Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Advies beperkte ruimte, genoegen nemen zachte schaduw?

Pagina: 1
Acties:

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
Vraag
Behoefte aan ±12 panelen, ±4000-4500 kWh. Waarvan 8 panelen hoogstwaarschijnlijk op een goede ligplek.
Overige 4 panelen moeten op een suboptimale plek door mogelijke schaduwval. Is voor mijn use case (zie wensen-sectie) de additionele 4 panelen het wel waard?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm0bwB6mmj2jT1CBUAe2rbiM_Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmfD2mY8Ou4uYL95eV2dlrAx.jpg?f=fotoalbum_large

Op onderstaande foto, vanaf het woonkamerdak (in groen aangegeven), kijken we naar het zuiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCSvuyWQ1NytT_Gz5ks2uwmLxNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geLKtOMVInJtfZ8lh4kfFr3i.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een beeld van de hoge bomen, de rechter boom op deze foto is ± even lang ons huis. Dit is uitkijk op het westen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek5_rwOu5HzKbfI8XR5Fg_XH8oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l346U08jU6bM4LbTJIFmOug.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Huis is in verbouwing. De Google foto is gedateerd.

Geel (4.23m breed x 4.55m diep) is de opbouw (op zolder, 2e verdieping) en is een plat dak geworden tot aan de gevel. Vergelijkbaar met van de buren paar huizen verderop, in het rood aangegeven met de 8 panelen.

Groen (4.20m breed x 3.12m diep) is de uitbouw en het dak van de woonkamer, dus het dak ligt circa 6m lager. Ik weet niet of dit een plek kan zijn voor wat ‘extra’ zonnepanelen aangezien het in de schaduw kan liggen halverwege de dag (dit weet ik nog niet omdat ik er nog nooit op heb gelet).

Gele dakkapel links, (2.25m breed x 1.2m), Daarnaast zit er nog 0.95m breedte links, en 1m rechts voordat de erfgrenzen zijn. Lijkt mij plek voor 2 panelen, eentje aan elke zijde.
Schaduw
De uitdaging. Aan de voorkant lange bomen, de middelste is even lang als ons huis.

De onderste en middelste daar zal ik wel zachte schaduw van hebben. Simulatie doet hopelijk uitwijzen dat de zon er bovenlangs schijnt. Maar ik ben bang dat de zachte schaduw toch impact zal hebben.
Jaarverbruik
Stroom 2800 kW: gezin met 2 jonge kinderen
Gas 565 m3, omgerekend naar energie is ±1800 kW voor een Hybride Warmtepomp (voor nu nog onrendabel, maar wel om rekening mee te houden)

Door twee renovaties is het jaren '30 huis meer geïsoleerd.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Op korte termijn geen EV, maar wellicht over een jaartje of 10. Of iets eerder.
Wil wel rekening houden met omvormer en EV als thuisbatterij,
Budget en doel
- Gespreide opbrengst gedurende dag (Oost-West opstelling?)
- Horizon van minimaal 15 en max 25 jaar.
- Kinderen worden ook grootverbruikers. dus dacht ik aan 4000 kW minimaal
- Airco (splitunit) in tenminste 2 slaapkamers voor hete zomers 500 kWh extra, dus ±4500 kWh
- Bereid om meer te investeren om na salderingsregeling een okay-tot-aardige opbrengst te hebben.
- Dus ook bereid om een langere terugverdientijd te hebben.
- Wens om duurzamer te leven (ideologische beweegredenen)
- Wens om zo nu en dan (dus incidenteel en niet structureel) gebruik airco verkoeling/verwarming te hebben, zolder kamers hebben, met intentie, geen radiatoren.
- Wens om wat onafhankelijker te zijn van grillige marktprijzen door geopolitieke ontwikkelingen.
- Hoef niet te besparen voor overige isolatiemaatregelen, daarvoor hebben wij een ander potje.
- Budget 5-7K
Wie gaat het project uitvoeren
We laten het doen. Onbekwaam en verzekeringstechnisch gedekt willen zijn.
Bijhouden van data
Monitoringbehoefte op kunnen acteren met Home Assistant.
Finegrained inzage per paneel. Denk dat micro-omvormers dan de juiste manier is.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes aangevraagd. Ik hoor graag bij welke partijen jullie goede ervaringen hebben. En ook regio Utrecht.
Regio
Utrecht
Vragen
Zoals je ziet, zit ik met beperkte ruimte, en aan de voorkant met bomen. Ik hoop te mikken op 12 zonnepanelen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet haalbaar is, of ik moet echt genoegen nemen met mogelijke flinke schaduw aan de voorzijde.

Een van mijn vragen is, als ik voor ±4500 kWh wil gaan, moet ik dan ook kijken naar hoge pW panelen (400+) door mijn beperkte (ongunstige) ruimte en dus beperkte aantal panelen? En kan ik dan nog een ‘okay’ terugverdientijd hebben? Dus i.p.v. 7 jaar, dan maar 9 jaar (als voorbeeld). I

Suggesties, op en aanmerkingen hoor ik graag. _/-\o_

-- edit op 2023-01-11 - 12:14 --
  • Exacte maatvoeringen van de zolder-, kapel- en woonkamerdaken, en schijne dak suboptimale mogelijkheden.
  • Foto's van mogelijke schaduwval bomen.
  • Mijn kosten/baten vraag doorgestreept, is voor nu irrelevant en een Google sheet is in de maak
-- edit op 2023-01-11 - 16:55 --
  • Toevoeging wens over gespreide opbrengst gedurende de dag.

[ Voor 69% gewijzigd door goodfella op 01-11-2023 23:49 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een halve dag schaduw heb je ook een halve dag zon - en met lichte bewolking is er praktisch geen schaduw.
Dus geel met oost/west (of noord/zuid) volleggen met een V-dakje van 4 panelen zodat het precies past. Je hebt geen nauwkeurige maten en dit luistert nauw, dus wellicht de binnenmaten nog eens nauwkeurig meten. 8x400Wp panelen passen waarschijnlijk niet, 8x360 waarschijnlijk wel.
Het is wel hoog dus dubbelcheck de toegestane dakbelasting: er zal heel wat ballast nodig zijn, zeker als je tot het randje vol wil leggen.
Groen is geen probleem (en daar geldt ook: goed meten).

Je WNW dak is wel een hoop gedoe voor relatief weinig opbrengst, dus die als laatste.

Als je een warmtepomp goed inregelt met een redelijk afgiftesysteem zal 1200-1400 kWh voldoende zijn voor gasloos.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• goodfella
Dank je wel voor je input.

Ik ben op de daken geklommen om te meten, de aannemers zijn nog met de tweede verbouwing bezig dus het was redelijk toegankelijk. Mochten er dus nog dingen zijn waar ik ook nog rekening mee moet houden, omdat het nog even toegankelijk is, dan verneem ik dat graag.
Proton_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:06:
Met een halve dag schaduw heb je ook een halve dag zon - en met lichte bewolking is er praktisch geen schaduw.
Fijn om deze bevestiging te horen. Idd genoegen nemen met een halve dag, van 8:00 tot ±16:00, toch 8 uur. En dus voor het woonkamerdak (gele gedeelte), de zonnepanelen zo veel mogelijk naar rechts plaatsen (tuinzijde) neem ik aan? Of hier ook gewoon volleggen aangezien de eenmalige installatiekosten toch zijn gemaakt en additionele prijzen per paneel verwaarloosbaar zijn op 10-25 jarig termijn?
Dus geel met oost/west (of noord/zuid) volleggen met een V-dakje van 4 panelen zodat het precies past. Je hebt geen nauwkeurige maten en dit luistert nauw, dus wellicht de binnenmaten nog eens nauwkeurig meten. 8x400Wp panelen passen waarschijnlijk niet, 8x360 waarschijnlijk wel.
19.2 m2, (4.2 * 4.55). Ik hoop dat 400Wp passen. Geen idee hoeveel ruimte om de panelen zelf vrij moet blijven i.v.m. looppaden voor het schoonmaken eventueel. Is hier wet- & regelgeving voor?
Het is wel hoog dus dubbelcheck de toegestane dakbelasting: er zal heel wat ballast nodig zijn, zeker als je tot het randje vol wil leggen.
Constructeur heeft met bouwkundige dit berekent en zonnepanelen balast meegenomen. Aannemers hebben tijdens de werkzaamheden nog extra balken geplaatst.
Groen is geen probleem (en daar geldt ook: goed meten).
Woonkamerdak (groen) is 4.20m breed x 3.12m diep. In de zomer schijnt de zon nog tot ±15:00 de huiskamer in. Daarna zal het nog op de groene dak schijnen, maar ik weet niet voor hoe lang en hoe zou ik dat kunnen simuleren? Waarschijnlijk heeft het te maken met de stand van de zon (seizoen) en de schaduwval van ons eigen huis (6m hoog).
Je WNW dak is wel een hoop gedoe voor relatief weinig opbrengst, dus die als laatste.

Als je een warmtepomp goed inregelt met een redelijk afgiftesysteem zal 1200-1400 kWh voldoende zijn voor gasloos.
Dank voor laatste, input, scheelt toch weer 400 kWh.
Indirect relevant
Ons huis gaan we nog meer isoleren, behalve de spouwmuren. Vooralsnog wil ik geen ventilatieproblemen riskeren en doen we stapsgewijze aanpassingen aan ons huis. Kruipruimte isolatie denken wij wel aan: bodem- en vloerisolatie met tonzon.

[ Voor 6% gewijzigd door goodfella op 01-11-2023 12:07 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
heb niet veel tijd voor je maar even deze:

oost-west van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op een ander moment hun top.
dus ja ik heb 6430Wp op een 4000W omvormer, dit kan met gemak.
dit is een leuke weg om te gaan. ;)

schaduw is zeker niet tof.
maar begrijp ook dat die schaduw niet op het midden van de dag is, maar in de ochtend en avond, dan is de opbrengst ook niet echt hoog.
dus maak er niet een te groot probleem van.

paneel prijzen zitten nu onder de 100€ per stuk.
dit maakt voor zelf bouwers eigenlijk bijna alles mogenlijk.
laten leggen is gewoon een aardige slok op de borrel aan het worden bij PV, en dan moet je iets meer op passen.

optimizers/micro's, maken van schaduw geen zon, het doet hoog uit in de marge wat verbeteren.
(misschien moet je wel, vind het zo snel gelezen erg lastig met jouw dak. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Is het dak ook vervangen? of de panlatten? Ik kom dit toch wel tegen bij jaren 30 woningen, en dan kunnen we maar 1 ding doen en dat is de klant teleurstellen, dus kijk daar ook even naar.

• goodfella
RobertV70 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:56:
Is het dak ook vervangen? of de panlatten? Ik kom dit toch wel tegen bij jaren 30 woningen, en dan kunnen we maar 1 ding doen en dat is de klant teleurstellen, dus kijk daar ook even naar.
Wellicht dat ik je verkeerd begrijp.

Een schuin dak is compleet weggehaald en daarvoor is een nieuw plat dak gekomen en doorgetrokken tot aan de gevel. Dat is aangegeven in het geel. Dit is dus een compleet nieuw gedeelte.

Het schuine dak naar het westen heeft een dakkapel gekregen. Ondersteunt door Twee dikke dragers en een dikke balk in de nok. Versta je onder panlatten, de verticale latten waarop de pannen zit? Die zijn niet vervangen.

• RobertV70
Ja de verticale latten waar de pannen op zitten, dat zijn panlatten. Als daar panelen op moeten komen, controleer dan of die panlatten nog goed zijn en niet rot.

Wij zien af en toe huizen uit die jaren waarbij de monteurs direct weer naar huis kunnen want de panlatten zijn rot en dus gevaarlijk.

• goodfella
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUigWoc52RPlOy6Osp6nV5NhBaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1F3ZK7enR0pndFiERzZnsawk.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zien de de panlatten eruit. Voor het dakkapel hebben ze het opengemaakt en isolatiemateriaal weggehaald.
Het ziet er op zich okay uit t.o.v. van "rotte panlatten" op google :D

[ Voor 7% gewijzigd door goodfella op 02-11-2023 10:56 ]

• migjes
goodfella schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]

Zo zien de de panlatten eruit. Voor het dakkapel hebben ze het opengemaakt en isolatiemateriaal weggehaald.
Het ziet er op zich okay uit t.o.v. van "rotte panlatten" op google :D
ehh, dat is je dakbeschot, niet je panlatten. :?

je panlatten zitten op de bruine planken geschroefd aan de buiten kant.
en daar hangen de dakpannen aan.
dus die zie je nu niet op de foto. ;)

even uit je dakkapel hangen, daar een paar dakpannen verwijderen.
fotootje nemen en checken of die latten nog goed zijn.
en dan je dakpannen weer terug leggen, dat schijnt goed te zijn voor je waterdichtheid van het dak. lol. >:)

(ik vind dit niet echt heel belangrijk, omdat ik gewend ben dat de dakpannen er niet af vliegen met een klein stormpje de latten vaak gewoon oke zijn.
maar zoek je zekerheid, de check is nooit fout natuurlijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
migjes schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:19:
[...]

(ik vind dit niet echt heel belangrijk, omdat ik gewend ben dat de dakpannen er niet af vliegen met een klein stormpje de latten vaak gewoon oke zijn.
maar zoek je zekerheid, de check is nooit fout natuurlijk.)
Ik snap wat je zegt, maar helaas, afgelopen week nog een adres gehad, leek allemaal prima, en toen kwamen de jongens om 10 uur al terug op de zaak, één van de jongens had voor de zekerheid even gechecked en ging op een panlat staan, en rolde bijna van het dak af, dus veiligheid van de monteur is dan in het geding.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

RobertV70 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:12:
Ja de verticale latten waar de pannen op zitten, dat zijn panlatten.
Ik dacht de horizontale.

Maar hier is het gele en groene vlak een recent platdak, dat zou moeten kunnen.
Het schuine dak zou om een paar losse panelen gaan; veel arbeid en montagemateriaal voor matige opbrengst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RobertV70
Proton_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:50:
[...]

Ik dacht de horizontale.

Maar hier is het gele en groene vlak een recent platdak, dat zou moeten kunnen.
Het schuine dak zou om een paar losse panelen gaan; veel arbeid en montagemateriaal voor matige opbrengst.
Ja excuses, horizontaal idd

• goodfella
Dank voor de verheldering en input. Nu ben ik wat verder.

Legplaatsen
Nu dat ik weet dat het lage platte dak, best een goede optie is. Laat ik het schuine dak buiten beschouwing.

Spreiding maximaliseren
Betreft de opbrengst en zoveel mogelijk daarvan direct benutten, wil ik zoveel mogelijk spreiden. Wat is in mijn geval daarin dan de meest effectieve opstelling?

Hoogste platte dak (geel), west-oost opstelling?
Laagste platte dak (groen), oost opstelling, omdat die na 15-16u geen zon meer heeft? of bestaat er iets als oost-zuid opstelling?

[ Voor 5% gewijzigd door goodfella op 02-11-2023 19:09 ]

• migjes
(je gaat nu soms tegen strijdige berichten krijgen, dit lijkt zo en is ook wel zo.
maar eigenlijk is dat niet zo. succes)

hoe hoger een paneel de beter de opbrengst.
hoogte is minder schaduw. simpel.

dan wil je dit weten:
zo gaat de zon door de lucht heen te opzichte van je dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
en belangrijk zo moet je hem lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large
dus ja in de zomer gaat de zon niet op in het oosten en onder in het westen, dat is een stuk meer naar het noorden.
jep de zon draait een vreemde baan om de aarde (of beter de aarde draait een vreemde baan om de zon, dit hangt van je persoonlijke kennis af hoe je dit wil zien.)

als de zon haaks op het paneel schijnt, dan levert het paneel het meeste op.
dus wil je in maart veel opbrengst dan moet het paneel naar zuid vrij stijl liggen, en wil je veel opbrengst in juni/juli dan moet die veel platter liggen.
dit mixen is spreiden in seizoenen.

oost-west dat is spreiden over de dag en werkt het beste in de zomer.

hier mijn opbrengsten van de afgelopen jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
(dit in kWh/kWp hier mee factor ik uit dat ik verschillende hoeveelheden Wp heb gehad in al die jaren.)
november december januari februari, tja dat zijn niet echt de opbrengsten.
zo weinig uren licht, dat je ze gewoon kan negeren.

als de cellen van je paneel warm worden, dan zakt de hoeveelheid W die daar nog uit komt.
en ja ze worden echt heet als ze in de zon liggen.
(dit staat gewoon in de specs van je panelen, word vaak NOCT genoemd, en is vaak een 30% lager als de STC(Wp) )
maar in de zomer als ze heet zijn, dan staat de zon zo hoog aan de hemel, dat zelfs noord panelen het nog leuk doen ook.
deze gegevens kun je dus ook combineren.
b.v. 1000W omvormer met 700Wp aan paneel op zuid + 700Wp op noord.
700Wp op zuid zal grofweg 500W geven met de zomer hitte, en dan geeft de noord paneel nog wel een extra 400W.

maar een ander probleem:
(ik versimpel en daar door is het niet 100% correct)
een goedkope omvormer, die heeft vaak 2x een mpp.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...-ds-2-mppt-incl-gein.html
per mpp kun je verschillende hoeveelheid zonnepanelen hangen.
per mpp kunnen de zonnepanelen een verschillende kant op kijken.
per mpp wil je graag +/-6 panelen hebben als minimum. (en bij 1 fase vaak maximaal een +/-12)
dit geeft heel wat beperking, maar dit is de goedkoopste oplossing, dus bekijk deze eerst of je er iets mee kan.

• goodfella
migjes schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:29:
(je gaat nu soms tegen strijdige berichten krijgen, dit lijkt zo en is ook wel zo.
maar eigenlijk is dat niet zo. succes)
...
oost-west dat is spreiden over de dag en werkt het beste in de zomer.
Dank. De boodschap is helder. Door verschillende tijden en standen van op- en ondergang heb je meerdere mogelijkheden, afhankelijk van je wensen.

Oost-West is dan een no-brainer voor mijn hoogste dak, het dak zonder schaduwval.
...
maar in de zomer als ze heet zijn, dan staat de zon zo hoog aan de hemel, dat zelfs noord panelen het nog leuk doen ook. deze gegevens kun je dus ook combineren.
b.v. 1000W omvormer met 700Wp aan paneel op zuid + 700Wp op noord.
700Wp op zuid zal grofweg 500W geven met de zomer hitte, en dan geeft de noord paneel nog wel een extra 400W.
Interessant, dus rekeninghoudend met de zomerhitte, kan ik met een omvormer werken met een lager vermogen.

Onze buren hebben het e.e.a met ons gedeeld. Hier zie je hun opstelling. Dit lijkt mij een N-Z opstelling met een Azimut van 19.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QBhjati9Bl8-NdO71py_f-LhNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HLyO5XCP4t4Zr2MO2MZIPoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een ideale opstelling voor mijn lager platte dak, daar heb ik dus last van schaduwval omdat het 6 meter lager is?
maar een ander probleem:
(ik versimpel en daar door is het niet 100% correct)
een goedkope omvormer, die heeft vaak 2x een mpp.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...-ds-2-mppt-incl-gein.html
per mpp kun je verschillende hoeveelheid zonnepanelen hangen.
per mpp kunnen de zonnepanelen een verschillende kant op kijken.
per mpp wil je graag +/-6 panelen hebben als minimum. (en bij 1 fase vaak maximaal een +/-12)
dit geeft heel wat beperking, maar dit is de goedkoopste oplossing, dus bekijk deze eerst of je er iets mee kan.
Dank. Door het bovenstaande ben ik het uitvogelen wat mijn acceptabele hellingsgraden kunnen zijn en dus hoeveel panelen ik überhaupt kwijt kan in sunnywebdesign tool.

Hoog dak: oost-west opstelling, met Paneelveld-Azimut van 19
Plat dak: noord-zuid opstelling, met Paneelveld-Azimut van 19

Hoog dak: 9 panelen met 40 graden. Plat dak: 6 panelen met 45 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTl0IXd6H04aX8LIhoI1cyfGwbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H946CTyAWqXkwkmQwWTsnLGs.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit niet te (idioot) schuin? Anders kan ik maar 6 en 4 kwijt en is de Goodwe omvormer een no go.
Pagina: 1