Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Plafondisolatie in berging&garage: goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 19:35
Hallo allemaal,

Ik woon in een appartement op de onderste verdieping met een totaal vloeroppervlak van ongeveer 80m2, waarvan de woonkamer ongeveer 30m2 is. Onder mijn appartement bevinden zich bergingen, garages en een halletje die doorgaans een temperatuur hebben van 12-16 graden. Hoewel dit fijn is, zou ik graag warmere voeten willen hebben.

Ik ben in bezit van de garage en berging die direct onder mijn woonkamer liggen, dus ik heb de mogelijkheid om deze ruimtes te isoleren. Garage+berging is netzoveel m2 als mijn woonkamer. Ik heb gekeken naar PIR platen met een RD-waarde van 4,09 (https://www.isolatiemater...x600x90mm-9mm-rd409-072m2 )

De meeste adviezen die ik online vind, suggereren om binnen het appartement te isoleren (dmv vloerisolatie en daarmee vloer verhogen). Maar gezien mijn situatie, vraag ik me af of het zinvol zou zijn om de garage en berging te isoleren. Zou dit een goed idee zijn of zou het geldverspilling zijn?

Alle adviezen en ervaringen zijn welkom!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je hebt uiteraard koudebruggen naar de randen/muren, maar het zal zeker wat helpen. Een snelle check in ubakus.de geeft 19.5C ipv 16.0C voor de vloertemperatuur bij 20 en 12C voor woonkamer en berging.

De vloer met alleen een plaat beton met laminaatvloer daartussen doet ~0.25m2K/W. Met jouw extra isolatie wordt dat dus ruim 4.1. Dat scheelt dan (1 / Rc) * dT * m2 = ( 1 / 0.25 ) * 8 * 30 = 960W vs ( 1 / 4.1 ) *8 *30 = 60W + de significante randeffecten door koudebruggen... Dat theoretische vermogen doet dan : 900W * 24u = 21.6kWh thermisch per dag. Dat is een kleine 3m3 gas per dag.

Die koudebruggen heb je uiteraard veel minder last van wanneer je op de vloer de isolatie aanbrengt... En dan hoef je ook niet die betonplaat helemaal warm te stoken voordat die aangenaam begint aan te voelen...

*) Hoop aannames hierboven, en maandagochtend... reken gerust even na.

[ Voor 7% gewijzigd door Cr3ator op 30-10-2023 11:26 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Het gaat uiteraard zin hebben. Een belangrijkere vraag is of dit wel mag. In een appartementencomplex heb je natuurlijk ook te maken met de VVE en waarschijnlijk ook iets van een brandveiligheidsplan. Hoewel je beide ruimtes boven elkaar in bezit heb, mag je niet zomaar (permanente) wijzigingen aanbrengen aan de constructie.

Onbeschermd PIR plakken tegen de constructie heeft uiteraard consequenties voor de brandveiligheid, waar uiteindelijk elk appartement in het gebouw mee te maken heeft.