Vraag
Behoefte aan ±12 panelen, ±4000-4500 kWh. Waarvan 8 panelen hoogstwaarschijnlijk op een goede ligplek.Overige 4 panelen moeten op een suboptimale plek door mogelijke schaduwval. Is voor mijn use case (zie wensen-sectie) de additionele 4 panelen het wel waard?
Foto's
:strip_exif()/f/image/YmfD2mY8Ou4uYL95eV2dlrAx.jpg?f=fotoalbum_large)
Op onderstaande foto, vanaf het woonkamerdak (in groen aangegeven), kijken we naar het zuiden.
:strip_exif()/f/image/geLKtOMVInJtfZ8lh4kfFr3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een beeld van de hoge bomen, de rechter boom op deze foto is ± even lang ons huis. Dit is uitkijk op het westen.
:strip_exif()/f/image/6l346U08jU6bM4LbTJIFmOug.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Huis is in verbouwing. De Google foto is gedateerd.Geel (4.23m breed x 4.55m diep) is de opbouw (op zolder, 2e verdieping) en is een plat dak geworden tot aan de gevel. Vergelijkbaar met van de buren paar huizen verderop, in het rood aangegeven met de 8 panelen.
Groen (4.20m breed x 3.12m diep) is de uitbouw en het dak van de woonkamer, dus het dak ligt circa 6m lager. Ik weet niet of dit een plek kan zijn voor wat ‘extra’ zonnepanelen aangezien het in de schaduw kan liggen halverwege de dag (dit weet ik nog niet omdat ik er nog nooit op heb gelet).
Gele dakkapel links, (2.25m breed x 1.2m), Daarnaast zit er nog 0.95m breedte links, en 1m rechts voordat de erfgrenzen zijn. Lijkt mij plek voor 2 panelen, eentje aan elke zijde.
Schaduw
De uitdaging. Aan de voorkant lange bomen, de middelste is even lang als ons huis.De onderste en middelste daar zal ik wel zachte schaduw van hebben. Simulatie doet hopelijk uitwijzen dat de zon er bovenlangs schijnt. Maar ik ben bang dat de zachte schaduw toch impact zal hebben.
Jaarverbruik
Stroom 2800 kW: gezin met 2 jonge kinderenGas 565 m3, omgerekend naar energie is ±1800 kW voor een Hybride Warmtepomp (voor nu nog onrendabel, maar wel om rekening mee te houden)
Door twee renovaties is het jaren '30 huis meer geïsoleerd.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Op korte termijn geen EV, maar wellicht over een jaartje of 10. Of iets eerder.Wil wel rekening houden met omvormer en EV als thuisbatterij,
Budget en doel
- Gespreide opbrengst gedurende dag (Oost-West opstelling?)- Horizon van minimaal 15 en max 25 jaar.
- Kinderen worden ook grootverbruikers. dus dacht ik aan 4000 kW minimaal
- Airco (splitunit) in tenminste 2 slaapkamers voor hete zomers 500 kWh extra, dus ±4500 kWh
- Bereid om meer te investeren om na salderingsregeling een okay-tot-aardige opbrengst te hebben.
- Dus ook bereid om een langere terugverdientijd te hebben.
- Wens om duurzamer te leven (ideologische beweegredenen)
- Wens om zo nu en dan (dus incidenteel en niet structureel) gebruik airco verkoeling/verwarming te hebben, zolder kamers hebben, met intentie, geen radiatoren.
- Wens om wat onafhankelijker te zijn van grillige marktprijzen door geopolitieke ontwikkelingen.
- Hoef niet te besparen voor overige isolatiemaatregelen, daarvoor hebben wij een ander potje.
- Budget 5-7K
Wie gaat het project uitvoeren
We laten het doen. Onbekwaam en verzekeringstechnisch gedekt willen zijn.Bijhouden van data
Monitoringbehoefte op kunnen acteren met Home Assistant.Finegrained inzage per paneel. Denk dat micro-omvormers dan de juiste manier is.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes aangevraagd. Ik hoor graag bij welke partijen jullie goede ervaringen hebben. En ook regio Utrecht.Regio
UtrechtVragen
Zoals je ziet, zit ik met beperkte ruimte, en aan de voorkant met bomen. Ik hoop te mikken op 12 zonnepanelen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet haalbaar is, of ik moet echt genoegen nemen met mogelijke flinke schaduw aan de voorzijde.Een van mijn vragen is, als ik voor ±4500 kWh wil gaan, moet ik dan ook kijken naar hoge pW panelen (400+) door mijn beperkte (ongunstige) ruimte en dus beperkte aantal panelen? En kan ik dan nog een ‘okay’ terugverdientijd hebben? Dus i.p.v. 7 jaar, dan maar 9 jaar (als voorbeeld). I
Suggesties, op en aanmerkingen hoor ik graag.
-- edit op 2023-01-11 - 12:14 --
- Exacte maatvoeringen van de zolder-, kapel- en woonkamerdaken, en schijne dak suboptimale mogelijkheden.
- Foto's van mogelijke schaduwval bomen.
- Mijn kosten/baten vraag doorgestreept, is voor nu irrelevant en een Google sheet is in de maak
- Toevoeging wens over gespreide opbrengst gedurende de dag.
[ Voor 69% gewijzigd door goodfella op 01-11-2023 23:49 ]
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1F3ZK7enR0pndFiERzZnsawk.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8HLyO5XCP4t4Zr2MO2MZIPoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H946CTyAWqXkwkmQwWTsnLGs.jpg?f=fotoalbum_large)