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
@Broodro0ster onwijs bedankt voor je uitgebreide reactie! Food for thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
l3300n schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:50:
@Broodro0ster onwijs bedankt voor je uitgebreide reactie! Food for thought.
Als het niet anders kan, kom je er wel hoor met 100l. Desnoods tot 60°C stoken of 2 runs per dag, maar dan is het iets minder efficient.
Of als jullie altijd achter elkaar douchen na elkaar, kan je vlak daarvoor het vat verwarmen. Dan heb je geen last van stilstandsverlies.
Kan je toch 200l kwijt, dan heb je alle comfort en hoef je je nergens zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:12:
De 55/6 wil minimaal 40 liter zonder hulpverwarming. Jouw 420 meter slang bevat 47 liter (bij 12mm binnendiameter), daar komen de radiatoren nog bij dus technisch is een buffer niet noodzakelijk.
Misschien dat iemand anders iets over comfort kan zeggen bij opbouw vloerverwarming en defrosts.

Met hulpverwarming is een buffer sowieso niet nodig.
Ik mis in je berekening de hoeveelheid warmtecapaciteit die ook nog extra zit opgeslagen in het beton. Het gaat uiteindelijk niet echt om de liters, maar om de opslagen energie per graad Celcius stijging (J/°C of vergelijkbare eenheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre eens, maar daar zegt de installatiehandleiding niets over dus daar kan je ook niets mee.
Extra capaciteit valt met vvw gefreesd in gipsvezelplaat zoals bij TS ook wel mee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@l3300n Installeer zonder buffervat. Buffervat maakt het systeem minder efficient en duurder. Buffervat kan je later altijd nog toevoegen. * Dre draait op 1× T33 radiator op 5 kW monoblok.Nooit een buffervat willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3300n
We zijn een tijdje verder, maar de kogel is door de kerk! Wij gaan van het gas af en voor een installatie zonder buffervat. Mede door de informatie op dit forum en de adviezen in dit topic konden we op iets gelijkere voet het gesprek met de installateur aan. Veel dank hiervoor! Uiteindelijk gekozen voor een Arotherm vwl 55/6 icm een Arostor 200l wpb voor het sww. Nu de installatie over een paar weken afwachten. Zin in.
Pagina: 1