Betekenis letters op een glazen zekering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-04 13:13
Hallo mensen. Kan iemand mij zeggen wat de letters op een glazen zekering betekenen?
Ik heb een glazen zekering die kapot is gegaan met de volgende opdruk: T10L250V.
Nu ben ik zo ver dat ik denk dat de T voor trage zekering staat, 10 voor 10 Ampère en 250V de spanning aangeeft waar de zekering geschikt voor is. Alleen de letter L kan ik niet thuis brengen.

Na wat zoeken kwam ik op deze Zweedse site

https://www.swe-check.com.au/pages/learn_fuse_markings.php

onder andere de volgende uitleg van de letters tegen:

Tabel 1. Snelheidsmarkeringen zekeringelement
Markering Snelheid zekeringselement
FF Zeer snelwerkend (Flink Flink)
F Snelwerkend (Flink)
M Middelmatig acteren (Mitteltrage)
T Langzaam werkend (trage)
TT Zeer langzaam werkend (Trage Trage)

Tabel 2. Markeringen voor doorbreekcapaciteit van zekeringen
Markering Zekeringdoorbreekcapaciteit
H Hoog breekvermogen
L Laag breekvermogen

( De Nederlandse woorden in de tabel hierboven zijn tot stand gekomen door de automatische vertaling van Google)

Uit deze tabel blijkt dat de letter L de betekenis heeft van een laag breekvermogen.
Vraag 1: Kan iemand mij uitleggen wat dit wil zeggen?
Vraag 2: Kan ik de oude zekering zonder problemen vervangen door een nieuwe met het opschrift T10A250V ?

Alvast bedankt voor de reactie
...

Beste antwoord (via albertie op 16-11-2023 09:52)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-04 10:42
Het "breekvermogen L" staat ervoor dat de zekering al bij een hele kleine overschrijding van het maximum al zal klappen... H betekent dan uiteraard dat de zekering net even wat meer kan hebben en niet direct zal klappen als er kleine overschrijding is.

https://www.siglenteu.com...0will%20cause%20an%20open.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 31-10-2023 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-04 10:42
Het "breekvermogen L" staat ervoor dat de zekering al bij een hele kleine overschrijding van het maximum al zal klappen... H betekent dan uiteraard dat de zekering net even wat meer kan hebben en niet direct zal klappen als er kleine overschrijding is.

https://www.siglenteu.com...0will%20cause%20an%20open.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 31-10-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 17:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@albertie dit lijkt me meer iets voor Modding, mechanica en elektronica, dus een tikje die kant uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 31-10-2023 13:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Sorry Orion84. Ik heb er nog ervaring mee. Hoe moet ik dat dan verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@albertie Dat heeft Orion84 meteen al gedaan, gebruikers op dit forum kunnen dat niet zelf.

Een zekering die gevoelig is voor overbelasting (L) vervangen door een exemplaar die minder gevoelig (H) is voor overbelasting zou je elektronica kunnen beschadigen. Uiteraard hangt het er wel van af wat voor apparatuur er gezekerd is met een dergelijke zekering en of het de gok waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Dankjewel Orion en Syoie.
Maar is een zekering met het opschrift T10A250V dan minder gevoelig? Want er staat tenslotte ook geen H bij geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
Het spijt mij, maar jullie denken de verkeerde kant op. De breaking capacity van een (glas) zekering heeft te maken hoe goed deze is in het doven van een kortsluitingsboog. Als er niks op staat is dit per definitie een lage capaciteitszekering. Dit kan je herkennen doordat de zekering doorzichtig is bij een glaszekering. Als deze gevuld is, meestal met zand, dan is het een high capacity zekering.
Bij hoge spanningen of bij gelijkspanningen zal vaak een high capacity zekering gebruikt worden.
Denk hierbij aan 400V of 800V auto accu's.

In jouw'n geval @albertie kan jij die T10A250V gewoon gebruiken. Dit zal gewoon een L zekering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Dankjewel Vuikie. Ik heb inderdaad de T10A250V gemonteerd. En de combi magnetron werkte weer tijdens het proberen. Zojuist bij iets langer gebruik is de zekering er echter weer uitgegaan. Dus ik vermoed dat er toch iets anders aan de hand is. De zekering gaat er tenslotte niet zomaar uit. Dankjewel allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Misschien toch nog even een poging.
Ik heb de combi magnetron weer uit elkaar gehaald en wat bleek? Dezelfde zekering was weer defect.
Het gebeurd niet direct als je hem alleen maar in de voeding steekt. Ook als je het menu bediend gebeurd er nog niks fout. Wanneer je hem echter in de magnetronfunctie laat werken, slaat hij na enige tijd weer door. Nu ik dit schrijf besef ik me dat ik niet met de oven functie geprobeerd heb of dan dezelfde storing optreedt.
Ik neem nu aan dat er ergens geleidelijk een sluiting tot stand zal komen. Dit moet op de een of andere manier toch wel te meten zijn. Weet iemand mij hier op weg te helpen waar ik het beste kan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
albertie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:11:
Misschien toch nog even een poging.
Ik heb de combi magnetron weer uit elkaar gehaald en wat bleek? Dezelfde zekering was weer defect.
Het gebeurd niet direct als je hem alleen maar in de voeding steekt. Ook als je het menu bediend gebeurd er nog niks fout. Wanneer je hem echter in de magnetronfunctie laat werken, slaat hij na enige tijd weer door. Nu ik dit schrijf besef ik me dat ik niet met de oven functie geprobeerd heb of dan dezelfde storing optreedt.
Ik neem nu aan dat er ergens geleidelijk een sluiting tot stand zal komen. Dit moet op de een of andere manier toch wel te meten zijn. Weet iemand mij hier op weg te helpen waar ik het beste kan beginnen?
Is het doorbranden van de zekering gerelateerd aan de magneton stand? Dus heb je gelijk getest op vol vermogen of eerst op de laagste stand? En is 'enige tijd' in de orde van seconden of in minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Hallo Torxworx. Ik weet het nu even niet te zeggen. Als ik weer thuis ben ga ik het proberen en laat ik het wel even weten. Dan test ik ook even of de overstand ook sluiting veroorzaakt. Bedankt voor de snelle reactie alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Goedenavond. Ik heb nog e.e.a. nagekeken.
De ovenfunctie werkt gewoon goed. Na 15 minuten op 200 graden nog altijd geen probleem.
De magnetron functie echter gaat met na 1-2 seconden er helemaal uit. Dan is ook het hele apparaat niet meer voorzien van spanning. Klokje werkt niet enz.
Ik heb een foto gemaakt van de zijkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6izQTZBuH5X8BqMhio7yAejGF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaTslKAz0LUQdVE8j59j9AQV.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb vervolgens een foto gemaakt van de plek waar de zekeringen zitten. Het is steeds de onderste zekering die doorbrandt als ik de magnetronfunctie gebruik. Ik heb deze omcirceld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWyBk-i7JLMRL6Ezemk-Nhdoif0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15R5VFftjwDubjdDNPfOhzOZ.jpg?f=fotoalbum_large
Verder heb ik een foto gemaakt van de voeding die aan die kant ingebouwd zit. Hij bestaat uit 2 delen.
De voorste heb ik groen omcirceld en het achterste gedeelte is blauw omcirceld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DArv7GB7ZMqvFgJPvTtssI9FGrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIMUgIXqU24sA1w7IO0H0qzM.jpg?f=fotoalbum_large
Met een digitale Ohm meter op de schakelstand 200 Ohm, geeft deze 1,1 Ohm op op de aansluitpunten die ik hieronder blauw omcirceld heb. Toen waren wel de draden er van de contacten losgemaakt. De kabels die ik hieronder groen omcirceld zijn (waren toen natuurlijk ook losgemaakt) zijn van het achterste gedeelte van de voeding en die gaven bij dezelfde schakelstand van de meter 0,3 Ohm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-QPZ9QSpHkVEVGzgXaUAEkGX44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDqvrSdXSpr5nFY61b1jFp7o.jpg?f=fotoalbum_large
en als laatste nog een foto van het opschrift op de voeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCugM4ybfUaTZQnjdaMUBcLXC1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74hCQLGCQ7A1XtTZCqkayk0f.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoop dat dit voldoende informatie is om me wat verder op weg te helpen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door albertie op 02-11-2023 20:33 . Reden: foutieve foto ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Wellicht iets wat je al weet maar ik wil het toch even gezegd hebben: Magnetrons zijn gevaarlijke dingen om aan te werken, ook als de stekker er uit is. De condensator houdt nog lange tijd lading vast, deze moet eerst ontladen worden alvorens er veilig aan te kunnen werken.

Slechte deurcontacten kan een mogelijke oorzaak zijn van het probleem. Als onderdeel van de beveiliging brandt de zekering vrijwel direct door wanneer de connectie van deze deurcontacten slecht is. Vanwege de betrouwbaarheid zijn dit er meestal 2. Deze zou je eerst kunnen inspecteren, mocht je makkelijk aan vervangende contacten kunnen komen zou ik deze eerst vervangen en kijken of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Dankjewel. Wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
Onder het motto "de wonderen zijn de wereld nog niet uit" het volgende. Vandaag ontdekt dat de nieuwe glaszekering die ik eerder gekocht had niet de waarde 10 A had mar 1,0 A. Het is maar één komma verschil maar we weten dat het een groot verschil maakt. Diverse winkels afgegaan om een zekering te krijgen met de juiste waarde. Uiteindelijk bij een tractorzaak een 10 A glas zekering gevonden. Alleen deze begon met het de letter F als opschrift. Dus een snelle. Hij had helaas geen trage ( T ). Deze F10L250V zekering geplaatst en wat blijkt? Nu na 3 proef versies van 3 minuten doet de magnetron het nog steeds. Ik ben natuurlijk blij dat hij het doet alleen blijft de vraag wat is er gebeurd dat de oude zekering het begeven heeft. Ik ben voornemens de magnetron nog maar even een paar dagen niet weer geheel af te monteren en hem zo vaak mogelijk te proberen. Ik laat nog wel iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat de reden is dat de oude het niet gehouden heeft? Nou ja, ook zekeringen hebben niet het eeuwige leven.

• albertie
Daar ben ik weer. Even het verhaal afmaken. We zijn nu een aantal dagen verder en de magnetron blijft het gewoon goed doen. Wat nu de oorzaak is geweest dat de zekering er uit is gegaan, zal wel een vraagteken blijven. Misschien is het wel gewoon zo als door sypie wordt weergegeven en heeft een zekering ook niet het eeuwige leven. Nou ja, 24 jaar is toch al een behoorlijke staat van dienst :). Bedankt allemaal voor de hulp. Hopelijk blijft de nieuwe zekering weer 24 jaar zijn werk doen. Einde topic.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-04 14:54

DataGhost

iPL dev

sypie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:40:
@albertie Dat heeft Orion84 meteen al gedaan, gebruikers op dit forum kunnen dat niet zelf.

Een zekering die gevoelig is voor overbelasting (L) vervangen door een exemplaar die minder gevoelig (H) is voor overbelasting zou je elektronica kunnen beschadigen. Uiteraard hangt het er wel van af wat voor apparatuur er gezekerd is met een dergelijke zekering en of het de gok waard is.
Beetje omgekeerde wereld. Een zekering is er niet om het apparaat te beschermen tegen stroom die deze zelf vraagt, maar om ervoor te zorgen dat o.a. de kabels en de rest van het huis niet opfikken als er iets gebeurt wat niet hoort. Ik durf wel te stellen dat op het moment dat de zekering kapot gaat, de schade in de meeste gevallen al heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik raak ook vaak gehecht aan m'n apparatuur, maar volgens die sticker op die voeding is dit apparaat 24 jaar oud.

Is het niet gewoon tijd voor een nieuwe?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-04 14:54

DataGhost

iPL dev

albertie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:54:
Daar ben ik weer. Even het verhaal afmaken. We zijn nu een aantal dagen verder en de magnetron blijft het gewoon goed doen. Wat nu de oorzaak is geweest dat de zekering er uit is gegaan, zal wel een vraagteken blijven. Misschien is het wel gewoon zo als door sypie wordt weergegeven en heeft een zekering ook niet het eeuwige leven. Nou ja, 24 jaar is toch al een behoorlijke staat van dienst :). Bedankt allemaal voor de hulp. Hopelijk blijft de nieuwe zekering weer 24 jaar zijn werk doen. Einde topic.
Dat is best oud inderdaad. Een 10A-zekering klapt niet direct bij 10,1A eruit, die dingen hebben een curve die stroom afzet tegen tijd. Daarom dat met je 1A-zekering het wel gewoon werkte bij kort gebruik, maar bij langer gebruik niet meer. Wellicht dat er iets niet helemaal lekker meer is waardoor het apparaat meer is gaan verbruiken en waar de originele zekering het op een gegeven moment maar voor gezien hield. Je zou met een vermogensmeter kunnen kijken wat de magnetron verbruikt als deze aan staat op de verschillende standen, en of dat noemenswaardig boven de 10A komt. Ik vermoed van wel, en dan zal deze zekering het ook niet per se lang vol gaan houden.

Toen deze klapte voor je dit topic opende, was dat ook na een langer gebruik?

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 16-11-2023 10:10 ]

Pagina: 1