Op zoek naar een goede inductie kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 17:42
Ik wil mijn gaskookplaat vervangen voor een inductie. Na wat modellen te hebben gezien online zijn er 2 van Samsung die mij aanspreken qua looks. Echter heb ik er geen vertrouwen in aangezien ik op Google voornamelijk Russische en/of Poolse reviews vind.

Omdat ik hier helemaal niet in thuis ben, zou ik graag willen weten wat de betere merken zijn? Betrouwbaarheid van de apparatuur is voor mij het belangrijkste.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42

DjVe

Hatsaflats!

Wat ook niet onbelangrijk is: bedieningsgemak. Zo heb ik kort gewerkt met een Bauknecht en een Siemens plaat en ik vind die bediening echt verschrikkelijk (te veel knopjes die slecht reageren).

Ik kom van een inductie Falcon fornuis (draaiknoppen) en dat is zon beetje de fijnste ervaring die ik ooit heb gehad, maar in mijn nieuwe woning heb ik een Bora en die bevalt eigenlijk ook best goed.

Let ook even op je aansluiting in de meterkast voor je een plaat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
@DjVe De aansluiting in de meterkast laat ik nog aanleggen. Ik ga er vanuit dat 2 fase wel mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bora is qua bediening een stap verder dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DjVe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:09:
Wat ook niet onbelangrijk is: bedieningsgemak. Zo heb ik kort gewerkt met een Bauknecht en een Siemens plaat en ik vind die bediening echt verschrikkelijk (te veel knopjes die slecht reageren).

Ik kom van een inductie Falcon fornuis (draaiknoppen) en dat is zon beetje de fijnste ervaring die ik ooit heb gehad, maar in mijn nieuwe woning heb ik een Bora en die bevalt eigenlijk ook best goed.

Let ook even op je aansluiting in de meterkast voor je een plaat besteld.
Ik had een Whirlpool en nu een Siemens en de Siemens vind ik qua bediening echt zeer fijn. Reageert heel goed en niet veel knopjes. Om maar even wat tegenover jouw ervaring te zetten.

Niet om een discussie te starten, maar vooral om onze N=1’s tegenover elkaar te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hann1BaL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:43:
[...]

Ik had een Whirlpool en nu een Siemens en de Siemens vind ik qua bediening echt zeer fijn. Reageert heel goed en niet veel knopjes. Om maar even wat tegenover jouw ervaring te zetten.

Niet om een discussie te starten, maar vooral om onze N=1’s tegenover elkaar te zetten :)
Daar heb je zeker gelijk in. Wat ik fijn vind, kan jij inderdaad verschrikkelijk vinden. Maar probeer wel eerst of de bediening je aan staat. Een kookplaat die je dagelijks irriteert is het niet waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DjVe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:49:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in. Wat ik fijn vind, kan jij inderdaad verschrikkelijk vinden. Maar probeer wel eerst of de bediening je aan staat. Een kookplaat die je dagelijks irriteert is het niet waard :)
Mee eens en een ander punt: Luister naar de piepjes, want sommige van die apparaten genereren de meest vreselijke piepjes die niet uit kunnen.

Bosch, Siemens, Bora, Aeg leveren goede inductieplaten, maar het is verder vooral dus een persoonlijke voorkeur.

Neem je een plaat met vrije zones of met vaste zones? (Ik zou zeker aanraden om met vrije zones te nemen zodat je flexibeler je pannen kunt neerzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Hann1BaL op 03-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:31:
@DjVe De aansluiting in de meterkast laat ik nog aanleggen. Ik ga er vanuit dat 2 fase wel mogelijk is.
Dat is lang niet altijd het geval.
Zet eens een foto van de groepenkast in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Afgelopen week toevallig een nieuwe inductiekookplaat moeten kopen omdat de oude het begeven had. Daarbij de ervaringen van de oude meegenomen bij het kiezen van een nieuwe:
  • Oude plaat had een slider voor het vermogen, dat is minder secuur dan +/- knopjes.
  • Knopjes midden onder, zodat ze niet per ongeluk worden bediend als je een grote pan over de plaat schuift.
Uiteindelijk is het een Siemens geworden en tot nu toe (paar dagen gebruik) geen klachten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 08:56
Tsja, ik kan je alleen de ervaring meegeven van mijn eigen inductiekookplaat. Ik heb een AEG. Werkt hartstikke goed, bediening reageert accuraat en snel, en geen gekke poespas. En het is kwaliteitsspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zou behalve bedieningsgemak ook kijken naar hoe goed ie kan moduleren. Ik heb zelf onlangs een goedkoop knakending gekocht, en vol vermogen werkt ie prima, maar als ie zachtjes water moet laten koken, dan gaat ie pendelen ipv moduleren, met toch behoorlijk veel energie, dus dan borrelt het water eventjes. Ik zie ook meer kalkaanslag sinds ik de inductieplaat gebruik ipv gas.

En meer features/beveiligingen is ook niet altijd beter. Kookplaat moet niet direct van slag raken van een beetje water, of als je pan iets verschuift. Gelukkig zelf geen last van.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
devriesjande schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:00:
[...]

Dat is lang niet altijd het geval.
Zet eens een foto van de groepenkast in dit topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ls1xUFnAYnBtoKIU9FgYtMTg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9tlTDi2YCCTTLJ9H6PFM92x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
mrc4nl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:16:
ik zou behalve bedieningsgemak ook kijken naar hoe goed ie kan moduleren. Ik heb zelf onlangs een goedkoop knakending gekocht, en vol vermogen werkt ie prima, maar als ie zachtjes water moet laten koken, dan gaat ie pendelen ipv moduleren, met toch behoorlijk veel energie, dus dan borrelt het water eventjes. Ik zie ook meer kalkaanslag sinds ik de inductieplaat gebruik ipv gas.

En meer features/beveiligingen is ook niet altijd beter. Kookplaat moet niet direct van slag raken van een beetje water, of als je pan iets verschuift. Gelukkig zelf geen last van.
Hier had ik niet aan gedacht. Eigenlijk ook niet echt verwacht dat het een aandachtspunt kon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het wordt wel een compleet advies zo, haha.

Je meterkast ziet er 1-fase uit (als je een foto maakt van de complete kast, dan kunnen we dat beoordelen). Maar gezien de verschillende merken bij elkaar en de leeftijd van enkele componenten, zou ik zelf de gehele kast vervangen en er direct een 3-fase kast hangen (en indien nodig de verzwaring bij je netbeheerder naar 3x25A aanvragen). Dat kost je eenmalig wat, maar dan zit het wel direct goed en ben je ook voorbereid op later een laadpaal bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik vermoed dat het een beetje buiten budget is, maar in September is bij mij een nieuwe keuken geplaatst en ik heb gekozen voor een zogenaamde "free-zone" inductieplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s72ir-oQcuKJBpmlujkii__nEcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5K0Bnk2cy3JywyGC1P1Dymw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft geen individuele pitten / zones, maar je kunt over het hele oppervlakte willekeurig pannen neerzetten. De bediening is heel intuïtief, de pan die je plaatst verschijnt als cirkel op het schermpje. Hoe groter de pan, hoe groter de cirkel. Dat ziet de plaat automatisch. En als je een pan verplaatst omdat je plaats moet maken voor een nieuwe pan, dan neemt 'ie de "instellingen" mee naar de nieuwe locatie.

Vervolgens kun je simpelweg door de juiste "pan" aan te raken het vermogen instellen op het touchscreen. Doordat je hele en halve stapjes kunt gebruiken heb je de beschikking over 18 stappen. Dat maakt het gemakkelijk om de temperatuur precies goed te krijgen. Daarnaast is er ook nog een smeltfunctie (44º), warmhoudfunctie (70º) en sudderfunctie (95º)

Wat ik zelf ook heel handig vind is de mogelijkheid om een timer aan te zetten per pan. Simpelweg weer de juiste pan aanraken en het kloksymbooltje gebruiken. Zo kun je meerdere timers naast elkaar gebruiken.

Tot nu toe 2 maandjes in gebruik en erg onder de indruk van het gebruikersgemak en de functies. Er passen zoals je op het plaatje ziet ook daadwerkelijk 6 pannen tegelijk op, wat super praktisch is.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Dat ziet er wel gaaf uit. Echter kook ik nooit zo uitgebreid en gebruik ik hooguit 2 pannen. Ik ben er normaal niet vies van een beetje overkill maar dit gebruik ik meestal maar 15 minuten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Bedankt voor de foto.
In deze groepenkast is geen plaats voor een zogenoemde kookgroep.
Let bij het kopen van een kookplaat er op dat hij is uitgevoerd voor de typisch Nederlandse kookgroep.
Dus de mogelijkheid voor het aansluiten van twee afzonderlijke nuladers.
Edit: ook na verwijdering beltrafo is er geen plaats genoeg voor een kookgroep. Dus nieuwe groepenkast plaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door devriesjande op 03-11-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:09:
Bedankt voor de foto.
Eventueel kan je de beltransfomator verwijderen en buiten de groepenkast een nieuwe plaatsen.
Let bij het kopen van een kookplaat dat hij is uitgevoerd voor de typisch Nederlandse kookgroep.
Een 7,4 kW 2L2N + PE kookplaat dus ;)

En als @Marcievg meestal met 2 pannen/pitten kookt is een 3.500 watt 4 pits kookplaat misschien wel genoeg en dan de 2x16a kookgroep splitsen zodat je een combi-oven ook op de kookgroep aan kan sluiten, zoals ik dat doe.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Je hebt niet helemala de ervaring van een aansluiting op 2 fase als je een inductiekookplat kiest die op 1 fase kan, omdat er simpelweg minder vermogen beschikbaar is, maar het kan wel.
https://witgoedbedrijf.nl...plaat-inbouw-1-of-2-fase/
Deze kan je dus ook gewoon op 1 fase monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42

BeyondThunder

Lost Lightning

DexterDee schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:48:
Ik vermoed dat het een beetje buiten budget is, maar in September is bij mij een nieuwe keuken geplaatst en ik heb gekozen voor een zogenaamde "free-zone" inductieplaat:

[Afbeelding]

Deze heeft geen individuele pitten / zones, maar je kunt over het hele oppervlakte willekeurig pannen neerzetten. De bediening is heel intuïtief, de pan die je plaatst verschijnt als cirkel op het schermpje. Hoe groter de pan, hoe groter de cirkel. Dat ziet de plaat automatisch. En als je een pan verplaatst omdat je plaats moet maken voor een nieuwe pan, dan neemt 'ie de "instellingen" mee naar de nieuwe locatie.

Vervolgens kun je simpelweg door de juiste "pan" aan te raken het vermogen instellen op het touchscreen. Doordat je hele en halve stapjes kunt gebruiken heb je de beschikking over 18 stappen. Dat maakt het gemakkelijk om de temperatuur precies goed te krijgen. Daarnaast is er ook nog een smeltfunctie (44º), warmhoudfunctie (70º) en sudderfunctie (95º)

Wat ik zelf ook heel handig vind is de mogelijkheid om een timer aan te zetten per pan. Simpelweg weer de juiste pan aanraken en het kloksymbooltje gebruiken. Zo kun je meerdere timers naast elkaar gebruiken.

Tot nu toe 2 maandjes in gebruik en erg onder de indruk van het gebruikersgemak en de functies. Er passen zoals je op het plaatje ziet ook daadwerkelijk 6 pannen tegelijk op, wat super praktisch is.
Dat is vet! ik wist niet dat dit bestond. Wij zijn in de markt voor een inductie fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:02:
Dat ziet er wel gaaf uit. Echter kook ik nooit zo uitgebreid en gebruik ik hooguit 2 pannen. Ik ben er normaal niet vies van een beetje overkill maar dit gebruik ik meestal maar 15 minuten per dag.
Er zijn ook smalle kookplaten met een gewone stekker. 2 Pits. Dan hoef je niet speciaal een nieuwe kookgroep te laten installeren, tenminste... als die kan aansluiten op een groep die verder niet gedeeld is met de koeling, verlichting etc.

Die twee pits kookplaten zijn ook goedkoper dan een 4 pits, al er is niet veel aanbod. En mocht je ooit toch even een derde pan willen gebruiken dan kan dat weer niet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
devriesjande schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:09:
Bedankt voor de foto.
Let bij het kopen van een kookplaat er op dat hij is uitgevoerd voor de typisch Nederlandse kookgroep.
Edit: ook na verwijdering beltrafo is er geen plaats genoeg voor een kookgroep. Dus nieuwe groepenkast plaatsen.
Een fornuisgroep aardlek automaat is maar 2 modules toch.
Dat zou je er nog net bij in kunnen krijgen.
Beltrafo weg dan is het klaar toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:47

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:33:
Bora is qua bediening een stap verder dan de rest.
Dat is persoonlijk. Ik kom van een Siemens 60cm (4-pits) plaat en ben naar een Bora Puru (interne afzuiging) en persoonlijk vond ik de Siemens gemakkelijker werken met de lange strip voor het vermogen. De Op de Siemens lukt het alleen nooit om er 4 pannen op te zetten, want daar is 'ie te klein voor.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:47

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt geen hoofdschakelaar? Dit spul is zo oud. Ik zou de hele boel vervangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

timovd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:38:
[...]

Je hebt geen hoofdschakelaar? Dit spul is zo oud. Ik zou de hele boel vervangen.
Als de installateur zich netjes aan de NEN1010 normering gaat houden dan moet deze kast eigenlijk gewoon helemaal vanaf '0' opnieuw opgebouwd worden. Meteen een goed moment voor @Marcievg om bij de netbeheerder een upgrade naar 3x25A in gang te gaan zetten zodat er in de keuken ook nooit met zo'n halfslachtige, NL-Only, 'kookgroep' (2x16A áchter een 1x25A / 1x35A (?) Net-Aansluiting) gewerkt hoeft te gaan worden maar met een nette fasescheiding zoals bedoeld voor fornuisgroepen 8)

Aangaande de nog te selecteren kookplaat: De meeste fabrikanten hebben wel een soort van 'Experience Center' waar je alle door hen geleverde type platen kunt bekijken én hands-on kunt ervaren. Dat wat de éne persoon onder gemakkelijke bediening verstaat kan voor een ander persoon geheel onlogisch en onpraktisch zijn.

Privé heb ik overigens deze NEFF kookplaat met ingebouwde afzuiging welke voor mij persoonlijk de 'fijnste' bediening had (en ook nog steeds heeft).

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 03-11-2023 12:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:14
Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:00:
Ik wil mijn gaskookplaat vervangen voor een inductie. Na wat modellen te hebben gezien online zijn er 2 van Samsung die mij aanspreken qua looks.
Wat sprak je aan bij de twee van Samsung die je hebt gezien?

Verder wordt er gesproken over de aansluiting, maar check ook even de nis maten (het gat in je werkblad) van je huidige gaskookplaat. Gebruik dat in je zoektocht, want het is belangrijk dat straks de nieuwe inductie gaat passen.

Wat betreft betrouwbare merken sluit ik me aan bij @Hann1BaL "Bosch, Siemens, Bora, Aeg leveren goede inductieplaten, maar het is verder vooral dus een persoonlijke voorkeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
TheOmen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
Afgelopen week toevallig een nieuwe inductiekookplaat moeten kopen omdat de oude het begeven had. Daarbij de ervaringen van de oude meegenomen bij het kiezen van een nieuwe:
• Oude plaat had een slider voor het vermogen, dat is minder secuur dan +/- knopjes.
Ik zou juist nooit meer terug willen naar +/- knopjes in plaats van een slider... Met de slider kan ik in één keer naar de gewenste stand toe in plaats van dat ik tig keer op een knopje moet drukken. Minder secuur herken ik weinig van.

Dus zoals al vaker gezegd: Dit soort dingen zijn nogal persoonlijk. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
mrc4nl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:27:
[...]

Er zijn ook smalle kookplaten met een gewone stekker. 2 Pits. Dan hoef je niet speciaal een nieuwe kookgroep te laten installeren, tenminste... als die kan aansluiten op een groep die verder niet gedeeld is met de koeling, verlichting etc.

Die twee pits kookplaten zijn ook goedkoper dan een 4 pits, al er is niet veel aanbod. En mocht je ooit toch even een derde pan willen gebruiken dan kan dat weer niet.
Dat soort kookplate voor 1 fase heb je ook met 4 pitten hoor, zie de link die ik in dit topic plaatste. Verder heb je ook nog een wat duurdere inventum inbouwkookplaat met 4 pitten op 1 fase en een vrijstaande versie darvan heeft inventum ook. Maar degene waar ik naar linkte is meer dan 100 euro goedkoper dand e inventum en werkt net zo goed. Je bent dus niet verplicht maar met 2 kookzones te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Xander schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:08:
[...]

Ik zou juist nooit meer terug willen naar +/- knopjes in plaats van een slider... Met de slider kan ik in één keer naar de gewenste stand toe in plaats van dat ik tig keer op een knopje moet drukken. Minder secuur herken ik weinig van.
Wellicht omdat de slider op onze oude plaat geen nummers had....dat maakte het iedere keer weer gokken welke stand je zou krijgen...
De Siemens die we nu hebben herkent een pan als je 'm aanzet en dan kan je al direct naar stand 4 of 9 als je op - resp. + drukt. Scheelt veel klikken :-)
Dus zoals al vaker gezegd: Dit soort dingen zijn nogal persoonlijk. ;)
zekers.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Will_M schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:47:
[...]

Als de installateur zich netjes aan de NEN1010 normering gaat houden dan moet deze kast eigenlijk gewoon helemaal vanaf '0' opnieuw opgebouwd worden. Meteen een goed moment voor @Marcievg om bij de netbeheerder een upgrade naar 3x25A in gang te gaan zetten zodat er in de keuken ook nooit met zo'n halfslachtige, NL-Only, 'kookgroep' (2x16A áchter een 1x25A / 1x35A (?) Net-Aansluiting) gewerkt hoeft te gaan worden maar met een nette fasescheiding zoals bedoeld voor fornuisgroepen 8)
Ik zit gehuurd in een appartementencomplex en weet niet in hoeverre ik de meterkast opnieuw kan opbouwen. Als ik 2 fase heb dan zit ik denk ik wel goed
Jaer288 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:05:
[...]

Wat sprak je aan bij de twee van Samsung die je hebt gezien?

Verder wordt er gesproken over de aansluiting, maar check ook even de nis maten (het gat in je werkblad) van je huidige gaskookplaat. Gebruik dat in je zoektocht, want het is belangrijk dat straks de nieuwe inductie gaat passen.

Wat betreft betrouwbare merken sluit ik me aan bij @Hann1BaL "Bosch, Siemens, Bora, Aeg leveren goede inductieplaten, maar het is verder vooral dus een persoonlijke voorkeur."
Wat me aansprak bij Samsung wat de niet zo opvallende circels voor de plaatsing van de pannen. Persoonlijk heb ik niks met die kruizen of vakken. Maar waarschijnlijk zal het wel zoiets gaan worden.

Ik weet al dat ik een nismaat van 56 moet hebben. En daar is gelukkig ook veel keuze in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:37
Miele, nog niemand heeft Miele gezegd?! 👌🏻

Wij hebben sinds een maand of twee een Miele inductieplaat (op verzoek kan ik het typenummer opzoeken) met afzuiggleuf waar we erg tevreden mee zijn.

KMDA 7272 FL-A Silence

[ Voor 27% gewijzigd door iamerwin op 03-11-2023 14:29 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

iamerwin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:26:
Miele, nog niemand heeft Miele gezegd?! 👌🏻

Wij hebben sinds een maand of twee een Miele inductieplaat (op verzoek kan ik het typenummer opzoeken) met afzuiggleuf waar we erg tevreden mee zijn.

KMDA 7272 FL-A Silence
Ook een hele mooi kookplaat (y) Ik had die kookplaat destijds bij het verbouwen van m'n keuken ook op de 'shortlist' staan, samen met o.a. de toendertijd aangeschafte NEFF kookplaat.

Overigens wel grappig dat die zelfde kookplaat in NL een lagere adviesprijs heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:21:
[...]

Ik zit gehuurd in een appartementencomplex en weet niet in hoeverre ik de meterkast opnieuw kan opbouwen. Als ik 2 fase heb dan zit ik denk ik wel goed.
Er is in je meterkast maar 1 fase beschikbaar.
Deze fase gebruik je 2 keer. Dat is wat anders dan 2 fasen.

De groepenkast is eigendom van je verhuurder. Het lijkt mij daarom verstandig contact op te nemen met de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:14
https://www.novy.com/nl-nl/kookplaten/

We hebben thuis een inductie kookplaat van Novy (novy one) en zijn daar erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
devriesjande schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:23:
[...]

Er is in je meterkast maar 1 fase beschikbaar.
Deze fase gebruik je 2 keer. Dat is wat anders dan 2 fasen.

De groepenkast is eigendom van je verhuurder. Het lijkt mij daarom verstandig contact op te nemen met de verhuurder.
Ik heb al toestemming gekregen om aanpassingen te doen. Dit dient dan door een gecertificeerd bedrijf gedaan te worden. Het vervangen van. De groepenkast is iets waar ik nog over wil bellen met hun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb al toestemming gekregen om aanpassingen te doen. Dit dient dan door een gecertificeerd bedrijf gedaan te worden. Het vervangen van. De groepenkast is iets waar ik nog over wil bellen met hun
heb b je mijn post over een inductiekookplaat op 1 fase gelezen? ik heb er ook een link in gezet. want anders kom je toch op serieuze kosten die jij moet maken in een huurhuis, al is het maar het arbeidsloon van de installateur. als je zeker weet dat je daar nog 20 jaar woont is het misschien wel de moeite, anders zou ik eerst dit proberen want dan ben je toch over op inductie zonder aanpassingen te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dicksterk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:56:
[...]

heb b je mijn post over een inductiekookplaat op 1 fase gelezen? ik heb er ook een link in gezet. want anders kom je toch op serieuze kosten die jij moet maken in een huurhuis, al is het maar het arbeidsloon van de installateur. als je zeker weet dat je daar nog 20 jaar woont is het misschien wel de moeite, anders zou ik eerst dit proberen want dan ben je toch over op inductie zonder aanpassingen te hoeven doen.
Het blijft een beetje gissen naar dat wat @Marcievg in de keuken allemaal nog meer op diezelfde fase aan wil (lees: moet) gaan sluiten maar gezien de zeer eenvoudige/karige groepenkast lijkt het nu zo te zijn dat de gehele huidige keuken op één en dezelfde (16A) groep en dus ook centraaldoos geschakeld is. Dat is dus al inclusief alle overige, reeds aanwezige, (inbouw) apparaten + vrije WCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Will_M schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:04:
[...]

Het blijft een beetje gissen naar dat wat @Marcievg in de keuken allemaal nog meer op diezelfde fase aan wil (lees: moet) gaan sluiten maar gezien de zeer eenvoudige/karige groepenkast lijkt het nu zo te zijn dat de gehele huidige keuken op één en dezelfde (16A) groep en dus ook centraaldoos geschakeld is. Dat is dus al inclusief alle overige, reeds aanwezige, (inbouw) apparaten + vrije WCD's.
Op dit moment zit er enkel een oven op die groep, en die gebruik ik al bijna nooit.
Ik ga maandag kijken wat ik mogelijk kan aanpassen aan de meterkast

@dicksterk ik heb je post gezien en ergens is het interessant maar ik denk niet dat ik op 1 fase wil zitten. De huidige situatie is dat ik nu slechts 2 pannen gebruik. Mocht dit in de toekomst veranderen dan wil ik ook dat het kan veranderen, en niet dat ik later tegen beperkingen aan loop. Mocht het het zo lopen dat het de enige optie zal zijn dan ga ik zeker op je advies in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:22:
[...]

Op dit moment zit er enkel een oven op die groep, en die gebruik ik al bijna nooit.
Ik ga maandag kijken wat ik mogelijk kan aanpassen aan de meterkast

@dicksterk ik heb je post gezien en ergens is het interessant maar ik denk niet dat ik op 1 fase wil zitten. De huidige situatie is dat ik nu slechts 2 pannen gebruik. Mocht dit in de toekomst veranderen dan wil ik ook dat het kan veranderen, en niet dat ik later tegen beperkingen aan loop. Mocht het het zo lopen dat het de enige optie zal zijn dan ga ik zeker op je advies in.
je kan op die 1 fase inductiekookplaat met 4 panenn koken? je zal toch nooit alle 4 de pannen tegelijk op vol vermogen willen gebruiken meestal. en als je later toch 2 fase wilt kan je deze omzetten naar een 2fase-aansluiting.

Overigens: wat is jed rede om over te willen op inductie? Want je huurt dus, dus alels wat je zelf investeert wordt van de verhuurder als je weer weg gaat. en zoals het er nu naar uit ziet is je investering vrij groot, tenzij de verhuurder beried is de groepenkast te betalen. als je goedkoper uit wil zijn met koken dan op gas duurt het zeker met de 2 pannen die je gebruikt denk ik gigantisch lang voor je die overstap eruit hebt financieel. dat is ook de rede dat ik dit adviseer. want normaal zou ik dat niet snel doen want op 2 fases koken met 7,2kw aan vermogen gaat veel sneller, hoewel inductie opzich niet beroerd werkt op lagere vermogens. die kookplaat uit mijn link zou 2900 wat hebben. dat is dus als je met 2 pannen werkt 1450w per pan wat opizch prima gaat tenizj je super veel haast hebt. maar zelf koo ik bijvoorbeled nooit boven de 1600w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
dicksterk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:50:
[...]

je kan op die 1 fase inductiekookplaat met 4 panenn koken? je zal toch nooit alle 4 de pannen tegelijk op vol vermogen willen gebruiken meestal. en als je later toch 2 fase wilt kan je deze omzetten naar een 2fase-aansluiting.

Overigens: wat is jed rede om over te willen op inductie? Want je huurt dus, dus alels wat je zelf investeert wordt van de verhuurder als je weer weg gaat. en zoals het er nu naar uit ziet is je investering vrij groot, tenzij de verhuurder beried is de groepenkast te betalen. als je goedkoper uit wil zijn met koken dan op gas duurt het zeker met de 2 pannen die je gebruikt denk ik gigantisch lang voor je die overstap eruit hebt financieel. dat is ook de rede dat ik dit adviseer. want normaal zou ik dat niet snel doen want op 2 fases koken met 7,2kw aan vermogen gaat veel sneller, hoewel inductie opzich niet beroerd werkt op lagere vermogens. die kookplaat uit mijn link zou 2900 wat hebben. dat is dus als je met 2 pannen werkt 1450w per pan wat opizch prima gaat tenizj je super veel haast hebt. maar zelf koo ik bijvoorbeled nooit boven de 1600w.
De reden dat ik naar inductie wil is het gemak van het schoonmaken en het kookt fijner.
Ik ben me er van bewust dat ik gehuurd zit maar het heeft me ook niet weerhouden om een stoomsauna te plaatsen. De kookplaat zal ik nooit terugverdienen maar dat hoeft ook niet. Het is gewoon iets dat ik wil.
Ik kook zelden op hoog vuur, maar toch zal ik er misschien moeite mee hebben als ik weet dat het niet optimaal is.
Misschien niet helemaal logisch om zo te denken maar het is wat werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Marcievg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:09:
[...]

De reden dat ik naar inductie wil is het gemak van het schoonmaken en het kookt fijner.
Ik ben me er van bewust dat ik gehuurd zit maar het heeft me ook niet weerhouden om een stoomsauna te plaatsen. De kookplaat zal ik nooit terugverdienen maar dat hoeft ook niet. Het is gewoon iets dat ik wil.
Ik kook zelden op hoog vuur, maar toch zal ik er misschien moeite mee hebben als ik weet dat het niet optimaal is.
Misschien niet helemaal logisch om zo te denken maar het is wat werkt voor mij.
als je het geld hebt om zo te denken is je gedachtegang niet onlogisch denk ik. Als je geen eten meer kan kopen doordat je een dure inductiekookplaat met dure aansluiting hebt gekocht wordt het onlogischer omdat je hem dan nooit gebruikt;-)
Maar even serieus: Je kan ook op 1 fase wel op hoog vuur koken, alleen niet op alle kookzones tegelijk. maar bijvoorbeeld 1 pan op 2000w (verschilt een beetje per kookplaat of dat vol vermogen is) en 1 op ongeveer 900w kan prima als in die 900w pan het vlees staat te sudderen(dan heb je waarschijnlijk zlefs nog teveel aan die 900w onder de 2e pan) dan kan je in de andere pan op volle snelheid iets aan de kook brengen zoals aardappels/pasta etc.
het wordt wel echt behelpen als je toch 4 pannen gaat gebruiken, maar voor noood kan dat dus wel als je een keer gasten te eten hebt en een grotere maaltijd wil koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

[Afbeelding]

Welke is dit dan? Vraag ik voor een vriend. O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gonadan schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:22:
Welke is dit dan? Vraag ik voor een vriend. O-)
Geef deze link maar door dan aan die vriend. En vertel 'm dat de adviesprijs natuurlijk een stuk omlaag kan door concurrerende offertes op te vragen bij witgoedspecialisten online.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

DexterDee schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:53:
[...]

Geef deze link maar door dan aan die vriend. En vertel 'm dat de adviesprijs natuurlijk een stuk omlaag kan door concurrerende offertes op te vragen bij witgoedspecialisten online.
Dit is inderdaad iets wat men eigenlijk zou moeten weten. Nietsvermoedende klanten zoals m'n ouders kopen gewoon retedure apparaten bij bijv. Elektroworld etc, terwijl dat echt veel goedkoper kan.

Zo hebben wij laatst een Liebherr koelkast met 0 graden vakken gekocht. Normale prijs iets van 2500 euro. 2 rondjes bellen, en uiteindelijk voor 1815 euro geleverd.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

fub

Wij hebben een inductie-plaat met vier zones van Ikea. Elk met 9 standen die direct te kiezen zijn (dus het snelle van een slider en het precieze van + en - toetsen), plus een timer die per zone in te stellen is. Niet duur, prima spul, waarom meer uitgeven dan nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
Update: de meterkast gaat helemaal vervangen worden. De keuze van een kookplaat is nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik moest zelf een vervangende inductiekookplaat hebben en had hiervoor eerder een topic aangemaakt. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de uitvoering: Bosch Serie | 6 PIV851FC5E. Niet de meest luxe kookplaat, maar heeft een vermogensbegrenzing zodat ik in ieder geval (voorlopig) met 1 fase uit de voeten kan. Ook zitten er 5 inductiezones op die alle 5 te gebruiken zijn. En ik ben vooralsnog erg te spreken over het power management. In tegenstelling tot onze oude Pelgrim plaat die ging pendelen tussen 2 pitten op dezelfde fase, waardoor je eigenlijk maar een van beide pitten fatsoenlijk kon gebruiken.

Natuurlijk iets compleet anders dan anderen hier suggereren, maar wellicht food for thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
alex3305 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:05:
Ik moest zelf een vervangende inductiekookplaat hebben en had hiervoor eerder een topic aangemaakt. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de uitvoering: Bosch Serie | 6 PIV851FC5E. Niet de meest luxe kookplaat, maar heeft een vermogensbegrenzing zodat ik in ieder geval (voorlopig) met 1 fase uit de voeten kan. Ook zitten er 5 inductiezones op die alle 5 te gebruiken zijn. En ik ben vooralsnog erg te spreken over het power management. In tegenstelling tot onze oude Pelgrim plaat die ging pendelen tussen 2 pitten op dezelfde fase, waardoor je eigenlijk maar een van beide pitten fatsoenlijk kon gebruiken.

Natuurlijk iets compleet anders dan anderen hier suggereren, maar wellicht food for thought.
Goed dat je pelgrim benoemt want de IK4062R en de IK2064F zijn mogelijke kanshebbers. Echter mis ik bij deze modellen de slider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:45
En denk er aan dat (waarschijnlijk) niet alle pannen die je nu gebruikt geschikt zijn voor inductie.
Heb ik zelf ook gemerkt na het aanschaffen van een (vrijstaande Inventum 4 pits 1-fase) inductiekookplaat.
Bij de HEMA hebben ze trouwens hele leuke pannen (en niet te dure) die wel geschikt zijn, ook een stoompan zodat je maar een pit hoeft te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld aardappels en groente wilt koken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Yaksa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:39:
En denk er aan dat (waarschijnlijk) niet alle pannen die je nu gebruikt geschikt zijn voor inductie.
Heb ik zelf ook gemerkt na het aanschaffen van een (vrijstaande Inventum 4 pits 1-fase) inductiekookplaat.
Bij de HEMA hebben ze trouwens hele leuke pannen (en niet te dure) die wel geschikt zijn, ook een stoompan zodat je maar een pit hoeft te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld aardappels en groente wilt koken.
Hier was ik al van op de hoogte en ik ga alle pannen vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:45
Marcievg schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:43:
[...]Hier was ik al van op de hoogte en ik ga alle pannen vervangen
Op voorhand alle pannen vervangen is niet erg milieuvriendelijk.
Ik zou gewoon uitproberen welk het doen en diegene die niet 'werken' vervangen.
Ik bedoel, ik had twee (prijzige) pannen, een speciaal voor asperges en een grote soeppan, en die deden het gewoon. Scheelde me toch weer aardig wat euro's aan pannen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:52

TDB

[Afbeelding]

Deze nu inmiddels bijna 2 jaar. In het begin wat problemen met elektronica, maar dat werd prima opgelost. Kan niet anders zeggen dat dit een prima inductieplaat is, met idd alle voordelen die hierboven zijn genoemd.

PSN: TDBtje

Pagina: 1