Vouwgordijnen + Home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:13
Goedemiddag!

Momenteel zijn we druk aan het verbouwen in onze nieuwe woning, waar uiteraard ook weer een domotica oplossing in komt op basis van Home Assistant.

Waar het in ons huidige huis voornamelijk bij verlichting en wat andere apparaten is gebleven heb ik als doel om in het nieuwe huis zoveel mogelijk te automatiseren, binnen de acceptabele grenzen uiteraard.

Een zeer gewenste volgende stap is het automatiseren van de gordijnen (mijn vriendin is nu al helemaal verkocht aan het uitzetten van de verlichting door er tegen te praten dus het verzoek kwam al snel voor de gordijnen).

Nu willen we vouwgordijnen gaan halen voor de meeste ramen in de woning, en precies voor deze categorie zijn er geen standaard oplossingen of ze zijn veel te duur (somfy met 650 euro per raam is duur :+ ).

We willen deze zeer waarschijnlijk gaan bestellen bij Veneta vanwege de goede ervaringen maar zij bieden geen smart opties op dit moment. Maar ik zag product foto's dat het mechanisme vergelijkbaar zal zijn met die van een standaard rolgordijn. En dit bracht me aan het denken, hier zijn namelijk wel meer opties voor.

De gemakkelijke oplossing is een apparaatje als de Aqara Roller shade driver (https://www.aqara.com/en/product/roller-shade-driver-e1/) maar dan ga ik me weer storen aan alle kastjes die je ziet zitten. (we hebben in de woonkamer alleen al 6 grote ramen)

Dus ben ik verder gaan zoeken en kwam ik via een omweg op deze pagina van Robb shop uit: https://www.robbshop.nl/asadapter-motionblind-voor-veneta . Als ik deze koppel met een losse motor van Motionblinds zou dit in theorie moeten kunnen werken.

Zijn er mensen met ervaringen op dit vlak? Ik zoek eigenlijk dus naar een manier om de vouwgordijnen slim te maken zonder dat je er heel veel van ziet. Deze dient wel te koppelen zijn aan home assistant (wifi, zigbee, zwave of iets anders maakt voor nu even niet uit).

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik ben wel benieuwd, kastjes of niet. Wij hebben geen Veneta gordijnen dus iets universeels is wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je hier een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
b19a schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:51:
Heb je hier een oplossing voor gevonden?
Ik heb via marktplaats een oude Somfy motor gehaald (type was dacht ik iets van tilt and lift 25). Deze heeft de aansluitingen die ik nodig heb (de vierkante buis) maar ik moet nog een nieuwe buis halen om kapot te zagen. En daar ben ik nog niet aan toegekomen. Tien euro verzendkosten voor een 3 euro buis is wat zonde dus ik haal die op als ik een keer in de buurt ben van de toko die dat los verkoopt.

De motor moet echt tussen de rollers komen te zitten om genoeg kracht te kunnen zetten en zelfs dan weet ik nog niet of hij sterk genoeg gaat zijn. Daarom dus de extra buis zodat ik het origineel niet onnodig beschadig.

Lang verhaal kort, nog niet heel veel verder gekomen helaas. Sta nog altijd open suggesties want ik betwijfel of dit motortje sterk genoeg gaat zijn om de gordijnen om hoog te krijgen. De documentatie zegt van wel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
Van wat ik weet is dat de SOMFY smarthome producten niet fijn werkt met HASS, ze willen dat jij HUN hub gebruikt.
-----------------
de Aquara rollers kunnen tot circa 3KG aan gewicht trekken. dus afhankelijk van de groote van de gordijnen zou dit een oplossing kunnen zijn.

ik heb zelf 1 Aquara/MOES roller/motor als test aangeschaft om ook voor mij rolgordijnen te nemen, maar heb inmiddels een andere oplossing voor de gordijnen waardoor deze overbodig is geworden.

het koppelen van de motor werkt nog niet optimaal in ZHA, en je moet een custom quirk gebruiken omdat het device ID hetzelfde is als van een temp-sensor.
---------------
Mischien zijn buis-rollers iets [gebruik wel een 220V versie] dan kan je deze koppelen aan een paneeltje op/in de muur. hierdoor ben je niet afhankelijk van de motor/support voor de motor, omdat het immers een DOMME motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Ik heb zelf een nema steppermotor gemonteerd onder mijn vouwgordijnen (10 stuks). Werkt al 5 jaar perfect. Volledig onzichtbaar

'the hookup' op YouTube heeft hier uitgebreide instructiefilmpjes van die ik gevolgd heb.

Maar is dus niet kant en klaar. Zelf tweaken.

Kosten ongeveer 60 euro per vouwgordijn

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 20:26 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
darknessblade schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:54:
Van wat ik weet is dat de SOMFY smarthome producten niet fijn werkt met HASS, ze willen dat jij HUN hub gebruikt.
-----------------
de Aquara rollers kunnen tot circa 3KG aan gewicht trekken. dus afhankelijk van de groote van de gordijnen zou dit een oplossing kunnen zijn.

ik heb zelf 1 Aquara/MOES roller/motor als test aangeschaft om ook voor mij rolgordijnen te nemen, maar heb inmiddels een andere oplossing voor de gordijnen waardoor deze overbodig is geworden.

het koppelen van de motor werkt nog niet optimaal in ZHA, en je moet een custom quirk gebruiken omdat het device ID hetzelfde is als van een temp-sensor.
---------------
Mischien zijn buis-rollers iets [gebruik wel een 220V versie] dan kan je deze koppelen aan een paneeltje op/in de muur. hierdoor ben je niet afhankelijk van de motor/support voor de motor, omdat het immers een DOMME motor is.
Er zijn ondertussen meerdere ontwikkelingen vanuit de community waarmee je dit ook zonder de Somfy hub kunt gebruiken, waaronder deze https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS

De diverse rollers zijn geen optie bij de gordijnen die ik heb, de standaard rolgordijnen werken inderdaad prima met zo'n roller motor, maar voor deze gordijnen moet ik het doen met een metalen staaf van 5mm x 5mm die gekoppeld zit aan een mechaniek voor het oprollen van de draden in het gordijn zelf.

De Aquara roller shade driver (deze: https://www.robbshop.nl/aqara-roller-shade-driver-e1-zigbee) is mijn backup oplossing maar die is te zichtbaar en dat wil ik juist voorkomen.
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:12:
Ik heb zelf een nema steppermotor gemonteerd onder mijn vouwgordijnen (10 stuks). Werkt al 5 jaar perfect. Volledig onzichtbaar

'the hookup' op YouTube heeft hier uitgebreide instructiefilmpjes van die ik gevolgd heb.

Dit heb ik ook overwogen maar die motoren verbruiken volgens mij meer stroom dan de kant en klaar oplossingen en zijn daardoor minder geschikt voor batterij verbruik. Stopcontacten, laat staat stroom draden, heb ik helaas neit in de buurt. En we waren nog niet van plan te gaan stucen :+ .

Heb jij dit wel op batterij aan de gang gekregen? Zo ja, dan is dat inderdaad een prima oplossing en moet ik er weer eens in duiken! Heb die van The hookup wel eens gemaakt in een ander huis, maar nooit echt lekker werkend gekregen (daar was wel een stroom mogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Michel schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:21:
[...]

Dit heb ik ook overwogen maar die motoren verbruiken volgens mij meer stroom dan de kant en klaar oplossingen en zijn daardoor minder geschikt voor batterij verbruik.
klopt, absoluut ongeschikt voor batterijen.
Stopcontacten, laat staat stroom draden, heb ik helaas neit in de buurt. En we waren nog niet van plan te gaan stucen :+ .
Ik heb een kabelgoot met stroomkabel strak langs het plafond lopen langs alle gordijnen, zie je niets van.
Heb jij dit wel op batterij aan de gang gekregen?
nee ook met netstroom dus.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:54:
[...]

klopt, absoluut ongeschikt voor batterijen.

[...]

Ik heb een kabelgoot met stroomkabel strak langs het plafond lopen langs alle gordijnen, zie je niets van.

[...]

nee ook met netstroom dus.
Dat krijg ik hier intern niet verkocht denk ik :+

En met overal betonnen vloeren is een gatje maken en door het plafond gaan ook niet echt een optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 15:31
Ik ben hier ook aanbeland in mijn home automation.
Somfy heb ik door de prijs en de voorliefde voor hun eigen cloud (het laatste vooral eigenlijk) afgeschreven.

Tot dusver lijken me die Aqara units het beste, die zijn vziw ook gewoon in HA aan de gang te krijgen, ondanks dat er dan wel een unit bij je raam komt, en je kan gewoon arbitraire rolgordijnen automatiseren.

Dat die op accu lopen heb ik echter een beetje een haat liefde verhouding mee.
Mooi want geen kabels en geintegreerde oplossing, niet mooi want tigste ding wat periodiek opgeladen moet worden.

Niet dat ik stroom had aangelegd daar, maar had liever gewoon batterijen.
Kom om in de LADDA's, daar heb ik er altijd wel een zooitje van die zijn opgeladen.
Gewoon even wat batterijen wisselen is toch aanmerkelijk minder gedoe dan die dingen zelf aan een USB kabel hangen.
En je komt toch al snel aan 4 of 5 van die dingen in een beetje appartement die allemaal wel min of meer tegelijk leeg gaan zijn ook.

[ Voor 26% gewijzigd door Polderviking op 23-04-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Polderviking schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:24:
Ik ben hier ook aanbeland in mijn home automation.
Somfy heb ik door de prijs en de voorliefde voor hun eigen cloud (het laatste vooral eigenlijk) afgeschreven.

Tot dusver lijken me die Aqara units het beste, die zijn vziw ook gewoon in HA aan de gang te krijgen, ondanks dat er dan wel een unit bij je raam komt, en je kan gewoon arbitraire rolgordijnen automatiseren.

Dat die op accu lopen heb ik echter een beetje een haat liefde verhouding mee.
Mooi want geen kabels en geintegreerde oplossing, niet mooi want tigste ding wat periodiek opgeladen moet worden.

Niet dat ik stroom had aangelegd daar, maar had liever gewoon batterijen.
Kom om in de LADDA's, daar heb ik er altijd wel een zooitje van die zijn opgeladen.
Gewoon even wat batterijen wisselen is toch aanmerkelijk minder gedoe dan die dingen zelf aan een USB kabel hangen.
En je komt toch al snel aan 4 of 5 van die dingen in een beetje appartement die allemaal wel min of meer tegelijk leeg gaan zijn ook.
Ik snap je probleem helemaal, volledig mee eens. Met 22 ramen waar gordijnen aan hangen, en de ambitie om zoveel mogelijk te automatiseren, is dat laden wel een dingetje. Stroom leggen gaat helaas niet lukken op dit moment, mogelijk ooit in de toekomst als we toch gaan stucen maar daar is nog geen noodzaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelieknoelie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-05 17:28
Voor t eerst in jaren weer eens op tweakers forum. Toevallig dit geintje zelf met hema vouwgordijnen uitgehaald. Heb hiervoor het systeem van Brel home aangeschaft, Incl hub. Dit systeem werkt bidirectional en is erg betrouwbaar. Batterij gaat ongeveer 5-6 weken mee voor hij opgeladen moet worden en de motoren zijn wel wat luid, maar wel betrouwbaar.
De motor is het type BJE24D, via Google bij een enkele zonweringshop te krijgen. Hiernaast heb je nodig: adapter voor behuizing, adapter voor je doorgaande as, accu, lader en een remote om alles in te regelen. De hub hebben we versie 3 hangen hier.
Een uitleg hoe je alles monteerd: YouTube: Zo maak je je handbediend vouwgordijn elektrisch

Voor vragen kan je me het beste op het forum van HA even berichten, daar kan je me vinden onder de naam Roelv

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
roelieknoelie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:37:
Voor t eerst in jaren weer eens op tweakers forum. Toevallig dit geintje zelf met hema vouwgordijnen uitgehaald. Heb hiervoor het systeem van Brel home aangeschaft, Incl hub. Dit systeem werkt bidirectional en is erg betrouwbaar. Batterij gaat ongeveer 5-6 weken mee voor hij opgeladen moet worden en de motoren zijn wel wat luid, maar wel betrouwbaar.
De motor is het type BJE24D, via Google bij een enkele zonweringshop te krijgen. Hiernaast heb je nodig: adapter voor behuizing, adapter voor je doorgaande as, accu, lader en een remote om alles in te regelen. De hub hebben we versie 3 hangen hier.
Een uitleg hoe je alles monteerd: YouTube: Zo maak je je handbediend vouwgordijn elektrisch

Voor vragen kan je me het beste op het forum van HA even berichten, daar kan je me vinden onder de naam Roelv

Succes!
Hele goede tip dit, bedankt! Ga mij er in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Het product waarnaar gelinkt wordt in het YouTube filmpje is precies het product wat ik gekocht heb trouwens. Handig filmpje!

Ga wel nog even naar brel kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:34
Michel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:56:
Het product waarnaar gelinkt wordt in het YouTube filmpje is precies het product wat ik gekocht heb trouwens. Handig filmpje!

Ga wel nog even naar brel kijken
Heb je hier nog naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
mrwiggs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 04:09:
[...]

Heb je hier nog naar kunnen kijken?
Nee nog niet, staat helaas nog op de groeiende lijst van dingen die opgepakt moeten worden. De komt van een baby zorgen er ook voor dat andere projecten toegevoegd worden die dan ook gelijk de hoogste prio hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-02 12:26
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:12:

Ik ben geïnteresseerd om ook deze weg in te slaan. Kan je hier wat meer over delen? Hoe kan het dat de stepper motor (met drive) volledig onzichtbaar is? Welke motor gebruik je voor welke grootte van gordijn? Wil je eventueel een foto delen? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

irtom schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:23:
[...]

Ik ben geïnteresseerd om ook deze weg in te slaan. Kan je hier wat meer over delen? Hoe kan het dat de stepper motor (met drive) volledig onzichtbaar is? Welke motor gebruik je voor welke grootte van gordijn? Wil je eventueel een foto delen? Bedankt alvast!
Heb je het filmpje bekeken?
YouTube: DIY Motorized Roller Shades + Wireless MQTT Smart Home Integration
Daar staat alles in.
Ik heb dit bij 11 gordijnen in huis. Het grootste gordijn is 2 bij 3 meter.
motor nema17
onzichtbaar doordat het achter het gordijn weg te werken is. Ik heb namelijk 15cm van de aluminum behuizing van het gordijn afgezaagd en daar de motor geplaatst.
wil je daar een foto van zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
de Peer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:48:
[...]

Heb je het filmpje bekeken?
YouTube: DIY Motorized Roller Shades + Wireless MQTT Smart Home Integration
Daar staat alles in.
Ik heb dit bij 11 gordijnen in huis. Het grootste gordijn is 2 bij 3 meter.
motor nema17
onzichtbaar doordat het achter het gordijn weg te werken is. Ik heb namelijk 15cm van de aluminum behuizing van het gordijn afgezaagd en daar de motor geplaatst.
wil je daar een foto van zien?
Ik had het filmpje bekeken maar het was nog niet duidelijk hoe alles mooi weg te werken is. Waar is er nog plaats voor de drive? Je gebruikt dus ook dezelfde gearbox als in het filmpje? Ben je tevreden van het geluidsniveau, is het niet te luid? Als je het niet erg vindt zou ik wel graag (een) foto(s) zien, dan is het duidelijk wat het eindresultaat wordt voor ik hier een stuk van het gordijn afzaag. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Kan nog even een kleine update van mijn kant plaatsen:

Twee weken terug getest met de Somfy Tilt en Lift 25 ingebouwd in de bak boven de vouwgordijnen en dit werkt goed. Aansturing via een ESPHome based Somfy RTS controller (https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS?tab=readme-ov-file)

Echter zijn ze mij momenteel te duur in aanschaf voor alle gordijnen, dus ben aan het kijken naar een zemismart alternatief op ali express voor 50 euro. Deze was ik voorheen niet tegen gekomen maar kwam hem gisteren na even zoeken tegen, verder lijken er geen in te bouwen alternatieven voor vouwgordijnen te zijn. Anders dan de versies om het touwtje te bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

irtom schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:11:
[...]

Ik had het filmpje bekeken maar het was nog niet duidelijk hoe alles mooi weg te werken is. Waar is er nog plaats voor de drive? Je gebruikt dus ook dezelfde gearbox als in het filmpje? Ben je tevreden van het geluidsniveau, is het niet te luid? Als je het niet erg vindt zou ik wel graag (een) foto(s) zien, dan is het duidelijk wat het eindresultaat wordt voor ik hier een stuk van het gordijn afzaag. Nogmaals bedankt!
Ik weet niet wat je met de drive bedoelt. Er is alleen het nema17 stepper motortje met gearbox. Afhankelijk van het gordijn heb ik een passende gearbox gekozen. 5:1 is prima voor een klein gordijn maar voor mijn 2 bij 3 meter gordijn heb ik dacht ik 1:30 of iets dergelijks. Daardoor is die wel langzamer maar dat vind ik geen probleem.
De motortjes maken nauwelijks geluid maar dat is erg afhankelijk van hoe je het monteert en welke aandrijfchip je gebruikt (TMC2208 is behoorlijk stil). Ah misschien bedoel je die chip met drive. Achter een vouwgordijn is (in mijn geval) heel veel ruimte omdat ik het vouwgordijn nooit volledig opbouw maar tot net boven het raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szoCMFg2qmN7gdrKB79CnOhtb1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEHrTrJw51x94cOK8hf9ODxC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XziNSMLobNuoRp3Ku1boZqKUQE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6KIFJoaIdsdDMjAcq7XTZJp.jpg?f=fotoalbum_large

Later bij andere gordijnen heb ik het proces iets geoptimaliseerd. Toen heb ik klittenband gelijmd op het nema17 motortje zelf, zodat ik het motortje volledig aan het einde van het gordijn kan plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
Michel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:25:
Kan nog even een kleine update van mijn kant plaatsen:

Twee weken terug getest met de Somfy Tilt en Lift 25 ingebouwd in de bak boven de vouwgordijnen en dit werkt goed. Aansturing via een ESPHome based Somfy RTS controller (https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS?tab=readme-ov-file)

Echter zijn ze mij momenteel te duur in aanschaf voor alle gordijnen, dus ben aan het kijken naar een zemismart alternatief op ali express voor 50 euro. Deze was ik voorheen niet tegen gekomen maar kwam hem gisteren na even zoeken tegen, verder lijken er geen in te bouwen alternatieven voor vouwgordijnen te zijn. Anders dan de versies om het touwtje te bedienen.
Die is hier gisteren toevallig ook in het winkelmandje beland. Ik was wel sceptisch tegenover het merk Tuya maar het lijkt alsof er niks mis is met de zigbee variant (in tegenstelling tot de cloud based wifi variant). De prijs valt goed mee en het lijkt inderdaad het enige alternatief voor de Somfy tilt en lift. Laat zeker weten als je deze uitprobeert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
de Peer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:56:
[...]

Ik weet niet wat je met de drive bedoelt. Er is alleen het nema17 stepper motortje met gearbox. Afhankelijk van het gordijn heb ik een passende gearbox gekozen. 5:1 is prima voor een klein gordijn maar voor mijn 2 bij 3 meter gordijn heb ik dacht ik 1:30 of iets dergelijks. Daardoor is die wel langzamer maar dat vind ik geen probleem.
De motortjes maken nauwelijks geluid maar dat is erg afhankelijk van hoe je het monteert en welke aandrijfchip je gebruikt (TMC2208 is behoorlijk stil). Ah misschien bedoel je die chip met drive. Achter een vouwgordijn is (in mijn geval) heel veel ruimte omdat ik het vouwgordijn nooit volledig opbouw maar tot net boven het raam.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Later bij andere gordijnen heb ik het proces iets geoptimaliseerd. Toen heb ik klittenband gelijmd op het nema17 motortje zelf, zodat ik het motortje volledig aan het einde van het gordijn kan plaatsen.
Dat is mooi gedaan en inderdaad onzichtbaar, heel netjes! Ik had niet verwacht het met standaard Veneta gordijnen zo netjes te krijgen.

Ik zal zelf eens kijken welke gearbox ik nodig heb, trager maakt inderdaad niet uit, zolang ik maar niet zelf aan de koordjes moet trekken.

Ik bedoelde inderdaad de aandrijfchip met de drive. In het filmpje wordt een aanzienlijk grotere variant gebruikt die moeilijker weg te werken is. Het is zeker interessant dat het met zo een kleine chip ook kan.

Hoe zit het met de aansturing van de aandrijfchip? Gebruik je ook iets esp-achtig zoals in het filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
irtom schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:01:
[...]

Die is hier gisteren toevallig ook in het winkelmandje beland. Ik was wel sceptisch tegenover het merk Tuya maar het lijkt alsof er niks mis is met de zigbee variant (in tegenstelling tot de cloud based wifi variant). De prijs valt goed mee en het lijkt inderdaad het enige alternatief voor de Somfy tilt en lift. Laat zeker weten als je deze uitprobeert!
Oh super! Erg benieuwd naar je ervaringen! Ik blijf ver weg van Tuya normaliter, maar aangezien er geen alternatief is en het over Zigbee is wil ik de gok ook wel eens gaan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

irtom schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:16:
[...]

Dat is mooi gedaan en inderdaad onzichtbaar, heel netjes! Ik had niet verwacht het met standaard Veneta gordijnen zo netjes te krijgen.
Ja die van mij komen van https://www.entry-vouwgordijnen.nl/
Ik bedoelde inderdaad de aandrijfchip met de drive. In het filmpje wordt een aanzienlijk grotere variant gebruikt die moeilijker weg te werken is. Het is zeker interessant dat het met zo een kleine chip ook kan.
Ja met die grotere (TB6600 dacht ik) ben ik ook begonnen bij mijn eerste 5 of 6 gordijnen. En die TB6600 was ook prima weg te werken achter het gordijn. Maar later de TMC2208 gaan gebruiken: superklein en stiller.
Hoe zit het met de aansturing van de aandrijfchip? Gebruik je ook iets esp-achtig zoals in het filmpje?
Ja ik gebruik een Wemos D1 mini per gordijn. In de eerste instantie gebruikte ik daarbij de 'software/code' van The Hookup. Maar nu heb ik die vervangen door simpelweg Tasmota, daar kun je ook stepper motoren mee aansturen via de shutter modus.

Kosten:
Vouwgordijn: 100-200 euro
Nema17: 20-30 euro
TMC2208: 7 euro
overig (kabels etc) 5-10 euro hooguit.

het is wel meer werk om het allemaal zelf te maken natuurlijk, maar het kost geen drol. Je bent wel veel tijd kwijt om het allemaal precies goed bevestigd te krijgen. Maargoed zeker met veel gordijnen in huis (12 bij mij) vond ik ik dit wel de moeite waard. Leuk om volledig te controle te hebben en het naar wens te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Pff, wat een heerlijke prijzen zo. Ik had het direct gedaan als we mogelijkheid hadden voor stroom bij de gordijnen. Fantastisch.

Ziet er erg netjes uit @de Peer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Geen vouwgordijnen maar jaloeziën hier, incl somfy RTS motor en een RTL433 RFXCOM apparaat. Werkt perfect. Ja okee, ik zie niet op welke positie die motoren zitten, maar over het algemeen is het toch, open, dicht, of MY. En dat werkt allemaal prima (wel wat uitzoekwerk/configuratiewerk), maar ik ben tenminste niet afhankelijk van Somfy.

Binnenkort worden hier 4 rolluiken geplaatst, ook met somfy RTS motor. Gewoon, omdat dat volledig lokaal kan allemaal.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
NeFoRcE schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:42:
Geen vouwgordijnen maar jaloeziën hier, incl somfy RTS motor en een RTL433 RFXCOM apparaat. Werkt perfect. Ja okee, ik zie niet op welke positie die motoren zitten, maar over het algemeen is het toch, open, dicht, of MY. En dat werkt allemaal prima (wel wat uitzoekwerk/configuratiewerk), maar ik ben tenminste niet afhankelijk van Somfy.

Binnenkort worden hier 4 rolluiken geplaatst, ook met somfy RTS motor. Gewoon, omdat dat volledig lokaal kan allemaal.
Voor jaloezieën, rolgordijnen en rolluiken zijn inderdaad genoeg opties om te automatiseren. Maar voor specifiek vouwgordijnen valt dat vies tegen, ondanks dat ze genoeg verkocht worden.

Somfy had de 25 tilt en lift motor die dit kan, maar wordt niet meer gemaakt en er is geen alternatief. De 50 kan het geloof ik ook maar die is weer te groot voor inbouw, want die is gemaakt voor de bredere bakken van jaloezieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
Michel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:29:
[...]

Oh super! Erg benieuwd naar je ervaringen! Ik blijf ver weg van Tuya normaliter, maar aangezien er geen alternatief is en het over Zigbee is wil ik de gok ook wel eens gaan wagen.
De Zemismart zigbee motor is aangekomen! Ik heb hem vrij moeiteloos kunnen inbouwen en aansturen via HomeAssistant ging ook onmiddelijk. Ik heb de Tuya app niet moeten gebruiken. De limieten instellen kan met de bijhorende RF afstandsbediening. Ik ben er eigenlijk heel tevreden van, zeker voor wat het kost.

Alles past zonder aanpassingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_k_j8TkjBGWQxxriVrX2Mco5Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO48VRvqlgfwPVDnWWJmkCzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnlP2ZGbfrkk9lvN6J3ytg3-VZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJSMHVNi5blADIYeJLlOoa7b.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige vervelende is dat de reset knop onder het profiel verdwijnt, hiervoor heb ik een gaatje geboord om er nadien toch nog gemakkelijk aan te kunnen (anders moet de motor dus helemaal uit het profiel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5fSJ-9lZexkU6EZ_ZgnOWUgCek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVzwaCZWwfb1Ieu6zwbmET27.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het als eerste uitgeprobeerd op ons grootste (zwaarste) gordijn dat als afmetingen ongeveer 2.2x1m heeft. Dit beweegt vlot en gaat op ongeveer 40s open/dicht. Qua geluid zijn we ook tevreden, het is vergelijkbaar met neuriën.

Let er op om de koord rollen niet te vast op het profiel te schroeven, dit zorgt al snel voor extra weerstand.

Er is een 12V 1A adapter meegeleverd die er wel degelijk uitziet maar deze heb ik vervangen door een centrale 12V Phoenix Contact voeding (ik had tijdens de bouwfase van het huis kabels voorzien naar alle ramen).

We gaan deze oplossing verder uitrollen in de rest van het huis. Wel nog een beetje voorzichtig gezien we niet weten hoe duurzaam het is. Maar de indruk is dus goed, de motor is stevig gebouwd en ik heb er al een aantal bijbesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door irtom op 03-12-2024 23:44 . Reden: Ontbrekende info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel
irtom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:23:
[...]

De Zemismart zigbee motor is aangekomen! Ik heb hem vrij moeiteloos kunnen inbouwen en aansturen via HomeAssistant ging ook onmiddelijk. Ik heb de Tuya app niet moeten gebruiken. De limieten instellen kan met de bijhorende RF afstandsbediening. Ik ben er eigenlijk heel tevreden van, zeker voor wat het kost.

Alles past zonder aanpassingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het enige vervelende is dat de reset knop onder het profiel verdwijnt, hiervoor heb ik een gaatje geboord om er nadien toch nog gemakkelijk aan te kunnen (anders moet de motor dus helemaal uit het profiel):

[Afbeelding]

Ik heb het als eerste uitgeprobeerd op ons grootste (zwaarste) gordijn dat als afmetingen ongeveer 2.2x1m heeft. Dit beweegt vlot en gaat op ongeveer 40s open/dicht. Qua geluid zijn we ook tevreden, het is vergelijkbaar met neuriën.

Let er op om de koord rollen niet te vast op het profiel te schroeven, dit zorgt al snel voor extra weerstand.

Er is een 12V 1A adapter meegeleverd die er wel degelijk uitziet maar deze heb ik vervangen door een centrale 12V Phoenix Contact voeding (ik had tijdens de bouwfase van het huis kabels voorzien naar alle ramen).

We gaan deze oplossing verder uitrollen in de rest van het huis. Wel nog een beetje voorzichtig gezien we niet weten hoe duurzaam het is. Maar de indruk is dus goed, de motor is stevig gebouwd en ik heb er al een aantal bijbesteld.
Dat ziet er inderdaad goed en veelbelovend uit! Misschien dat ik hem ook maar eens ga bestellen dan.

Ik zou de batterij nog extra moeten testen, wij hebben hier helaas geen stroompunten bij de gordijnen zitten.

Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 13:07
Welke Zemismart heb je gebruikt voor je vouwgordijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Dit model staat op de verlanglijst: Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€56,39 | Tuya Zigbee Blind Motor Motor voor Aluminium Romeinse Blind Honingraat Gordijnen Alexa Google Home SmartThings Smart Life APP Controle
https://a.aliexpress.com/_EGaEC2G

@irtom zie ik trouwens goed dat je hem aan de zijkant hebt gemonteerd en niet in het midden (voor zover mogelijk, maar dat je wel aan beide uiteinden de stalen buis hebt voor aandrijving ipv maar aan 1 kant. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
Michel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:51:
Dit model staat op de verlanglijst: Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€56,39 | Tuya Zigbee Blind Motor Motor voor Aluminium Romeinse Blind Honingraat Gordijnen Alexa Google Home SmartThings Smart Life APP Controle
https://a.aliexpress.com/_EGaEC2G

@irtom zie ik trouwens goed dat je hem aan de zijkant hebt gemonteerd en niet in het midden (voor zover mogelijk, maar dat je wel aan beide uiteinden de stalen buis hebt voor aandrijving ipv maar aan 1 kant. )
Sorry, dat is inderdaad niet duidelijk op de foto's. De motor is wel degelijk in het midden geplaatst. Sommige foto's waren gewoon om wat details te verduidelijken. Als je wilt trek ik een foto van het eindresultaat.

De motor drijft aan beide kanten telkens twee koord rollen aan. Alle gordijnen die ik wil motoriseren zijn ongeveer een meter breed, hebben 4 dergelijke rollen en de motor past mooi tussen de twee middelste met nog een 5-tal centimeter spel. Ik heb de middelste rollen omgedraaid om meer plaats te krijgen. We hebben ook een kleiner gordijn, die heeft maar 3 rollen, waarvan dus eentje in het midden, daar zou de motor volgens mij niet passen.

Voor dit gordijn heb ik dus ongeveer in het midden van de aluminium staaf een 20-tal centimeter ertussenuit gezaagd, hier zit de motor nu in de plaats. Wel eerst getest zonder zagen door van twee gordijnen de te lange staven op de motor aan te sluiten. Daarna was ik overtuigd.

De motor is inderdaad die van Michel zijn link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
irtom schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 01:03:
[...]

Sorry, dat is inderdaad niet duidelijk op de foto's. De motor is wel degelijk in het midden geplaatst. Sommige foto's waren gewoon om wat details te verduidelijken. Als je wilt trek ik een foto van het eindresultaat.

De motor drijft aan beide kanten telkens twee koord rollen aan. Alle gordijnen die ik wil motoriseren zijn ongeveer een meter breed, hebben 4 dergelijke rollen en de motor past mooi tussen de twee middelste met nog een 5-tal centimeter spel. Ik heb de middelste rollen omgedraaid om meer plaats te krijgen. We hebben ook een kleiner gordijn, die heeft maar 3 rollen, waarvan dus eentje in het midden, daar zou de motor volgens mij niet passen.

Voor dit gordijn heb ik dus ongeveer in het midden van de aluminium staaf een 20-tal centimeter ertussenuit gezaagd, hier zit de motor nu in de plaats. Wel eerst getest zonder zagen door van twee gordijnen de te lange staven op de motor aan te sluiten. Daarna was ik overtuigd.

De motor is inderdaad die van Michel zijn link.
Zo had ik het in de test opstelling ook gedaan inderdaad, bedankt voor de uitleg!

Na de kerst ga ik voor de eerste Kamer wat bestellen en dan eens een periode testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-01 20:38
Is het gelukt? De aliexpress link die je deelt zegt overigens niets over een batterij. Zat die er wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Ik heb dit project door omstandigheden even op de lange baan geschoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtom
De motor die ik geplaatst heb heeft geen batterij, ik heb naar elk gordijn kabels voorzien.

Ondertussen heb ik hier twee gordijnen omgebouwd en ik heb nog twee motors klaarliggen. Tot nu toe bevallen ze hier!
Pagina: 1