Zelf water met prik maken, CO2 Fles of Sodastream bijvullen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:19
Aangezien ik best wat mineraalwater met koolzuur drink, leek het me handiger en voordeliger om het zelf thuis te gaan maken.

Ik wil het zelf graag gaan bijvullen met een grotere CO2 fles.

Nu heb ik verschillende filmpjes op Youtube gevonden, mensen die het direct (met opzetstuk) vanuit de CO2fles naar de waterfles pompen, of mensen die de lege sodastream cartridge bijvullen met de Co2fles.

Heeft iemand hier ervaring mee? Mensen hebben het ook over "Food grade CO2Gas"maar voldoet niet gewoon elke CO2 tap bij een aquariumwinkel ?

Met tussenstuk direct op de waterfles:
YouTube: CO2 Tank For Making Sparkling Water | What To Get and How To Put It ...

De co2fles op de sodastream cartridge: YouTube: sodastream CO2 koolzuurgas cilinder bijvullen 0682800937

Bespaart aanzienlijk op de kosten lijkt me zo. Voorkeur gaat ws wel uit naar het direct uit de fles halen, zoals in 1e filmpje, maar ik zal dan onderdelen moeten vinden die naar NL verstuurd kunnen worden.

Hoop dat er mensen zijn die hier wat in kunnen adviseren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Nu zie ik dit op Ali. maar weet iemand of dit veilig is?

https://nl.aliexpress.com/item/1005004983077694.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:38
Wees je ervan bewust dat CO2-flessen opslaan in een afgesloten ruimte risico's kent. Lekkende flessen (door slecht afsluiten dan wel defect) kunnen een verstikkingsgevaar vormen. Verder horen ze ook rechtop vastgezet te zijn. Zie bijvoorbeeld: https://www.khn.nl/kennis...-voor-opslag-van-koolzuur

[ Voor 9% gewijzigd door skimine op 30-10-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
skimine schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:38:
Wees je ervan bewust dat CO2-flessen opslaan in een afgesloten ruimte risico's kent. Lekkende flessen (door slecht afsluiten dan wel defect) kunnen een verstikkingsgevaar vormen. Verder horen ze ook rechtop vastgezet te zijn. Zie bijvoorbeeld: https://www.khn.nl/kennis...-voor-opslag-van-koolzuur
Ik heb een koolmonoxidemelder hangen, volstaat dat? Of beter in de schuur of onder een overkapping buiten in de fles tappen? (Tap liever vanuit een overkapping in de tuin dan met flessen sleuren uit de super :-p )

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 30-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
In het 1e filmpje wordt het rechtrstreeks naar een plastic fles gepompt.
Ik heb zelf een waterfilter die microplastics en ander meuk filtert (aqualine), vroeg me af of het rechtstreeks pompen naar een glazen fles ook risico's met zich meebrengt of dat dit gewoon kan? De plastic fles wordt nl ingedrukt door de persoon in het filmpje om ruimte te maken voor het co2. Met glas kan dit uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:38
saken schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Ik heb een koolmonoxidemelder hangen, volstaat dat? Of beter in de schuur of onder een overkapping buiten in de fles tappen? (Tap liever vanuit een overkapping in de tuin dan met flessen sleuren uit de super :-p )
Voor zover ik weet meet de CO melder geen CO2. Met het tappen zal waarschijnlijk niet ineens de ruimte helemaal vol hangen met genoeg gas dat je stikt. Maar als zo'n gascilinder een klein beetje lekt kan dat met bijvoorbeeld een nachtje in een afgesloten ruimte wel een te hoge CO2-concentratie opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je wilt cylinders met E290-markering, anders kunnen er sporen van andere, minder fijne, gassen aanwezig zijn.
Pagina: 1