Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] SolarEdge: niet juiste configuratie geïnstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• william181
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-10 20:47
Beste,

Waarom deze topic;
Advies /stevige onderbouwde motivatie waarom betreffende configuratie niet werkt/ niet kan volgens SolarEdge.

Geschiedenis van het verhaal:
Medio Maart een PV installatie laten plaatsen. 15 x DEMGC 400 WP (DM400M10-54HBB-v) ( 6000wp in theorie) met 1 omvomer van Solis 3F 4K. 15 panelen zijn verdeeld onder 3 dakvlakken ( NO-ZW-NW) dus 5 per dakvlak en per dakvlak 2000WP erop. deze waren gekoppeld op 2 mmtp ingangen van de omvormer en de 3 dakvlakken waren met 2 DC-Splitters gekoppeld. bij deze setting ging de Solis omvormer op een gegeven moment niet meer omvormer en dus in storing.

Installateur heeft toen, DC-Splitters eruit gehaald en op dakvlak No en NW Tygo optimizers geplaatst ( 10 optimizers). hierdoor bleef wel de omvormer draaien. maar nog steeds viel mijn rendement tegen. kwam vaak niet hoger dan 1500-1700Watt. en in de hete dagen vaak minder dan 1000w. (wat logisch is vanwege het rendement wat afneemt als temp hoger wordt).

weer contact gehad met installateur, en die gaf zijn fout ontwerp toch gelukkig weer toe. Hij wilde de pv installatie wijzigen naar SolarEdge.
De volgende configuratie heeft hij nu geinstallatie:
Omvormer: 1 x 3F SE4K-RW0TEBEN4
Optimizers: 15 x S-440
Aantal strings: 1

Een paar dagen voor de installatie had ik hem al een tip gegeven dat of de S550 geïnstalleerd zouden moeten worden of een Short string 4K 3F omvormer. (had vooraf gekeken bij SolarEdge wat geadviseerd wordt met max 15 panelen).
Installateur geeft aan dat de configuratie die hij ingekocht had geen problemen zou moeten opleveren ondankt dat ik maar 15 panelen heb, en de specs van SolarEdge aangeeft minimaal 16 stuks.

Nu is er al op 1 a 2 dagen 1 optimizer uitgevallen en op betreffende dag 0watt opgebracht. ook in de nog zonnige dagen eind sept/ begin okt was de opbrengst niet hoger dan 1500watt. Ik ben bang als het straks in 2024 weer de zonnige warmere dagen komt dat de installatie alleen maar ergens wordt qua rendement en uitval van optimizers.

Ik ben zelf in de Designer gaan ontwerpen en installatie zo goed mogelijk proberen te ontwerpen. deze geeft foutmeldingen betreft het huidige SolarEdge systeem. Alleen indien ik de 4K short string omvormer selecteer met de 15 panelen keur de tool deze goed met 112% overdimention.
zie afbeeldingen vanuit de Designer

Vraag:
Hoe kan ik de installateur met goede en stevige motivatie aangeven dat de huidige ook wederom geen goede configuratie is, en dat er iets er aan gedaan moet worden/gewijzigd dient te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS1pSpDbfcDtSAZ01TA2u2UhNng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XdqQeGiUBhPX8tN0h9ibFnMM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME-yfjmLfYidD4EP6ew2P2IeaDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T8eA27SItWzLYfNrxofJopcq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPxjZuVgIfoBlfw6FPGZTHRdUc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0cY8ADijO5YzSm5FytJFEgM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cRpFlm4EzWsyXa6-uQYAcNY4GM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cLfHE4udKsFDPvBUt1aYxBiC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhvOIa1wcec3Nss2UagPKSi81yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0FQ20S7HVzWBZPLFR6BYDWI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4uj82m1f1sfnm0I8GTLZlMWxMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KY5Uy4MicmKnnwVwULkJdotW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96Cta4GZ5lCfTR6_qdd5EdWrQb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFOffpAnxK9kuYwv4nopXnCN.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
1 paneel erbij, en het is klaar, of als dat niet past, een korte string omvormer plaatsen. Uiteraard is de installateur een enorme prutser, maar als hij het snel en simpel wil oplossen is dat de enige manier. Wil hij de huidige 15 panelen laten liggen, dan zullen er S500B optimizers geïnstalleerd moeten worden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Short string omvormer en s500b optimizers. Anders gaat dit NOOIT, maar dan ook NOOIT goed werken.

Zie uitleg alhier: Het grote SolarEdge topic

Een SE4K met slechts 15 panelen op s440 is sowieso nooit conform de ontwerp eisen. Je hebt dat aangegeven, je hebt ook aangegeven dat s500b gebruikt zou moeten worden. Desondanks heeft installateur jouw vrij letterlijk voorgelogen door te zeggen dat het met s440 en 15 stuks prima ging werken.

Hij zou de expert moeten zijn, hij hoort redelijkerwijs gewoon te weten hoe je een correct PV systeem bouwt. Dat heeft hij dus 2x op een zeer kwalijke en zeer onkundige manier compleet fout gedaan.

Dit is wat mij betreft linea recta naar in gebreke stelling. En indien je rechtsbijstand hebt: Melden dat er een conflict is. Zij zullen je adviseren.

@teacher We hebben er weer een -O- 7(8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• william181
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:40:
Short string omvormer en s500b optimizers. Anders gaat dit NOOIT, maar dan ook NOOIT goed werken.

Zie uitleg alhier: Het grote SolarEdge topic

Een SE4K met slechts 15 panelen op s440 is sowieso nooit conform de ontwerp eisen. Je hebt dat aangegeven, je hebt ook aangegeven dat s500b gebruikt zou moeten worden. Desondanks heeft installateur jouw vrij letterlijk voorgelogen door te zeggen dat het met s440 en 15 stuks prima ging werken.

Hij zou de expert moeten zijn, hij hoort redelijkerwijs gewoon te weten hoe je een correct PV systeem bouwt. Dat heeft hij dus 2x op een zeer kwalijke en zeer onkundige manier compleet fout gedaan.

Dit is wat mij betreft linea recta naar in gebreke stelling. En indien je rechtsbijstand hebt: Melden dat er een conflict is. Zij zullen je adviseren.

@teacher We hebben er weer een -O- 7(8)7
Bedankt voor je reactie.

Volgens de designer zou het ook kunnen met de 3F 4K Short string omvormer met de S440. of ga dit ook niet lekker werken samen dan?

• william181
RobertV70 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:30:
1 paneel erbij, en het is klaar, of als dat niet past, een korte string omvormer plaatsen. Uiteraard is de installateur een enorme prutser, maar als hij het snel en simpel wil oplossen is dat de enige manier. Wil hij de huidige 15 panelen laten liggen, dan zullen er S500B optimizers geïnstalleerd moeten worden.
Er passen geen panelen meer op het dak, dit ligt compleet vol. Denk dat het goedkoopste is voor hem om de omvormer te vervangen naar short string 4K en de huidige S440 optimizers laten liggen. hoef hij ook niet de 3 dakvlakken helemaal op. of zie ik het verkeerd?

gr

William Schmeits

• Ronald
Nee, daarom verwees ik je al naar de uitleg in het SE topic (Specifiek de casus tuinhuisje)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• william181
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:53:
Nee, daarom verwees ik je al naar de uitleg in het SE topic (Specifiek de casus tuinhuisje)
Ik zit een beetje te zoeken naar voor beide de goede oplossing.

aangezien ik natuurlijk betaald heb voor een "basic" pv installatie en nu al geüpgraded ben naar SolarEgde kosteloos.

Zo het alleen vervangen van een 1F omvormer niet al voldoende zijn aangezien die op 380Volt werken ipv 750Volt bij de 3F.

• Ronald
Je bent niet gratis geüpgrade. Je had een niet werkend systeem door de onkunde van de installateur.
Hij had die originele offerte NOOIT moeten uitbrengen. Een string van 5 start namelijk niet (betrouwbaar) op een Solis 3F 4K. https://cdn.webshopapp.co...asheet-solis-4k-s5-3p.pdf
Te weinig string spanning.

Ja een enkelfase SE verbeterd het, maar maakt het nog niet volledig goed.

Omvormers die dit kunnen: SBSE4.0-50 https://www.sma.de/en/pro...rs/sunny-boy-smart-energy - heeft 3 trackers vanaf 60V. Ding kost alleen minimaal €1800.

GoodWe D-NS G3 https://en.goodwe.com/Ftp...%20G3_Datasheet_EN-NL.pdf (NIET de oude D-NS)
De nieuwe kan 16A ingangstroom en 23A kortsluit stroom aan. Daarmee kunnen het NO en ZW dak polystring. Sunny design geeft een max stroom van 13,6A aan.

• william181
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:12:
Je bent niet gratis geüpgrade. Je had een niet werkend systeem door de onkunde van de installateur.
Hij had die originele offerte NOOIT moeten uitbrengen. Een string van 5 start namelijk niet (betrouwbaar) op een Solis 3F 4K. https://cdn.webshopapp.co...asheet-solis-4k-s5-3p.pdf
Te weinig string spanning.

Ja een enkelfase SE verbeterd het, maar maakt het nog niet volledig goed.

Omvormers die dit kunnen: SBSE4.0-50 https://www.sma.de/en/pro...rs/sunny-boy-smart-energy - heeft 3 trackers vanaf 60V. Ding kost alleen minimaal €1800.

GoodWe D-NS G3 https://en.goodwe.com/Ftp...%20G3_Datasheet_EN-NL.pdf (NIET de oude D-NS)
De nieuwe kan 16A ingangstroom en 23A kortsluit stroom aan. Daarmee kunnen het NO en ZW dak polystring. Sunny design geeft een max stroom van 13,6A aan.
Oke duidelijk.... Dus hij zal EN andere omvormers moeten installeren EN optimizers naar S550 brengen omdat ik 1. qua ligging niet gunstig uit kom, en 2. 3 dakvlakken heb met niet zoveel panelen.

Misschien is dan Zelfs in mijn geval SolarEgde dan ook niet helemaal optimaal. of wordt dat wel als alles vervangen wordt zoals jij advieseer?

• Ronald
s550 bestaat niet. is wat er nodig is s500b
s500 is weer iets anders en is voor een 400W paneel niet beter.

Alleen de short string met s440s blijft marginaal - al is het een grote verbetering van het compleet ondeugdelijke wat er nu ligt.

De string omvormers die ik noemde (dus zonder de optimizers) zijn ook oké opties.

• RobertV70
william181 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Er passen geen panelen meer op het dak, dit ligt compleet vol. Denk dat het goedkoopste is voor hem om de omvormer te vervangen naar short string 4K en de huidige S440 optimizers laten liggen. hoef hij ook niet de 3 dakvlakken helemaal op. of zie ik het verkeerd?

gr

William Schmeits
Ja klopt, laat hem die omvormer maar vervangen, kosteloos uiteraard, dan ben je gered, althans tot nu toe. Ik vraag me sterk af hoe de installatie geplaatst is en of alles goed is aangesloten en afgewerkt. Ik ben ook benieuwd waarom je met deze partij in zee bent gegaan en waar deze meneer zijn papieren heeft gehaald en hoeveel pakjes boter hij daarvoor heeft moeten opmaken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waren micro's hier niet een betere oplossing geweest dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
@Microkid Als deze situatie als advies topic langs gekomen was dan had (zelfs ik) daar wel eens op aan kunnen sturen.

• RobertV70
Microkid schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:35:
kan, maar dat is niet de vraag van TS

• RobertV70
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:36:
@Microkid Als deze situatie als advies topic langs gekomen was dan had (zelfs ik) daar wel eens op aan kunnen sturen.
Hahaha, dat is wel uniek ja!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RobertV70 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

kan, maar dat is niet de vraag van TS
Klopt, maar nu er een niet werkend systeem is zou je natuurlijk eens goed kunnen overleggen met de installateur hoe nu verder...Ofwel fixen, ofwel een andere insteek.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• william181
RobertV70 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

Ja klopt, laat hem die omvormer maar vervangen, kosteloos uiteraard, dan ben je gered, althans tot nu toe. Ik vraag me sterk af hoe de installatie geplaatst is en of alles goed is aangesloten en afgewerkt. Ik ben ook benieuwd waarom je met deze partij in zee bent gegaan en waar deze meneer zijn papieren heeft gehaald en hoeveel pakjes boter hij daarvoor heeft moeten opmaken.
Soms komt iets vertrouwd over, bij het offerte traject, en geen 1000 in een dozijn advies, maar maatwerk. Dit wisten wij achteraf natuurlijk ook niet. Misschien hij zelf ook niet hihihi

• william181
Microkid schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:35:
Misschien wel, maar ik werd een beetje moe van al die grote partijen die alleen maar uit waren op Mirco's te verkopen en niet iets anders aan te bieden.

Tevens hadden wij ook een soort budget ingesteld voor de aanschaf van het pv systeem. met Micro's ging het aardig over het budget heen

• RobertV70
william181 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:41:
[...]

Soms komt iets vertrouwd over, bij het offerte traject, en geen 1000 in een dozijn advies, maar maatwerk. Dit wisten wij achteraf natuurlijk ook niet. Misschien hij zelf ook niet hihihi
Tja, vreemd maatwerk, dat moet wel gezegd worden dan. Maar ik hoop dat jij en anderen de volgende keer eens kijken op een website als die van InstallQ, de installateurs die daarop vermeld staan hebben in ieder geval een opleiding genoten en weten waar ze het over hebben en zullen niet zomaar een serieel systeem ontwerpen over drie dakvlakken of 15 panelen op een SE omvormer knopen waar minimaal 16 op moeten met de S440 optimizers.

• RobertV70
william181 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Misschien wel, maar ik werd een beetje moe van al die grote partijen die alleen maar uit waren op Mirco's te verkopen en niet iets anders aan te bieden.
Goed om te horen, er wordt inderdaad door enorm veel partijen lukraak micro's aangeboden en dan vaak met brandgevaar als voornaamste angstmiddel om mensen maar van een serieel systeem te weerhouden, walgelijk.

• RobertV70
Microkid schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Klopt, maar nu er een niet werkend systeem is zou je natuurlijk eens goed kunnen overleggen met de installateur hoe nu verder...Ofwel fixen, ofwel een andere insteek.
Het systeem kan eenvoudig aangepast worden met de juiste omvormer, niet alle wegen leiden naar micro's

• Ronald
De GoodWe G3 enkelfase is vrij recent, en na enkele maanden nog altijd niet zomaar te vinden.

Deze heb eerder wel gezien voor minder dan de Solis 3F.

Maarja... Als je als installateur string spanning niet naast een omvormer datasheet weet te leggen... dan is polystring wel hogere raket-wetenschap ja...

Dit had echter wel gewoon aan lage kosten en goede werking voldaan...

• william181
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:27:
s550 bestaat niet. is wat er nodig is s500b
s500 is weer iets anders en is voor een 400W paneel niet beter.

Alleen de short string met s440s blijft marginaal - al is het een grote verbetering van het compleet ondeugdelijke wat er nu ligt.

De string omvormers die ik noemde (dus zonder de optimizers) zijn ook oké opties.
Heb jouw configuratie even door de designer gehaald. oversizing blijft op 112%.
opbrengst gaat iets omhoog, en prestatieverhouding 2% omhoog. prestatie index ook iets hoger.

ik zie wel tenminste verbetering hihi

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:26
Enige oplossing zal hier zijn S500B optimizers
Dit in samenwerking met een monofasige omvormer.

Normaal moeten het er minimum 6 per windrichting zijn.
Gezien je er hier 5 per windrichting hebt, als je deze allemaal in dezelfde string zet zal dit wel goed gaan.
Op het randje maar doenbaar

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Ronald
@Nock372 Short string 3F is 375V string spanning. Die red het dus zelfs beter dan een 1F op 400V

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

-O-

Wil je bij solaredge blijven:
S500B optimizers
3f short string.
En dat gaat het net langs het randje goed, Maar, een streep schaduw en de boel kakt in.

Wise enough to play the fool

• william181
teacher schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:59:
[...]

-O-

Wil je bij solaredge blijven:
S500B optimizers
3f short string.
En dat gaat het net langs het randje goed, Maar, een streep schaduw en de boel kakt in.
Het liefste wel omdat ik dan kan monitoren per paneel, maar als mijn jaarlijkse rendement daarvan slechter wordt is een ander Merk altijd welkom.

OP de NW zijde heb ik schaduw val van het dakkapel.

En betreft op het randje..... hoe zit het dan straks als de temperaturen weer omhoog gaan. zal ik dan genoeg marge overhouden om toch een redelijke opbrengst te gaan krijgen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op het randje qua schaduwmanagement. Temperaturen staan hier los van.

Wise enough to play the fool

• william181
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:36:
Misschien om een nog betere PV setting te krijgen, aansturen om de boeg helemaal om te gooien, en over te gaan op Mirco's wat voor mijn huidige situatie beter zou zijn?

• william181
@Ronald Het fenomeen dat er al 1 x is voorgevallen dat er 1 optimizer is uitgevallen en 0 watt aan productie heeft gedaan op de dag. is dat het gevolg te weinig optimizers op 1 dakvlak of te weinig optimizers op 1 string?

Waarom doet deze optimizer dat (technisch gezien)?

• Ronald
Of een defect aan de optimizer. Het is zonder data gokken

• william181
Goedemiddag heren,

nogmaals bedankt voor de uitleg en tips.

Uit eindelijk reactie gehad van de installateur.
eerst had hij het probleem in geschoten bij SolarEdge zelf. na ruim 1 maand uit eindelijk een reactie terug gekregen.

De installateur wil samen met een Solaregde specialist langskomen om ter plaatsen de situatie te bekijken.
Dit is iemand die SolarEdge belt/benaderd als ze er zelf niet uitkomen.

Ik ben benieuwd.

Ik hou jullie op de hoogte van deze ontwikkeling....
Pagina: 1