Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Hallo allen,

Laptop van een vriend gekregen om te repareren. Meestal kom ik er wel uit met dit soort dingen, maar nu kom ik niet verder. Laptop lijkt goed te functioneren. Lampjes gaan aan, fans draaien, etc. Scherm blijft zwart. Kan er niks mee.

-Externe monitor aan gesloten (via HDMI) - geen beeld.
- Vele malen hard reset gedaan.
- Batterij verwijderd.
- CMOS gereset.
- Geprobeerd te booten van bootable USB - geen beeld.
- Geprobeerd BIOS/UEFI in te komen - geen beeld.
- Laptop open gehad, alle onderdelen bekeken en een groot aantal verwijderd (RAM-geheugen o.a.)
- m2 SSD geprobeerd in andere computer. Lijkt gewoon te werken want krijg de vraag bitlocker-code in te voeren

Heeft iemand nog suggesties? Mijn gevoel zegt GPU-driver probleem na windows update. Maar in theorie kan het scherm ook gewoon kapot zijn? Tips zijn van harte welkom

Het betreft een Medion x1t laptop: uitvoering: Medion Akoya S14409 (30031868)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:34
ThomasBHJensen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:41:
... Mijn gevoel zegt GPU-driver probleem na windows update. Maar in theorie kan het scherm ook gewoon kapot zijn?...
Als het een Windows driver probleem zou zijn, moet je wel in de BIOS kunnen komen, en dat lukt niet.

Als het scherm kapot is, werkt een extern beeldscherm wel. Die zou dan minimaal signaal moeten krijgen.

Zit er niet nog garantie op?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:39
GarBaGe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:43:
Als het scherm kapot is, werkt een extern beeldscherm wel. Die zou dan minimaal signaal moeten krijgen.
Er is niet altijd meteen beeld, ik heb diverse laptops waarbij een extern scherm pas signaal krijgt als Windows is opgestart.
Soms kan je dat wel forceren met een speciale FN-Key.
Indien mogelijk zou je het scherm kunnen loskoppelen om te zien of een extern display dan wel beeld geeft.
ThomasBHJensen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:41:
Lampjes gaan aan, fans draaien, etc. Scherm blijft zwart. Kan er niks mee.

- Geprobeerd te booten van bootable USB - geen beeld.
Is er wel een indicatie dat Windows normaal wordt opgestart, dus HDD led activiteit?.
Zelfde met het starten van een (Windows) USB, is er led activiteit zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Lijkt mij ook een garantie geval bij deze nog vrij nieuwe laptop?
Naar mijn ervaring bij kennissen is Medion altijd goed met garantie afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Dank voor de reacties. Garantie is volgens de winkel geen optie meer, omdat de laptop open is geweest (om een SSD-schijf te vervangen).

De laptop lijkt geen lampjes te hebben die activiteit van de HDD weergeven. Het lampje van de power supply brandt. Verder geen lampjes.

Er is een knop met een icoon van een laptop / monitor (wat doet vermoeden dat dat iets doet met een extern scherm) als ik die gebruik, met of zonder winsdows-knop of FN-knop gebeurt er niets. Ook niet wanneer windows opgestart zou moeten zijn (qua tijd).

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 01-11-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:34
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:27:
Dank voor de reacties. Garantie is volgens de winkel geen optie meer, omdat de laptop open is geweest (om een SSD-schijf te vervangen).
Ik vind dit wel een slecht argument van de winkel.
Het vervangen van de SSD heeft toch niet tot dit probleem geleid?

Bovendien, een upgrade aan je laptop zou niet moeten leiden tot het vervallen van je garantie.
Dan denk ik aan: SSD upgrade, geheugen upgrade, Wifi upgrade, batterij vervangen...

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 01-11-2023 15:38 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:27:
De laptop lijkt geen lampjes te hebben die activiteit van de HDD weergeven. Het lampje van de power supply brandt. Verder geen lampjes.
Gebruik dan een zelfstartende USB stick met een duidelijke LED indicatie.
De Windows Setup USB (UEFI) bijvoorbeeld.
Zonder aanwezige SSD/HDD zal de laptop dan van de USB starten.
Zo kan je nagaan of het systeem tenminste nog post en boot?

En inderdaad wat betreft onderdelen upgraden en garantie, dat is een steeds terugkerend punt van discussie.
Bij een kennis, met een recent ook via de winkel gekochte Lenovo Gaming laptop, was het zelf bijplaatsen van een SSD geen probleem voor de garantie?

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 01-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
GarBaGe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Ik vind dit wel een slecht argument van de winkel.
Het vervangen van de SSD heeft toch niet tot dit probleem geleid?

Bovendien, een upgrade aan je laptop zou niet moeten leiden tot het vervallen van je garantie.
Dan denk ik aan: SSD upgrade, geheugen upgrade, Wifi upgrade, batterij vervangen...
Ik ben het hier uiteraard mee eens. Maar voor de oplossing van het probleem is het helaas niet relevant. Het is niet mijn laptop en ik begrijp van de eigenaar dat de winkel niet open staat voor discussie hierover.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 01-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Namen noemen van een webwinkel voegt niets toe en is daarom niet toegestaan. Zie ook Shopping Forum Beleid waar dit veel voorbij komt.
Pagina: 1