Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Installatie op oude woning, hoe opsplitsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_xwjhUsAU5E40O0xmPzMqbPF8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5anmRJlmXqd5jgn5eCPmPMWp.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIeeJBJEF7NzU7ScfrmAdjyEjA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMUCD7SqusYpmo5QCx4cMn4N.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmAqUKURrvZ_MIgJD7B0vqlHFb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zXtkbutjHFcxYxnV3leMOTF4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdVMZhHOn9vWKfeJpleRRyR5EGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7M0aIhfa2FLw6AHR9I23dXx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv6_56N-VBrZyrYLuTgV2oZ3FmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ksGHjXzaSWgf3CtM3WtIFRLs.png?f=user_large
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
Koppel van 2 persoon thuis, eerste keer samenwonen, geen speciale grote verbruikers, geschat 3500kWh/jaar
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x400v
Digitale meter
Budget en doel
Productie van +-5 kWp, eigen verbruik
Doel om later extra panelen te plaatsen
Wie gaat het project uitvoeren
Mijn schoonvader en zijn broer, ervaren met zelf plaatsen van installaties.
Bijhouden van data
Idealiter te koppelen met Home assistant, maar dat zou al kunnen gezien we digitale meter hebben via p1 poort.
Reeds verkregen offertes
We plannen deze aan te kopen als set via stralendgroen.nl.

We dachten +- 12 panelen te plaatsen, 9 a 10 op de lange zijde (Zuid-west) van het dak en dan nog eens 2-3 op de zijkant van het dak (Zuid-oost). Moeten we de extreme zuid-west hoek ook overwegen om de hele dag te kunnen dekken?

Panelen: Tiger Neo N-type 54HL4R-B 435wp
Omvormer : SMA Sunny Tripower 5.0 3AV 40 Smart Connected

Nu vroegen we ons verder af deze best in 1 kring gehangen worden, of de dakplaatsen ideaal zijn en of we best optimisers aanschaffen. De SMA heeft wel de Shadowfix maar verder vind ik hier weinig over terug.
Regio

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
3 panelen op een tripower gaat NIET werken.
De meeste omvormers (en ALLE 3 fase) kunnen het niet tot niet zo goed.

Later uitbreiden? Met wat? Waar?

Uitbreidbaarheid op zelfde omvormer(-systeem) kost geld... In 1 keer goed doen bespaard veel en levert vanaf dag 1 meer op.

Dus even terug naar de wensentafel zodat er goed geadviseerd kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dit zou je op een 1 fase Solaredge kunnen doen, maar dan is inderdaad de vraag waar en wat je wilt uitbreiden later.

• Ronald
Nah, 3 panelen en SE is een ramp.

Die 3 op een GoodWe XS 1000 of 1500.
De rest op een XS 3000 of D-NS 3600.

Of een D-NS G3 als die te vinden is. Zelfde ultra lage MPPT als de XS.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
Sungrow 1 fase gaat ook bij 50 volt aan, is een idee

• zierbeek
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:31:
3 panelen op een tripower gaat NIET werken.
De meeste omvormers (en ALLE 3 fase) kunnen het niet tot niet zo goed.

Later uitbreiden? Met wat? Waar?

Uitbreidbaarheid op zelfde omvormer(-systeem) kost geld... In 1 keer goed doen bespaard veel en levert vanaf dag 1 meer op.

Dus even terug naar de wensentafel zodat er goed geadviseerd kan worden.
Dankjewel voor de feedback.

Op dit moment zijn de middelen beperkt gezien we best jong zijn, net een woning aangekocht hebben en nog even gebruik willen maken van de premie die in België voorzien wordt, tot max 5kWp.
Over uitbreiden gaat het om het aantal panelen uitbreiden, met extra string evt.

En de 3 panelen op de ene locatie en eventueel nog eens 3 op de andere zeide, vraag is wat hier de juiste keuze is. volgens wat ik lees is de shadowfix van sma best effectief t.o.v. de extra kost die optimisers en solaredge met zich meebrengt.

• Ronald
Middelen beperkt of niet... 3 panelen op een string omvormer is alleen mogelijk met micro-omvormers of een selecte keuze enkelfase omvormers.

Er is geen enkele 3-fase omvormer die dat kan. 3 in een string op een 3-fase omvormer gaan nooit in productie komen. nooit.

Ik hoop dat dat idee niet van schoonvader en broer komt, want dan hebben ze me een gruwelijk gebrek aan kennis waar ik bang van wordt.

Let je op AREI keuring?

• zierbeek
Kerel rustig aan man. Ik vraag het toch gewoon netjes?
Of we het zelf plaatsen of niet, doet er in dit geval zelfs niet toe. Optimaal opbrengen, dat doet er toe

Ik had dit als vraag zonder te pushen, ik vroeg enkel naar de mogelijkheid en de afweging tot 1 of 2 strings.

Inderdaad, dat het op 2 strings niet mogelijk is stuurde sunnycalc ook op aan.

Hoe zit het met verlies van panelen die op een ander moment van de dag stroom opbrengen, met zuid west en zuid oost oriëntatie ? Ga je dan best voor optimisers, micro omvormers of volstaat de shadowfix van sma?

[ Voor 10% gewijzigd door zierbeek op 01-11-2023 19:35 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De 1-fase hybride omvormers van SMA kunnen starten vanaf 60 V en hebben 3 mppt ingangen
Prima kandidaat met maar 3 panelen in een string
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldQk-LOS6_T-1bf8yundRdIHiM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2q7g9LyGKoSxzq3a2gwritm.jpg?f=fotoalbum_large

Het grote SMA topic
https://www.mg-solar-shop...a-sunny-boy-smart-energy/

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2023 19:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
zierbeek schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:33:
Kerel rustig aan man. Ik vraag het toch gewoon netjes?
Solar systemen zijn geen grapjes. Fout aangelegd is gewoon een risico.
Als ik tekenen zie die op kennisgebrek duiden dan noem ik het... En duidelijk ook...

Kwam je hier voor advies, of om de adviseur af te kakken?

Van mij krijg je verder niets meer... het wordt blijkbaar niet gewaardeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 01-11-2023 19:58 ]

• zierbeek
Ronald schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:57:
[...]

Solar systemen zijn geen grapjes. Fout aangelegd is gewoon een risico.
Als ik tekenen zie die op kennisgebrek duiden dan noem ik het... En duidelijk ook...

Kwam je hier voor advies, of om de adviseur af te kakken?

Van mij krijg je verder niets meer... het wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Ik ga hier niet verder op in gaan. Ik waardeer je feedback maar maakte ook duidelijk dat ik zelf niet zou plaatsen. De familie is er vertrouwd mee .

• zierbeek
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:53:
De 1-fase hybride omvormers van SMA kunnen starten vanaf 60 V en hebben 3 mppt ingangen
Prima kandidaat met maar 3 panelen in een string
[Afbeelding]

Het grote SMA topic
https://www.mg-solar-shop...a-sunny-boy-smart-energy/
Thanks! Ik ga verder in het sma topic

• RobertV70
zierbeek schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:00:
[...]

Ik ga hier niet verder op in gaan. Ik waardeer je feedback maar maakte ook duidelijk dat ik zelf niet zou plaatsen. De familie is er vertrouwd mee .
Als je familie er vertrouwd mee is dan is het wel opmerkelijk dat ze het voorstel doen om alle panelen in een string te doen op een 3 fase omvormer, waarbij 3 panelen een totaal andere oriëntatie hebben dan de rest, of was dat je eigen idee?

De omvormer die @AUijtdehaag voorstelt is ook maar een 1 fase omvormer, vandaar de lage opstartspanning van 60 volt. Nogmaals, een 1 fase omvormer kan in sommige gevallen prima werken met 3 panelen, een 3 fase omvormer niet.
Pagina: 1