Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Krachtig compacte server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal Ubuntu server draaien met daarop Portainer en een twintigtal docker containers. De meeste containers zijn voor media management dus die verbruiken niet veel. Er zijn echter een aantal containers die redelijk intensief zijn qua rekenkracht. Ik gebruik onder andere Photoprism en het indexeren van de foto's en de facial recognition vragen wel wat rekenkracht. Daarnaast ga ik Jellyfin draaien en die moet in staat zijn om over mijn lokaal netwerk transcoding te doen. Ik heb nog een Radeon R9 290X liggen die ik daarvoor ga gebruiken.
Verder heb ik nog enkele scrapers lopen die wel wat power nodig hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht rond de 500 uit te komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nog een Samsung 256GB M.2 die ik als boot-drive ga gebruiken en nog een SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op termijn zou ik het systeem ook willen gebruiken als NAS gezien mijn QNAP het qua rekenkracht niet meer trekt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua koeling heb ik Noctua gekozen omdat ik al enkele fans van hen heb gehad en die zijn telkens uitstekend. Voor memory heb ik die Crucial latjes gekozen omdat de prijs/GB gunstig was en er XMP aanwezig is (al weet ik niet of dit echt nodig is)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag energieverbruik en geluidsniveau zijn handig meegenomen maar liever meer power dan minder energie/geluid.

Ga je overklokken?
Ik denk het niet

Wat verwacht je van ons?
Nakijken of ik geen domme keuzes heb gemaakt. Nakijken of er betere componenten zijn voor dezelfde prijs/goedkoper.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 157,97€ 157,97
1MoederbordenGigabyte A520I AC€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G4DFRA32A€ 118,99€ 118,99
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,61

Alle reacties

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Heb je nog een kast nodig of wordt het openlucht? :) waar zou die aan moeten voldoen qua formaat en disk bays? Misschien een uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket, maar als dat klein genoeg is kan je ook een goedkopere ATX voeding en mATX moederbord nemen.

Verder zou ik de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray halen, dat scheelt je 30 euro en vrijwel niks in performance (zeker als je er nog een kleine OC op doet).

Op amazon is de uitvoering: Thermalright AXP90-X53 te vinden voor 25€(link), vergelijkbaar concept met de L9a maar goedkoper en beter. Ben er zelf best blij mee in mijn mini pc :)

Qua ram zou je ook nog de uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF426C16BB2AK4/64 kunnen overwegen, zijn wat goedkoper en hebben ook lagere latency (wel iets lagere speed)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Bouwer21000 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:26:
Heb je nog een kast nodig of wordt het openlucht? :) waar zou die aan moeten voldoen qua formaat en disk bays? Misschien een uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket, maar als dat klein genoeg is kan je ook een goedkopere ATX voeding en mATX moederbord nemen.
Ik heb een klein server rack waarin ik het bordje zo zou leggen. Misschien dat ik het ooit later wel in een case ga steken maar voorlopig is dat niet nodig.

Bedankt voor de andere tips!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Kijk eens naar Intel. Zo’n sever gebruikt weinig vermogen en staat vaak idle te draaien. Intel is daar heer en meester in. Zie ook Het grote zuinige server topic - deel 3.