Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
In ons huis stak in de meterkast een extra lus voor vloerverwarming uit de vloer voor een toekomstige aanbouw. Die aanbouw is er inmiddels en de lus is door de installateur verlengd naar de nieuwe kamer, maar hij heeft daarvoor haakse (hoekige) koppelstukjes *in* de slang geperst, waardoor de inwendige diameter nu geen 12 mm is maar véél minder, ik vermoed hooguit 8 mm, en dat zorgt voor meer weerstand in de leiding. Het is van die wittige ronde kunststof slang met een buitendiameter van 16 mm en een wanddikte van 2 mm.

Bestaan er misschien betere oplossingen om vloerverwarmingsslang te verlengen (ik kan me voorstellen dat die slang in warme toestand een beetje kan worden opgerekt aan de uiteinden)?

Zo ja, waar vinden we die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:34
Ik heb er geen verstand van.
Maar interne diameter verkleinen, lijkt me niet handig.
Meer weerstand, betekent lagere flow en daarmee minder warmte.
Daarnaast, is het niet de bedoeling dat ALLE vloerverwarmingslussen even lang zijn?
Ook dit om de weerstand van alle lussen hetzelfde te houden?
Dus een lus verlengen, lijkt me altijd een minder goede optie.
Beter zou zou een nieuwe lus erbij te plaatsen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Bij kunststof leidingen houd je altijd dat er een binnenkern in de koppeling moet zitten voor de stevigheid en dus op die plekken de doorstroom diameter wat kleiner is. De weerstand neemt op dat punt iets toe, maar het is maar op 1 punt in het hele trace, dus waarschijnlijk verwaarloosbaar op de totale groepweerstand. Ik zou zeker niet gaan prutsen met de leiding opstoken en verruimen, je wilt iets wat gegarandeerd waterdicht is.

Heb je problemen met de flow door deze betreffende groep? In principe kan je het met een goede verdeler gewoon opnieuw inregelen (andere groepen iets meer weerstand geven op de verdeler), waardoor de flow overal weer gelijk uitkomt. De pomp moet dan alleen net iets harder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Weerstand is afhankelijk van doorlaat en lengte, bij koppelingen is de lengte erg kort gelukkig.
Als je het opzoekt levert een knietje voor kunststof buis ongeveer evenveel weerstand als 2 a 3 meter buis.
Op de 80-100 meter van een vloerverwarmingsgroep valt dat dus wel mee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
Bedankt, die relativeringen stellen me wel gerust. De extra lus was overigens veel korter dan alle andere lussen: door de vorige eigenaren berekend op toekomstige verlenging.
Proton_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:15:
Weerstand is afhankelijk van doorlaat en lengte, bij koppelingen is de lengte erg kort gelukkig.
Als je het opzoekt levert een knietje voor kunststof buis ongeveer evenveel weerstand als 2 a 3 meter buis.
Op de 80-100 meter van een vloerverwarmingsgroep valt dat dus wel mee.