Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen. Ik heb een plan gemaakt voor alle buizen, ventielen en het benodigde debiet om zelf balansventilatie aan te leggen. Ik ben redelijk gevoelig voor geluiden 's nachts, dus is het belangrijk voor mij dat ik dit echt goed doe. Een verkeerd aangelegde WTW kan flink wat roet in het woongenot gooien. Mijn idee is om het oude kanaal van de rookafvoer uit de woonkamer te gebruiken.

Mijn plan is nu:
270m3 aanvoer en afvoer. Momenteel met z'n 2en, de wens is 4.
Aanvoer:
- 2 Slaapkamers en werkkamer: 125mm ventielen voor 30m3/h (totaal 90m3/h)
- Onze slaapkamer: 160mm ventiel voor 60m3/h
- Woonkamer: 160mm ventiel voor 120m3/h

Afvoer:
- Badkamer: 125mm ventiel voor 75m3/h
- Overloop zolder: 200mm voor 195m3/h

De kleine slaapkamer weet ik nog niet zo goed wat ik er mee moet. Voor ons is het een sportruimte, waar het raam tijdens het sporten altijd goed open staat voor verkoeling en frisse lucht. Maar met een jaar of 10-15 zien we ons wel ergens anders wonen. Er zou een 125mm gat gemaakt kunnen worden en via het knieschot een kanaal die kant op gaan.

Met de gebruikte buisdiameters en lengtes zou de luchtstroom laag genoeg moeten zijn om in ieder geval geen last te hebben van de luchtverplaatsing.

Gezien alle kamers met een erg korte afstand van elkaar af liggen, is overspraak hierbij wel een aandachtspunt. Mijn idee is om de eerste meters van de ventilatiebox en de vertakkingen een geluidsdempende buis te gebruiken, met achter elk ventiel een overspraakdemper. Zou dit voldoende zijn om geen problemen te veroorzaken?

Verder zal ik uiteraard de afvoer en aanvoer naar buiten toe maximaal isoleren met een geïsoleerde buis, die vervolgens een dikke rol steenwol/glaswol eromheen krijgt.

Hopelijk is het zo goed, of zijn er wat mensen hier met nog wat aandachtspunten zodat het in één keer goed kan gaan.

Tips voor de ventilatiebox zijn ook welkom. Uiteindelijk wil ik alles via Home assistant laten lopen, met een RH meter in de badkamer en CO2 meter in de woonkamer. Met een benodigd debiet van 270m3/h lijkt mij iets als 350m3/h (in stand 2) mij de juiste keuze? Zodat die niet toch naar stand 3 kan gaan wanneer er met z'n 4en geleefd wordt. Ik zie alleen niet zo snel of het aangegeven vermorgen bij die units de maximale vermogen (stand 3) is of het vermogen op stand 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-oY77nAUx3FsJ3d6s_1Pl16ZOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJLQxOjgieUxqrtsQ9dlv2oQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyqEW1fX7FQGgiiHhn37AYYmKpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b4Q9R72opF0X4riYx883xSzJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Lees dit grote WTW topic eens door: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

In mijn huis ben ik juist een wtw installatie aan het maken, ik gebruik zo veel mogelijk oversized, geïsoleerde en geluid dempende slangen; 200 en 250mm, de plafond betimmering op de verdieping zit er nog niet in, dus daar kan ik mooi doorheen.
Ik gebruik de volgende instelbare zelf-regelende luchtvolume regelaar: https://www.elektrobode.n...15-85m3-10-50cfm-11016309 deze druk je in een 125mm luchtkanaal buis.
De beide roosters in de douche zijn (worden) gewoon twee open roosters, als tijdens douchen de wtw dan op stand hoog word gezet zal de toevoer alleen in de douche hoger worden, in de andere ruimten word dan de toevoer door de volume regelaar in het luchtkanaal geknepen.

De buizen naar buiten moeten dampdicht zijn, deze bijvoorbeeld: https://www.123installati.../ubbink-wtw-aerfoam-200mm, de buizen bij mij zijn van 200mm riool buis...Ubbink 200mmm kost €50.- de meter!
De wtw zelf is de Brink Excellent , een oud model die mss niet door Home assistant kan worden bediend, de Plus uitvoering heeft wél vele aansturing mogelijkheden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
natural colour schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:10:
Lees dit grote WTW topic eens door: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

In mijn huis ben ik juist een wtw installatie aan het maken, ik gebruik zo veel mogelijk oversized, geïsoleerde en geluid dempende slangen; 200 en 250mm, de plafond betimmering op de verdieping zit er nog niet in, dus daar kan ik mooi doorheen.
Ik gebruik de volgende instelbare zelf-regelende luchtvolume regelaar: https://www.elektrobode.n...15-85m3-10-50cfm-11016309 deze druk je in een 125mm luchtkanaal buis.
De beide roosters in de douche zijn (worden) gewoon twee open roosters, als tijdens douchen de wtw dan op stand hoog word gezet zal de toevoer alleen in de douche hoger worden, in de andere ruimten word dan de toevoer door de volume regelaar in het luchtkanaal geknepen.

De buizen naar buiten moeten dampdicht zijn, deze bijvoorbeeld: https://www.123installati.../ubbink-wtw-aerfoam-200mm, de buizen bij mij zijn van 200mm riool buis...Ubbink 200mmm kost €50.- de meter!
De wtw zelf is de Brink Excellent , een oud model die mss niet door Home assistant kan worden bediend, de Plus uitvoering heeft wél vele aansturing mogelijkheden.
Heb een hoop dingen al gevonden en toegepast. Is nu vooral kijken naar bevestiging of het ook goed is qua buizenplan en ventielen. Heb nog niet uitgebreid gekeken naar een model zelf, alleen nog naar luchtverplaatsing, buizen, geluid.

Wilde idd zo ruim mogelijke buizen nemen om de luchtsnelheid laag te hebben. De doorvoeren buiten 200m. Ik zie alleen wel dat veel systemen 160-180mm aansluitingen hebben. Is 180 > 200 voldoende of moet je echt beter eentje met 200mm maten?

Verder hoopte ik op wat ervaringen van mensen die ook hele korte buizen hebben die elke kamer met elkaar verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
180 mm naar buiten is voldoende, ik heb 200mm want de doorvoeren naar buiten zijn 200mm groot.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
natural colour schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:50:
180 mm naar buiten is voldoende, ik heb 200mm want de doorvoeren naar buiten zijn 200mm groot.
Ik meen te hebben gelezen geen aanvoer sneller dan 3m/s te mogen, ivm het naar binnen zuigen van regen. Stel ik heb een unit die 350m3/h kan verplaatsen, dan zou dat op max vermogen 3,8m/s aanzuigen als ik het goed bereken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsCfjNcM2HFIEXPEDwfR0HCeY6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFYYOnWKIL6xz1ccsJzLreSE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Dan pak ik 180mm voor de doorvoeren, scheelt weer wat.

Weet je ook hoe het zit met het debiet? Ik zie in bijvoorbeeld een itho HRU 350 dat de 350m3/h de maximale luchtverplaatsing is, dus de hoogste stand. De meeste units hebben 3 standen, maar ik zie nergens het debiet bij stand 2. Lijkt me toch wel een belangrijke stuk informatie om de juiste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
De Itho HRU 350 kan je inregelen op stand 1 en op stand 3. Stand 2 stelt de WT zelf in tussen de waardes van stand 1 en 3. Oftewel: stand 2 kan je niet inregelen los van stand 1 en 3.
Ook is het inregelen van een HRU350 best intensief, je draait aan een wieltje en moet iedere keer alle ventielen meten om het totale debiet wat je bij die stand wilt te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pascal_X schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:15:
De Itho HRU 350 kan je inregelen op stand 1 en op stand 3. Stand 2 stelt de WT zelf in tussen de waardes van stand 1 en 3. Oftewel: stand 2 kan je niet inregelen los van stand 1 en 3.
Ook is het inregelen van een HRU350 best intensief, je draait aan een wieltje en moet iedere keer alle ventielen meten om het totale debiet wat je bij die stand wilt te controleren.
Pakte voor nu de eerste beste WTW er uit. Stel de vraag is 270m3/h, welk max debiet zal je dan willen hebben? De informatie over standen, geluid en debiet kan ik niet zo heel veel van maken bij de paar modellen en merken die ik al heb bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Er is geen eis voor een WTW behoudens het minimale debiet zoals in het bouwbesluit is aangegeven. Wel zijn er veel zaken waar het comfort mee te verhogen is. De WTW in ons huis (Comfoair Q450) hebben we als volgt ontworpen:
- bouwbesluit debiet bepaald is bepaald op 350
- op stand 3 wil je eigenlijk boven bouwbesluit ventileren. Immers: door een oorzaak is er veel co2 of vocht waardoor geluid ondergeschikt is aan luchtcapaciteit. Deze stand hebben we ingeregeld op 425.
- op stand 1 wil je energie besparen en minimaal ventileren. Ik zou ergens rond de 100 gaan zitten. In deze stand draai je het meest.
- op het moment dat stand 1 net niet meer voldoet gaat hij naar stand 2. In deze stand wil je meer ventileren maar nog niet op maximaal. Oftewel, hij zal ‘s nachts een keer naar stand 2 gaan, dan wil je niet wakker worden. In ons geval hebben we deze stand onder bouwbesluit staan op 270.
- de kanalen en bijbehorende maximale luchtsnelheid hebben we ontworpen op stand 3. Al zou stand 2 ook logisch zijn aangezien je op stand 3 geluid waarschijnlijk accepteert.

Samengevat:
Stand 1 op 100 m3/h
Stand 2 op 75 procent van het bouwbesluit
Stand 3 op 125 procent van het bouwbesluit.

Tot slot: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het heeft ook veel met persoonlijke voorkeur te maken. Kanalen iets overdimensioneren geeft overigens wel speelruimte in de toekomst.
Pagina: 1