Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Isoleren van garage/berging onder appartement: zinvol of we

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 19:35
Tweakers,

Ik zit met een vraagstuk en hoop dat jullie wat inzichten kunnen bieden. Woon zelf in een appartement (begane grond, 1960) van zo'n 80m2, waarvan de woonkamer ongeveer 30m2 pakt. Direct onder mijn woonkamer heb ik een garage en berging, die doorgaans tussen de 12-16 graden hangen. Mijn conclusie is dat er veel warmte van mijn appartement naar beneden stroomt.

Nu zit ik te overwegen die 30m2 te isoleren dmv plafondisolatie van garage+berging. Ik kwam deze PIR platen tegen met een RD van 4,09: https://www.isolatiemater...x600x90mm-9mm-rd409-072m2.

Extra details:
  • Verwarming: CV
  • Straatzijde appartement: HR++ glas.
  • Achterzijde: gewoon dubbelglas.
  • Spouwmuurisolatie? Nee, en eerlijk gezegd ook amper spouw. Het is vooral glas en een balkondeur.
  • Heb ook een DIY zoneverwarming opgezet met Home Assistant.
Ik lees online vaak dat je beter binnen het appartement kan isoleren. Maar gezien ik zowel de garage als berging bezit, is het misschien een idee om die als 'kruipruimte' te zien en daar te isoleren. Wat denken jullie? Doen of is het zonde van het geld?

Alvast bedankt voor de input!

p.s. ik had ook Plafondisolatie in berging&garage: goed idee? gemaakt in het verkeerde forum, ik denk dat deze beter gesloten kan worden?

[ Voor 4% gewijzigd door ChessSpider op 29-10-2023 08:45 ]

Alle reacties

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:58
Heb je ook foto's waar de isolatie tegenaangeplakt moet gaan worden?
En weet je de vloer opbouw?

Wbt isolatie, als je de platfons in de kelder gaat isoleren, dan voorkom je net als bij een kruipruimte dat de kou van beneden in je betonvloer trekt, en dus hoef je minder te verwarmen.

• ChessSpider
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mROwwg9EtOND2Wuzeu4sn7dZzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJlIcxpTZpLtwTSGgSmLGNIa.jpg?f=fotoalbum_large
Vloeropbouw verder weet ik niet zeker.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-11 16:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hebben jullie een grote VvE of een VvE met sociale huurwoningen? In hun regelement staat wat je wel of niet aan je eigen woning kan aanpassen.
Zeker omdat ik op foto kabels op muur zie, Zijn dit jouw kabels. Ik kan mij voorstellen dat bij een defect of lekkage, tijdelijk jouw isolatie verwijderd moet worden.

Trein?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11
In verband met brandveiligheid: gebruik PIR + gips ipv OSB

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Tazzios

..

Ik verwacht vanuit het VvE-reglement eigenlijk geen problemen omdat alles in de privéruimtes plaats vind. Afhankelijk van de contacten met de buren valt er mogelijk ook wat collectief te doen.

@MedionAkoya Voor de zekderheid; Ook als de kabels en leidingen NIET van hem zijn zal hij mee moeten werken bij onderhoud en lekkage.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:09
ChessSpider schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:10:
Tweakers,

Ik zit met een vraagstuk en hoop dat jullie wat inzichten kunnen bieden. Woon zelf in een appartement (begane grond, 1960) van zo'n 80m2, waarvan de woonkamer ongeveer 30m2 pakt. Direct onder mijn woonkamer heb ik een garage en berging, die doorgaans tussen de 12-16 graden hangen. Mijn conclusie is dat er veel warmte van mijn appartement naar beneden stroomt.

Nu zit ik te overwegen die 30m2 te isoleren dmv plafondisolatie van garage+berging. Ik kwam deze PIR platen tegen met een RD van 4,09: https://www.isolatiemater...x600x90mm-9mm-rd409-072m2.

Extra details:
  • Verwarming: CV
  • Straatzijde appartement: HR++ glas.
  • Achterzijde: gewoon dubbelglas.
  • Spouwmuurisolatie? Nee, en eerlijk gezegd ook amper spouw. Het is vooral glas en een balkondeur.
  • Heb ook een DIY zoneverwarming opgezet met Home Assistant.
Ik lees online vaak dat je beter binnen het appartement kan isoleren. Maar gezien ik zowel de garage als berging bezit, is het misschien een idee om die als 'kruipruimte' te zien en daar te isoleren. Wat denken jullie? Doen of is het zonde van het geld?

Alvast bedankt voor de input!

p.s. ik had ook Plafondisolatie in berging&garage: goed idee? gemaakt in het verkeerde forum, ik denk dat deze beter gesloten kan worden?
Het laaghangende fruit is in dit geval misschien niet het fruit dat het meeste oplevert.

Ik begrijp de wens om weglekkende warmte aan de onderkan aan te pakken maar hoe zit het met dakisolatie? Bij het dak is namelijk veel meer winst te behalen, en ik zou ook kijken naar de muren. Het isoleren van de garage is een eenvoudige klus omdat je er gemakkelijk bij kunt, echter is het denk ik nog maar de vraag of het echt een wezenlijke energiereductie gaat opleveren.

Als het in de garage continu 20 graden was geweest dan was het wellicht een ander verhaal.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Warmte gaat niet naar beneden maar naar boven, dus als je vindt dat je veel warmte kwijt raakt is het wellicht zinvol om naar andere manieren van isoleren te kijken.

Wat wel kan, is dat de vloer kou door geeft. Ik woon zelf ook boven de garage, en die is aan het plafond geïsoleerd met 16 cm tempex afgedekt met een soort geperst riet platen. Dat scheelt naar mijn mening wel een hoop kou aan de voeten.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:33
RobertV70 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:11:
Warmte gaat niet naar beneden maar naar boven, dus als je vindt dat je veel warmte kwijt raakt is het wellicht zinvol om naar andere manieren van isoleren te kijken.

Wat wel kan, is dat de vloer kou door geeft. Ik woon zelf ook boven de garage, en die is aan het plafond geïsoleerd met 16 cm tempex afgedekt met een soort geperst riet platen. Dat scheelt naar mijn mening wel een hoop kou aan de voeten.
Warmte gaat wel degelijk óók naar beneden toe. In mindere mate dan naar boven, dat wel. Maar de warmte die naar beneden trekt is echt niet te verwaarlozen.

Dat doorgeven van kou is juist iets wat niet bestaat. Een slecht geïsoleerde vloer voelt koud aan juist omdat die vloer warmte makkelijk doorgeeft naar beneden toe. En dat is dan ook de reden dat de berging/garage van TS in de winter niet heel koud wordt: er wordt van bovenaf warmte "doorgegeven" aan de onverwarmde ruimte er onder.

@TS:
Hoe worden de berging en garage gebruikt? Door je woonkamervloer te isoleren, kan de temperatuur in de berging 's winters significant lager worden dan voorheen het geval was. Dat kan een hele grote invloed hebben op de vochthuishouding in die ruimte. En daarmee kan het van grote invloed zijn op de spullen die je daar hebt staan.
Doordat de ruimte nu profiteert van wat warmte zal de lucht er 's winters vrij droog zijn. En is het daarmee een uitstekende ruimte voor het bewaren van gereedschappen, meubels, kampeerspullen en elektronica. Maar na het isoleren van het plafond van de ruimtes, zou het zomaar eens veel vochtiger kunnen worden. En dat vocht kan invloed hebben op de spullen die er staan.
Denk daar even goed over na. Het zou jammer zijn als je 2 jaar na het isoleren allemaal roestig gereedschap hebt, of een dure katoenen tent met schimmelvlekken. Of dat dat leuke kastje van oma wat je ooit nog wilde opknappen bol komt te staan van het vocht.
En als je de garage als klusruimte gebruikt, is het ook wel fijn dat het er 's winters niet ijskoud is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ChessSpider
Hey Tweakers,

Allereerst, super bedankt voor alle behulpzame reacties! Echt top om zoveel kennis en ervaring hier te vinden.

Even voor de duidelijkheid: de VVE is in dit geval inderdaad geen probleem. Het gaat allemaal om privé ruimtes. Gelukkig heb ik goed contact met de buren en de VVE, dus mocht ik willen uitbreiden naar hun bergingen/garages dan staan ze daar waarschijnlijk wel voor open. Echter, ik breng de meeste tijd door in de woonkamer en daar wil ik nu eerst in comfort investeren (lees: warmere voeten).

Voor zover ik weet, is het dak geïsoleerd, maar aangezien ik nog 3 woonlagen boven mij heb, maakt dat voor mij niet veel uit. Over het isoleren van het plafond in de woonkamer heb ik ook nagedacht, zodat de warmte minder naar boven gaat. Zou dat de moeite waard zijn? Dan krjigen mijn bovenburen wel koudere voeten natuurlijk :-)

@Ivow85 : Goed punt over de temperatuur&luchtvochtigheid in de garage en berging. Ik deel je zorg, maar het blijft altijd zo warm in die bergingen. Mijn gevoel zegt dat als ik alleen mijn deel isoleer, het er nog steeds voldoende warm blijft. Natuurlijk ben ik een echte tweaker en hangt de ruimte vol met temperatuur/vochtigheidssensoren. Dus als het te koud word, dan kom ik daar snel genoeg achter.

Een andere optie die ik kan overwegen is het isoleren van de garagedeur - die is al vrij oud. En op die manier de warmte in de bergingen/garage te houden. En ja, ik kan zelfs overwegen om een radiator in die ruimte te plaatsen om de temperatuur op een bepaald minimum te kouden. Mijn cv-ketel hangt daar al en dankzij een sanibroyeur heb ik zelfs een afvoer kunnen realiseren. Fun fact: mijn wasmachine en droger staan in de berging. En de garage+berging grenzen elkaar dmv een niet dragende muur waar ik wellicht ooit nog een deur in wil plaatsen.

Maar als ik het zo lees is de consensus dus dat het zeker de moeite waard is als ik warmere voeten wil hebben in de woonkamer, maar dat ik goed moet opletten dat de temperatuur in de berging/garage niet te ver terugloopt en de luchtvochtigheid goed blijft. Welke rd waarde raden jullie aan ? Is ~3.5 prima ?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11
Qua comfort ga je potentieel er veel op vooruit.

R=3.5 is de norm voor nieuwbouw. Meer is beter, maar vaak minder praktisch in verband met plafondhoogte. De eerste paar cm zijn het belangrijkst.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:33
Als de cv-ketel ook in de betreffende berging hangt, dan heb je er een warmte bron. Een ketel geeft (samen met bijbehorende cv-leidingen) zelf ook wel de nodige warmte af namelijk en die aanwezigheid is dan één van de redenen dat je garage niet echt koud wordt.
En daarmee zal het risico op vochtproblemen niet zo groot zijn als je de woonkamervloer gaat isoleren. De berging zal door de ketel immers enigszins 'verwarmd' blijven.

De garagedeur isoleren (of vernieuwing door een modern exemplaar) kan ook al veel helpen. Zeker de standaard stalen kantelpoorten zijn een enorm warmte lek omdat ze niet geïsoleerd zijn én doordat ze heel slecht afsluiten waardoor de kou er letterlijk aan alle kanten langs kan waaien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• FrankHe
De openingen in een standaard garagedeur zijn met opzet gemaakt om natuurlijke ventilatie te bevorderen. Er wordt immers van uitgegaan dat er een motorvoertuig staat die wellicht door de regen heeft gereden en al dat vocht wil je graag netjes naar buiten kunnen ventileren.

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:58
FrankHe schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:48:
De openingen in een standaard garagedeur zijn met opzet gemaakt om natuurlijke ventilatie te bevorderen. Er wordt immers van uitgegaan dat er een motorvoertuig staat die wellicht door de regen heeft gereden en al dat vocht wil je graag netjes naar buiten kunnen ventileren.
Als hij zijn garage deur wil isoleren, kan die altijd nog een ventilatie/afzuiging ophangen, als daar plek voor is. Dan heb je ook gelijk je ventilatie gecovert.

• FrankHe
choman schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Als hij zijn garage deur wil isoleren, kan die altijd nog een ventilatie/afzuiging ophangen, als daar plek voor is. Dan heb je ook gelijk je ventilatie gecovert.
Wanneer er geen motorvoertuig binnen staat kun je de garagedeur prima hermetisch afsluiten. Inderdaad wel zorgen dat er iets aan ventilatie is om vocht af te voeren maar verder zou je er gewoon een verwarmde ruimte van kunnen maken.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Tazzios

..

@ChessSpider al aan de slag geweest? Hier een soortgelijke situatie namelijk.

• ChessSpider
Tazzios schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:14:
@ChessSpider al aan de slag geweest? Hier een soortgelijke situatie namelijk.
hi! nog niet. Ik heb dit bij elkaar geklikt op isolatiemateriaal.nl; nu ben ik aan het dubbelchecken of dat allemaal klopt. Het gaat allemaal niet zo snel hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9WKftC4lFBXhq9ENf1TSL8Y59c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfEvU0rnAPTaPMb4R4K4AHmR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1