Oplossing voor open ruimte boven kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbhout
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10-2024
Hallo,
Ik lees al een tijdje aandachtig mee op het bouwen-klussen forum omdat mijn vriendin en ik recent ook een nieuwe (jaren 70) woning hebben aangeschaft en leer veel van de opmerkingen hier.

Nu heb ik echter een situatie die ik nog niet direct heb kunnen terugvinden op het forum en zou graag jullie advies willen hebben.

We zijn al druk aan het slopen geweest omdat het huis slecht geïsoleerd is en willen het van daaruit weer opnieuw opbouwen.

Boven alle kozijnen van de eerste verdieping (het huis heeft 1 verdieping) zat een koof. Deze koof heb ik overal verwijderd en daarachter zat wat glaswol. Na het verwijderen van de glaswol blijkt dat ik direct tegen de achterkant van de hardhouten schrootjes kijk die aan de buitenkant tegen de gevel zitten.

Foto buitenkant gevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1YLrA9FIW9mwH7kor5c4CoPWqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gvQCpcpIZ7dmQYJKZQ26CJph.jpg?f=user_large

Per kamer overzicht van de situatie:

Slaapkamer links achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F664JXW33mavCTcE9rltPHKjxwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8kWu0vKUERuSeC1zPNQ4CE52.jpg?f=user_large

Slaapkamer rechts achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcLH2BQ6OFR_kKeOirNRUiyras0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uxb6ZrAjsmXMkpr6rRyYZuy4.jpg?f=user_large

Slaapkamer rechts voor (deze heeft een hoek, waarbij in de hoek een stalen paal staat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GviNwBP8lO--FES5NCcIt6wRD9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v1xvVoqLsf0jDaQ5UaqMJ3P3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAD7KEElYfpH6p4MWgovXw8-8d0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bCdvNmvhwaVG3TFazGUqaPMS.jpg?f=user_large

Slaapkamer links voor (deze heeft ook een hoek en ook een stalen paal in die hoek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju4114rpXtmRPwkfarJpthAjYHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3WZRfE68eTWSCIqLu81E5my.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w3UTb1Nn5IxWh-p14FoV9CaIO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQZVhaeLfWe9LMtY78Yb1pvi.jpg?f=user_large

Echter ik heb ook op de begane grond een koof weggehaald bij een kozijn en daar tref ik deze situatie aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9fZWis_2Va4vf6BIt6MpKEWYWA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WfMludCM2iN27vgxEPLPpZ7P.jpg?f=user_large

Welke suggestie hebben jullie om de ruimte boven de kozijnen op te vullen en te isoleren? Het liefste zou ik namelijk daar ook stenen willen hebben (net als op de begange grond) ivm buitensluiting ongedierte/isolatie/stevigheid etc.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via pbhout op 10-11-2023 13:17)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
pbhout schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:58:
@frennek: Als ik het goed begrijp adviseer jij dan de volgende stappen:
1) De stenen muren overal aanvullen met bakstenen. Dienen dezen dan opgetrokken te worden tot aan de onderkant van het dak of tot de gelijke hoogte met de rest van de muur? En als dat tot de rest van de muur wordt opgetrokken, dient dan de overgebleven ruimte tussen het dak en de bakstenen muur nog opgevuld te worden? Dat lijkt me wel wenselijk ivm spouwmuurisolatie.
2) Vervolgens de kozijnen verlengen tot de onderkant van het dak.
3) De ontstane ruimte vullen met steenwol
4) Dampdichte folie tegen de steenwol aan
5) MDF plaat oid tegen het onstane raamwerk plaatsen en deze afwerken met stuc/schilderen?
Ik zag alleen nog staan dat je een opmerking maakte over spinvlies/facade doek. Dient dat dan tussen de schrootjes en de steenwol te komen?
Weet dat ik geen bouwkundige ben, maar wel enige kennis heb op dit gebied. Zelf zou ik het op deze wijze aanpakken:

1) Inderdaad de muren netjes optrekken tot het dakbeschot net als de rest van de muur ook zo is. Waarschijnlijk zit er een kier tussen de muur (binnenblad) en de spouw? Zelf zou ik het wel aandurven om deze af te purren met een flexibele pur. Maak deze PUR rand niet te breed, want je sluit wel een gedeelte van het hout op aan beide kanten (dakleer bovenop en de pur aan de onderzijde). Misschien is het dus raadzaam om eerst rugvulling te plaatsen om hier tegenaan te purren zodat de PUR rand niet te dik wordt.

2) Je wilt de kozijnen inderdaad 'doortrekken' met een houten raamwerk tot het dakbeschot. Maar misschien is het wijsheid om eerst de spouw aan de zijkanten dicht te zetten met een spouwlat, dus een houten balk (vaak in de menie gezet) in de spouw welke niet uitsteekt. Waarschijnlijk kan je deze direct op de bestaande spouwlat zetten welke dient als montagepunt van je kozijnen. Pas op dat je hem niet in de spouw laat vallen, dus draai er wat schroeven in zodat dit niet kan. Je kan hem vastzetten met wat wiggen en vervolgens aan beide muurzijden afpurren, dan heb je hier ook je spouw netjes afgedicht. Bijkomend voordeel is dat je het raamwerk wat je tussen de muren zet, hier gelijk aan vast kan schroeven, anders heb je weinig montagepunten de hoogte in.

Het raamwerk kan je 'prefab' maken, wat je dus in een keer boven je kozijn plaatst en vastzet. Voordeel is dat je kan gelijk je spinvliesfolie op je raamwerk aan de achterkant kan vastnieten voordat je het plaatst. Maak het raamwerk net iets kleiner rondom dan het vak waar het in moet zodat je nog zo'n 5mm ruimte heb links, rechts en bovenkant. Voor de montage vul je deze ruimte op met vulplaatjes zodat je wel stevig kan schroeven. Voordeel van de open ruimte is dat je het nu eenvoudig weer luchtdicht kan afwerken met PUR. Een te kleine ruimte werkt vaak alleen maar nadelig en het vereenvoudigd de montage.

De vakbreedte van dit raamwerk moet je even slim kiezen voor je steenwol, maar ook ondersteuning voor gipsplaten.

Je raamwerk dikte moet je even slim kiezen met hoe je wilt uitkomen aan de binnen en buitenzijde. Binnenzijde werk je af met gips of een combinatie van eerst OSB en daarna gips waarover wordt gestuct (tot het niveau waar je het nog ziet natuurlijk, want er zit ook een deel boven het plafond).

3) Na het plaatsen van het raamwerk vul je het inderdaad met steenwol.

4) Dampdichte folie inderdaad aan de binnenzijde plaatsen, direct over het raamwerk en gips, dus voor de verdere afwerking.

5) MDF is niet gebruikelijk. Afdekken gebeurd in de regel met OSB en daarna gips, of direct gips. Op gips kan direct gestuct worden. Logisch is om voorzijde gips gelijk te houden met de rest van de muur, dus dan even terugrekenen.

6) Het functie van het spinvlies/facade doek aan de buitenzijde is tweeledig. Het vereenvoudigd de plaatsing van het steenwol, want anders druk je het door de opening heen naar buiten toe zeg maar. Het is dus fijn om een achterkant te hebben in je raamwerk om het plaatsen van het steenwol makkelijk te maken. Daarnaast is het ook fijn om het steenwol af te schermen aan de buitenzijde tegen insecten.

Waarschijnlijk kan je nu gewoon direct naar buiten kijken vanaf binnen doordat er ruimte zit tussen de schrootjes en de buitenmuur? Hier kunnen insecten ook gewoon nestelen en naar binnen. Daarom wil je het steenwol wat beschermen. Aan de achterzijde van de schrootjes hoef je niets te plaatsen. Het mag ook iets anders zijn dan spinvliesdoek aan de achterzijde van je regelwerk. Een dunne buitenkwaliteit multiplex/underlayment plaat van 9mm zou ook al kunnen, zolang het maar meer dampopen is dan je dampdichte folie gaat het goed.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Metselwerk boven je kozijn wordt alleen gedaan als het echt noodzakelijk is dat de gevel doorloopt (en dus draagkrachtig moet zijn). Zoals je ziet is bij veel ramen het geval dat direct het boeibord begint boven het kozijn, er is dus geen enkele noodzaak om daar bakstenen te hebben. Hier stenen willen hebben betekend eerst een draagkrachtige overspanning te hebben waar het metselwerk op kan steunen, want de kozijnen kunnen dit gewicht meestal niet dragen.

Maar bovenal, het is volstrekt onnodig. Stenen isoleren bovendien ook een stuk slechter dan hout of isolatiemateriaal. Een stukje houtskeletbouw boven de kozijnen is dus een prima oplossing en kan ook perfect tochtdicht en ongedierte dicht gemaakt worden. Uiteraard komt het wel aan op de detaillering en de keuzes die gemaakt worden bij de afwerking van het geheel.

Je hebt allereerst te maken met de spouwmuur die op meerdere punten niet helemaal netjes doorloopt tot het dak(beschot) en dus diverse openingen heeft boven de kozijnen. Wil je je spouwmuur gaan isoleren of is dit al gedaan? Hoe dik is je spouw? Het is raadzaam om de openingen naar de spouw nu van binnenuit direct aan te pakken, zodat het een afgesloten geheel wordt. Dan krijg je een beter resultaat met het naisoleren, bovendien spuit het wol of de parels ook alle kanten uit op die plekken en krijg je geen mooie vulling.

Omdat het kozijn ter hoogte van de geisoleerde schil zit, zou ik de lijn van het kozijn doortrekken met een stukje houtskeletbouw tot het dak, welke je dan kan vullen met steenwol of PIR. Voordeel steenwol is dat het wat geluidsdempender is, maar daarbij is het wel fijn als je er van de andere zijde bij kan om er nog een spinvlies/facade doek tegenaan te zetten. Bij PIR zou dit niet nodig hoeven zijn. Steenwol altijd dampdicht afwerken aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En wat is de status van de dakisolatie?

Ik zie hier en daar een stukje piepschuim zweven tussen wat balken? Is dat het?

Moet ook mee in het plan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
Zonder je met de details te kunnen helpen, volgens mij heb je hier best een fijne situatie te pakken, omdat je vanaf niks kunt beginnen, zonder halfgare geknutselde oude oplossingen qua isolatie. Of nou ja, dat beetje glaswol misschien, maar het lijkt vrij overzichtelijk en geen puinhoop van halve oplossingen.

Heb je een idee van wat je wilt?

Voorzetwanden rondom en een stukje oppervlak opofferen voor isolatie?

Je wilt geen piepschuim in je plafond overigens. Fikt als een tierelier.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 02-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbhout
Dank voor jullie snelle en uitgebreide reactie.
Het huis bestaat eigenlijk uit twee gedeeltes met een verschillend bouw jaar. Het achterste gedeelte heeft een schuin dak en komt uit 1973 en het voorste gedeelte heeft een plat dak en komt uit 1988. De achterste twee slaapkamers liggen op de scheiding van die bouwjaren.

We halen het hele huis eigenlijk leeg en dat is inderdaad prettig want dat weet je wat je hebt en kun je het helemaal naar je wensen inrichten maar het is soms wel confronterend hoe slecht het geisoleerd is(ik kom namelijk uit een nieuwbouw woning uit 2006).

De status van de isolatie in het algemeen is erg slecht. Op sommige stukken is glaswol of piepschuim toegepast en dat halen we er allemaal uit. We moeten alleen nog even kijken waar we welke isolatie gaan toepassen. Bijvoorbeeld het platte dak lijkt geisoleerd volgens de warm dak methode (volgens de bouwtekening) maar ik probeer dat nog bevestigt te krijgen door een expert. Op basis van zijn advies gaan we dan verder. Het schuine dak is niet geisoleerd en dat willen we gaan isoleren met PIR platen met gipsplaat.

Er is al een expert langsgeweest voor spouwmuur en kruipruimte isolate. De kruipruimte van het 1973 deel wordt voorzien van pif isolatie aan de onderkant van de vloer en plastic folie op de grond. Het 1988 deel is voorzien van piepschuim en krijgt alleen plastic folie op de grond. Wat betreft de spouwmuur van het 1973 gedeelte die is 5 cm en leeg. Daar worden kleine korrels ingespoten. En die van 1988 is 6 cm met glaswol gevuld maar de overgebleven ruimte is te klein om er wat anders mee te doen.

Maar voordat die korrels in de spouwmuur kunnen worden gespoten moeten we inderdaad de spouwmuur wel dicht maken.

1) De stenen muren overal aanvullen met bakstenen. Dienen dezen dan opgetrokken te worden tot aan de onderkant van het dak of tot de gelijke hoogte met de rest van de muur? En als dat tot de rest van de muur wordt opgetrokken, dient dan de overgebleven ruimte tussen het dak en de bakstenen muur nog opgevuld te worden? Dat lijkt me wel wenselijk ivm spouwmuurisolatie.
5) MDF plaat oid tegen het onstane raamwerk plaatsen en deze afwerken met stuc/schilderen?
Ik zag alleen nog staan dat je een opmerking maakte over spinvlies/facade doek. Dient dat dan tussen de schrootjes en de steenwol te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ik ben in Duitsland bezig met het renoveren van ons huis en heb boven de kozijnen "Rolladenkasten, de bakken voor de rolluiken. We hebben een aantal nieuwe kozijnen laten plaatsen en daarmee de rolluiken laten vervallen.

De ontstane gaten zien er gelijkend uit aan wat hier te zien is. De schrootjes heb ik aan de binnenzijde voorzien van waterkerende folie (spinvlies), daarvoor isolatie, regelwerk, dampopen folie en dan gipsplaat. Daarover stuc ik de hele boel weer strak en vlak met de omliggende muren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHqzvZ03dw_h1dwVeUXPji_EQc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klxOTh0VYfUH2vWyWsnUw8aO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUE00JlQGptgvONEKk9NLOpsXmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7R3MQzfO2Kf9BMo5azylOzm.jpg?f=fotoalbum_large

In de keuken had ik dat al eerder gedaan en dat ziet er nu zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIcSQhhAHtkftOoX8HYUGld5NkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAKC7yAwDHjm5MZBFysyDLAy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbhout
Dank voor je voorbeelden. Ik vroeg me wel af of de dampopen folie geen dampremmende folie diende te zijn? Volgens de isolatieshop moet namelijk dampremmende folie aan de binnenkant zitten om te zorgen dat er geen vocht de constructie in kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
pbhout schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:52:
Dank voor je voorbeelden. Ik vroeg me wel af of de dampopen folie geen dampremmende folie diende te zijn? Volgens de isolatieshop moet namelijk dampremmende folie aan de binnenkant zitten om te zorgen dat er geen vocht de constructie in kan trekken?
My bad, het moet en is dampremmende folie. |:(

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• frennek
pbhout schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:58:
Weet dat ik geen bouwkundige ben, maar wel enige kennis heb op dit gebied. Zelf zou ik het op deze wijze aanpakken:

1) Inderdaad de muren netjes optrekken tot het dakbeschot net als de rest van de muur ook zo is. Waarschijnlijk zit er een kier tussen de muur (binnenblad) en de spouw? Zelf zou ik het wel aandurven om deze af te purren met een flexibele pur. Maak deze PUR rand niet te breed, want je sluit wel een gedeelte van het hout op aan beide kanten (dakleer bovenop en de pur aan de onderzijde). Misschien is het dus raadzaam om eerst rugvulling te plaatsen om hier tegenaan te purren zodat de PUR rand niet te dik wordt.

2) Je wilt de kozijnen inderdaad 'doortrekken' met een houten raamwerk tot het dakbeschot. Maar misschien is het wijsheid om eerst de spouw aan de zijkanten dicht te zetten met een spouwlat, dus een houten balk (vaak in de menie gezet) in de spouw welke niet uitsteekt. Waarschijnlijk kan je deze direct op de bestaande spouwlat zetten welke dient als montagepunt van je kozijnen. Pas op dat je hem niet in de spouw laat vallen, dus draai er wat schroeven in zodat dit niet kan. Je kan hem vastzetten met wat wiggen en vervolgens aan beide muurzijden afpurren, dan heb je hier ook je spouw netjes afgedicht. Bijkomend voordeel is dat je het raamwerk wat je tussen de muren zet, hier gelijk aan vast kan schroeven, anders heb je weinig montagepunten de hoogte in.

Het raamwerk kan je 'prefab' maken, wat je dus in een keer boven je kozijn plaatst en vastzet. Voordeel is dat je kan gelijk je spinvliesfolie op je raamwerk aan de achterkant kan vastnieten voordat je het plaatst. Maak het raamwerk net iets kleiner rondom dan het vak waar het in moet zodat je nog zo'n 5mm ruimte heb links, rechts en bovenkant. Voor de montage vul je deze ruimte op met vulplaatjes zodat je wel stevig kan schroeven. Voordeel van de open ruimte is dat je het nu eenvoudig weer luchtdicht kan afwerken met PUR. Een te kleine ruimte werkt vaak alleen maar nadelig en het vereenvoudigd de montage.

De vakbreedte van dit raamwerk moet je even slim kiezen voor je steenwol, maar ook ondersteuning voor gipsplaten.

Je raamwerk dikte moet je even slim kiezen met hoe je wilt uitkomen aan de binnen en buitenzijde. Binnenzijde werk je af met gips of een combinatie van eerst OSB en daarna gips waarover wordt gestuct (tot het niveau waar je het nog ziet natuurlijk, want er zit ook een deel boven het plafond).

3) Na het plaatsen van het raamwerk vul je het inderdaad met steenwol.

4) Dampdichte folie inderdaad aan de binnenzijde plaatsen, direct over het raamwerk en gips, dus voor de verdere afwerking.

5) MDF is niet gebruikelijk. Afdekken gebeurd in de regel met OSB en daarna gips, of direct gips. Op gips kan direct gestuct worden. Logisch is om voorzijde gips gelijk te houden met de rest van de muur, dus dan even terugrekenen.

6) Het functie van het spinvlies/facade doek aan de buitenzijde is tweeledig. Het vereenvoudigd de plaatsing van het steenwol, want anders druk je het door de opening heen naar buiten toe zeg maar. Het is dus fijn om een achterkant te hebben in je raamwerk om het plaatsen van het steenwol makkelijk te maken. Daarnaast is het ook fijn om het steenwol af te schermen aan de buitenzijde tegen insecten.

Waarschijnlijk kan je nu gewoon direct naar buiten kijken vanaf binnen doordat er ruimte zit tussen de schrootjes en de buitenmuur? Hier kunnen insecten ook gewoon nestelen en naar binnen. Daarom wil je het steenwol wat beschermen. Aan de achterzijde van de schrootjes hoef je niets te plaatsen. Het mag ook iets anders zijn dan spinvliesdoek aan de achterzijde van je regelwerk. Een dunne buitenkwaliteit multiplex/underlayment plaat van 9mm zou ook al kunnen, zolang het maar meer dampopen is dan je dampdichte folie gaat het goed.
Pagina: 1