Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Ik kreeg de vraag of ik nog ergens een laptopje heb liggen voor een kind.
De eis is hoofdzakelijk een beetje internet waarbij websites voor kinderen in het basis onderwijs nog een beetje te doen zijn. Is voor mij toch al even geleden, dus geen idee wat voor websites dat dan zijn.

Nou heb ik hier nog een Asus K73SV liggen. Is een i5-2410M op 2.3GHz en 8G ram. Zou moeten lukken lijkt me. Was destijds geleverd met W7, en later voorzien van de gratis W10 update.
Als je genoeg geduld heb start hij zelfs nog op, maar de schijf blijft op 100% staan.

Ik denk dat een clean W10 installatie de laptop best nog wat nieuw en bruikbaar leven in zou kunnen blazen. Valt niet mee om via reguliere kanalen nog een W10 te bemachtigen, maar sleutels zijn wel te koop. Zet wel mijn vraagtekens bij dit soort shops, maar het hoeft alleen maar een kind blij te maken.
Wat denken jullie, heeft dit zin, en hoe kom ik het beste aan een sleutel?

Ben ik hier duurzaam bezig of wat? :)

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een sleutel kun je als je het echt zeker wilt weten het beste via de officiele kanalen kopen. De shops die in de PW staan zien er vrij legitiem uit. product: Microsoft Windows 10 Pro NL

Enige dat ik je wel zou aanraden, als je dat nog niet gedaan hebt, vervang de trage 5400rpm HDD die er standaard inzit, en zet er een SSD in. Zelfs een simpele 256GB SSD van een paar euro zal vlotter aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45
Als je die update toentertijd aan een Microsoft-account hebt gehangen, dan zou je gewoon een nieuwe installatie moeten kunnen doen. Je officiële Windows 7 is immers geupgrade naar 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-06 20:18
Het 100% schijf gebruik is waarschijnlijk een hddhardware kwestie. Goedkope ssd als opslag lijkt me een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20
Zoals al aangeven is de licentie van Windows 10 al gekoppeld aan het hardware-id van de laptop.
Desnoods maak je nu eerst een MS account aan op de laptop zodat de licentie wordt gekoppeld aan het account.

Ook even controleren welke Win10 versie (Home/Pro) er nu op staat en deze downloaden.

Daarna installeren en zou de activatie gewoon vanzelf gaan. Tijdens installeren klik op je op de optie dat je geen Win10 code hebt.

Eventueel kun je er een SSD in stoppen zodat de laptop weer wat sneller wordt. Scheelt een hoop in snelheid dus als die ruimte er is zeker een aanrader.

Voordeel is dat je de oude HDD dan nog hebt mocht er toch een activatieprobleem zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 02-11-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
Een SSD heb ik nog wel eentje liggen.
Top idee.

Om 125 euro te betalen voor een W10 vind ik nog al iets. In V&A vind ik voor dit doel bruikbare laptops met W10 Home geïnstalleerd. Duurzaam is een mooi streven, maar moet natuurlijk geen geld gaan kosten :)

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Hier heb een download gevonden om een schone installatie USB of DVD te branden.
Er staat wel dat er een activatie code nodig is. Ik weet nog uit de tijd dat op de laptop W7 naar W10 is geüpdatet, dat er geen activatie code te vinden was op de laptop. De laptop kwam destijds gewoon uit de winkel met W7

Als ik het goed begrijp is de oplossing om een user aan te maken via een MS account.
Is dat de truc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik heb dezelfde laptop hier nog staan, dat gaat prima werken met Windows 10. :)
Zoals opgemerkt, als je een upgrade hebt gedaan vanaf Windows 7 is je laptop al permanent geactiveerd voor nieuwe installaties.
Daar is geen MS account voor nodig, gewoon opletten welke Windows er nu op staat (Home?) en deze kiezen bij het herinstalleren.

Maar doe dat dan op een SSD, anders ben je maar je tijd aan het verspillen met eindeloos wachten op Windows (updates).

Een SSD kost niet veel meer, eventueel nog via V/A?

Je hebt al een SSD liggen, dus kan je mooi meteen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@The_Doman Een SSD via V/A, duurzamer gaat het niet worden, haha

Dus jij had ook je Asus laptop van W7 via de gratis update naar W10 gezet?

Dus de werkwijze is op een ander systeem een installatie DVD of USB maken.
SSD erin schroeven en installatie uitvoeren.
Tijdens installatie kiezen voor W10 Home.

Wordt er dan nergens gevraagd om een activatie code?
Kan me bijna niet voorstellen dat het zo makkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
tweakingtoday schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:35:

Toch is het echt zo, die activatie zit in de bios gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
tweakingtoday schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:04:
Ik kreeg de vraag of ik nog ergens een laptopje heb liggen voor een kind.
De eis is hoofdzakelijk een beetje internet waarbij websites voor kinderen in het basis onderwijs nog een beetje te doen zijn. Is voor mij toch al even geleden, dus geen idee wat voor websites dat dan zijn.

Nou heb ik hier nog een Asus K73SV liggen. Is een i5-2410M op 2.3GHz en 8G ram. Zou moeten lukken lijkt me. Was destijds geleverd met W7, en later voorzien van de gratis W10 update.
Als je genoeg geduld heb start hij zelfs nog op, maar de schijf blijft op 100% staan.

Ik denk dat een clean W10 installatie de laptop best nog wat nieuw en bruikbaar leven in zou kunnen blazen. Valt niet mee om via reguliere kanalen nog een W10 te bemachtigen, maar sleutels zijn wel te koop. Zet wel mijn vraagtekens bij dit soort shops, maar het hoeft alleen maar een kind blij te maken.
Wat denken jullie, heeft dit zin, en hoe kom ik het beste aan een sleutel?

Ben ik hier duurzaam bezig of wat? :)
Waarom een nieuwe Key aanschaffen? Je kan gewoon de Win7 key gebruiken om te activeren, als Windows al niet direct wordt geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjtienuh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:02:
Waarom een nieuwe Key aanschaffen? Je kan gewoon de Win7 key gebruiken om te activeren, als Windows al niet direct wordt geactiveerd.
Volgens mij is MS onlangs toch gestopt met het in-place upgraden van licenties?

Inderdaad: nieuws: Microsoft beëindigt gratis upgrade van Windows 7 of 8 naar Windows 10...

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Voor dit soort oudere laptops/pc's heb ik dan ook een stapeltje SSD's liggen uit V/A. :)
Jazeker, op deze wijze heb ik 10 tallen laptops en PC's permanent geactiveerd voor Windows 10(11).
Nu kan dat echter niet meer:
Microsoft beëindigt gratis upgrade van Windows 7 of 8 naar Windows 10 of 11
Maar alle eerder geactiveerde upgrades blijven gewoon actief.
Via onofficiële "tooltjes" kan je trouwens nog wel HWID activaties uitvoeren O-)
Het zal als het goed is Home zijn ja, maar je kan natuurlijk even controleren welke Windows versie nu op de laptop staat en geactiveerd is.
Er wordt wel gevraagd om een productcode tijdens de installatie, maar deze kan je overslaan.
Windows wordt dan bij het online gaan automatisch geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The_Doman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:16:
Via onofficiële "tooltjes" kan je trouwens nog wel HWID activaties uitvoeren O-)
Via grijze keystores zijn licenties qua prijs ook de wereld niet, dus dan zou ik niet heel moeilijk gaan zitten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@CH4OS Ik heb ooit een oude versie Office lifetime key aangeschaft voor een systeem waarop een oude versie meer dan voldoende was. Was een een enorm ge kl@@t voordat het werkte, en na een jaar werd er om een nieuw key gevraagd. Lifetime bleek 1 jaar te duren.
Heb dus geen fijne ervaring met grijze keys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@The_Doman Ben benieuwd. Wordt een weekend klusje.
Zal het resultaat hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:46:
Toch is het echt zo, die activatie zit in de bios gebakken.
De activatie informatie in de bios bij deze laptop betreft de Windows 7 OEM activatie.
De informatie voor Windows 10 upgrade activatie staat op de Microsoft servers.

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:13
The_Doman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:50:
[...]

De activatie informatie in de bios bij deze laptop betreft de Windows 7 OEM activatie.
De informatie voor Windows 10 upgrade activatie staat op de Microsoft servers.

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
Ah, ik dacht dat die BIOS ook gewoon de WIN10 dan activeerde, dat zoiets doorgelinkt zou zijn oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
tweakingtoday schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:31:
@The_Doman Ben benieuwd. Wordt een weekend klusje.
Zal het resultaat hier melden.
Misschien komt dit dan ook nog van pas:
Windows 10 installeren zonder Microsoft-account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@The_Doman Ik zie dat voor installeren zonder MS account wordt aangeraden om de laptop niet te verbinden met het internet. De knop om te installeren zonder MS account bestaat niet meer. Dan moeten de drivers achteraf handmatig geïnstalleerd worden. Niet handig. Bovendien zou dat in mijn geval wel eens een activatie probleem kunnen opleveren als de laptop niet is verbonden met het internet, en ik de activatie code niet heb van deze huidige geïnstalleerde en geactiveerde W10.

Dan staat er nog de truc met het gebruik van alleen de letter a in naam/wachtwoord veld, waarbij de laptop aan het internet blijft hangen. Ben benieuwd of deze achterdeur nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
tweakingtoday schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:35:
@The_Doman Ik zie dat voor installeren zonder MS account wordt aangeraden om de laptop niet te verbinden met het internet. De knop om te installeren zonder MS account bestaat niet meer. Dan moeten de drivers achteraf handmatig geïnstalleerd worden. Niet handig. Bovendien zou dat in mijn geval wel eens een activatie probleem kunnen opleveren als de laptop niet is verbonden met het internet, en ik de activatie code niet heb van deze huidige geïnstalleerde en geactiveerde W10.

Dan staat er nog de truc met het gebruik van alleen de letter a in naam/wachtwoord veld, waarbij de laptop aan het internet blijft hangen. Ben benieuwd of deze achterdeur nog werkt.
Je kan bij account invullen no@thankyou.com en een willekeurig wachtwoord. Je krijgt ene foutmelding en dan kan je een lokaal account aanmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
@The_Doman Ik zie dat voor installeren zonder MS account wordt aangeraden om de laptop niet te verbinden met het internet. De knop om te installeren zonder MS account bestaat niet meer. Dan moeten de drivers achteraf handmatig geïnstalleerd worden. Niet handig
Zo letterlijk moet je het natuurlijk niet interpreteren, na het aanmaken van de lokale account kan je de computer weer laten verbinden met het internet. :)

Let er wel op dat Microsoft je tot vervelens toe steeds zal proberen over te halen om toch over te schakelen naar een online MS account.
BHStar schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:30:
Nu kreeg ik een niet-vermijdbaar scherm met de vraag of ik m'n browserinstellingen wil updaten (oftewel Edge pushen) en of ik even in kon loggen in m'n Microsoft-account. "Nee" is geen optie voor die laatste, het beste wat ik kon doen is me over 3 dagen weer laten herinneren.
Je kan dat uitzetten bij de instellingen meldingen en acties:
onMSFT: How to completely remove the annoying "Let's finish setting up your device" message on Windows 10 and Windows 11

En wat drivers betreft:
Windows Update zal optionele drivers straks nooit meer automatisch installeren
Kijk na het voltooien van de installatie bij Optionele Updates voor eventuele aanvullende drivers.
Dat werkt tot nu toch nog steeds ja en in diverse variaties zoals hier ook gepost.
a@a.com met een willekeurig wachtwoord is er nog zo een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakingtoday
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD
Boot USB gemaakt via de website van ms.
In de bios booten via USB aangezet.
Opnieuw opgestart.
Het scherm flitste met het Windows vlaggetje, waarna er een knipperende cusror verscheen. Laptop leek vast te zitten, maar na een minuut of zo begon de installatie.
Netwerkkabel er aan laten zitten, totdat gevraagd werd om een account. Netwerk los, en onzin account ingevuld. Daarna werd er verder gegaan zonder account, en heb het netwerk weer aangesloten.
Op het laatst een lokaal account aangemaakt.

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt. Denk dat office ook nog wel zal lukken. Updates vraagt om een W11 check, maar daar toch maar ver van wegblijven. Mijn ervaring is dat als blijkt dat het systeem het moet kunnen, het er toch plots op geïnstalleerd wordt. Zelfs als dat betekent dat de machine onbruikbaar langzaam wordt.

Bedankt voor alle hulp!

Pagina: 1