Vloerverwarming instellen (Intergas Xtreme, Therminon)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 09:13
Beste allemaal,

Afgelopen zomer hebben wij ons huis verbouwd en daarmee alle radiatoren verwijderd en een vloerverwarming systeem laten leggen, het betreft een appartement. Hieronder alle specificaties van ons systeem. Nu de dagen kouder zou ik graag licht willen beginnen met stoken, maar dat lukt niet..

Alles is aangesloten, de ketel, de verdeler en thermostaat. Zie ook alle instellingen daarvan hieronder.

Tegen de volgende problemen loop ik aan:
1. De ketel registreert wel de vraag van de thermostaat, deze geeft netjes “1” aan bij de warmte vraag. Maar de aanvoerbuis naar de vloerverwarming verdeler wordt niet warm. Ik heb het idee dat vloerverwarming verdeler niet trekt aan de CV.
De thermostaat van de verdeler geeft deze dagen 15 graden aan, in en uit.
2. Lucht. Er zit nog lucht in de vloerverwarming buizen. Van de week heb ik al geprobeerd om deze opnieuw door te stromen en te ontluchten, maar zonder succes.
3. De pomp op de verdeler knippert groen/rood, wat het onderstaande moet betekenen. Al verwacht ik dat als het bovenstaande is opgelost, dit zichzelf ook oplost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGjd7Di92qrt3T8cQoo4S_qyygU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eKXgnkvzpxIzq2lMDZufKzI.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Intergas CV mijn vloerverwarming bediend met heet water (of dat mijn verdeler trekt aan mijn CV) en daarmee mijn vloerverwarming werkend krijg.

Heeft er iemand een duidelijk stappenplan hoe ik deze verdeler kan ontluchten?

Als het bovenstaande is geregeld, wil ik graag alle groepen goed inregelen, ook hiervoor graag jullie advies. Elke groep staat nu vol open
.

Intergas Xtreme 30
Heet water: 55 graden
CV: 40 graden

Instelling ketel
C15
P10 - 30%
P31 - 90% (LTV)
P32 - 60% (LTV)
P33 - 5 minuten
P57 1
P59 - 40 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdhu_cXcSBpkJxYue17fPthVp5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOe4DQcYSsJS7LyWUUSKpxpX.jpg?f=user_large

Vloerverwarming verdeler
Therminon Vloerverwarmingsunit Composiet LTV
Inregelventielen/flowmeters 7 groeps, zie: https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154464

Pomp: Wilo Para
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGrWRmtFrEy7bvlXcbEdIVw8JwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GULdtlLx3x8MmsEHgUkE2isd.jpg?f=fotoalbum_large

Tado thermostaat bedraad
Aangesloten op de Intergas X13
Aangesloten op de Tado “+ / -“

Ketel registreert warmte vraag door het aangeven van “1” op de ketel.
Ook getest door middel van “+ / -“ direct aan te sluiten:
- Bij verbinden geeft de ketel “1” aan
- Bij het verbreken van de verbinding geeft de ketel “0”

Tado instellingen:
D01
HC01
HW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rechtsonder bij de verdeler zit ook een vulpunt lijkt het? Wat als je daar water op zet en dan de ontluchter(s) open?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
franssie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:56:
Rechtsonder bij de verdeler zit ook een vulpunt lijkt het? Wat als je daar water op zet en dan de ontluchter(s) open?
Klopt, dat is het vulpunt. Alleen vind ik geen ontluchter op deze verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

VinoudDouglas schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Klopt, dat is het vulpunt. Alleen vind ik geen ontluchter op deze verdeler.
Die constructie met de witte dop kan ik niet plaatsen, is dat wellicht een ontluchter? Anders kijken ook je op een hoger punt, bij de ketel, kan spoelen met water druk op het vloersysteem. Wat zegt de loodgieter die het heeft aangelegd?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Die constructie met de witte dop kan ik niet plaatsen, is dat wellicht een ontluchter? Anders kijken ook je op een hoger punt, bij de ketel, kan spoelen met water druk op het vloersysteem. Wat zegt de loodgieter die het heeft aangelegd?
@franssie Welke witte dop bedoel je precies, die van het drukventiel /overdruk bypass midden boven de verdeler balk of de witte thermostaatknop? Naast de thermostaat knop zit nog een metalen dopje, dat wit reflecteert, ik denk dat hieronder een afsluiter zit.
@VinoudDouglas
Staat die afsluiter open,dus die onder het zilveren dopje?

Kan je de aanvoerleiding terugvlogen naar de ketel en kijken of hij dan wel warm wordt bij de aansluiting? Dan kan je ook kijken of de warm en koud op de juiste plek binnenkomen.

Gezien de "foutmelding" denk ik dat je pomp in de lucht staat te malen en daarom te snel roteert met de melding als gevolg.
Ontluchten is met deze mooie leiding boog lastig.

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 28-10-2023 18:49 . Reden: Drukventiel/overdruk bypass beter benoemd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5eC3odYyRUVn0611zgRY-gxWIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3yi1XZ4EyVFRwRUDktCIbBlr.png?f=user_large

@tcw82 Deze oranje omcirkelde constructie ken ik niet. Is dat een overdruk ventiel?
Sowieso raar dat er geen ontluchting mogelijk is dan bij de verdeler. Ik zou dan groep voor groep proberen te spoelen naar een andere plek waar je kan aftappen (bijboorbeeld bij de ketel, wel handig om met twee mensen te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat omcirkelde is de bypass. En er zitten geen ontluchters op de leidingen, er hadden bijv. ontluchtingsknietjes geplaatst moeten worden. Als er nu lucht in de witte leidingen zit dan zul je dat er maar lastig uit kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die ontluchtingsknietjes zijn natuurlijk makkelijk te plaatsen waar nu de knietjes zitten (wordt niet aangeraden maar ik heb wel vaker knelkoppelingen zonder lekken vervangen, wel hetzelfde merk ivm vorm).
Maar dit lijkt mij dan iets dat de originele loodgieter mag aanpassen onder garantie.
Al denk ik dat spoelen wel zal lukken maar dan een ander ontluchtingsplek/aftappunt vinden. Maar als er weer wat lucht inkomt (en dat gebeurd) dan blijft het prutsen zonder ontluchters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:42:
[Afbeelding]

@tcw82 Deze oranje omcirkelde constructie ken ik niet. Is dat een overdruk ventiel?
Sowieso raar dat er geen ontluchting mogelijk is dan bij de verdeler. Ik zou dan groep voor groep proberen te spoelen naar een andere plek waar je kan aftappen (bijboorbeeld bij de ketel, wel handig om met twee mensen te doen.
Bij mij is het doppie zwart. Hier wit. Het ding zorgt ervoor dat alle afnemers gesloten worden, wat natuurlijk kan gebeuren, de ketel de druk hierover kwijt kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
VinoudDouglas schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:51:
Tegen de volgende problemen loop ik aan:
1. De ketel registreert wel de vraag van de thermostaat, deze geeft netjes “1” aan bij de warmte vraag.
Misschien zit ik er helemaal naast, maar mijn Intergas Xtreme geeft GEEN 1 aan als er warmtevraag is, bij mijn ketel (Xtreme 36 software versie 2.00 en 1.21) wil de code 1 (als deze rechts op het display weergegeven wordt) zeggen dat de ketel de brander uit heeft gezet omdat hij de warmte niet kwijt kan..... Het is dus geen indicatie van goed functioneren maar juist dat er een probleem is, namelijk te weinig pompsnelheid, of lucht in het systeem waardoor de warmte van de brander niet afgevoerd wordt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Op het voetventiel links naast de thermostaatknop kun je ontluchten (schroefje dicht zetten, driehoekje indrukken = openen, als het goed is zat er een slangpilaar en warteltje bij de verdeler die je er op kan zetten). Rechtsonder water aansluiten, per groep(!) goed doorspoelen/ontluchten door het water door de groep en uiteindlijk in het voetventiel (icm slangpilaar en tuinslang/afvoer) te laten stromen. Vooraf wel even de thermostaatknop en LTV ventiel (bovenbalk verdeler, rechterzijkant, inbus 4mm) dichtzetten.
Je kunt de verdeler aanzuigend maken door het LTV ventiel in te regelen. Eerst even rechtsom helemaal dicht, daarna 1 tot 1,5 slag opnieuw openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Dank allemaal voor de reactie.

Achter de ‘zilveren’ dop zit inderdaad de afsluiter, hierop kan ik de slang pilaar (heb ik) met een wartel (moet ik even halen) aansluiten.

Het zou dan mogelijk moeten zijn op per groep de leidingen door te spoelen en te ontluchten, dat heb ik van de week geprobeerd maar zonder succes.

Ook zit er een ontluchter (vierkant sleuteltje) onder het vulpunt, is dat een logische plek?

Zie de handleiding, onderaan deze pagina: https://www.vloerverwarming.nl/product/composite-oem-ltv/

Voor het ontluchten klopt het onderstaande dan volgens jullie:

1. Voetventiel sluiten
2. Thermostaat sluiten
3. LTV ventiel sluiten
4. Slangpilaar op afvoer aansluiten
5. Toevoer op vulpunt aansluiten
6. Vervolgens per groep doorspoelen totdat er een volle straal met water komt
7. Thermostaat openen
8. Voetventiel openen
9. LTV ventiel 1 tot 1,5 slag openen

Dan nog de vraag in het bovenstaande op welke positie laat ik de ontluchter die onder het vulpunt zit?

+ we hebben het nu voornamelijk over ontluchten, zal dit ook de oplossing zijn voor het aanzuigend maken van de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgorde klopt inderdaad.
Vulpunt is geen ontluchter maar kan open/dicht gezet worden met een ontluchtingssleuteltje.

Stap 9. zorgt er voor dat de verdeler aanzuigend wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Ok, duidelijk. Vanavond ga ik het eens proberen. Moet de pomp van de verdeler uit staan?

En, ik ben benieuwd of iemand kan toelichten wat de rode draaiknop linksonder de ketel op de verwarming toevoer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57
Vermoedelijk zit er lucht in de ketel, daardoor wordt er geen water verpompt en krijg je een 1. En dus ook geen warme verdeler.

Linksboven op de ketel zit een ontluchter.

Die rode draaiknop is je veiligheidsventiel. Niet aan draaien, meestal zijn ze daarna lek.

[ Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 31-10-2023 08:36 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
@VinoudDouglas als je de stappen doet zoals beschreven en de luchtbel zit in die toe en afvoerleiding, zit die luchtbel er na het doorlopen van de stappen nog steeds.

LTV "dicht" = zuigen aan CV netwerk
LTV "open" = aan en afvoer mengen in de vloerverwarmingsbalk
LTV " er tussen in" = beetje van beide, mijn ervaring is dat het dan wel heel snel "open" effecten geeft.
Zo ziet dat ding er bij mij uit, als ik de binnenzeskant naar binnen draai is hij dicht (dan sluit het rubber af op de zitting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL43_T-C3jF-rmIuKuEgQEiALQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYRIrExluxminy2BC037iPgO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw0TUlpAw1iE4CVyQALZUws9F0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9cQPQIaMsESVe5mR1RDXVX8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7ihN5VNViVhTlqi9jRZ08BJ56A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLLHDlneOgl8gt1lCAXIZ6Pw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door tcw82 op 31-10-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@tcw82 Durf niet te zeggen of er een luchtbel zit in de toe- en afvoerleiding. Mocht dat zo zijn, hoe kan ik die goed ontluchten?

In de toekomst wil ik sowieso automatische ontluchters gaan plaatsen.

Betreft LTV, zal ik beginnen met 1 - 1,5 slag openen, dat geeft leverancier ook aan. Vervolgens eventueel bijsturen.

@hesselbeertje Nadat ik de vloerverwarming heb doorgespoeld en ontlucht, zal ik de ketel ontluchten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
VinoudDouglas schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:15:
@tcw82 Durf niet te zeggen of er een luchtbel zit in de toe- en afvoerleiding. Mocht dat zo zijn, hoe kan ik die goed ontluchten? ...
Er zal daar een luchtbel zitten, dat kan niet anders door de constructie.
Bellen met de installateur, eisen dat ie binnen de x dagen komt om correcte ontluchtingsmogelijkheid te voorzien, en dat je anders iemand anders het laat doen en dat hij de factuur mag betalen.
Is gewoon verkeerd uitgevoerd, op het hoogste punt moet je kunnen ontluchten, en dat zijn de 2 leidingen boven de verdeler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@naftebakje Duidelijk verhaal. Helaas meerdere malen de installateur geprobeerd te bereiken, maar zonder succes. Het blijft me verbazen hoe onbetrouwbaar ze kunnen (zeker niet allemaal) zijn nadat de opdracht binnen/afgerond is.

Maar goed, vandaar zelf aan de slag. Gisteren het stappenplan zoals boven genoemd uitgevoerd. Maar helaas kom ik er op het eind achter dat het LTV helemaal open stond ipv. dicht, zo achtergelaten door de installateur en zelf niet goed gecontroleerd. Dit verklaart waarom de verdeler niet trok aan de ketel. En ook dat er tijdens het doorspoelen nog steeds water uit de afvoer stroomde terwijl alle groepen dicht waren en dat als ik een groep opendraaide deze niet meteen ging spoelen.

Dus LTV helemaal dicht gedraaid (rechtsom) om vervolgens weer 1 - 1,5 slag open te zetten. Tijdens het dichtzetten begon de verdeler inderdaad te zuigen aan de CV, deze staat nu 1,5 slag open. De aanvoerbuis wordt warm, vanochtend nog gecontroleerd en deze was nog steeds warm.

De pomp/verdeler maakt nog steeds 'lucht' geluid maar wel een stuk minder. Van het weekend kan ik nog een keer de groepen doorspoelen/ontluchten met dit keer het LTV ventiel dicht. Hoe lang raden jullie aan per groep? En is het ok om de pomp aan te zetten om het te versnellen?

Het aanzuigen van de CV is dus gelukt/opgelost, maar nu het onluchtingsprobleem. Graag zou ik de 2 knieën willen vervangen door 22-22-1/2”bi met daarop 2 automatische ontluchters. Is dit goed zelf te doen zonder al te veel water te lekken? Wat zou een goede stappenplan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
VinoudDouglas schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:18:
@naftebakje Duidelijk verhaal. Helaas meerdere malen de installateur geprobeerd te bereiken, maar zonder succes. Het blijft me verbazen hoe onbetrouwbaar ze kunnen (zeker niet allemaal) zijn nadat de opdracht binnen/afgerond is.

Maar goed, vandaar zelf aan de slag. Gisteren het stappenplan zoals boven genoemd uitgevoerd. Maar helaas kom ik er op het eind achter dat het LTV helemaal open stond ipv. dicht, zo achtergelaten door de installateur en zelf niet goed gecontroleerd. Dit verklaart waarom de verdeler niet trok aan de ketel. En ook dat er tijdens het doorspoelen nog steeds water uit de afvoer stroomde terwijl alle groepen dicht waren en dat als ik een groep opendraaide deze niet meteen ging spoelen.

Dus LTV helemaal dicht gedraaid (rechtsom) om vervolgens weer 1 - 1,5 slag open te zetten. Tijdens het dichtzetten begon de verdeler inderdaad te zuigen aan de CV, deze staat nu 1,5 slag open. De aanvoerbuis wordt warm, vanochtend nog gecontroleerd en deze was nog steeds warm.

De pomp/verdeler maakt nog steeds 'lucht' geluid maar wel een stuk minder. Van het weekend kan ik nog een keer de groepen doorspoelen/ontluchten met dit keer het LTV ventiel dicht. Hoe lang raden jullie aan per groep? En is het ok om de pomp aan te zetten om het te versnellen?

Het aanzuigen van de CV is dus gelukt/opgelost, maar nu het onluchtingsprobleem. Graag zou ik de 2 knieën willen vervangen door 22-22-1/2”bi met daarop 2 automatische ontluchters. Is dit goed zelf te doen zonder al te veel water te lekken? Wat zou een goede stappenplan zijn?
toon volledige bericht
1 je ketel uitschakelen. druk eraf laten. ontluchter bovenop de ketel opendraaien. stapeltje oude handoeken gereed leggen/onder het leidingwerk leggen. dan je systeem aftappen. bij het aftappunt van de verdeler zodat echt alles leeg is. dan de fittingen eraf draaien. en vervangen. helaas kan je op de retour geen automatische ontluchter plaatsen ivm ruimte. ik zou daar het liefste gewoon een losse handtontluchter halfsduims indraaien. in een knie 22/22 1-2. als dat allemaal past. handontluchters zijn beter dan die knie met ontluchters. (maar het is wel een verschil van peanuts ik lig er niet wakker van) dan aftappunt dicht draaien. ontluchter bovenop de ketel dichtdraaien.(niet vergeten) en je systeem weer vullen. en alles meerdere keren ontluchten vullen etc. net zolang totdat je systeem weer op 1.6/1.8 bar zit koude vulling.
dan is er nog wat ruimte om uittezetten. systeem koud vullen tot 2 bar moet je eigenlijk nooit doen.

ik denk niet dat hij op zijn vacuüm blijft hangen. omdat je zowel aanvoer als retour opent. dus adviseer je het systeem helemaal te legen. en alles in de omgeving is van hout. dus vaccuum en hotswappen wat ik welleens doe is hier geen goede optie. je gaat die truc hier niet redden helaas.

en verwijder die vulslang. (bedrijfsvoorschrift kon er nooit gezeik ontstaan over dat er perongeluk nog een kraan open staat waardoor die sneller klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@miciel Top, dank voor de complete stappenplan. Ik zal het voor (mezelf) nog even per stap helemaal uitschrijven en hier delen zodat het me helemaal duidelijk is.

Gezien ik op de retour geen automatische ontluchter kan plaatsen ivm. ruimte zal ik ook op de toevoer ook een 'normale' ontluchter plaatsen. Forceert ook dat ik onderhoud uitvoer :) (en scheelt kosten). Ik zat inderdaad naar een knie met een ontluchter te kijken, maar @miciel jij geeft dus aan dat deze minder goed werken dan een T-stuk met een handontluchter?

Kan ik de knelkoppelingen zonder problemen vervangen? @franssie Geeft aan dat dit niet aangeraden wordt? Waarom niet en op welke manier wordt het dan wel aangeraden?

Vulslang zal ik verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het kan wel, echter geen garantie dat het lekvrij wordt. Je zou ook T stukjes in de leiding kunnen zetten als alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
VinoudDouglas schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:17:
@miciel Top, dank voor de complete stappenplan. Ik zal het voor (mezelf) nog even per stap helemaal uitschrijven en hier delen zodat het me helemaal duidelijk is.

Gezien ik op de retour geen automatische ontluchter kan plaatsen ivm. ruimte zal ik ook op de toevoer ook een 'normale' ontluchter plaatsen. Forceert ook dat ik onderhoud uitvoer :) (en scheelt kosten). Ik zat inderdaad naar een knie met een ontluchter te kijken, maar @miciel jij geeft dus aan dat deze minder goed werken dan een T-stuk met een handontluchter?

Kan ik de knelkoppelingen zonder problemen vervangen? @franssie Geeft aan dat dit niet aangeraden wordt? Waarom niet en op welke manier wordt het dan wel aangeraden?

Vulslang zal ik verwijderen :)
in een knie met onluchter past minder lucht in kan en je zal dus vaker moet onluchten. met een
t-stuk 22x22x1/2 heb je iets ruimte en hoef je dus iets minder vaak te onluchten. en makelijker om een
nieuwe ontluchter in te draaien. (maar ik heb beide zelden/nooit zien falen. das echt 1 a 2 op 500 ofzo)
wat vooral rot zijn die onluchtings potten. https://www.techniekwebsh...x203x22mm-huis-staal.html

dit is 22 mm staal hier kan je prima de knelring laten zitten en hergebruiken wel dezelfde fittingen halen.
(dus even een ritje naar de wartmeservice voor onderdelen en niet naar de gamma/praxis/karwei etc)
even een beetje vet op de betreffende knelring/schroefdraad. maar verder zie ik geen probleem.
knelringen hergebruiken bij cv buizen gaat prima/bij koper gaat het minder vaak goed is zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

miciel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:49:
[...]
M< wel dezelfde fittingen halen.
(dus even een ritje naar de wartmeservice voor onderdelen en niet naar de gamma/praxis/karwei etc)
even een beetje vet op de betreffende knelring/schroefdraad.
<>
Dit dus, dan kan het (ik heb het ook wel eens met koper gedaan). Alleen als de eerste installatie al tot de max was aangedraaid heb je weinig kracht over in de ring om weer af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
VinoudDouglas schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:17:
...Gezien ik op de retour geen automatische ontluchter kan plaatsen ivm. ruimte zal ik ook op de toevoer ook een 'normale' ontluchter plaatsen. ...
Waarom geen automatische ontluchter op toevoer? Alle lucht die automatisch verwijderd wordt, is winst toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Check, in een T-stuk past meer lucht dus minder vaak ontluchten. Het wordt dan een T-stuk 22x22x1/2 met een hand ontluchter of automatische ontluchter.

Ok, na het ontkoppelen van de knieën wordt het een ritje naar Warmteservice voor de juiste onderdelen.

@naftebakje Heeft gelijk. Op de toevoer dan toch een automatische ontluchter. Iemand ervaring/advies voor een goede prijs/kwaliteit ontluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@miciel Zoals besproken is het niet mogelijk om op de retour een automatische ontluchter op een T-stuk te plaatsen vanwege de ruimte.

Maar, zou ik ermee wegkomen om een driewegknie te plaatsen met een haakse ontluchter? Als in, is dat een goede oplossing voor een ontluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@VinoudDouglas waarom niet gewoon een handontluchter in de retour en automatische in de aanvoer ?
zo gek veel lucht komt er niet uit. (maar je kan als zin hebt om te fitten er paar knietjes tussen fitten.)
2 keer een knietje 1/2 duims. met loctitie 55 pakinggraad. in elkaar schroeven, en klaar ben je.
(of je het mooi vindt is een tweede/dan pak je een messing knie. kan je precies voldoende mee om)
en gewoon een flamco automatische ontluchter in je aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@miciel Ok, het wordt handluchter in de retour en automatiche ontluchter in de aanvoer.
Van het weekend ga ik even aan de slag, het resultaat zal ik met jullie delen.

22 x 22 x 1/2 - Handluchter
22 x 22 x 1/2 - Automatische Flamco ontluchter

Nu ik toch bezig ben :) Adviseren jullie ook een automatische onluchter op de ketel, of geeft dat minimale winst?

En, omdat ik nu toch alles wil weten. Op welke stand zou de bypass moeten staan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Vanmorgen ben ik aan de slag geweest, zie het resultaat hieronder! Dankzij @miciel zijn uitleg verliep alles redelijk soepel, dank hiervoor. De knelkoppelingen vervangen ging ook goed, nog geen lekkage tegengekomen.

Daarna de ketel meerdere keren ontlucht en bijgevuld. De handontluchter op de retour kan ik niet goed bij, daarvoor heb ik een haakse ontluchting sleutel besteld. Maandag kan ik dan de retour nog goed ontluchten.

De verdeler loopt veel mooier, weinig geluid en alles reageert goed (naar mijn inziens). Ook heb ik meteen de verschillende groepen ingeregeld. Waarvan de slaapkamers op 1L/minuut, is dat ok of teveel geknepen?

De groepen wilde ik daarna nog doorspoelen/ontluchten, maar dat heb ik voor vandaag overgeslagen. Is dat überhaupt nog nodig nu er op het hoogste punt ontlucht kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE1UTKq4UMjT45TNmhQFR85MFDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrprumSqF12yKCK2ycbYQus6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

VinoudDouglas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:21:
<>
De groepen wilde ik daarna nog doorspoelen/ontluchten, maar dat heb ik voor vandaag overgeslagen. Is dat überhaupt nog nodig nu er op het hoogste punt ontlucht kan worden?

<>
Fijn dat het gelukt is. Rondje maken de eerste weken in het stookseizoen is altijd verstandig, niet alles is zo horizontaal als het lijkt dus her en der kan er wat lucht blijven hangen.
Dat gezegd hebbende moet ik dat ook nog even doen ter controle.

Inregelen op de verdeler is ook een beetje experimenteren, warmtebeeldcamera is dan wel aardig maar niet noodzakelijk. Maar dat ga je pas merken als het echt koud gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en wordt het wat kouder. Ik merk nu dat de verwarming moeite heeft om de gewenste temperatuur bij te houden, 17 graden overdag. Buiten is het dan zo een -3 graden.

Net de verwarming vol aangezet en dan slaat de ketel wel degelijk aan, maar heb het idee dat de warmte niet volledig de vloer in gaat. Even de retour bij de ketel gecontroleerd en die wordt ook redelijk warm, kan het kloppen dat de warmte niet kwijt kan in de vloer?

De échte vraag natuurlijk, hoe kan dit :? Morgen kan ik even kijken wat het verschil tussen de aanvoer en retour is op de verdeler. Wat is een gebruikelijke delta?

Al jullie kennis is van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Nou ik zie dat je 20mm MLB gebruikt voor 7 groepen vloerverwarming, dat is niet echt heel erg ruim bemeten.
Hoeveel graden aanvoer heb je en hoeveel m2 moet deze verdeler verwarmen.
Aangezien het een mengverdeler is zou je dus met een hogere aanvoer temperatuur meer warm water in je vloer kunnen krijgen. Wat is het verschil en temperatuur nu volgens je verdeler tussen aanvoer en retour?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Welke temperatuur gaat de vloer in en wat is de retour temperatuur?
Op welke stand staat de pomp? (dit zou continu druk moeten zijn stand 2)
Je kan de groepen van de woonkamer wat meer openzetten, maw meer flow dan 1l/h.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@VinoudDouglas
1) controleer of je bypass helemaal dicht staat.
2) En kijk dan naar de invoer en uitvoer temps (op de klokjes bij de verdeler) en deel die hier.
3) Wat is de instelling van temperatuur van het CV water op de ketel? Deel dat hier

Heb je een overn/bbq thermometer? Kan je ook prima de temperaturen van buizen etc mee meten.

edit - een moderne ketel moduleert gewoon terug als ie te warm water retour krijgt, dus een bypass of een radiatortje ergens dat warm water terug lekt kan ervoor zorgen dat de ketel het wel best vindt. Als de delta erg laag is kan het dus helpen om de pomp wat langzamer te laten draaien. Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 02-12-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Net even gecontroleerd en zie het volgende:

@franssie
1. Bypass gesloten --> retourbuis koelt af
2.1. Invoer temperatuur op verdeler is ongeveer 23 graden
2.2. uitvoer temperatuur op verdeler is ook ongeveer 23 graden, geen delta dus..? (LTV ventiel?)
3. Ketel staat op 40 graden.

Helaas geen oven/bbq thermometer, maar heb het idee dat de buizen die de grond in gaan niet bijzonder warm worden om ons appartement te verwarmen. Ons appartement -> 65m^2, verdeeld over 7 groepen.

Betreft pompen staat het volgende ingesteld:
CV- Ketel
P31 - 90% (vanwege LTV)
P32 - 60% (vanwege LTV)

Pompverdeler
Continue - stand 3 (handleiding gaf aan vanaf 7 groepen of meer, op stand 3).

Corresponderen deze instellingen? Gezien ik een LTV systeem heb, maar wel een pomp op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als beide temperaturen gelijk zijn dan is of je vloer op temperatuur of er komt geen warm water in je verdeelblok.
Op de 1e fotos die je gepost had stonden beide meters op 20c.
Wat geven je flow meters aan water het geheel aan het verwarmen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@VinoudDouglas Vreemd die 23 graden. Staat je thermostaat open? Die witte knop waar die stalen draad uitkomt. Als het goed is zit die stalen draad vast aan je invoer geklemd? Deze regelt in het blok de watertemperatuur terug naar wat de vloer aankan. Als die op 23 graden staat wordt het nooit warmer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
De flowmeters geven tussen de circa 1l/min en 2.5l/min aan. De vloerverwarmingsbuizen worden niet bijzonder warm. Maar volgens mij wel warmer dan het vorige probleem waarvoor ik dit topic heb gestart. De vloer voelt namelijk niet super koud aan, maar ook niet warm..

De thermostaat staat open, op 30 graden. Kan het zijn dat de knop er niet goed opzit? Die stalen draad zit inderdaad vastgeklemd aan de invoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Draai de thermostaat eens een kwartje hoger en kijk wat er gebeurd. Die schaal van de knop is indicatief, daarom zitten die twee meters er ook op om beter te finetunen.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 03-12-2023 21:01 . Reden: typo een+s = eens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
De thermostaat knop net 10 graden hoger gedraaid. Waarbij ik eerst dacht dat alleen de aanvoer warmer werd, geeft de aanvoer én retour nu circa 27 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

VinoudDouglas schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:04:
De thermostaat knop net 10 graden hoger gedraaid. Waarbij ik eerst dacht dat alleen de aanvoer warmer werd, geeft de aanvoer én retour nu circa 27 graden.
dan hebben we denk ik iets gevodonden, aanvoer eerst maar eens op 35 krijgen met de thermostaat en dan met ventielen/kranen en/of stand van de pomp (lager) kijken of je de delta lager kan krijgen.
Maar primair een warm huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Ok, dus voor nu alleen d.m.v. de thermostaat knop de toevoer op 35 graden krijgen? Ga ik morgen avond even proberen. Wat is een logische volgende stap om vervolgens delta te vergroten?

Voor nu dus de bypass nog dicht en de pomp op continue 3.

Wat me trouwens verbaasd is dat de retour buis op de verdeler voelbaar kouder is dan de aanvoer buis, terwijl ze wel dezelfde temperatuur aangeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ja 35 graden, sommige vloeren kunnen ook tot 40. Ik heb zelf ook vloerverwarming die het niet aankan (de ruimte verwrmen) dus verwarm ik u bij met een l/l warmtepomp (primair zelfs).
Het is echt een ding en in een appartement ben je ook deels plafondverwarming voor je benedenburen en vloerverwarming voor je bovenburen. Beton geleid goed warmte, bedenk dat elk materiaal dat koud aanvoelt de warmte uit je hand weghaalt, materiaal dat warm aanvoelt dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
VinoudDouglas schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:04:
Hoeveel tijd zat er tussen het verhogen en het aflezen van die hogere temperatuur?
Want hier zou je ongeveer 2 uur tijdverschil in verwachten. (2 graden per uur)

Dat alle flow meters op z'n minst werken is een goed teken maar als de opwarming van die afgelezen temperaturen in een veel kortere tijd heeft plaats gevonden en lijkt het er haast op dat je veel kleinere lussen hebt dan verwacht of dat de buizen zelf rondom geïsoleerd liggen. Dat laatste verwacht ik overigens niet maar zou een snellere hogere retour temperatuur verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@The-Source Er zat ongeveer een 1 á 2 uur tussen het verhogen en aflezen van de hogere temperatuur.

Gisteravond de thermostaatkraan gelaten op 40 graden. Vanmorgen stonden beide thermostaten op de verdeler op 30 graden (Onze slimme kamerthermostaat verwarmt elke ochtend).

Voor werk nog even opengedraaid naar 45 graden en nu net op afstand de slimme kamerthermostaat op 25 graden ingesteld. Straks kijken hoeveel graden thermostaat aangeeft.

Mocht deze op 35 graden staan, hoe gaan we ervoor zorgen dat de delta vergroot? En op hoeveel bar moet de bypass gebruikelijk staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik weet niet wat je op de vloer heb leggen maar 45C de vloer in is voor de meeste vloeren niet goed. Zelfs 40c is al echt aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Dat is het 'm juist, er gaat geen 40 of 45 graden in de vloer. De ketel staat overigens ook op max 40 graden.

De thermostaat blijft ook nu hangen op 30 graden, in en uit. Waarbij het zelfs lijkt dat uit een graad hoger aangeeft. De retour buis voelt trouwens niet warm aan.

Wat zou een volgende stap kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als ingaand warm is en retour nog koud dan moet je vloer nog opwarmen. Dus langdurig lage temperatuur erin en geen nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

VinoudDouglas schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:11:
<>
Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
Ikea fantast kopen en gaan meten aan de buizen. Ik ken jouw verdeler niet, maar er zijn drie temperaturen die je kan meten:
1) Aanvoer van CV
2) Invoer vloer
3) uitvoer vloer.

Ik heb geen bypass op mijn vloer dus kan daar niet bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:04
@VinoudDouglas
Weet je ook of jouw Tado thermostaat via OpenTherm communiceert met de cv-ketel? Vlgs de handleiding zouden dat de Tado terminals OT(-) en OT(+) zijn met Config. Menu ID D01.
Zo ja, dan is de kans groot dat daar jouw probleem begint.

Een modulerende thermostaat en een systeem met een mengverdeler is geen gelukkige combinatie.

EDIT: Met bepaalde instellingen op een Intergas Xtreme is daar eventueel wel wat aan bij te sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door arpeggio op 04-12-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@The-Source Ter verduidelijking, de aanvoer- en retourleidingen voelen warm en koud. Daar waar de thermostaat aangeeft dat ze gelijk zijn, voelt dat overduidelijk niet zo.

@arpeggio Ja, de instellingen op de Tado is dat deze communiceert via OpenTherm.
De ketel staat ook op OpenTherm geconfigureerd.
Tado instellingen: +/- aangesloten
D01
HC01
HW

Wat zou jouw advies zijn? Aansturen op aan/uit? Of het LTV-ventiel sluiten (zorgt dat ervoor dat de mengfunctie gesloten wordt?)?

EDIT: zoals hierboven aangegeven, staat de ketel ook op modulerend.

[ Voor 6% gewijzigd door VinoudDouglas op 04-12-2023 19:56 . Reden: Nieuwe reactie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arpeggio
@VinoudDouglas
Een mengverdeler is bedoeld om 2 watercircuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit.
Het HT-circuit (ketelcircuit) fungeert als transportmiddel van warmte (= energie) naar het LT-circuit. In het LT-circuit (vvw-circuit) vindt de daadwerkelijke warmte-afgifte plaats aan de ruimte.
In het transport wil je het liefst een zo constant mogelijke temperatuur en flow; het LT-circuit bepaalt zelf wel hoeveel warmte het moet afnemen.
Als Tado (of elke andere modulerende thermostaat) te lage aanvoertemperaturen vraagt van de cv-ketel, is de kans groot dat er onvoldoende warmte wordt getransporteerd naar de mengverdeler tbv het vvw-circuit.

Mijn advies zou dan ook zijn een aan/uit regeling.
Ik ben onvoldoende bekend met Tado en weet niet of dat mogelijk is. Maar met enkele instellingen op jouw Xtreme is het wel mogelijk om dat modulerende gedrag te beperken en een aan/uit regeling te benaderen.
Daarvoor moet je wel in het expert-menu van de ketel zijn.

Daarnaast is het zo dat het verlagen van de aanvoertemperatuur bij vloerverwarming met een mengverdeler (verdeler met pomp) weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.
In het verleden heb ik dit al een aantal keren laten zien aan de hand van berekeningen. Zie deze post:
https://gathering.tweaker...message/72930050#72930050

(Persoonlijke noot: Wat mij zelf altijd verbaast, is dat menigeen denkt dat het variëren van de aanvoertemperatuur in het primaire circuit energiezuiniger is. Dit terwijl de temperatuur in het secundaire vvw-circuit (waar de afgifte plaatsvindt) de aanvoertemperatuur constant wordt gehouden door het thermostaatventiel op de verdeler.)

Natuurlijk is het wel mogelijk om met jouw LTV-verdeler op lage temperatuur te werken. Maar daarvoor is het nodig dat het debiet van de pomp van de cv-ketel ongeveer hetzelfde is als het debiet van de vvw-pomp. Om daar een fijn-afstemming in te vinden, is dat regelventiel bedoeld. En de aanvoertemperatuur vanaf de ketel moet dan constant zijn, nl hetzelfde als het thermostaatventiel op de LTV-verdeler.
Je merkt overigens terecht op dat de mengfunctie in dat geval vrijwel om zeep wordt geholpen.
Maar misschien heb je nog radiatoren in het (primaire) ketelcircuit die een bepaalde aanvoertemperatuur nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@arpeggio Zeer duidelijk uitgelegd en snap het meeste wel.

Als ik het goed heb is een aan/uit regeling wel mogelijk op de tado, dan zou ik 'm even anders moeten aansluiten en moeten instellen.

Betreft de pomp debiet, kan het zijn dat ik de pompsnelheid van mijn ketel onjuist hebt verhoogd gezien het hebben van een mengverdeler?
P31 - 90% (LTV)
P32 - 60% (LTV)

Er zijn geen radiatoren in ons ketelcircuit, alleen de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
@VinoudDouglas
Of je de pompcapaciteit van de ketel onjuist hebt ingesteld, kan ik niet zeggen. Die percentages zijn gekoppeld aan het max en min vermogen dat je met parameters P10 en P11 hebt ingesteld (zie de Installatiehandleiding).
En hoeveel vermogen je nodig hebt, hangt af van het warmteverlies van jouw woning.

Bovendien is het van belang om je te realiseren dat een kleinere deltaT een grotere pompcapaciteit vraagt en omgekeerd. Kijk maar naar de berekeningen die ik had gemaakt.

Mij lijkt dat je eerst maar eens moet kijken of je op de Tado een aan/uit regeling kan instellen. Als dat niet lukt, kun je op de Xtreme enkele instellingen aanpassen waardoor de regeling van de Tado toch ongeveer aan/uit is.

Vervolgens kun je kiezen in welk temperatuurtraject je het systeem wilt laten werken. Een aanvoertemperatuur van 50 graden zou wel goed moeten kunnen werken. Is iets minder lastig met pompdebieten en de mengverdeler doet waarvoor hij is bedoeld. Mengverdeler kun je dan hydraulisch neutraal maken.

Maar als je een warmtepomp zou willen simuleren, dan kun je naar 40 of zelfs 35 graden aanvoertemperatuur gaan. Je moet dan wel goed opletten dat er voldoende pompdebiet vanaf de ketel naar de mengverdeler gaat. Mengverdeler moet dan hydraulisch actief worden gemaakt door het inregelventiel vrijwel geheel of helemaal in te draaien.
In deze situatie zijn de twee watercircuits samengevoegd tot één circuit en staan de cv-pomp en de vvw-pomp in serie.

En wellicht ook goed om te weten: de retourtemperatuur van de vvw is de retourtemperatuur bij de cv-ketel (omdat je geen radiatoren hebt). Die is in alle gevallen hetzelfde en bovendien laag en zal daarom ruim in het HR-gebied van de ketel vallen. En dat is wat je wilt voor de efficiency van de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@arpeggio
Check, de pompinstellingen heb van John Visser CV-optimalisatie overgenomen, zie video.
Vraag me dus af of dat passend is bij onze woning, maar dat is dus niet zeker.

In onze huidige situatie corronspondeert een kleinere delta T wel met dat ik dus een grotere pompcapaciteit heb ingesteld.

Nog hierbij mijn laatste ervaring/bevindingen: Gisteravond de radiatorknop op de verdeler op 40graden gelaten, waarbij beide thermostaten op de verdeler ongeveer 28 graden aangaven. Vervolgens het Tado shema op continue 17,5 halve graad ingesteld. Vanmorgen werd ik dan ook wakker in een, wat aanvoelt als warmer huis. Daarbij weet ik dus niet of ik de correcte (modulerende) instellingen heb voor mijn setup.

Ik zal van de week even kijken om mijn Tado op aan/uit in te stellen. Moet ik OpenTherm op de ketel dan uitschakelen? En zal ook even een Ikea fantast halen om wat beter te meten :)

Een aanvoer temperatuur van 50 graden op de ketel instellen neem ik aan?

Wat is hierin het meest efficiënt, daar wil ik natuurlijk voor gaan :). Op 50 graden instellen of een warmtepomp simuleren en is dat haalbaar? Het inregelventiel staat nu 1,5 slag open, als ik het goed heb.
En wellicht ook goed om te weten: de retourtemperatuur van de vvw is de retourtemperatuur bij de cv-ketel (omdat je geen radiatoren hebt). Die is in alle gevallen hetzelfde en bovendien laag en zal daarom ruim in het HR-gebied van de ketel vallen. En dat is wat je wilt voor de efficiency van de cv-ketel.
Hoezo is die laag? En zal die daarom ruim in het HR gebied van de ketel vallen? Is dat niet tegenstrijdig?
De retourtemperatuur op de verderler geeft nu bijna dezelfde waarde aan als de aanvoer op de verdeler. Terwijl de retourbuis merkbaar kouder voelt, komt dat door het mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:14
40 graden CV aanvoer moet je niet doen met een HT vloerverwarmingverdeler want dan wordt inderdaad je retour warm omdat de mengverhouding niet meer klopt en je ketel kan dan zijn warmte niet kwijt aan de vloer.

Hou de CV verwarming op minstens 60c aanvoer, als je lager wil moet je een LTV verdeler ophangen en als je echt laag wil een LT verdeler.

(Code 1 betekend pendelen, de brander is dan uit).
Vooral de 1e keer bij nieuw CV water kun je de ketel beter even op 80c laten verwarmen en zet de kamerthermonstaat 5c hoger.

[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 10:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
VinoudDouglas schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:23:
Check, de pompinstellingen heb van John Visser CV-optimalisatie overgenomen, zie video.
Vraag me dus af of dat passend is bij onze woning, maar dat is dus niet zeker.
Ik heb veel respect voor John Visser omdat hij veel kennis heeft van verwarmingstechniek en in zijn filmpjes duidelijk laat zien wat hij doet en hoe hij dat doet. Op één punt is hij niet altijd even duidelijk: hij vertelt niet altijd bij wat voor systeem hij de instellingen aanpast. In dit filmpje laat hij instellingen zien die horen bij een systeem met radiatoren. Dat is een systeem met hogere temperaturen.
Een systeem met een mengverdeler of met Jaga-convectoren (LT-systeem) of met een vvw direct op de cv-ketel (met een LT-verdeler), vraagt gewoon andere instellingen.
In onze huidige situatie corronspondeert een kleinere delta T wel met dat ik dus een grotere pompcapaciteit heb ingesteld.
Inderdaad, voor zover je het ketelcircuit met een lage temperatuur regime wil laten werken. Als je het ketelcircuit op wat hogere temperaturen wil laten werken (wat in principe gewoon mogelijk is) dan kan de pompcapaciteit wat kleiner.
Nog hierbij mijn laatste ervaring/bevindingen: Gisteravond de radiatorknop op de verdeler op 40graden gelaten, waarbij beide thermostaten op de verdeler ongeveer 28 graden aangaven. Vervolgens het Tado shema op continue 17,5 halve graad ingesteld. Vanmorgen werd ik dan ook wakker in een, wat aanvoelt als warmer huis. Daarbij weet ik dus niet of ik de correcte (modulerende) instellingen heb voor mijn setup.
Ik heb geen flauw idee waarom de 2 thermometers op de verdeler dezelfde temperatuur aangeven. Dat zou betekenen dat er helemaal geen warmte wordt afgegeven in het vvw-circuit, maar dat is niet het geval. Je wordt wakker in een warmer huis... Is één van die thermometers misschien stuk?
Die 17,5 graden continu wil overigens niet zeggen dat jouw Tado op aan/uit regelt. Dat schema zegt dat je geen nachtverlaging hebt en 24 uur deze temperatuur wil handhaven. Net als een klokthermostaat.
De Tado zal nog steeds via OpenTherm proberen die continu temperatuur van 17,5 graden te realiseren.
Ik zal van de week even kijken om mijn Tado op aan/uit in te stellen. Moet ik OpenTherm op de ketel dan uitschakelen?
Op een Intergas Xtreme kun je OpenTherm niet uitschakelen in de zin van aan/uit of actief/niet actief. Met twee parameters in het expert-menu kun je het regelbereik van een OT-thermostaat zo klein maken dat het lijkt op een aan/uit thermostaat.
Als je een echte aan/uit thermostaat aansluit op de Xtreme en je vertelt hem via een parameter dat hij nu moet luisteren naar aan/uit commando's, dan zal de ketelsoftware zich daarop aanpassen.
En zal ook even een Ikea fantast halen om wat beter te meten :)
Op een Intergas Xtreme kun je een aantal actuele temperaturen uitlezen via het Info Menu (zie Installatiehandleiding paragraaf 7.1.6). Bij de verdeler zul je idd sensoren moeten plaatsen.
Een aanvoer temperatuur van 50 graden op de ketel instellen neem ik aan?
Klopt. Op de ketel stel je de aanvoertemperatuur van het ketelcircuit in en met de thermostaat op de verdeler stel je de aanvoertemperatuur van het vvw-circuit in.
Dat is nou juist wat ik hier probeer duidelijk te maken.
Een verwarmingssysteem met een mengverdeler bestaat uit twee watercircuits die autonoom werken omdat ze elk een pomp hebben. Die twee circuits ontmoeten elkaar in de retourbuis van de verdeler en wisselen daar warmte (= energie) uit. Dat wordt overgedragen van het circuit met de grootste hoeveelheid warmte (energie) naar het circuit met een kleinere hoeveelheid warmte (= energie). De werking lijkt op een transformator in de elektrotechniek.
Wat is hierin het meest efficiënt, daar wil ik natuurlijk voor gaan :). Op 50 graden instellen of een warmtepomp simuleren en is dat haalbaar? Het inregelventiel staat nu 1,5 slag open, als ik het goed heb.
Eigenlijk kun je in het ketelcircuit zelf niet zoveel efficiency behalen omdat het een (warmte)transportsysteem is. Er zal alleen sprake zijn van transportverliezen. De echte warmte-afgifte vindt plaats in het vvw-circuit.
Uiteraard moet de cv-ketel die afgegeven warmte wel weer in het transportsysteem aanvullen.
Hoezo is die laag? En zal die daarom ruim in het HR gebied van de ketel vallen? Is dat niet tegenstrijdig?
De retourtemperatuur op de verderler geeft nu bijna dezelfde waarde aan als de aanvoer op de verdeler. Terwijl de retourbuis merkbaar kouder voelt, komt dat door het mengen?
Zoals gezegd, bepaalt het thermostaatventiel op de verdeler de aanvoertemperatuur van het water dat de lussen van de vvw in gaat.
Als de temperatuur in de aanvoerbuis beneden de ingestelde waarde komt (bijv. 40 graden) dan gaat het ventiel open en wordt er heet water uit het ketelcircuit toegevoegd aan het circulerende water in het vvw-circuit. Als de ingestelde temperatuur is bereikt, gaat het ventiel weer dicht.
Het aantal liters water dat is toegevoerd, moet tegelijkertijd op één of andere manier ook worden afgevoerd. Dat gaat vanuit de retourbuis van de verdeler en dat water heeft de temperatuur van het retourwater van de vvw. Als de deltaT van de vvw bijv 10 graden is, dan is het retourwater wat teruggaat naar de ketel 30 graden.
Als je het thermostaatventiel op 38 of 35 graden zet, wordt de retourtemperatuur nog iets lager. Maar de warmte-afgifte van de vvw gaat dan ook omlaag en de vraag is dan of het nog voldoende warm blijft.
In jouw geval is (omdat je geen radiatoren hebt) de retourtemperatuur van de vvw automatisch de retourtemperatuur bij de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@arpeggio Dank weer voor de uitgebreide uitleg, het wordt me steeds iets duidelijker :).
Ondanks dat, heb ik de afgelopen 2 weken niets aangepast. Voornamelijk omdat de buiten temperatuur iets warmer is én ik het idee heb dat de vloerverwarming iets beter functioneert. Daarvoor heb ik 2 dingen aangepast, vermogen ketel naar 40% en de thermostaat 1 continue 18 graden (nog wel modulerend). Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn..

Dat heeft me ook de tijd gegeven om even contact op te nemen met John Visser. Hij adviseert de volgende instellingen gebaseerd op onze setup/huis:
1. Pomp verdeler uit.
2. LTV ventiel sluiten (mengen uit).
3. Min 90% - max 100% pompsnelheid ketel.
4. Vermogen 40%.
5. Temperatuur 40 graden.
Modulerend kan actief blijven

@arpeggio of anderen, hoe denken jullie hierover? Betekent het bovenstaande dat van de 2 circuits 1 circuit wordt gemaakt door de pomp op de verdeler uit te schakelen, het LTV ventiel te sluiten om vervolgens te sturen met ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
VinoudDouglas schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:17:
...

Dat heeft me ook de tijd gegeven om even contact op te nemen met John Visser. Hij adviseert de volgende instellingen gebaseerd op onze setup/huis:
1. Pomp verdeler uit.
2. LTV ventiel sluiten (mengen uit).
3. Min 90% - max 100% pompsnelheid ketel.
4. Vermogen 40%.
5. Temperatuur 40 graden.
Modulerend kan actief blijven

@arpeggio of anderen, hoe denken jullie hierover? Betekent het bovenstaande dat van de 2 circuits 1 circuit wordt gemaakt door de pomp op de verdeler uit te schakelen, het LTV ventiel te sluiten om vervolgens te sturen met ketel?
Wie ben ik om het beter te weten dan John Visser? :)

Als je geen radiatoren hebt en alleen vvw, dan kun je van jouw systeem net zo goed een LT-systeem maken. Dat ben ik zeker met hem eens. De instellingen die hij noemt, kun je daarvoor gewoon overnemen.
Heel belangrijk daarbij is punt 2: LTV-ventiel volledig sluiten. Dan ontstaat 1 circuit, zoals je terecht opmerkt, en vindt de regeling van het systeem volledig plaats door de ketel.

Een vvw op basis van L(age) T(emperatuur) heeft normaal gesproken een verdeler zonder pomp. John Visser adviseert om in jouw situatie de vvw-pomp uit te zetten. Als hij dat zegt, dan zal hij er wel ervaring mee hebben. Die ervaring uit de praktijk heb ik niet. Maar zoals gezegd, zijn adviezen lijken mij correct.

Ik heb nog wel enkele aandachtspunten:
6. het thermostaatventiel op de verdeler moet helemaal open staan
(heeft geen functie meer; de ketel regelt immers de temperatuur en ventiel mag geen barrière worden)
7. instellingen op de ketel die je moet controleren en zo nodig aanpassen:
P059 max instelwaarde aanvoertemp op 40 °C of 45 °C (dient als veiligheid voor de vvw)
P050 max aanvoertemp CV op 40 °C (is ook instelbaar via CV-menu op frontpaneel)
P056 minimum aanvoertemp voor OT-vraag 30 °C (dit is fabrieksinstelling)
P057 reactie OT-thermostaat op 1 (ook fabrieksinstelling; dit zet minimum aanvoertemp op P056 => 30 °C)
P011 minimale vermogen CV op de laagst mogelijke stand (weet niet wat dat is op jouw Xtreme 30)
8. en nog een handigheidje: P002 op 2 weergave display tijdens bedrijf = uitgebreid

De instellingen van P056 en P057 zijn belangrijk voor jouw modulerende Tado-thermostaat. Die zal dan moduleren tussen 30 en 40 °C.

Sommige instellingen zijn wellicht alleen te vinden via het Expertmenu. Bereikbaar via code C020.

Persoonlijk vind ik het vermogen P010 op 40% hoog (maar niet persé te hoog). Bij een Xtreme 30 is dat ca. 8 kW vermogen. Ter vergelijking: ik heb ook een appartement (110 m²) en een Xtreme 36 met vloerverwarming. Mijn ketel draait op 6,4 kW. Maar mijn appartement is recent gebouwd en goed geïsoleerd.

Als je de vvw-pomp stil zet, kun je die er eigenlijk ook wel tussen uit halen. Er is hier een heel topic van mensen die hun mengverdeler (met pomp) hebben omgebouwd naar een pomploze verdeler. Ik heb even niet een link bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
@VinoudDouglas
Nog een opmerking.
Het advies van JV om de vvw-pomp uit te zetten, vind ik toch wel heel bijzonder. Ik heb dat zelf nog nooit ergens gehoord of gelezen. Ik heb ook geen idee of een vvw-pomp als dummy probleemloos kan meedraaien met de volumestroom vanaf de cv-ketel.

PS. Is het probleem van de 2 thermometers op de verdeler, die hetzelfde aangeven, al opgelost?

PS2 In de eerste post staat een foto van jouw mengverdeler. Dat is volgens mij een modulair opgebouwde verdeler. Je zou Therminon kunnen vragen hoe je deze mengverdeler kunt ombouwen naar een pomploze verdeler.

[ Voor 21% gewijzigd door arpeggio op 19-12-2023 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@arpeggio Haha, ook iemand met heel veel kennis naar mijn inziens :D. Het wordt gewaardeerd in ieder geval.

Met JV zal ik nog even zijn advies checken om de vvw-pomp uit te schakelen. Ook zal ik de vraag neerleggen bij Therminon, kijken hoe zij daarover denken. Kan ik dit checken met de flowmeters, kijken of de volumestroom voldoende blijft?

Het verbaast mij dan dat de installateur voor een verdeler met pomp heeft gekozen, gezien hij bekend was met de nieuwe setup. De instellingen die we nu bespreken klinken mij logischer, los van de pomp..
Persoonlijk vind ik het vermogen P010 op 40% hoog (maar niet persé te hoog). Bij een Xtreme 30 is dat ca. 8 kW vermogen. Ter vergelijking: ik heb ook een appartement (110 m²) en een Xtreme 36 met vloerverwarming. Mijn ketel draait op 6,4 kW. Maar mijn appartement is recent gebouwd en goed geïsoleerd.
Het vermogen zal ik wat lager instellen, kijken of het met deze nieuwe instellingen voldoende is. Ons appartement is (helaas) niet recent gebouwd en daarmee ook niet fantastisch geïsoleerd. Mocht ik koude klachten krijgen kan ik weer sturen met het vermogen.
PS. Is het probleem van de 2 thermometers op de verdeler, die hetzelfde aangeven, al opgelost?
Nee, nog geen tijd voor gehad. Onze verdeler zit wel ingebouwd in de hoekkast van onze keuken (klein appartement ;). Mogelijk dat het daardoor beïnvloed wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Aan Therminon heb ik gevraagd: "Blijft de pomp probleemloos meedraaien met de volumestroom van de CV-ketel?"

Met het volgende antwoord: "Nee, de pomp van de cv-ketel is niet sterk genoeg om het water in de verdeler
ook nog eens rond te pompen."

Of hij heeft mijn vraag niet goed begrepen of hij denkt dat het überhaupt niet mogelijk is.
Wat denkt men?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Antwoord lijkt mij redelijk duidelijk - de pomp bij de ketel is niet krachtig genoeg.
Vervolgvraag zou dan kunnen zijn of je daar een krachtigere pomp kan plaatsen.
Alternatief was dacht ik (ooit gelezen meen ik) dat je de pomp van de vloerverwarming parallel laat schakelen met die van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
VinoudDouglas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:42:
Aan Therminon heb ik gevraagd: "Blijft de pomp probleemloos meedraaien met de volumestroom van de CV-ketel?"

Met het volgende antwoord: "Nee, de pomp van de cv-ketel is niet sterk genoeg om het water in de verdeler
ook nog eens rond te pompen."

Of hij heeft mijn vraag niet goed begrepen of hij denkt dat het überhaupt niet mogelijk is.
Wat denkt men?
Het antwoord van Therminon, zoals het hier staat, is onzin. Het kan idd zo zijn dat ze jouw vraag niet goed hebben begrepen (de vvw-pomp die als dummy meedraait). Maar als ze echt bedoelen wat je als antwoord hebt gehad, dan is dat de grootst mogelijke onzin. Want elke LT-verdeler (pomploze verdeler) werkt met de pomp van de cv-ketel. Dat is inherent aan dit type verwarmingssysteem.
En Therminon heeft zelf pomploze verdelers in zijn leveringsprogramma...
Ik vermoed dat ze jouw vraag niet goed hebben begrepen.

franssie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:47:
...
Alternatief was dacht ik (ooit gelezen meen ik) dat je de pomp van de vloerverwarming parallel laat schakelen met die van de ketel.
Met zo'n vage opmerking schiet je niet zo veel op. Wat jij hier noemt, is een oplossing die wel eens wordt voorgesteld wanneer de aansturing van een vvw-pomp vanuit een zoneregeling (bijv een Honeywell HCE80) problemen oplevert. Maar TS heeft geen zoneregeling op zijn verdeler.

@VinoudDouglas
Het uitzetten van de vvw-pomp zoals JV adviseert, kun je overigens gewoon proberen. Als het niet werkt zoals verwacht, zet je de instellingen weer terug zoals ze stonden. Je installatie als zodanig is immers niet veranderd.

[ Voor 28% gewijzigd door arpeggio op 20-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Ok, zojuist de instellingen/setup aangepast. Instellingen op de ketel stonden grotendeels goed :).LTV ventiel gesloten, thermostaatknop op verdeler open en pomp uitgeschakeld.

Betreft de pomp verdeler/volumestroom, heb ik niet het idee dat het niet werkt.. De flow meters geven allemaal waardes tussen 1 en 2 liter per minuut aan (behalve voor de slaapkamers, die heb ik iets meer geknepen).

Sinds de aanpassing geeft de ketel wel constant aan te reageren op warmtevraag (vlamsymbool), mogelijk is die nog aan het inregelen (moduleren ;)) op de nieuwe setup?

Ik houd het de komende dagen in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Hierbij weer een update, systeem loopt stukken beter sinds dit topic en de laatste wijzigingen :)! Dus dank voor het meedenken.

De tado thermostaat staat op 17.5 ingesteld. Wat me opvalt als de temperatuur daalt in huis, is dat het systeem rond de 17.5 graden licht begint te stoken totdat deze verder daalt naar 17.0 waarna het systeem vol begint te stoken. Als het dan bijna 18.0 graden is schakelt het stoken uit, is dit gebruikelijk voor LTV systemen? Zie twee grafieken van verschillende dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFCoAxt-pEbm1OOsvgDl5l7aLWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/peBF2pBfGWDCH1IhjZIOj3eu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5IWBKJwHTU6ZssuspJjxHsOqr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4COc95M6zr15s5aI97WJmwku.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat ongeveer een goede L/minuut is per groep bij de verdeler? Ik heb de slaapkamer groepen gesloten (nog niet gewenst) en zie dat andere groepen dan naar 3L/minuut gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
toch is het zo dat thermonion niet een heel verkeerd andtwoordt heeft gegeven. alleen hun onderbouwing schort een beetje. normaal gesproken is een verdeler met een pomp ook wel een open verdeler genoemd.
al een cirguit waardoor je cv pomp niet nog een keertje het water in je vloer rond kan pompen. secondaire cirquit. en in principe is de secondaire pomp dus nodig is. stel je gaat naar een gesloten verdeler/pomploze dan komt de secondaire pomp te vervallen. en je komt er echt niet uit kan je bij intergas er een extra pomp tussen knopen. mocht je daar behoeft aan hebben. ik zou mij eerder zorgen maken over dat stilstaande cv pomp een beperking vormt. en hem vervangen voor een paar koppelingen. met buis 22 ertussen.
(secondaire optie is om je inregelventiel gewoon 1 a 2 slagen open te zetten in de cv op 45/50 graden te laten beginnen en dan maximale aanvoerttemp van 55/60 graden aanhouden. en dan met opentherm te stoken. echter ik weet niet wat je intergas ketel ervan vindt als je verdeler over je warmtewisselaar heen pompt mogenlijk moet er een tweewegklep tussen. (dat staat in de handleiding beschreven) anders heb je straks
geen warmwater meer en of krijg je een bepallade storing.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 08-01-2024 01:30 . Reden: extra info toegevoegt in de post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@miciel

Dank voor je reactie! Snap alleen het advies niet zo goed of op welke vraag dit antwoord is.

Mocht je het hebben over de pomp op de verdeler, Therminon heeft aangegeven dat als ik 1L/minuut haalt of hoger dat de ketel voldoende pompkracht heeft. Ik lees nu een volumesteoom van 1-3L/minuut, dat zou mij dus voldoende lijken?

Ook heb ik een handleiding ontvangen om de verdeler om te bouwen naar een pomploos systeem. Mogelijk iets voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik zou zelf met een CV ketel wel altijd iets houden wat mijn vloer beschermt voor te hoge temperaturen. Dus iets van een thermostaat er tussen laten.
je zal de eerste niet zijn waarbij allerlei ketel instellingen weer verkeerd/default staan na periodiek onderhoud en dan pomp je wellicht mooi 80graden water zo rechtstreeks je vloer in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Leipo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:17:
ik zou zelf met een CV ketel wel altijd iets houden wat mijn vloer beschermt voor te hoge temperaturen. Dus iets van een thermostaat er tussen laten.
je zal de eerste niet zijn waarbij allerlei ketel instellingen weer verkeerd/default staan na periodiek onderhoud en dan pomp je wellicht mooi 80graden water zo rechtstreeks je vloer in :X
Dit is inderdaad een goed advies.
dat kan goed met de thermostaat knop, mocht je een minder restrictieve afsluiter nodig hebben, dan kan je ook met een losse klep en thermovoeler werken (arduino of home automation projectje, of bij een xtreme mogelijk ook met de uitgang van de ketel zelf, hoge en lage temp zones.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
VinoudDouglas schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:22:
@miciel

Dank voor je reactie! Snap alleen het advies niet zo goed of op welke vraag dit antwoord is.

Mocht je het hebben over de pomp op de verdeler, Therminon heeft aangegeven dat als ik 1L/minuut haalt of hoger dat de ketel voldoende pompkracht heeft. Ik lees nu een volumesteoom van 1-3L/minuut, dat zou mij dus voldoende lijken?

Ook heb ik een handleiding ontvangen om de verdeler om te bouwen naar een pomploos systeem. Mogelijk iets voor later.
ik regeer vooral op de post van @arpeggio waar hij het antwoordt van thermion 'onzin' vindt.
ik heb ooit geleerdt dat vloerverdelers met pomp een primair en secondair cirguit hebben. zeg maar 2 cirquits hebben. en of hydraulisch neutraal zijn. hierbij staat het inregelventiel volledig open./die aan de
zijkant zit. het primare cirguit is bedoelt voor de cv zijde het secondaire cirquit is de vloerverwarming.
de cv pomp voed het primare cirquit. en kan dus niet nog een keertje het water naar het secondaire cirquit pompen. de vloerverwarmings pomp zuigt het water/de warmte uit de bovenste balk, dus de retourbalk.
en pompt het in de vloer het secondaire circuit. dus ergens klopt het verhaal van therminion wel
(de bovenste balk is na de (warme) aanvoer van de cv geen retour meer maar een gemengde balk)

echter jouw vraagstelling: draai jij je ventiel helemaal dicht maak je een scheiding tussen de aanvoer en retour en dwing je het water gelijk in je vloer. je dwingt dus de vloerpomp mee te laten wandelen op de cv stroming. omdat zo,n pomp wel iets van belasting geeft is het advies om bij echte problemen hem er tussenuit te halen en te kijken of dat wat oplost. door het dichtdraaien van je inregelventiel wordt het
een pomploze en/of gesloten verdeler. (ik snap welke bruggetje jij miste.) waar dus nog wel een pomp inzit.
(het wordt door het dichtdraaien van het inregelventiel gewoon weer 1 cirquit. )

tldr: thermonion heeft dus wel een correct antwoordt gegeven maar je vraag niet begrepen.

de secondaire/tweede optie is om je verdeler gewoon in ere te herstellen met cv zijdig een iets hogere aanvoer temp.dus eigenlijk gewoon behouden hoe het nu is. en er bij problemen de tweewegklep ertussen te zetten. en dus ook echt je inregelventiel een beetje zijn werk laten doen. zeg maar het ventiel aan de zijkant. dus niet de voetventiel van de retour want die moet gewoon vol open staan. even voor de duidelijkheid. jij hebt toch deze verdeler :https://www.warmteservice...xYpC486OImThoC964QAvD_BwE
is het ventiel aan de zijkant net van de foto gevallen of ontbreekt deze echt ?

theoretisch is hoe lager kwa aanvoer temp hoe beter, maar 50/55 graden aanvoertemp is prima voor een cv ketel. hij gaat bij 50 graden wel iets meer rendement draaien maar het is geen heel groot verschil.
de verdeler mengt het terug naar 35 graden wat een veilige temperatuur is voor je vloer.
(mits je het mengen in standt houdt)

7 groepen 20 mm red je alleen met een wat hogere tempetuurvoeding/zelfaanzuigendt te maken.
of compleet zonder mengen. waar ik nog wel een redelijke kans in zie. eigenlijk zijn je aanvoer en retour leidingen net te klein voor wat jij wilt. ik dacht dat er al wat over was gezegdt in dit topic maar heb mij dus vergist. kan het niet meer vinden. 7 kw door 20 mm das wel te krap eigenlijk. 26 mm is wel drie keer beter. dus als je je verveelt graag even de aanvoer en retour naar je verdeler laten vervangen of zelf vervangen voor een maatje groter. je zit een beetje op het kantelpunt. tegewoordig is 20 mm tot 5 groepen. dus daar zit ook nog wel wat in als je er niet uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
miciel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:25:
ik regeer vooral op de post van @arpeggio waar hij het antwoordt van thermion 'onzin' vindt.
...

tldr: thermonion heeft dus wel een correct antwoordt gegeven maar je vraag niet begrepen.
...
Dat is precies wat ik ook schreef...
Het antwoord van Therminon, zoals het hier staat, is onzin. Het kan idd zo zijn dat ze jouw vraag niet goed hebben begrepen (de vvw-pomp die als dummy meedraait). Maar als ze echt bedoelen wat je als antwoord hebt gehad, dan is dat de grootst mogelijke onzin. Want elke LT-verdeler (pomploze verdeler) werkt met de pomp van de cv-ketel. Dat is inherent aan dit type verwarmingssysteem.
En Therminon heeft zelf pomploze verdelers in zijn leveringsprogramma...
Ik vermoed dat ze jouw vraag niet goed hebben begrepen.

[ Voor 5% gewijzigd door arpeggio op 08-01-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
miciel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:25:
[...]

ik heb ooit geleerdt dat vloerverdelers met pomp een primair en secondair cirguit hebben. zeg maar 2 cirquits hebben. en of hydraulisch neutraal zijn. hierbij staat het inregelventiel volledig open./die aan de
zijkant zit. het primare cirguit is bedoelt voor de cv zijde het secondaire cirquit is de vloerverwarming.
de cv pomp voed het primare cirquit. en kan dus niet nog een keertje het water naar het secondaire cirquit pompen. de vloerverwarmings pomp zuigt het water/de warmte uit de bovenste balk, dus de retourbalk.
en pompt het in de vloer het secondaire circuit. dus ergens klopt het verhaal van therminion wel
(de bovenste balk is na de (warme) aanvoer van de cv geen retour meer maar een gemengde balk)

echter jouw vraagstelling: draai jij je ventiel helemaal dicht maak je een scheiding tussen de aanvoer en retour en dwing je het water gelijk in je vloer. je dwingt dus de vloerpomp mee te laten wandelen op de cv stroming. omdat zo,n pomp wel iets van belasting geeft is het advies om bij echte problemen hem er tussenuit te halen en te kijken of dat wat oplost. door het dichtdraaien van je inregelventiel wordt het
een pomploze en/of gesloten verdeler. (ik snap welke bruggetje jij miste.) waar dus nog wel een pomp inzit.
(het wordt door het dichtdraaien van het inregelventiel gewoon weer 1 cirquit. )

de secondaire/tweede optie is om je verdeler gewoon in ere te herstellen met cv zijdig een iets hogere aanvoer temp.dus eigenlijk gewoon behouden hoe het nu is. en er bij problemen de tweewegklep ertussen te zetten. en dus ook echt je inregelventiel een beetje zijn werk laten doen. zeg maar het ventiel aan de zijkant. dus niet de voetventiel van de retour want die moet gewoon vol open staan. even voor de duidelijkheid. jij hebt toch deze verdeler :https://www.warmteservice...xYpC486OImThoC964QAvD_BwE
is het ventiel aan de zijkant net van de foto gevallen of ontbreekt deze echt ?

theoretisch is hoe lager kwa aanvoer temp hoe beter, maar 50/55 graden aanvoertemp is prima voor een cv ketel. hij gaat bij 50 graden wel iets meer rendement draaien maar het is geen heel groot verschil.
de verdeler mengt het terug naar 35 graden wat een veilige temperatuur is voor je vloer.
(mits je het mengen in standt houdt)

7 groepen 20 mm red je alleen met een wat hogere tempetuurvoeding/zelfaanzuigendt te maken.
of compleet zonder mengen. waar ik nog wel een redelijke kans in zie. eigenlijk zijn je aanvoer en retour leidingen net te klein voor wat jij wilt. ik dacht dat er al wat over was gezegdt in dit topic maar heb mij dus vergist. kan het niet meer vinden. 7 kw door 20 mm das wel te krap eigenlijk. 26 mm is wel drie keer beter. dus als je je verveelt graag even de aanvoer en retour naar je verdeler laten vervangen of zelf vervangen voor een maatje groter. je zit een beetje op het kantelpunt. tegewoordig is 20 mm tot 5 groepen. dus daar zit ook nog wel wat in als je er niet uitkomt.
toon volledige bericht
Ah, dit maakt het een stuk duidelijker! :)

Dé reden waarom ik het ventiel heb dichtgedraaid en de setup heb aangepast, is omdat volgens sommige een mengverdeler in combinatie met een modulerende ketel/thermostaat weleens problemen kon veroorzaken. Inderdaad had ik wat koude klachten en het idee dat de ketel niet aansloeg wanneer nodig.

De pomp zit er nog steeds tussen, weliswaar uitgeschakeld. De pomp snelheid instellingen van de CV zitten aan de hoge kant. Als ik kijk naar volumestroom op mijn verdeler lees ik 1-3L/minuut aan per groep. Dat zou voldoende moeten zijn, dus heb ik het idee dat de pomp niet in de weg zit.

Mocht ik de verdeler weer in ere herstellen met CV zijdig dan zou ik de thermostaat moeten instellen op aan/uit?

@miciel Exact, de verdeler die jij deelt heb ik ook. 7 groeps, waarvan nu maar 5 actief. Het LTV ventiel ontbreekt niet, deze is wegvallen van de foto. Heb hem namelijk zelf dichtgedraaid :).

De aanvoer temp is nu 40 graden max. zie hieronder nog al mijn huidige instellingen voor de volledigheid.

Ik kan me ook herinneren dat er iets was gezegd over de aanvoer- en retourleiding. :+ Verveel me nog niet zo erg dat ik die leidingen wil vervangen. En, 2 van de 7 groepen zijn gesloten, dus in de praktijk gebruik ik maar 5 groepen.

Huidige ketel instellingen:
P002 (display) - 2
P10 (maximaal CV vermogen) - 35%
P11 (minimaal CV vermogen) - laagste stand
P31 (Pomp maximaal) - 100%
P32 (Pomp minimaal) - 90%
P33 (pomp nadraaitijd) - 3 minuten
P50 (instelwaarde aanvoertamp) - 40 graden
P56 (minimum aanvoer temp OT) - 30 graden
P57 (Reactie OT) - 1
P59 (maximale instelling P50) - 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
@VinoudDouglas Nog een kleine aanvulling over een aan/uit regeling.
Bij de Intergas Xtreme is het mogelijk om de ketel aan/uit te laten regelen terwijl hij wordt aangestuurd door een OT-thermostaat. Dat kan met P057 op instelling 2.
P057 Reactie OpenTherm kamerthermostaat
0 = warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan 30°C
1 = warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op 30°C
2 = warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)
In dit geval hoef je niets te doen aan je Tado-thermostaat. Die kan gewoon modulerend blijven werken. De Intergas-ketel beantwoordt alleen de warmtevraag en niet de gevraagde aanvoertemperatuur van de Tado.
De ketel regelt zelf de aanvoertemperatuur op basis van de instelling van P050 (= 40°C).

Je huidige instelling van P057 ( = 1 ) is overigens ook prima omdat het modulatie-traject van de Tado toch al heel erg beperkt is tot 10°C door de instellingen van P056 (= 30°C) en P050 (= 40°C).
Maar als je echt aan/uit zou willen regelen, kan dat met een Intergas Xtreme vrij eenvoudig en hoef je daar niet specifiek een aan/uit thermostaat voor aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 14:54
Misschien heb je er wat aan:

Ik heb dit draadje gevolgd omdat bij mij sinds half november ook een Xtreme 36 hangt, met een Honeywell T6 thermostaat. Mijn oude ketel was ook een Intergas HR, maar met aan-uit thermostaat.

Ik heb vloerverwarming in wk en keuken, dit is een 23 jaar oude Albrand mengverdeler zonder LT regelventiel. Vijf groepen voor 65 m2. Daarbij heb ik zo'n automatische pompschakelaar die aanslaat bij >= 28 graden aanvoertemperatuur. In alle andere ruimten heb ik Jaga convectoren met thermostaatknoppen. Bypass radiator in de badkamer.

Ik heb aan de instellingen van de Xtreme niets gedaan behalve controleren dat max AVT op 75 staat, tapwater op 60 en de warmhoudstand uit, dat bleek allemaal al zo ingesteld door de installateur. Het systeem werkt in Opentherm mode.

Verwarmt prima, ik doe aan 1 graad nachtverlaging (overdag 19, s'avonds 19,5 en s'nachts 18). De OT 'keteltemperatuur' zit tussen de 30 en de 45 graden dus de Xtreme moduleert uitstekend terug in OpenTherm modus. Gas verbruik is totnutoe in lijn met de oude setup (dat houd ik bij op Mindergas.nl).

De installateur van de vv legde mij destijds (2000) uit dat de schaal van de thermostaatknop op de mengverdeler eigenlijk niets zegt. Je moet die knop instellen op basis van de vloertemperatuur zoals je die voelt/prettig vindt en wat de thermometer op de mengverdeler aangeeft (beneden 30 blijven zodat je geen scheuren krijgt). Bij mij voelt de vloer net een beetje warm als ik blootsvoets ben, de thermometer op de verdeler geeft 28 graden aan en de thermostaatknop van de verdeler staat op 45. De pomp van de verdeler staat op stand 2 (van 3).

Op mijn verdeler zit ook nog zo'n beschermingsschakelaar die de vv afsluit als de aanvoer te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
franssie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:28:
[...]

Fijn dat het gelukt is. Rondje maken de eerste weken in het stookseizoen is altijd verstandig, niet alles is zo horizontaal als het lijkt dus her en der kan er wat lucht blijven hangen.
Dat gezegd hebbende moet ik dat ook nog even doen ter controle.

Inregelen op de verdeler is ook een beetje experimenteren, warmtebeeldcamera is dan wel aardig maar niet noodzakelijk. Maar dat ga je pas merken als het echt koud gaat worden.
Is het verstandig om elke seizoen alle groepen door te spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
VinoudDouglas schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 06:58:
[...]

Is het verstandig om elke seizoen alle groepen door te spoelen?
Niet echt een kennis onderbouwd antwoord, maar redenerend dat alles stil gestaan heeft kan het vast geen kwaad.

Heb je ook radiatoren in je systeem? Het is namelijk wel zo dat nieuw (vers) (kraan ) water toevoegen weer een bron van zuurstof introduceert. Die zuurstof moleculen gaan zich weer binden aan de beschikbare ijzer atomen en dat geeft weer een oxidatie slag. Elke keer als je ververst.

Waarom zou je het willen spoelen? Heb je klachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:09
franssie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:42:
[Afbeelding]

Automatische ontluchters zijn een optie voor deze verdelers. De optie kost bij bestellen maar een paar euro.
Pagina: 1